{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

kiropraktor - måske spat :S {{forumTopicSubject}}

puha, skulle bare lige dele mine oplevelser med at have kiropraktoren ude idag, for første gang.

jeg har døjet meget med ikke at kunne samle min hest, hun slår fra og slæber sine bagben...

havde så kiro ude, og det viste sig at hun har spændinger i HELE kroppen og måske spat i bagbenene - dog halter hun ikke og har ikke gjort det på noget tidspunkt? Heller ikke i bøjeprøver :s

så kan det virkelig godt være spat hun har, og hvilke erfaringer har i med det? Hun har ikke ondt, halter ikke, men har muskelspændinger (nogle som nok har bygget sig op pga. ny og hårdere træning osv.)

se evt. hele historien fra kiro idag på Sugar's profil - står i bunden smiley håber nogle kan give mig lidt svar (og håb) til hvis det er spat der gemmer sig dernede smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kiropraktor - måske spat :S
  • #1   25. maj 2012 Min har fået konstateret spat i bagbenet, det kunne ses på lille volte hvor han haltede ekstremt. Det kunne først vides med sikkerhed efter en røntgen, så måske hvis der virkelig er mistanke om spat, du skulle få en dyrlæge ud eller køre hesten til et dyrehospital.

Held og lykke.

Mvh Josefine

• #2   25. maj 2012 Ja, heste kan sagtens have spat ude at have udvist halthed. Mange gange opdager man det faktisk først ved rutinemæssige røntgenundersøgelser fx i forbindelse med handel.

Jeg tror ikke, at spat er årsagen til problemerne med din hest. Spat viser sig som halthed (når den er aktiv) og ved nogle heste med fædrigvoksetspat kan man se stivhed i starten af træningen.

Vi har haft to heste med spat - en ung og en middelaldrenede...deres forløb var stort set ens. De udviste voldsom halthed i den akutte fase, hvorefter de blev rengående og fungerede helt normalt ved træning. Ingen slæbende bagben. Men de tåler ikke længere ferie - så kan stivheden komme tilbage, men den forsvinder efter typisk 5 minutters frisk trav.

• #3   25. maj 2012 kiro sagde også at hvis hun ikke fik mere bevægelse i kroppen her næste gang, så synes hun også at dr.dyr skal ud og tage et billede.

men godt at høre at de sagtens kan gå med det smiley Kan heller ikke forstå hvis det er sådan noget som det, da det da skulle gøre ondt på dem? og det har hun altså ikke, kun i musklerne! smiley

jeg håber i hvert fald det bedste på næste tirsdag smiley

• #4   25. maj 2012 Ja, jeg gir ikke en S*** for de der såkaldte kiropraktorer....Jeg kender SÅ mange eksempler på, at det er fusk og indbildning og folk spilder Så mange penge på det - desværre! Jeg skal nok spare dig for eksempler...

Var hesten min, havde jeg kørt den til en hestehospital og fået den undersøgt af en kompetent hestedyrlæge.

• #5   25. maj 2012 Ja det kan det. Har en veninde der faktisk er i samme situation som din. Hun skulle have kiropraktor da hesten havde drillet temmelig noget i dressur men aldrig på tur. Nu var hun lige pludselig begyndt at være helt underlig og det var ikke den samme hest. Kiro siger det er begyndende spat i bagbenene og at hun skal ride hesten søndag og se om der er en forskel og ellers skal den i røngten tirsdag. Så jo det kan det

• #6   25. maj 2012 Altså, jeg synes de kiropraktorer skal styre deres udslynges af diagnoser....

Jeg har også selv prøvet det, da en kiropraktor (der også er dyrlæge...) for sjov skyld så min 9 årige velfungerende B-hest i dressur, der er skæv i krydset. Hesten har set sådan ud siden den var plag, og det har aldrig haft nogen betydning for hesten (selvom jeg da godt ku ha brugt det som undskyldning for problemer i ridningen, som reelt var/er mine egne...). Kiropraktoren nærmest skældte mig ud, og sagde, at den hest havde med garanti spat i begge bagben, og at den ville være uridelig og ikke til at samle grundet det skæve kryds...Ja, goddaw mand!! Hesten havde fjorten dage forinden gået rent igennem røntgen og ridelighed og samling er i top....

Hvad fanden siger kiropraktoren sådan vrøvl for?? For at "skræmme" mig, og dermed tjene penge fordi, jeg ville lade ham forsøge at behandle hesten....

Nå...så ku jeg ikke lade være at give et eksempel alligevel......

• #7   25. maj 2012 Forresten så skal det lige siges at hende her ER dyrlæge men har taget kiropraktik som ekstra

• #8   25. maj 2012 Må nu tilslutte mig K A. Giver heller ikke meget for de der kiopragter.. Det er ren og skær for at tjene penge på folk.. Og alle hopper i med begge ben..

Kan også komme med et eks, på min gammel vallak joy.. Han var begyndt at gå urent i trav.. Alle synes jeg skulle prøve kiopragter så det gjorde jeg.. Ja hesten var stiv hist og her.. Og han skulle komme nogle gange ekstre, fordi det skulle hvertfald nok hjælpe.. Nej det gjorde det ikke... Havde jeg haft ham undersøgt i røngten, så havde jeg svaret på det med det samme, og ikke spildt en masse penge ud af vinduet... Man skal passe på med ikke at lade sig narre..

Hvorfor ikke få hesten gennemtjekket af en ordenligt hestedyrlæge.. En kiopragter skal heller ikke komme med diagnoser, som de alligevel ikke er sikre på..

Men TS hvis du er i tvivl, så få hesten undersøgt så har du svaret på om det er spat.. Eller noget hel andet... smiley

• #9   25. maj 2012 jeg synes nu hun var grundig - desuden var der en anden hest som også skulle behandles, eller tjekkes om man vil, og der sagde hun at den ikke fejlede noget. hun kunne ikke finde noget i den i hvert fald, så hun ville skyde på vokseværk.

kunne i øvrigt se en forskel på min hest fra før og så til efter.

og hesten skal nok blive tjekket, hvis det ikke bliver endnu bedre igen næste gang. men vil ikke smide flere tusind efter et røngtenbillede af krikken, hvis det alligevel bare er muskelspændinger - og dyret har gået lige igennem bøjeprøve 2 gange indenfor 2 år, uden en eneste anmærkning, så jeg lader hende lige gøre sit arbejde smiley

Vil så også lige nævne, at hun ikke kom med en diagnose - hun sagde at det kunne gå 2 veje med behandlingen, fordi hestens bevægelsesmønster kunne tyde på spat, men det var ikke sikkert, så hvis hun ikke havde forbedret sig efter behandlingen, så ville hun have dyrlægen ud og have taget røngten af bagbenene smiley

• #10   25. maj 2012 Interessant læsning. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om I så også mener at kiropraktik til mennesker er noget fis? Og hvad med fysioterapi eller akkupunktur? Spørger af nysgerrighed smiley

Jeg har selv haft to erfaringer med kiropraktorer. Den ene var fuldstændig ude i hampen jeg kunne ingen forskel se overhvoedet, havde ellers fået af vide at han var en mirakelmager.

Den anden var en dyrlæge, som også har gjort sig i kiropraktik, og han var rigtig imponeret af min lille pony. Han havde INGEN anmærkninger. Jo et par stivheder hist og her, men det har alle vist.. Og han var selv noget imponeret af at der ikke var noget nogen steder, da han sagde at man normalt kan sætte en finger på en ting eller to. Og hvad han mente var endnu mere fantastisk, var at der ingen anmærkninger var i benene, trods han var erklæret kronisk forfangen et par måneder forinden. Det sagde han nemlig også forekom hyppigt smiley

• #11   25. maj 2012 Jeanette: Kiropraktik til heste og mennesker er jo to vidt forskellige ting fordi, der er meget stor forskel på anatomien og vævsstyrker. Bevægelighed og opbygning af columna er jo vidt forskellig. Menneskets lodret og hestens vandret med diverse specielle udformninger. Tænk på bevægelighede i vores lænd kontra hestens...Jeg har set en hest obduceret på et dyrehospital og tro mig, to mand stærk kan ikke rykke vævet omkring lænd/kryds en millimeter - der skal hammer og sav til. Tænk på de belastninger (vævets styrke), hesten er bygget til kontra mennesket....

Hvis man taler om "låsninger" hos heste, så kommer de jo af noget - og fjerner man ikke årsagen, ja så er det jo vanvid at symptombehandle...

Fysioterapi er en helt anden sag.

• #12   25. maj 2012 K a: Okay smiley som sagt spørger jeg også kun af nysgerrighed. Jeg selv ved ikke ret meget om emnet, så jeg skal ikke udtale mig smiley

• #13   25. maj 2012 Jeanette: Helt OK smiley Jeg ved heller ikke uddybende om emnet, men overfladisk. Og så har jeg jo en del erfaringer fra det virkelige liv - og jeg er IKKE overbevist om kiropraktik på heste.

Kommentér på:
kiropraktor - måske spat :S

Annonce