{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Hvorfor skifter ma hestens navn? {{forumTopicSubject}}

nu har jeg set igennem flere indlæg, hvor folk vil skifte navnet på deres heste...

jeg forstår det et sted ikk.

nu ved jeg de kan hedde noget tåbeligt indimellem, men alligvel... nu skal der pas på alle så de har et navn nu, men det vil folk også skifte der står det gamle heldigvis i ( )

f.eks. solgte jeg et føl her for snart 2 år siden, i prisen lå a køber selv lavede pas men i kontakten stod at den skulle hedde f.eks Wede's ---. hun hed faktisk Wede's Cha Cha, og var jo i grundlag med a man ku "finde" den igen, men den kom ikk til a hedde således alligevel..

men hvorfor skifter man navnet?? man kan da bare "dagligt kalde" den noget andet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• VVS-arbejde - Montering af 2 Toiletter 1 køkkenarmatur 4.200 kr.
  • Installering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring privat 500 kr.
  • Samlet 3 Ikea møbler 775 kr.
  • Sætte lamper og gardiner op. 1.600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor skifter ma hestens navn?
  • #1   28. apr 2012 jeg kan forstå det hvis den virkelig har et latterligt navn, men det sker jo ikke så tit smiley

min hest Blida bliver meget sjældent kaldt sit navn, hun reagere fint på kælenavnet Buller smiley

• #3   28. apr 2012 Altså min heste hedder rigtig Camilla, men vi har aldrig kaldt hende det og det har opdrætteren heller ikke, så hun hedder bare Mille, og derefter dødt Hovgårds Mille, da hun kun hed Camilla, hvilket jeg fik lov til af opdrætteren.

MEN man må ikke omdøbe hesten fornavn, altså vores heste hedder Hønnerups (et eller andet). Så man må ikke uden at have tilladelse af opdrætteren, at kalde den fx Solgårdens Beebob, hvor den rigtig hed Hønnerups Beebob.

• #4   28. apr 2012 Flot der skulle stå døbt, ikke dødt smiley Ups smiley

• #5   28. apr 2012 Jeg lavede navneskifte på min gamle pony.
    Alle kaldte hende Arta og i mit hoved var det hun hed.
    Det var først ved køb, at vi opdagede hun faktisk hed Lykke i hendes pas.
    Vi valgte at ændre hendes navn til Arta på passet, da hun alligevel skulle ejerskiftes.
    For i mit hoved var Arta det rigtige navn.

• #6   28. apr 2012 Min lille pony hedder også noget andet end det vi kalder hende, men jeg kunne ikke finde på at få det ændret på papirene.

• #7   28. apr 2012 William hed Vivaldi, da jeg købte ham, men synes slet ikke at dat passede til hans personlighed.. Så landede først på Wilson (på vej hjem i traileren) men synes faktisk ikke det var pænt, så endte på William i stedet for..

• #8   28. apr 2012 jamen nu som nogle skriver, navnet passer ikke til hesten..

Det tænker jeg, det gør det vel, eller hed den det vel ikk? om det psser til hesten eller ej er vel en personlig smagssag, samt der kan ligget en bestemt baggrund til navnevalget...

• #9   28. apr 2012 ©NOW (20)

Må jeg spørge, hvad gjorde a det ikk passede til ham??

personligt sys jeg da a Vivaldi er meget pænere...

(lige pointerer skriver ikke i en negativ tone)

• #10   28. apr 2012 Jeg ville aldrig lave hestens navn om men kælenavne er der vel ingen der tager skade af
    så her er lige hvad de bliver kaldt i dagligdagen

Prinsesse Isabella = Preben
    Dreamhorses Caf'e Creamy = creamy, creamsy bøf, bambino og bowlingkugle
    Stenger Don Bell = hingsti, basse og stenger
    Meriesen Don Bell = Hypperbundt, Merise og Risen
    Bolero Don Bell = føl, charmetrold (han blev født den 25. April)
    Prinsesse wanessa = Nisse

• #11   28. apr 2012 Jamen hvorfor er det så, at i der IKKE vil ændre navnet på papiret har det sådan??

Selvfølgelig er kælenavne ikke grund til at ændre navn på papiret, så ville mange heste jo have 10-15 navne smiley

Men hvis i reelt kalder jeres heste noget andet, end på papiret, hvorfor så ikke gøre det officielt?

• #12   28. apr 2012 fordi Blida er et pænere navn til en hoppe end Buller smiley

• #13   28. apr 2012 Hvis du solgte føllet uden pas, kan du jo ikke kræve hun kalder den det du vil ha, i passet desværre..

Jeg har en hest der i passet hedder Maria-SP, og hende har jeg altså valgt at omdøbe til Fantasia..
    Tror hesten er ret ligeglad hvad den hedder smiley

• #14   28. apr 2012 mig, pga, dem der har opdrætte dem, har jo deres gund til HVORFOR de hedder som de gør, og så skal "opdrætteren" da sku ku finde den igen..

mine hedder.

Tania Bambini (aner ikk hvorfor bambini, sys det er grimt, men det er nu det hun nu engang hedder) hun kaldes Tanni..

Sorrelcourt Said enough (hvilket jeg Aldrig ville kunne udtale dagligt, men det hedder hun) og kaldes i Welsh Piper og i DK guldlok

Søndergårds Figaro (passer til ham og er fint) kaldes Figge

• #15   28. apr 2012 det kan jeg da ligesom man kan kræve så meget andet, køber kan da bare sige nej....

• #16   28. apr 2012 Synes selv der er stor forskel på kælenavn og hestens rigtige navn..

Måske er det mærkeligt, men prøv at tænk på at have en hest som hedder.. Pulle? Så ville jeg personligt ændre det til noget som der passede til hesten, også beholde Pulle som kælenavn.. For hesten kender navnet, og den ved hvad den skal reagere på. Den forstår jo ikke hvis vi pludselig ændrer navnet fordi vi ikke kan lide dens navn.

• #17   28. apr 2012 og min egen personlige mening er jeg ikk synes a man et sted kan være det bekende overfor avleren, de har vel en grund til hesten hedder det den gør.

men hvis avler siger go for det og så derfor også ved den ændre navn sys jeg det er okay..men ikk bare for "sjov"

• #18   28. apr 2012 Jeg vil så lige påpege at jeg selvfølgelig også godt forstår, at man ikke ændrer på fx. avlers stutterinavn, for det er jo ikke fair overfor avler.
    Tror faktisk også at der er regler ang. at slette stutterinavne, men skal ikke helt 100 % kunne sige det.

Jeg vil heller ikke mene at man som sælger kan kræve den slags. En ting er at man kan sige, hvad man vil håbe at køber gør.
    Men man kan ikke forvente at de vil følge det.

• #19   28. apr 2012 "Jeg vil heller ikke mene at man som sælger kan kræve den slags. En ting er at man kan sige, hvad man vil håbe at køber gør.
    Men man kan ikke forvente at de vil følge det."

Dette var henvendt til Wedes palomino ang. at kunne bestemme hvad køber skal kalde hesten.

Det fremgik vist ikke helt tydeligt smiley

• #20   28. apr 2012
    Anne Mette S
    ALtså personligt syntes jeg der er stor forskel på kælenavn og det den hedder på papirerne men et godt eksempel på ikke at ændre er at min hoppe bliver kaldt Preben hvilket ville se lidt dumt ud for folk der ikke kænder historien til hvorfor hun bliver kaldt det når man f.eks. er til stævner
    "så vil vi gerne se Heidi på Preben gøre sig klar eller nej vent det er en hoppe som der engang blev sagt fordi speakeren vidste jeg kaldte den preben"

• #21   28. apr 2012 Tja. På det tidspunkt lød det jo bare bedre til ham end Vivaldi.. Synes at Vivaldi var for "fint". Så det blev William. That's it. Og eftersom at sælger var hestehandler - Ja, så var der jo ikke rigtigt en kommentar derfra. Dette var før påbuddet om passet skulle være lovpligtigt smiley Så sådan blev det altså.

Og hvorfor skulle han dog hedde Vivaldi? Når hesten er ens egen, så har man vel til at kalde den, hvad man vil.. smiley

• #22   28. apr 2012 Anne M. jo jeg fangede den, smiley Jo det kan jeg godt, da det fremgik som en vilkar i forhold til prisen og man kan sætte ALLE de vilkår du vil, det er jo kun op til køber om de vil købe på de vilkår...

skal sige følle stod til 5000kr men de penge havde hun ikk, så sagde jeg a så stod det som et vilkår, a hun sku afholde den udgift, og den betingelse a den blev opkaldt wede's hun ku selv bestemme navnet, så fik hun den til 3000. så sys da slet ikk det var et urimeligt vilkår...

• #24   28. apr 2012 ja, nu ved a fra hestehandleren er det heller ikk sikkert det var deres navn de "blev kalden på prøvedagen" så din forstår jeg et sted..

var også kun et nysgerigt spørgsmål.. smiley

• #25   28. apr 2012 Nah.. og så var han 2½ år gammel da jeg hentede ham - så kunne nå at få "indlært" hans nye navn smiley

• #26   28. apr 2012 Flicka hedder Rigtig Jackie´s Figther og det er hvad der står i hendes pas, dog kalder jeg hende til dagligt Flicka :o)

Kan heller ikke se hvorfor man i passet ændre hestens navn.

• #27   28. apr 2012 Jeg har en dreng der hedder Dolf smiley
    Det hed han da vi købte ham, og det blev han ved med at hedde smiley
    Det var meningen han skulle have ændret navnet, men vi fandt ud af at det passede ret godt til ham smiley
    Så nu er den den TOTALT charmerende pony på stævnepladsen der hedder Dolf smiley

• #28   28. apr 2012 Jeg er slet ikke til navne som star, luckylight, også videre det synes jeg simpelhen er for grimt!
    Men det er jo bare min mening, og synes det er fuldstændig ligegyldigt om folk laver navneændring på deres heste, det er trods alt dem som ejer hesten smiley

• #29   28. apr 2012 Jeg har det sådan at heste over 3år ikke burde få ændret deres navn..

Og heste med stamtavle burde ikke få ændret navn hverken i pas eller noget :S

Vores gamle hoppe hedder In Ger har stamtavle og det hele, men ejer skriver Fie overalt :S ikke engang en parantes om at hun egentlig hedder In ger :S
    Og synes det er så grimt, og fie passer slet ikke på hende :S

• #30   28. apr 2012 Hvis man nu havde en hest der hed Kødbolle eller Cykelskur eller andre dybt latterlige ting, kan jeg nu godt forstå det smiley

Min hest har også et latterligt navn: Magic Dancer. Har dog ikke valgt at ændre det da det er så tilpas fimset at det passer godt til ham smiley
    Og så reagerer han også på navnet "Magic". Når hesten først har fundet ud af at den hedder et navn, tror jeg det er svært at få den til at reagere på et andet smiley

• #31   28. apr 2012 Hmm hvis det handler om at hesten ikke ville kunne et nyt navn, hvordan forklarer vi så, at hesten reagere på kælenavne og spøjse øgenavne fra tid til anden??

Min egen hedder Markus men reagerer da ligeså fint på tykke, klump og hyggehyp som han gør på Markus smiley

• #32   28. apr 2012 Mine to hedder Rastell, han bliver normalt kanldt for Rass. Og den anden hedder Ubberup's Erna, og tja hun bliver kaldt for Erna, nogen synes det er grimt. Andre tja, ?

• #33   29. apr 2012 Jeg personligt er slet ikk til heste der hedder tulle birte osv men alligevel, hvis de hedde det i papirene er det vel det de hedder..

vi havde på rideskolen da jeg var barn en frederiksborg der hed Claus hehe tja.. det passede bare så godt på ham..

og en monster stor bred hvid knapstrupper hoppe med masse a pletter i hovede og lyserøde rander og alt og så hed hun Erna.... altså det kunne ikk blive værre, men som dyrlægen sagde, hun er simpelthen så grim så hun er overdejlig... hehe

og de 2 stævne heste jeg havde hed Mignon Fuglebjerg og Oschar Højbogaard... tja...

• #34   29. apr 2012 Min bliver aldrig kaldt andet end Møffe. Alle kalder ham for det og det er KUN til stævner han er Amigo smiley

Kommentér på:
Hvorfor skifter ma hestens navn?

Annonce