{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.945 visninger | Oprettet:

Hest med orm {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen og God påske smiley

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg bliver helt i tvivl om.

Vi har fået en opstalder ind, hvor hendes hest er blevet testet positiv for orm. Tallet lød på 800 ..
Hesten får så en ormekur og skulle testes igen om en uge.

Må den så komme ud nu når den har fået ormekuren eller skal den vente til den er blevet testet fri fra orm så man ikke risikerer smitte ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest med orm
  • #2   5. apr 2012 Den er blevet testet positiv og har fået en ormekur. Men spørgsmålet er så, om den må komme ud nu eller når den er testet fri fra orm.

Ejerne vil nemlig rigtig gerne have den ud, men har sagt til dem, at jeg mener jo, at den først skal testes fri

• #4   5. apr 2012 Ormene er jo på marken i forvejen... ja jeg ville som ejer have min hest ud om ikke andet på enefold. Ud skulle den.

Går ikke ud fra alle andre heste er testet + behandlet samt marken har stået uberørt hen.

• #6   5. apr 2012 Jeg kan ikke se noget galt i at lukke den ud sammen med de andre. De andre skal vel også tjekkes her til foråret uanset? Det ville vel også være synd at sætte en ormefri hest ind i en flok som ikke er blevet tjekket for orm siden efteråret?

• #7   5. apr 2012 Team hjortvald:

Alle hestene er lige blevet testet. Det er krav at hestene også bliver testet idet de kommer herud så vi ikke får en fold smask fyldt med orm !
    Den er lige kommet herud og har orm, derfor skal den SELVFØLGELIG ikke ud og smitte alle andre heste, som netop lige et blevet behandlet og testet. Så det er jo for de andres skyld..
    Det er jo ikke så smart, hvis en hest med orm, kommer ud og smitter alle de andre.

Og jo, den mark de går på, har stået oberørt siden november da de har været på vinterfold. Så derfor er vi selvfølgelig ikke interesseret i, at den bliver smækket med orm samt vores andres heste !

• #8   5. apr 2012 Så lad hesten komme ud på den fold de andre har gået på i vinters... til den er testet igen.
    De fleste heste har jo orm, bare ikke så højt antal at det skal behandles.

• #9   5. apr 2012 tusinde tak Nadia smiley
    Der står desværre bare ikke, hvornår hesten må komme ud igen efter behandlingen. Orm kan jo være meget farlige og dens ormetal er jo ENORM højt. Normalt hvis en hest har orm ligger detpå 300. denne hest's tal lå på 800 ! Så det er jo rigtig meget og slem infektion.
    Derfor er vi jo selvfølgelig ikke interesseret i, at den kommer ud og smitter alle vores heste. Som der også står på hjemmesiden, så smimtter det i en virkelig høj grad og kan give uhelbredelige blodproppoer i tarmsystemet.

Så at hun gerne vil have hesten ud, kan jeg da godt forstå, men de andre hesteejere er da ikke interesseret i, at deres heste også bliver smittet med orm, da de lige har været i behandling.
    Mine heste går ikke på samme mark som den skal, men jeg tænker også på de andre hesteejeres heste.

• #10   5. apr 2012 Team hjortkjær:
    Der går allerede heste på vinterfolden som ikke kan tåle græs og før har været forfanget. Så den bruges til dem.

Alligevel, hvis hesten bliver lukket ud på en enefold, så infekserer den jo bare den mark. Dvs. når den så er testet fri for orm, så vil de jo være i folden = Når andre heste kommer ned på den fold, så vil de blive smittet.

Jeg kan som sagt gerne forstå at hun vil have sin hest ud, men nu tænker jeg bare på alle de andre 10 heste som NETOP lige har fået foretaget gødningsprøver osv.
    Den har voldsom orm, den nye. 800 er virkelig højt ! en hest der skal i behandling ligger på 200.Så kan du jo selv regne ud, hvor slemt det er med denne.

• #11   5. apr 2012 Hvis den allerede har modtaget ormekur, vil de orm, der kommer ud med gødning, ikke være levedygtige - så smittefaren skulle meget gerne være elimineret ved kurens start.

• #12   5. apr 2012 Super martine smiley Det var det jeg søgte svar på smiley

• #14   5. apr 2012 og så er det lige hvilke orm - er det f.eks spoleorm, som jo er en staldorm ja så er spørgsmålet om fold jo ikke så vigtig. Ormene som kommer ud med gødning efter ormekur er døde så heller ikke så megen skade der og ja et ormetal på 800 er altså ikke særlig farlig og omfattende så det har du nok misforstået.

Kommentér på:
Hest med orm

Annonce