{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Aflivning - hvad vælger I, og hvorfor...? {{forumTopicSubject}}

Har lige aflivet hest idag.. Dog ikke mine egne - det var hårdt nok sidste år med Barolo, og idag kom det hele bare tilbage..
Hvilken metode vælger I, og hvorfor...? Hvad med bagefter..? Løvemad, Kambas, slagter - baghaven..?

Jeg vælger klart hjemme, og sprøjten. Bryder mig ikke om, at deres sidste rejse, skal være i trailer.. En tur der måske ender med stress og skader - som idag....

Fortrækker ro, i vante omgivelser, hvor jeg kan lulle dem i søvn, stille og roligt. Bagefter er det ikke så vigtig for mig, hvad der sker. Har sendt tre på Kambas, kørt en til slagter og en til løvemad..
For mig er det ligegyldigt - de er her jo ikke mere. Ikke koldt på den måde, men de er jo væk, og fanger det ikke alligevel....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning - hvad vælger I, og hvorfor...?
  • #1   14. maj 2012 Jeg har fået aflivet 2 med sprøjte som derefter er blevet hentet a DAKA smiley
    den første ku jeg selv vælge hvordan han sku aflives osv..
    Han blev aflivet med sprøjte fordi jeg personligt sys det er synd de skal til et uvant sted i deres sidste minutter + vil gerne have muligheden for at sige farvel efter aflivningen smiley

Nr 2 fik tarmslyng, havde derfor ikke meget valg smiley

Sku jeg ha en aflivet igen, blir det med sprøjte og derefter skal den hentes a DAKA smiley

• #2   14. maj 2012 Når tiden engang kommer til min pige, dør hun forhåbentlig af alderdom. Hvis ikke, så er det sprøjten og kremering smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #3   14. maj 2012 Hvad er Kambas?

Hvis jeg får valget, skal min have sprøjten, og er som dig ligeglad med, hvad der sker bagefter. For mig er de bare (i gåseøjne) et lig, når de er døde. (-:

• #4   14. maj 2012 Sebastian blev aflivet med sprøjte den 10 januar, og hentet af daka dagen efter.
    Claus blev aflivet med boltpistol (dyrlægen kunne ikke finde en blodåre - ellers skulle han også have haft sprøjte) den 10 januar og henter af daka dagen efter.

Vi ville gerne have doneret dem til givskud, men der var mange måneders ventetid, så det blev ikke aktuelt.

Jeg var der ikke under aflivningen og jeg ønskede heller ikke at se dem efterfølgende da jeg gerne vil huske mine drenge som levende, glade dyr...

• #5   14. maj 2012 Jeg foretrækker også det foregår i ro og uden stress for hesten mens den er i live. Så dens sidste timer/minutter er lige så gode som resten af dens liv har været.

Som dig betyder det heller ikke så meget for mig hvad der sker med dem bagefter da de jo er væk på det tidspunkt og ikke har lidt overlast på nogen måde. Kan den mætte et par løver, så fred være med det. De skal jo også leve.

• #6   14. maj 2012 Kambas var det, der nu hedder Daka.. Sorry smiley Vidste ikke man kunne få dem kremeret...? Som i med hjem i stuen og stå i en urne...?

Self spiller grunden ind, og aflivning er et følsomt emne.. Meget personligt. Jeg kunne slet ikke forestille mig, pistolen igen.. Og slet ikke efter idag. Omvendt har jeg hørt om heste, hvor det har taget MEGET længe, før de sov helt ind, og det er vel heller ikke humant..?

Har bare den holdning over for alle mine dyr, at jeg skylder dem at være der til det sidste, og hjælpe dem herfra på en ordentlig måde...

• #8   14. maj 2012 Min gamle hoppe og Casoprano fik begge en uhelbredelig skade. De fik begge sprøjten hjemme i vante omgivelser og jeg stod og holdt ved dem, til de væltede rundt. Casoprano fik dog også bolt pistolen, da hans krop ikke helt ville give op. Ikke nogen rar oplevelse, da jeg jo ikke lige var forberedt på det, men nødvendig og ikke voldsomt eller noget. Og de blev begge afhentet af daka, samme dag som de blev aflivet.

• #9   14. maj 2012 Wakira blev aflives af sprøjte. Men havde heller ikke andre muligheder da hun havde stået 10 dage på ansager med tarmslyng smiley

Ariel Blev aflivet der hvor hun var i ridning med sprøjte. Da hun ikke kan lide traileren ville jeg ikke stresse hende.
    Jeg har været med under hele forløbet. Da jeg ved jeg ville have det bedst med det. Begge heste er blevet hentet af Daka.

• #10   14. maj 2012 Puha. Bare tanken om det skulle ske gør mig dårligt tilpas og jeg får ondt i maven. Min dreng er min bedste ven smiley
    Men jeg ville nok også vælge hjemme hvor den er tryg og der er ro på. Bagefter ville jeg nok gerne give til en zoo eller lign. hvis det kunne lade sig gøre...

• #11   14. maj 2012 Når tiden kommer til at min skal væk, bliver det med sprøjte, og derefter kremering. Og så vil jeg genre have en urne til hende. smiley

• #12   14. maj 2012 Jeg skal aflive min om et par dage. Der bliver med en sprøjte og højst sandsynlig DAKA.

• #13   14. maj 2012 Min blev slagtet. Hun elskede at køre, så for hende var hendes sidste tur en god oplevelse. Hun virkede helt rolig og afslappet og alt i alt var det en god oplevelse, situationen taget i betragtning.

• #14   15. maj 2012 jeg har fået slagtet min gamle hest og har intet imod dette, gør det gerne igen hvis jeg får muligheden. self. tænker jeg over hvad det er for en hest hvordan reagere den i uvante situationer og hvordan er den at køre med.. den jeg fik slagtet havde en skade så den sagtens kunne køres med og det var mig der bestemte tid. han var ikke en hest der stressede over nye situationer eller steder og han stod så pænt i trailer og gik lige op, derfor valgte jeg at han skulle slagtes. og hvis jeg får valget igen så kører jeg gerne til slagteren det går hurtigt som det skal men der er også tid til at sige farvel hvis det er det man vil. det afliver jo med boltpistol som nogel dyrlæger også gør så der er der jo ingen foreskell.. står jeg i en situation hvor hesten ikke kan eller vil transporteres bliver det self dyrlægen det er der ingen tvivl om da jeg ikke er den type der holder liv i dyr for min ejen skyld. og så kommer daka self og henter den.. om de bliver til mad eller sæbe er mig underordnet.. mistede et føl sidste sommer som døde pludseligt og han blev hentet af daka sys dog det er ubehageligt at have dem liggende til de kan komme og er ikke tilsede når de henter. jeg sys det er vigtigt at man får sagt farvel til sit dyr for ens ejen skyld hesten er nok ligeglad men der er en vis ro efterfølgende..

Jeg har ikke skrevet dette indlæg for at jeg gider at hører på at det er synd at slagte hestene for det er ikke min mening og den har jeg lov at have.. men blot som et svar på tråden og ikke for at støde nogen, har self respekt for alle jer som er i mod slagtning men i bund og grund går det jo ud på det samme at tage livet af dyret hurtigst muligt..

• #15   15. maj 2012 mine bliver skudt med bolt pistol, og sendes på daka

• #16   15. maj 2012 Min blev akut aflivet pga. smerter(brækket ben) derhjemme, og derefter sendt til DAKA.. Der var ikke mange overvejelser da det var i de(triste) omstændigheder.

• #17   15. maj 2012 grundet jeg skulle have en råd til ny hest da min soalmate i maj 2009 sku her fra pga kræft i knoglerne i koden. ville jeg enligt have haft hende bradt og lagt i urne men måtte vælge noget andet så dagen før hun sku hentes af daka blev hun aflivet med spøjten på springbanen smiley

• #18   15. maj 2012 Vores bliver lagt til at sove i deres egen boks - de skal bestemt ikke ud at køre en sidste gang. Jeg føler vi skylder dem at blive derhjemme. Noget andet er selvfølgelig hvis de er inddlagt på et dyrehospital og det vurderes at det skal ske nu - så skal det bare overståes.
    Så kan de bliver flyttet af min fars minelæsser når de er kommet til de evige græsmarker.
    Daka kommer og henter dem.

• #19   15. maj 2012 Nu er der altså også heste som elsker at køre og nærmest galoppere op i traileren. Jeg ville ikke have noget imod at skulle køre min ud på Højgaard for at få hende lagt ned, hun ville elske at køre.

Man kan få kremeret sin hest, dog kun et sted i DK mener jeg. Der kan du enten få en økonomi brænding hvor det er din og andres heste bliver brændt sammen, så er du bare ikke sikret din egen hests aske udelukkende. Den anden brænding er hvor det kun er ens egen hest, og så får man kun asken fra den.

Jeg vælger den sidste til min pige når den tid kommer. Synes ikke der er noget mere upersonligt end Daka.

• #20   15. maj 2012 Jeg valgte at Ansager dyrehospital skulle aflive min den gamle. Hun blev aflivet med sprøjte... Jeg havde ikke overskuddet til at skulle står og holde ( det havde min familie heller ikke).. Samt, havde jeg en anden hest stående samme sted, og den skulle jo stadig passes... Så ville ikke ha det godt med at gå rundt der ude mens hun lå død omme bagved.. Samt tager ansager sig af ALT... aftale tid med daka osv.. Vi skulle bare sige farvel...

Og hvis alt sammen blev for meget, kunne vi tage afsted.. Man ved jo ikk hvordan man vil reagere...

Vi kom op på ansager( hun har været der mange gange)... Vi gik og hyggede lidt... da kl. blev kvart i 10, kom dyrlægen og fortalte os alt hvad der skulle ske... Hun blev bedøvet og vi fik sagt farvel , givet hende en masse mysser og krammer... Hun blev trukket ind i en "gummi-boks"... Der fik hun de sidste sprøjter... dyrlægen kom ud og sagde alt var fået godt (vi stod 5 m. fra boksen men kunne ikke se der ind, vi ville ikke se det).. Vi gik inde og sagde helt farvel, da hun var sovet ind.. Det var vigtig for os at se hende en sidste gang. Lå fredfyldt på gulvet.. Vi fik hendes grime med hjem, og så kørte vi hjem...

• #21   15. maj 2012 min skal aflives af dyrlægen.. tror jeg.. det er slet ikke noget jeg går og har i hovedet nu, da han forhåbenligt lever mange mange år endnu.. men jeg ved i hvert fald at jeg selv vil være hos ham, når det sker, og helst helt alene.

de andre opstaldere må gerne komme og sige farvel til ham, men det må de gøre dagen før.. for den sidste dag er vores dag, og jeg skal være der for ham, som vi altid er der for hinanden.

jeg ville føle virkelig meget ubehag hvis der stod andre fra stalden og kiggede, imens vi nød vores sidste timer sammen.. oplevede det da en veninde skulle have aflivet hendes hest, og HELE stalden (i hvert fald 10 mennesker) stod foran hesten og hende, da ejeren var ved at børste hesten.. jeg klappede ham lige hurtigt, og sagde til hende at jeg kørte hjem, for der var vidst rigelig af mennesker her.. men at hun bare kunne ringe.. -jeg ville ikke kunne klare alle de mennesker, uanset grunden til de så står der..

• #22   15. maj 2012 Når min engang skal aflives skal han gives ind til zoo smiley

• #23   15. maj 2012 foretrækker sprøjte det er det mest stille, og så synes jeg at det skal være et sted med fred og ro hvor der ikke render børn rundt og biler osv der suser forbi.
    Jeg ved ikke om jeg selv vil se det, det gjorde jeg ikke med min gamle part men jeg lukkede øjnene på ham og nussede ham i panden og sagde farvel bagefter. Puha, det var hårdt smiley

• #24   15. maj 2012 Vores bliver aflivet med bolt pistolen, vi syntes at det er den bedste måde for dem. Derfor bliver de sendt ind på Landbo højskole, hvor de bliver brugt til undervisning for dyrelæge elever.

• #25   15. maj 2012 Jeg valgte at få min gamle hoppe skudt med boltpistol og derefter blev hun stukket.
    Hun havde spat og dårlige nyre, og derfor synes jeg det var synd hvis hun skulle have problemer med selv at ligge sig ned..

• #27   15. maj 2012 står måske og skal aflive min i næste uge (dyrlægen mener ikke der er mere at gøre hvis det her ikke virker) jeg har udlukket mine fra fødekæden fodi jeg hselv har måtte behandle dem så det bliver på et græs stykke og med sprøjten og så daka

• #28   15. maj 2012 Jeg synes det er virkeligt dejligt, at læse, at folk har deres helt specielle hensyn til deres heste. Og respekterer hinandens holdninger og meninger. Synes også folk har holdt en pæn tone, om et så følsomt emne. Tak for det. Det er også godt at høre, at så mange egentlig gør sig en overvejelse omkring situatuionen, for man ved ikke hvornår det sker. Men i bund og grund synes jeg, alle har intentionen om, at give deres dyr den respekt de fortjener - lige til det sidste. Sådan tøser!

Kommentér på:
Aflivning - hvad vælger I, og hvorfor...?

Annonce