{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.388 visninger | Oprettet:

den "manglende" kemi O.o {{forumTopicSubject}}

synes man ser i flere og flere salgsannoncer at hesten skal sælges pga. manglende kemi

hvad er det præcis der ligger i de ord?
jeg forstår ikke rigtig hvordan man kan undskylde sig med sådan noget? altså alle har da op og ned ture, men betyder manglende kemi at det hele tiden går dårligt mellem hest og ejer, men ikke mellem andre mennesker og hesten?

lidt forvirrende

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  den "manglende" kemi O.o
  • #1   12. apr 2012 At man fx ikke forstår hesten, ikke ved hvordan man skal tackle den, og slet ikke kan finde 'klikket', der er med den perfekte hest.

Men ja, tror tit det er en undskyldning, fordi man ikke gider træne hesten ordentligt. Manglende kemi dækker tit over at man ikke kan tumle den, ikke kan styre den, og derfor mener at man ikke passer sammen. Det ville kunne løses hvis man gad at træne det væk.

Men vil også mene at der skal være en form for kemi mellem hest og rytter - nok kun noget rytteren mærker.

• #3   12. apr 2012 jeg har selv solgt en hest fordi vi simpelthen ikke passede sammen og ikke havde en kemi... jeg brugte 9 lange måneder på at finde en løsning det endte til sidst med jeg fik en ordentlig flyve tur og en rygskade :s
    mens en fremmede rytter ikke havde problemer med hende og det var uanset om det var nybegyndere eller rutinerede ryttere

hesten var sød og rar på staldgang der var aldrig noget men når jeg skulle op gik det galt mellem os

• #4   12. apr 2012 Jeg syntes nu det er hel fair, hvis man må indrømme man ikke kan med sin hest.. Der er mange ryttere som ikke passer sammen med hestene. I min verden skulle man helst gerne have flest gode dage frem for dårlige.. Det er ikke sjovt hvis man skal "kæmpe" med sin hest hverdag man rider, fordi forståelsen ikke er der imellem hest og rytter.. Det er heller ikke alle der kan håndtere en varm hyp, der kan springe i luften hvornår det skulle være.. Så syntes bestemt ikke det er noget dårlig hvis man må indse det bare ikke klinger, så det da bedre at sælge og købe noget man passer bedre sammen med.. Men det kommer selvfølgelig også an på, Hvorlænge man har haft hesten, man skal også give det en chance og lære hesten at kende og hvordan den reagere på de forskellige ting.. Man kan lære meget ved at ride undervisning.. smiley

• #5   12. apr 2012 Jeg forstår slet heller ikke det der kemi noget.. Eller jo til en hvis grænse.
    ALLE heste er dejlige på hver deres måde og man kan lære at elske en hver hest hvis man bruger lidt tid på at sætte sig ind i den og forstå den og giver den en grund til at være glad og altid vise sine bedste sider.
    Men jeg har også heste som jeg klinger bedre med end andre, men jeg kan lære at elske alle heste og ville aldrig sælge en hest fordi jeg klinger lidt dårligere med den end jeg havde gjort med en anden, for jeg kan stadig få et rigtig godt venskab med den smiley

• #6   12. apr 2012 Men i et tilfælde kan jeg acceptere at man vælger at sælge sin hest pga dårlig kemi, og det er hvis man har svært ved at styre sit temperament og lader det gå ud over hesten. Så er det sgu bedre at den bliver solgt til en der forstår den lidt bedre. Og bagefter bør man arbejde lidt med sit temperament så man sikre sig at der ikke kunne opstå en lignende situation med en ny hest, og så skal man self også være 100% sikker på at den næste hest er en man klinger med.

• #7   12. apr 2012 Alle heste er rolige af natur og er nemme at omgåes og ride på. En varm hest er i mine øjne lig med en hest som er nervøs og bange for verden, og enhver hest kan lære at slappe af med den rigtige forståelse og træning fra menneskets side. Alt er relativt og alt kan lade sig gøre, det handler bare om at forstå sin hest, og manglende kemi under ridning betyder for mig at hesten ikke forstår hvad den skal og derfor bliver stridighederne skabt. Og desværre er mennesker lidt for hurtige til at skyde skylden på hesten smiley

• #8   12. apr 2012 Jo, det med kemi forstår jeg nu godt - men ikke at man ikke opdager eller tjekker det inden man køber en hest.

Ude på den lokale rideskole er der en masse dejlige elevheste, jeg er i praktik der og har jeg ledig tid, så børster jeg løs og hygger med dem. Der er så en fjordhest og normalt kan jeg ikke rigtig lide fjordheste, efter en ret skidt oplevelse med den eneste fjordhest jeg rigtig har kendt ellers. Men denne her fjordhest, se hende har jeg altså bare et softspot for smiley

• #9   12. apr 2012 det er vel også et spørgsmål om, man kender sig selv... ved hvem man er og hvilket temperament man selv har og kan med

• #11   12. apr 2012 non** * : Min hoppe blev da beskrevet som varm da jeg købte hende, hun var meget fremadgående og blev tit distraheret og upmærksom og kunne godt fare i vejret over småting, men med tiden som jeg har lært hende bedre at kende og lært at forstå hende har jeg fået hende til at slappe af og vil ikke længere betegne hende som en varm hest. Så jo en varm hest kan godt lære at blive en rolig hest. Kan godt være at den stadig hurtigt kan blive varm, men en varm hest behøver ikke at være en problematisk hest og en hest som ikke kan rides af alle, igen, så handler det bare om at have den rigtige tilgang til dyret smiley

• #12   12. apr 2012 Jeg rider og træner en skøn pony hoppe, hun arbejder fantastisk og vil virkelig gerne lære. Alligevel er det for mig mere en sur pligt end en glæde når hun skal trænes, fordi at på trods af hendes villighed osv. så mangler jeg stadig mere.
    At have kemi med heste er det samme som at have kemi med mennesker. Nogle klikker man bare med, andre gør man ikke.

• #13   12. apr 2012 Nu har jeg ikke læst alle indlæg igennem! Men det er vel ikke meget anderledes end med mennesker, der er også bare nogle gange hvor man kan mærke at ens kemi/personlighed ikke passer sammen, og man fravælger derfor at være sammen med den person. Det kan man vel godt oversætte til hesteverdenen? Heste har jo også hver deres personlighed:-) Og nogle gange passer hestepiger og selve hestens personligheder vel bare ikke sammen?
    Jeg ville fx aldrig passe sammen med en hest der bare luller derud af, jeg skal have lidt action ellers kommerjeg til at kede mig! ( Du kender jo mit hoppedyr, Nadja:-) )

• #15   12. apr 2012 Min vallak Oman er der mange der ikke ville finde kemien med, da han er meget speciel. Og det der med "man ved det da naar man proever hesten", saa er det langt fra en garanti for, at man kender hesten. Hvordan skulle man kunne det? Man faar jo hoejst en ide om hesten er rar, nem at ride osv.

Hestefolk er jo, som mange ved, de kloooogeste mennesker paa guds jord, og jeg ved at mange taenker "det der kan jeg sagtens haandtere eller lave om paa", hvor de efter noget tid alligevel maa sande "hesten er sgu for varm eller for kold til mig".

Saa jeg forstaar fuldt ud det med at kemien ikke passer, men tror oftest det er ment med, at hesten ikke opfylder de ridemaessige krav til saelger.

• #16   12. apr 2012 Jeg rider mellem 10-15 heste om dagen, og der er da ret stor forskel paa, hvem jeg klinger godt med og hvem jeg klinger mindre med, saa det er da klart ogsaa ridemaessigt. Jeg ville jo til enhver tid vaelge dem jeg klinger bedst med ridemaessigt, da det jo er det jeg vil.

Nogle gange lyder "manglende kemi" bedre end "jeg synes hesten er vild" eller "hesten er kedelig". Det er jo forskelligt for os alle hvad vi forbinder med vildt og kedeligt, saa derfor er det logisk at nogle ikke finder den rette kemi med den hest, som en anden maaske klinger fantastisk med.

• #17   12. apr 2012 Jeg har nu også prøvet at måtte sælge en hest pga manglende kemi.

Vi ku simpelthen ikke sammen. Jeg red en del heste, som det gik fint med, men lige denne her, kunne jeg bare ikke med. Vi kunne ikke finde hinanden. Det gik fint med andre ryttere.
    Så så ingen grund til at holde fast på den, når den kunne få en rytter, den matchede med meget bedre.
    Prøvede gennem 10 mdr - så kom hun videre til en, som det gik super med. Det var nu også en meget speciel dame at omgåes...

• #19   13. apr 2012 For mig er kemi med hesten forstået som det samme, som med mennesker..
    Der er nogle man sagtens kan tale med og man synes at de er søde nok og sådan,
    men det 'klikker bare ikke og man kan ikke mærke kemien smiley

Håber du forstår..
    Det kan jo sagtens være en rigtig sød og velopdragen hest,
    men personligheden er bare ikke så man føler at man kan blive 'venner' (:

Kommentér på:
den "manglende" kemi O.o

Annonce