ridebane sand - for fint - what to do?? {{forumTopicSubject}}
Det sand vi har fået lagt på den nye ridebane lader til at være meget fint.
Og vores problem er at hestene glider.
Det minder om strandsand både i farve og konsistens.
Det vil også sige at de steder der ligger meget der er det bare SÅ tungt og svært for os selv at gå i og der hvor der ligger mindre, er det ok at gå i men hestene glider, da der intet skal til før sandet glider fra hinanden og hoven rammer bunden.
Nogen der har en idé til hvad man kan gøre så hestene ikke glider.
Vi har haft to heste som styrtede, og vi kan ikke rigtig ride volter uden hestene skrider.. så det er lidt farligt.
At komme mere sand i er udelukket, da det så bare vil blive så tungt at hestene ender med seneskader..
Men det virker som om at der ikke er noget der binder sandet.
Ham der har bestilt sandet siger at det er det sand som alle siger det skal være.. noget med 0-0,4 (Hvad det så end betyder)
Men jeg mener bare at alle de steder jeg har redet, har sandet været sådan lidt gult i det, og viker mere fast.. her er det helt lyst og ligesom at gå på stranden.
Vil det hjælpe at komme flis i?? Vil det hjælpe når den får noget vand eller hvad skal man gøre??
Tror ikke at sandet er lerholdigt - men han siger at det skal det ikke være.. mener bare jeg selv har fået afvide at det skal det for at det kan holde sammen.. Men må ærligt indrømme at jeg ikke ved så meget om det.
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 357
mar 2012
mar 2012
mar 2005
Følger: 133 Følgere: 114 Heste: 5 Emner: 89 Svar: 418
dec 2006
Følger: 159 Følgere: 137 Heste: 13 Emner: 265 Svar: 1.377
For mig virker det egentligt som helt alm strandsand.
Ved ikke hvorfor hestene falder, men min hests bagbart er røget helt ned to gange, så det holder jo ikke i længden.
Der hvor den er meget dyb glider de ikke, men der har de svært ved at gå..
Vil flis hjælpe på at den ikke er glat mere??
mar 2012
dec 2006
Skal der skrabes noget sand af inden man blander flis i eller skal det bare smides oveni sandet?
Kan man selv lave sin flis?? Der er en masse fællede træer ude på gården, og alle grenene vil de gerne bruge.
Og har du selv stået med samme problem, eller hvor har du dine informationer fra?
Det er nemlig vigtigt der ikke bare bliver gjort noget uden man er sikker på det man gør er helt korrekt - det er mange arbejdstimer og penge der bliver brugt, så det skal helst være det rigtige der bliver gjort.
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 50
mar 2012
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
/Henriette
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
Jeg vil kraftigt fraråde at lægge flis på. Det er rigtig godt i et ridehus, men når det ligger ude, vil det blive meget glat, det er absolut u-egnet til udendørs ridebaner. Jeg bruger selv stenmel, og det er helt suverænt
Min ridebane er ikke engang gravet af - det er lagt direkte på jorden, og planet ud
mar 2012
Det med at flis gør den glat er alt afgørende om banen ligger på et vådt sted eller om den ligger lidt oppe så vandet ryger af.. Ikke alle baner med flis er glatte netop fordi vandet ryger væk..
Vi har lavet en vand rende lige ved siden af banen og det ryger væk hele vejen igennem folden ned til den anden ende af marken. (Der er selvfølgelig også lavet rende igennem folden)
Det kræver bare en rendegraver der lige laver en lille rende..
Vi har så også avet vores bane en lille bitte smule skrå (minimalt) men det gør at vandet ryger væk derfra med det samme..
Hvis du ikke vil bruge fis så køb noget sand der har større str end du har nu. Bland evt 3-4 mm i og vende sammen. Så burde det også blive en hel del bedre end det er nu.. Men så skal du nok lige tage lidt af inden du putte det på så det ikke bliver at for tykt..
Ved du hvor mange cm du har på nu sådan ca ?
.
dec 2006
Så kan kun give gode råd til hvad de skal gøre...
De har planer om selv at lave flis ud af en masse grene og blande i sandet.
Vil tro der er 5-10 cm sand på.. der ligger ikke lige meget sand over det hele, da det endnu ikke er fordel 100% jævnt.
Det kan også godt være at sandet heller 0-4 og ikke 0-04, det er jeg heller ikke sikker på..
Den støver lidt nu jo, men ikke helt vildt synes jeg..
Problemet er at den er møg glat og hestenes ben smutter når der laves volter i trav og galop.. (lidt son om det er bambi på glat is) Og to gange er det gået galt.. så cirkelvolter i galop kan slet ikke lade sig gøre da det så siger "Smut" og så ligger hesten på siden...
Det er bare SÅ øv, da vores træning er gået helt i stå..
mar 2012
Jamen jeg ville gøre en af de ting jeg har anbefalet dig.. det burde absolut virke.. og bruge flis fra grene osv kan man bare gøre.. sådan en maskine har vi også herhjemme og den er super til det
ridebane sand - for fint - what to do??