{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

Udlån af hest/part. {{forumTopicSubject}}

Der er rigtig mange som søger en som enten vil have part eller låne deres hest . Det er en fair sag . Men når man så forventer at rytteren kan MEGET mere end hesten, hvorfor skal man så betale, jeg ved ikke hvor mange penge for det ?

Jeg synes det er helt hul i hovedet, at skulle betale for at ride andres heste op . Hmm, ja jeg bliver faktisk muggen over det . Hvis ejer ikke har tiden, så sælg eller betal jer fra det . Hvis ejer ikke har økonomi, men iih og ååh så gerne vil beholde lille musse, så må man altså bare bide i det sure æble, og få solgt den hest .

Ville i betale for at skulle stå med andre folks "problem" ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlån af hest/part.
  • #1   15. maj 2012 Jamen der er så mange indlæg lignende dit, med folk der brokker sig om præcis det samme. Hvorfor ikke bare lade folk tage de penge de vil for det, eller sige det til dem?

    Jeg kan slet ikke se problemet i at man tager penge for at andre rider ens hest.


  • #2   15. maj 2012 Hvis jeg vil have min hest redet op i niveau fåe jeg undervisning eller betaler mig fra det. vil jeg have den motioneret fordi jeg ikke selv har tiden til at holde den i stævne form ville jeg finde en gratis part.

    Vil jeg tilbyde nogen at de må ride min hest fordi de ikke har deres egen, men bare gerne vil ride, så må folk betale nogla af de udgifter jeg har til hesten, fx en del af opstaldningen. jeg vil ikke tjene på det..

    Jeg har selv haft en hest til låns som jeg red fra kun at være tilredet til at kunne følge rytterens mindste vink (western/horsemanship) jeg betalte selv alle udgifter da jeg jo havde lånt hesten. det var en udfordring for mig, og jeg var bare glad for at måtte låne hesten i det hele taget..

    Jeg forstår godt at folk vil have penge for deres parter, men hvis det som du siger er for at få hesten redet op, så må folk ud og betale for det, eller som det mindste gøre det gratis..!


  • #3   15. maj 2012 CTS: Jeg sammenligner det lidt med en hund, ville du tage penge for hvis nogen luftede din hund for dig 3 gange om ugen? eller ville du betale vedkommende for det?

  • #4   15. maj 2012 hende der har part på min hun giver 500 kr i måneden dette inklucere Undervisning + ridehuskort
    og hesten
    hun har tilgengæld hesten de dage der passer hende bedst
    hun må starte stævner på egen regning

    grunden til at jeg tager for nogen der vil ride min hest er at jeg ikke selv kan da jeg er syg men han er det bedste der er sket for mig, de har hesten næsten som deres egen ridder selv kun 1 -2 gange om ugen


  • #5   15. maj 2012 Mht. rytter der "ødelægger" hesten, der må ejer jo så bare være kritisk overfor den som betales for ridningen . Personligt ville jeg møde uanmeldt op for at se hvordan ridningen foregår, så man hurtigt kan få trukket hesten hjem igen . Så kan vi evt. også få ryddet lidt ud i de ryttere, som slet ikke burde have hest smiley

    Hvis hesten er på samme niveau eller over rytterens, så skal de føle sig fri til at tage penge for det . Eller gør det "gratis" . smiley No problemos der .

    Tenna : Jeg kan godt lide din sammenligning med hunden . smiley



  • #6   15. maj 2012 Pernille M . : Er rytter så på samme niveau eller under/over ? smiley

  • #7   15. maj 2012 Det jo heller ikke alle, der gør sådan. feks. har jeg tidligere udlånt min pony med forkøbsret, så de kunne finde ud af om de passede sammen. de stod for alle udgifter undtagen, forsikring. og de passede så ikke sammen. og så tog jeg den hjem igen.

    Jeg har også lige skrevet kontrakt med min anden pony, da jeg ikke selv må ride stævner på den. jeg er 18. og den fortjener at vise sig som pony. da den kan komme rigtig langt. så jeg har givet en dygtig pony rytter, der ikke har råd til at købe nummer 2 top pony, mulighed for at komme til toppen, og det har de jo selv valgt. og de står også for alle udgifter, de har dem dog stående derhjemme, men foder, smed, dyrlæge osv.

    Det har jo ikke altid, noget med at ejer ikke kan løse problemet selv. det kan også være som overstående ligesom mig, der giver en pony rytter muligheden (;


  • #8   15. maj 2012 Nej det ville jeg ikke betale for.

    Jeg er helt enig med dig, hvorfor skulle en part betale for at træne en andens hest op, fordi at ejer ikke kan eller har tid??
    Det har jeg aldrig forstået...

    Jeg har haft en part på min gamle pony og det kostede intet.
    Hende der havde part på ponyen var en stor hjælp for mig, så jeg kunne ikke drømme om at tage penge for det.

    Jeg kan dog godt forstå at dem der låner en rigtig dygtig hest, ud til en mindre erfaren rytter, tager penge for det, da rytteren får noget ud af det.


  • #9   15. maj 2012 er også enig med det med part, det synes jeg nu heller ikke man kan tage det vilde for.

  • #11   15. maj 2012 hun er over, men har ikke selv råd til at have hest efter hun solgte ponyen,

  • #12   15. maj 2012 Jeg synes jo det er ligegyldigt om man som rytter selv har råd til hest eller ej . Er rytteren et godt stykke over hesten, burde rytteren at få penge for det . Er hesten derimod over rytteren, så er det da bare at indkræve ved kasse 1 ;P

    Men er det en tuller nuller part , så skal det heller ikke koste noget for parten, da det simpelthen er urimeligt at skulle betale for at ride en tur og strigle dyret .

    Har rytter og hest samme niveau, så splitter man udgifterne, eller lader være med at tage noget for det .


  • #13   15. maj 2012 Sådan er man jo forskellige, det jo mellem ejer og låner, at finde ud af en kontrakt sammen. og vis man ikke kan det. så kan man heller ikke ha et samarbejde sammen,

  • #14   15. maj 2012 Tenna - Så se det sådan her: Min hest kan sagtens stå de dage, så ville hun bare få fri. Men jeg kan gøre nogen en tjeneste, ved at lade dem ride min hest, når de ikke selv har råd.

    Det er jo ikke kun parten der giver ejeren en tjeneste - det går altså også den anden vej, fordi parten får lov til at have en hest næsten som sin egen, når man ikke selv har råd.


  • #15   15. maj 2012 Nej, ingen kan samarbejde medmindre man er enig . Men det undrer mig simpelthen med de priser . Og for hvad ? 1000kr om mdr. for leje af hest, som man må bruge 3 gange om ugen, og man skal kunne lære hesten noget også . ? Det er der jeg står af . smiley



  • #16   15. maj 2012 Camilla S forstår virkelig ikke din holdning
    men vi er jo alle forskellige

    min holdning er at hvis du vi ride og ikke har råd til egen hest, så kan du betale dig til at få lov til at ride

    jeg har fx ikke sat et større krav til de parter jeg har søgt til min hest end at de skal kunne grundridningen og hvis ikke de kunne det skulle de værre opsat på at få extra undervisning ved mig(stadig under part prisen)
    så de vælger jo selv at de vil vælge den hest at have part på selvom de ligger højere end hesten

    hvis vi snakker tilridning af en hest så ja så bør folk blive betalt for det men det er jo ikke det vi søger når vi søger part vi ber jo heller ikke vores parter om at lærre vores hest det og det det er jo dem selv der vælger hesten når det kommer til stykket


  • #17   15. maj 2012 Men nu er det jo ikke alle, hvor man også skal lære hesten noget, andet end at holde ved lige.

  • #18   15. maj 2012 Eller 500kr. om mdr. for at leje en hest , som man KUN må ride skovtur på 2 gange om ugen og så forventes der at man lige ordner boks osv. også . smiley

  • #19   15. maj 2012 er hel enig i at 1000 kr er for meget at tage i part
    tager selv 500 men der kan trækkes ned ved hjælp med staldarbejde


  • #20   15. maj 2012 og min part har den minimum 4 dage om ugen til den pris

  • #21   15. maj 2012 Camilla - Jamen hvad så på rideskoler? Hvad hvis der kommer en rytter der er bedre end nogle af de elevheste der er? Vedkommende har ikke råd til egen hest, men vil gerne have halvpart på en hest der. Skal rideskolen så give det gratis, fordi rytteren er bedre end hesten? Nej.

    Hvis man ikke har råd til egen hest, må man betale sig til at kunne ride en andens hest. Det er stadig virkelig billigt fx at give 500-700 kr for at ride en hest 3 gange om ugen, og have den som sin egen de dage. Og hvis man så ovenikøbet ikke har tid mere end de 3 dage, så er det da også dumt at bruge mange penge på at købe sin egen hest, og betale opstaldningen osv. til den, når man kan få det meget billigere i en part hest.


  • #22   15. maj 2012 Undervisning med i part-prisen . Så er det jo straks en anden ting . smiley
    Ikke alle tager en latterlig pris for noget man kunne finde på en gammel øde rideskole, men mange gør . Jeg kan blive overrasket hvis jeg ser nogen som ikke er grådige .


  • #23   15. maj 2012 Jeg synes da virkelig også du sætter den på spidsen nu, Camilla. Jeg har ikke set annoncer der fx siger at man skal give 500 kr for at ride to skovture og ordne stald? eller give 1000 kr for at ride 3 gange om ugen, med mindre hesten står et fedt sted og man må bruge alt osv. Men overdrivelse fremmer vel forståelse. :-

  • #24   15. maj 2012 Camilla - bestemt ikke alle steder at undervisning er MED i prisen. smiley
    Hvad så hvis rytteren er så dygtig, at hun sådan set ikke kan lære noget af undervisningen, men bare gerne vil ride? skal rideskolen så give det gratis?


  • #25   15. maj 2012 Jeg forstår jo så heller ikke at rideskoler kun har heste som ikke kan en dyt . Ej , overdrivelse fremmer forståelse . Men mange mange rideskoler burde kun være til for at lære rytter at sidde på hesten, da hestene ofte er glemt og underviser ikke god nok . Derfor går jeg ikke på rideskole . smiley

    DayDreamer . : Når du så har M heste og en Grand Prix rytter stiller op hos dig og hører om hun må ride dine heste, tager du så penge for det ?

    Det er sjovt at folk har den holdning, med at beridere absolut rider bedre en os andre . Det har jeg gudskelov været for mange steder til at kunne sige nej til . Men hvis det er en berider, så betaler man jo så også lidt mere end hvad man ellers ville gøre .


  • #26   15. maj 2012 CTS . : Jeg har faktisk ofte set de annoncer . Og så har jeg ofte hørt om folk som godt vil have part, men så skal de bare betale en hulens masse penge . Brugen af faciliteterne, må være rytters problem at betale . Den kan jeg godt følge .

    Men ja . Overdrivelse fremmer forståelsen . smiley


  • #27   15. maj 2012 Camilla - Ingen siger, at de ikke kan en dyt? Jeg siger bare, at måske er rytteren bedre. hvis rytteren rider M, og hesten kun er til LA... så er det jo ikke fordi den ikke kan en dyt. smiley
    Hvorfor du ikke går på rideskole, har intet med sagen at gøre, det er ikke det jeg spørger om. Jeg spørger heller ikke om hvad der er godt/dårligt ved rideskoler. Jeg spørger om de skal lade en dygtig rytter ride gratis på hesten, hvis rytteren er bedre end hesten?

    Uanset hvor meget man skal betale til en part, kommer det aldrig op på det beløb det koster at have sin egen hest.

    Nu tager jeg fx 500 kr. for min hest, der står et sted, med ridehus, ridebane, natur osv., ingen staldarbejde og fri brug af alle faciliteter, 2-3 gange om ugen. Hun er ikke super dygtig, men hun kan grundridningen, og kan klart lære en urutineret meget. Det synes jeg ikke er dyrt, men det kan jeg høre at du synes. smiley Er flere gange blevet spurgt hvorfor jeg ikke tager mere.


  • #28   15. maj 2012 CTS : I princippet ja . Men her kan man jo så diskutere om undervisningen ikke skal koste noget, hvis det er kvalificeret undervisning .
    Nu snakker jeg ikke om en hest der går MB0 hvor rytter sider MB3 . Der skal selvfølgelig være en vis forskel på niveauet .

    Er en lille smule forvirret . smiley Er det din part som kan grundridningen ? Hvad kan hesten ?
    Det der med faciliteter . Er det dine faciliteter ? Skal der betales Facilitetskort pr. hest, eller pr. person ? Hos os følger faciliteterne hesten, og vi har bl.a. ikke nogen der kommer med hest udefra, så der er altid plads at ride på . smiley


  • #29   15. maj 2012 Jamen det er der jeg siger - hvis underviseren ikke rigtig kan lære rytteren noget, men rytteren bare godt vil ride. Skal rideskolen så stille en hest til rådighed gratis, bare fordi rytteren er bedre? Det holder jo ikke, sådan fungerer verdenen ikke.

    Det er hesten jeg snakker om, har pt. ingen part til hende. smiley Jeg har betalt for faciliteter gennem opstaldning, det følger hesten.


  • #30   15. maj 2012 Jeg er så en af dem som er helt vildt glad for at der er nogen der ikke kan have deres hest, men som ikke vil af med dem. For jeg har lånehest og er super glad for det !

    Dog ville jeg aldrig låne en hest der var problemer i.


  • #31   15. maj 2012 Det muligt verden ikke fungerer sådan . Men jeg synes ikke det skulle være anderledes . Selvfølgelig hvis rideskolen har en hest som matcher rytteren, men som rytteren ikke vil ride, da det jo så koster penge for rytter, den holder ikke . Har de hesten, kan rytter ikke bare tage tykke tulle som intet kan for at spare penge . Tykke tulle er til dem som skal lærer at sidde på hesten smiley
    3 gange om ugen og lille lise som skal lære af hesten . Her er det jo rimeligt at tage penge for det . Grundridningen er faktisk en hel del, som rigtig mange ikke mestrer, det skal man huske på . Hesten kan muligvis ikke piaffe osv. men den bærer sig selv ved korrekt hjælp, og det er jo så den korrekte hjælp lille lise ville skulle lære . Ergo må det være fair . smiley


  • #32   15. maj 2012 Ditte P : Med "problem" mener jeg ikke at hesten f.eks stikker af eller på anden måde er ulydig . smiley Men at hesten muligvis er fejlredet eller slet ikke kan/vil søge til biddet .

  • #33   15. maj 2012 Camilla S:

    Nej det vil jeg heller ikke hvis den er helt umulig, og træls at ride. Men er det noget som kan rettes op nemt så ville jeg ikke have noget i mod det..


  • #34   15. maj 2012 Jeg er med til at træne min part og jeg betaler 500 fast og så undervisning ved siden af.. Jeg synes det er skægt at være med til at udvikle hesten og jeg har hesten mellem 2-5 dage om ugen og et godt samarbejde med ejer og får selvfølgelig undervisning for at ride hesten helt optimalt og for at forbedre mine evner som rytter..

    Det skal lige siges at hesten bestemt ikke er en pest at ride! Hun er fantastisk sød og rar og arbejder super fint både fra jorden og ryggen og jeg er meget glad for hende (:


  • #35   16. maj 2012 Jeg synes det er helt Fair man skal betale for enten part eller Låne hest. Ja man holder hesten igang for ejer, men man får til gengæld også en hest til rådighed.

    Nu har jeg lånehest og jeg betaler de alm. udgifter som opstaldning, foder og hø, smed og alm. dyrlæge regninger.

    Jeg har så også hesten som min egen, og det synes jeg er helt fair, for ejer har jo ingen glæde af ham imens jeg har ham.


  • #36   21. maj 2012 Jeg vil ikk have penge for at hesten skulle udlånes.. Men vil bestemt heller ikk have ekstra udgifter på den. Så det ville blive noget i stil med at jeg betalte forsikring, vaccination og halv dyrlæge, halv smed og halv opstaldning hvis hun vel og mærke havde hesten opstaldet som sin egen. Var det en der kom og passede den og red ved mig skulle det bestemt være gratis. Kan ikk se hvorfor jeg skulle have penge for det. Forstår ikk ideen i at folk tager penge for det medmindre det er en hest i topklasse som man virkelig kan lære noget på-

  • #37   21. maj 2012 Styrbaek - Hvorfor skulle man ikke? Folk kan sgu ikke forvente at man bare lige kan ride en hest gratis, fordi man ikke selv har råd til en hest. Hvis jeg nu har en part 3 dage om ugen, får jeg intet ud af min hest, eller den opstaldning jeg betaler for, i de dage. Dvs. at når jeg betaler for gode faciliteter, så er det sådanset en anden der bruger dem helt gratispå MIN hest, hun bruger mit udstyr. Skal det være gratis? Nej, det kan jeg ikkese fidussen i.

    Hvis man har parten, fordi vedkommende skal uddanne hesten - nej, så skal hun ikke betale, så skal hun nærmere have løn for det. Men når hesten kun holdes ved lige, og den fx sagtens kunne stå de dage parten ikke er der - så kan man sgu ikke forvente, at man som part bare lige kan nasse på ejerens hest og de faciliteter som ejeren muligvis har betalt i dyre domme for at få, og som parten ikke skulle betale for ellers.

    Skal rideskolerne også tilbyde gratis parter? Det holder sgu ikke. smiley


  • #38   21. maj 2012 Hmm.. jeg kan selv huske hvordan det var da jeg ikk havde råd til hest og der havde jeg en del jeg måtte ride for andre gratis.. Men så havde de jo også en hest der bliver redet hver dag og holdt i form og det er da en luksus. Jeg har 5 heste nu, hvis jeg kunne finde en part til en af dem ville jeg da blive glad.. det jo bare min mening. vi er alle forskellige skal du huske smiley

  • #39   22. maj 2012 Ja, men når man nu ikke har brug for at den skal rides hver dag, og den sagtens kunne stå de 2-3 dage den ikke bliver redet. Så er det 100% en tjeneste til parten, at hun kan ride min hest for et mindre beløb.

    Men så betaler ejer for noget hun ikke får brugt - hvilket i princippet er penge ud af vinduet, for at en anden kan ride. Nej, men må betale for det man vil have - også ridning. Du kan heller ikke møde op på en rideskole og sige, at nu vil du have gratis part, fordi så får de hesten rørt. arh...

    Men skal rideskolerne også tilbyde gratis parter?


  • #40   22. maj 2012 rideskoleheste har jo kun godt af at få fri da de bliver brugt mange timer om ugen og alle kan få part også urutinerede ryttere. de lærer jo en masse ved det..

  • #41   22. maj 2012 Det er jo ikke det jeg spørger om? Jeg siger intet om, at de ikke skal have pause?

    Jeg spørger, om du synes de skal tilbyde det gratis, eller ej?


Kommentér på:
Udlån af hest/part.

Annonce