{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Indstilling kontra viden om hestens adfærd.... {{forumTopicSubject}}

Inspireret af et andet indlæg, tænker jeg at denne tråd kan anvendes til, at komme frem med vores tanker om netop hestens tanker og heraf synlige adfærd.

Om hvordan vi hver især læser vores heste og handler ud fra adfærden.

Vi mener sikkert alle, at vi har ret - men har vi nu også det?

Kan din hest være fræk? Hvad lægges der i ordet fræk, når jeg udtaler det og hvad lægges der i det, når du udtaler det?

Er din hest trodsig, stædig, usamarbejdsvillig og springer den f.eks. over en boksvæg fordi den vil vise, at den IKKE vil det du vil - eller gør den det udelukkende pga angst for det, du vil have den til?

Hvornår fejlfortolker vi og kan vi egentlig kalde det psykisk mishandling, at presse en hest til, at springe for livet, når vi er af den overbevisning, at hesten bare er stædig?

Mange heste lever under rigtige dårlige kår, misrøgtes og har en forhutlet tilværelse - men hvor heste findes der mon, som udsættes for en form for psykisk mishandling i deres dagligdag - heste som udad til "har det som blommen i et æg".

Kan en hest vinde over et menneske?

Skal din hest udføre det du har sat dig for? Og her skal der lægges tryk på skal....
Føler du nederlag, hvis hesten gennem dens adfærd fortæller, at den ikke er tryg ved situationen, ikke forstår situationen eller føler du, at du har tabt dit mål, hvis målet ikke gennemføres?

Beder du hesten om, at gøre noget for dig? Hvad gør du hvis den agerer modvilligt? Skal den så gøre det eller vælger du, at responderer på hestens adfærd og istedet sætte nogle delmål som hesten kan magte?

Kort sagt eller spurgt:
Hvis din hest stopper op for noget og ikke umiddelbart vil gå frem - reagerer du så ved at sige:
Eeej nu stopper du - kom så!

eller siger du:
Hvad er der?

Lad os få en spændende debat igang i denne tråd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indstilling kontra viden om hestens adfærd....
  • #1   22. maj 2012 Interessant emne!

Det kommer meget an på hesten og hvordan denne skal tackles. Jeg rider en lettere nervøs pony hoppe som i overnævnte tilfælde først og fremmest skal høre "Kom så!" også et godt klem med benene, dette er simpelthen fordi at hun føler sig sikrest når hun kan mærke at rytteren mener det og mener at det ikke er farligt.
    Gentages adfærden gør det over i "Hvad er der?" hvor der rides frem med gode støttende ben så hun kan se der ikke er noget farligt. Hun mangler at tro på sig selv og for at hun kan tro på sig selv, så har hun behov for en guide som virkelig formidler til hende at det altså ikke er farligt.
    Om vi går frem ved "Kom så!" eller først ved "Hvad er der?" så er der altid ros som venter, dette gør at hun næste gang glor mindre og mindre.

En anden pony jeg rider skal så slet ikke tackles sådan, så bliver den forvirret og lukker af. Den skal spørges "Hvad er der?" og vi skal komme frem til en fælles konklusion om hvorvidt det spiser heste eller ej.

• #2   22. maj 2012 Hvis det er et sted jeg plejer at komme tænker jeg lidt "Hvad laver du nu din pyllerrøv"
    Men når der nye ting som hesten skal kende, fx har hun altid være bange for plastik, så hvis jeg kan mærke hun er utryg hopper jeg af og trækker hende forbi, og så får hun lov at snuse til det så hun kan se det ikke er farligt.
    Hvis jeg er til springstævne, så presser jeg hende nok, for hvis jeg kan mærke hun tøver så får hun altså noget gummistøvle, heldigvis er hun ikke en stoppe-hoppe-hest mere smiley

For mig er en fræk hest ikke en hest der er usamarbejdsvillig, nok nærmere en der kan lave ballade, altså finde på at dreje pludseligt uden man er forberedt.
    Min plag er nok "fræk" fordi hun tigger, men det er så min far der har lært hende. Det er så ved at gå væk.
    Der er selvfølgelig også forskellige slags frækheder smiley

Endeligt vil jeg sige det er ok at gøre noget grænseoverskridende, dog med forbehold for det ikke er farligt. Fx en hest der er bange for plastik, det er ok at den skal under en "bro" af plastik for at lære plastik ikke er farligt. Det er med 110% grænseoverskridende for hesten.

Undskylder for stavefejl og fejl fortolkninger. Det gik lidt stærkt smiley

• #3   22. maj 2012 P.S Rigtig godt emne, og godt formuleret smiley

• #4   22. maj 2012 enig med JustADreamer:)
    det kommer helt an på hesten smiley

• #7   22. maj 2012 Om at være fræk: Min pony har ALDRIG og jeg mener ALDRIG nogensinde gjort, noget ondt. Jeg guider hende igennem de ting vi skal også følger hun med. Hun kunne aldrig drømme om at stejle og løbe den modsatte vej hvis vi skal noget, MEN jeg presser hende heller ikke. Vi går sammen forbi de " forhindringer " der end måtte være i hendes tempo!

Jeg har aldrig oplevet hende være fræk eller dum eller åndsvag. Forstår hun ikke de signaler jeg giver hende, prøver jeg bare med nogle andre, så vores forståelse mødes, eller hvad man kan kalde det.

På tur, kan hun godt kigge på noget, men så snakker jeg til hende, ligger schenklerne ind til hende, som støtte, også går vi ligeså fint forbi, og så snart hun går, fjerne jeg min støtte på schenklerne og roser hende.

Jeg vil selv sige, jeg har en MEGET velfungerende og rar/rolig pony. Jeg har brugt meget tid på jord arbejde, både i roundpen og i træktov på ridebanen, og forfanden hvor har det hjulpet mig i ridningen. Jeg lærte hende at skridte, trave og galopere med stemme kommando i roundpen, og som så mange andre ungheste havde monique svært ved at forstå hvad et galop anspring var, og løb meget rundt, indtil hun forstod hvad hun skulle, her brugte jeg da bare den stemme kommando hun havde lært, også gallopperede hun derud af!

Jeg har før tilredet heste og andet, og ud fra den erfaring har jeg brugt jord arbejde, min stemme, kærlighed, og MEGET tålmodighed. Og hold kæft hvor har det givet pote!!!

Kan kun anbefale det til andre med ung heste :))

• #8   22. maj 2012 Jeg kan ikke sige mig fri fra at mene min hest kan være fræk, doven, pleasende, glad, ked af det om, om end på heste niveau, uanset hvor lille en hjerne den må have, de er ikke ens hver dag, eller hver time samme dag, for den sags skyld. Min unge pony er klart frækkere eller mere grænsesøgende end min hest, den lærer hurtigere, er modigere og bliver derfor udfordret anderledes end min hest, som har langt større erfaring, men er mere forsigtig med nyt, og meget ked af at gøre ting forkert. Min hest bryder sig ikke meget om usikkerheden ved nye opgaver, og tigger belønning eller laver anden overspringshandling men ponyen tester ihærdigt hele paletten af kendte løsninger, til gengæld er ponyen bidsk specielt overfor børn, mens den store er det kærligste væsen man kunne tænke sig. Jeg sætter krav som jeg tror hestene kan klare, og justerer undervejs. Nogen gange presser jeg dem, andre deler jeg opgaven...det er en fornemmelse. Hvis mine sprang over en boksvæg eller lignende, så var de blevet presset for meget, dog har vores hingst taget turen over pga. En dejlig hoppe, og ponyen kravler under hvor den kan, så der er jeg slet ikke indblandet som faktor, og det er ejheller for livet de har gjort det, man fordi de gerne ville mere end æde hø i boksen... Så... Det kommer jo helt an på... Nogen heste er mere tolerante end andre, så det er individuelt hvornår de presses før meget

• #9   22. maj 2012 Jeg kunne da ALDRIG nogensinde finde på at presse min hest så meget, at hun sprang over en boks væg. Altså der har ejeren eller vedkommende der har håndteret hesten, TYDELIGVIS ignoreret ALLE hestens signaler. Det synes jeg da er skrækkeligt.

Hvis det er en hest der f.eks. har et sår på benet, den ikk vil have man renser, eller hvad man nu lige skulle, så kan man tit distrahere dem, f.eks. med lidt foder i en spand, oftes er det nok at der står en ved dens hoved, og gnubber den på halsen...

I min verden, er sådan noget så fjernt fra min religion, om det at omgåes heste/dyr i det hele taget...

• #10   22. maj 2012 Hesten vil altid prøve at gøre os tilfreds - hvis den ved, hvad vi mener.

Om at være fræk....95% af de "fejl" hesten laver - både i ridningen og den daglige håndtering - er vores fejl.

• #11   22. maj 2012 Naja: Er enig :)!

• #12   22. maj 2012 spændende indlæg :O)

Fræk,dum,dominans og hvad vi ellers har af ord til hestens opførsel...skal ikke sige min hest ikke driller..det kommer lidt at på hvor og hvordan smiley ellers ser jeg det som et skub, for at finde ud af hvor meget hesten flytte på mig og de gør det kun for at vinde :O) her med ikke sagt at hesten konstant skal have skilt ud :O)

Har ikke læst dem alle, men dem vil jeg herefter læse..:O) men er så ivrig for at komme på banen med mine erfaringer, undervisning og især efter en ulykke hvor min hest var "fræk" Jeg får nu en mands undervisning i HMS. på 7 dage har jeg en meget mere stabil og tillidsfuld hest der vælger at stole på mig ift alder og uddannelse, er vi ikke nået så meget en de basale ting :O)

Et godt sted at starte med at forstå lidt af hestens reaktioner og de valg de tager som hest. Hvor vi ofte mener det er dum, trodsig mm.

1) hesten ser adskilt med øjnene..det venstre ser til venstre og omvendt :O) derfor, kan hesten blive bage for den hvide blomst på vej hjem fra tur..selvom i for 2 timer siden passeret den på vej ud, min hest er ikke dum, fræk eller stædig...Men u-viden. En hest kan blive "døv" på en side ift synet, hvis man har det med at gøre ALT fra venstre...det er min hest og vi øver dagligt med "nye" ting fra højre side.

Når en hest reagere har vi påvirket hesten. Jeg håber i kan forså hvad jeg mener ellers må nogle med lindende viden lige komme på banen :O)

Vi leger hesten hjerne er et æg:

Den hvide skal er HVID ZONE.
    Æggehviden er den GRÅ ZONE (går som går over i mellem,mørk og til sort blomme)

Blommen er den SORTE ZONE.

I den hvide zone reager heste ikke, det kan være pga god tilvending ol.
    I den grå zone påvirker vi hesten..det kan være alt fra den hvide blomst på vejen, til stævner mm. her kan hesten lære en masse og når den har lært det ikke er farligt så har hjerne plaseret det oppe i den hvide zone.

Når hesten er i sort zone ser vi en hest der reager på instinkt= flugt, kan den ikke det vil den stejle,bukke mm for at komme væk og her kan hesten IKKE LÆRE EN SKID....så man skal føre den tilbag til grå zone UDEN AT SKIFTE MÅL! Man kan skrifte retning men aldrig væk fra den "hvide blomst"

Jeg vil aldrig sig en hest er dum,fræk eller dominerende, hvis den eller er fattet og trives både i flok og når heste er i daglig hænder. Dominansen kan være et udtryk hesten fremvise, for ikke at vise sin svaghed.

Min hest var ikke dominerende på folden, han var pisse forvirret og usikker fordi flokken er delvis ny og han fik ikke meget støtte eller svar fra sin flok som har nok i sig selv lige nu.., så det eneste unghest kunne gøre, puste sig op når man kom ud til ham...og lægge øre hvis man kom for tæt på. For et menneske mere, at forholde sig til, kunne han bare ikke rumme. Vi fandt ud af, min hest virkelig har brug for en føre...der er meget sikke og tydelig i sin krop og sine mål.... Han er ikke psykopat eller ond..men han har da sat sine spor i visse folk som er bange for ham lige nu.

Frækhed er et ord vi mennesker vælger at bruge til hestens når den gør vi ikke beder den om...den vil blot skubbe med dig, for at få et svar smiley det kunne jo være noget godt faldt ud af din lomme :)´ det gør de jo også på folden...de skubber lidt til hinanden for at se hvor langt de kan gå og i håb om græsset smager bedre lige der...

• #13   22. maj 2012 ps. Min hest sagde fra 2 gange inde pigen blev sparket i hoved...men min hers er PSYKOPAT...4 ever smiley

Vi glemmer fanme tit det er lavende dyr, vi træder tit deres grænser over uden at tænke på konsekvensen og vi glemme at se på hesten signaler i en situation vi har dem i eller sætter dem i...uanset om de er vant eller ej...er det NORMALT for en hest at give signal og hjælper det ikke så kommer der oftes en volsom reaktion!

Min historie om min hest:

Min hest har brug for eget rum, så vel jeg har lært den MIT rum. En pige trækker min hest ud på fold i grimen. uanset hvad trækker man ikke en hest i grimen...så bogstavlig er jeg. Nå men hun har lige overtrådt hesten grænse og foler sig presset.... historien er lang og den slutter her...men blot for at fortælle hvor tit, daglig, mangen gang om dagen vi u bevist går over hestens grænser....og forsikringen dækker ikke! Så bogstavlig er jeg, ikke om jeg vil sætte mit liv på spil...her med ikke sagt alle fejl er udlukket..der kan komme uventet reaktioner og ska uheld og ingen er fejlfri :O)

• #14   22. maj 2012
    Mega spændene så jeg læser meget gerne med =) så gemmer jer lige =)

• #15   22. maj 2012 pps. :O) et skub eller et lille spark med forben kan også være et signal til dig....som man tit overser.

En hest skal have en føre at stole på, kan den ikke det vælger den selv en vej!

Kommentér på:
Indstilling kontra viden om hestens adfærd....

Annonce