1.945 visninger
|
Oprettet:
Hest med orm {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle sammen og God påske
Jeg har lige et spørgsmål, som jeg bliver helt i tvivl om.
Vi har fået en opstalder ind, hvor hendes hest er blevet testet positiv for orm. Tallet lød på 800 ..
Hesten får så en ormekur og skulle testes igen om en uge.
Må den så komme ud nu når den har fået ormekuren eller skal den vente til den er blevet testet fri fra orm så man ikke risikerer smitte ?
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Ejerne vil nemlig rigtig gerne have den ud, men har sagt til dem, at jeg mener jo, at den først skal testes fri
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Går ikke ud fra alle andre heste er testet + behandlet samt marken har stået uberørt hen.
okt 2006
Følger: 48 Følgere: 51 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 480
feb 2004
Alle hestene er lige blevet testet. Det er krav at hestene også bliver testet idet de kommer herud så vi ikke får en fold smask fyldt med orm !
Den er lige kommet herud og har orm, derfor skal den SELVFØLGELIG ikke ud og smitte alle andre heste, som netop lige et blevet behandlet og testet. Så det er jo for de andres skyld..
Det er jo ikke så smart, hvis en hest med orm, kommer ud og smitter alle de andre.
Og jo, den mark de går på, har stået oberørt siden november da de har været på vinterfold. Så derfor er vi selvfølgelig ikke interesseret i, at den bliver smækket med orm samt vores andres heste !
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
De fleste heste har jo orm, bare ikke så højt antal at det skal behandles.
feb 2004
Der står desværre bare ikke, hvornår hesten må komme ud igen efter behandlingen. Orm kan jo være meget farlige og dens ormetal er jo ENORM højt. Normalt hvis en hest har orm ligger detpå 300. denne hest's tal lå på 800 ! Så det er jo rigtig meget og slem infektion.
Derfor er vi jo selvfølgelig ikke interesseret i, at den kommer ud og smitter alle vores heste. Som der også står på hjemmesiden, så smimtter det i en virkelig høj grad og kan give uhelbredelige blodproppoer i tarmsystemet.
Så at hun gerne vil have hesten ud, kan jeg da godt forstå, men de andre hesteejere er da ikke interesseret i, at deres heste også bliver smittet med orm, da de lige har været i behandling.
Mine heste går ikke på samme mark som den skal, men jeg tænker også på de andre hesteejeres heste.
feb 2004
Der går allerede heste på vinterfolden som ikke kan tåle græs og før har været forfanget. Så den bruges til dem.
Alligevel, hvis hesten bliver lukket ud på en enefold, så infekserer den jo bare den mark. Dvs. når den så er testet fri for orm, så vil de jo være i folden = Når andre heste kommer ned på den fold, så vil de blive smittet.
Jeg kan som sagt gerne forstå at hun vil have sin hest ud, men nu tænker jeg bare på alle de andre 10 heste som NETOP lige har fået foretaget gødningsprøver osv.
Den har voldsom orm, den nye. 800 er virkelig højt ! en hest der skal i behandling ligger på 200.Så kan du jo selv regne ud, hvor slemt det er med denne.
maj 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 255
feb 2004
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 8 Emner: 15 Svar: 174
Hest med orm