{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Dorthe R
Dorthe R
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 95

Sur stråle {{forumTopicSubject}}

Er der nogen, der har et RIGTIG godt råd for at slippe af med sur stråle.Ikke bare lidt, men så dybt, at stikker man en vatpind ned er der kun lige vattet i den ene ende tilbage.
Har prøvet æblecidererddike og et nyt vidundermiddel med tjære-strimler.
Ingen forskel.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sur stråle
  • #1   12. jun 2012 Har selv bøvlet med sur stråle, dog aldrig så slemt.
    Jeg har fået min smed ud hver gang, som har "åbnet" strålen, og få renset det rigtig godt igennem.
    Derefter har jeg bare sørget for at han stod på ren og tør bund, og undgået at sætte ham på de mest mudret folde.

Jeg rensede således:
    Fik renset hov og stråle og hældte lidt brintoverilte, så lod jeg det "koge" op, og rensede igen. Brugte sur-stråle booster fra blue hors, som jeg hældte i og stoppede til med vat, og det blev jeg ved med til det var væk.

• #3   12. jun 2012 Jeg har bøvlet med sur strålet næsten hver vinter da jeg lige havde købt min DV, jeg fik noget af min smed, sådan noget lilla stas, som man SKAL havde handsker på til da det er så krasbørstigt. Ellers brugte jeg os noget andet, men ved sgu ikke om man kan få det mere :s

• #4   12. jun 2012 Fik min smed til at ordne det, og så gav han mig et eller andet jeg ikke kan huske hvad hedder som virkede super godt, men kontakt smeden!

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#5   12. jun 2012 Christina: Når du skriver, at du rensede hov og stråle, hvordan gjorde du det? Jeg bruger også brintoverilte og har derefter prøvet at rense "hullet" med en ispind viklet ind i en klud eller i vat. Eller med vatpinde. Men jeg synes, at han bliver øm af alt det roderi i hoven. Så i dag hældte rensede jeg helt almideligt hov med hovrenser og børstede. Derefter brintoverilte og lod det skumme op, og så tjære-strimler i.

• #6   12. jun 2012 bruger blue hors surstråle booster. smiley

• #7   12. jun 2012 Det der har virket for mig de sidste gange har været at spraye en jodblanding i strålen, rense med vatrondeller på hovrenser, og så har jeg gennemvædet en vatrondel med Cavalor's Dry Feet.. Ladet det sidde 2-3 dage og gentaget samme prodcedure...

Dry Feet er det bedste produkt jeg nogensinde har prøvet mod sur stråle og det virker bare lynhurtigt...

• #8   12. jun 2012 Jeg havde problemer med det hver vinter. Jeg brugte dog ikke en masse fancy ting. Og min har haft det lige så dybt som din.

jeg rensede hoven som vi normalt gør og skyllede den med vand så der ikke sad jord osv. i resten af hoven. Herefter fik han et varmt fodbad med sæbespåner, når han havde stået der i et stykke tid tog jeg en engangsvaskeklud, og dybbede i noget rent sæbevand også kørte jeg det ellers frem og tilbage i strålen. Når jeg synes det var nok skyllede jeg hoven med vand igen og pressede vat i strålen for der ikke skulle komme for meget snavs osv. ind.

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
    #9   12. jun 2012 Trustbuster er virkelig godt når det r blevet så slemt.
    Tryk lidt vat op i kløften og dryp trustbuster i så det sidder og virker
    Jeg bøvlede virkelig meget med det, men først da jeg brugte det forsvandt det

• #11   12. jun 2012 Blå sten fra Blue Hors.

Men prøv også at finde ud af, hvad det er der skaber de sure stråler. Jeg mener, det er lige så vigtigt at forebygge.

Det er vigtigt at hesten står tørt hele tiden, det fremmer også healingsprocessen.

smiley held og lykke

• #12   13. jun 2012 Rens strålen med vat så den er helt ren i "kløften", put trustbuster i, kom et lille stykke vat i og fyld efter med busteren og luk så af med tjære. Gentag behandlingen hver anden dag.

Det er et råd fra smeden og hjalp på min da hun havde rigtig slem surstråle da jeg fik hende.

• #13   13. jun 2012 Jeg har købt en grill renser, med 2 rækker børster. Børsterne er meget stivere end på en alm. hovrenser, og får virkerlig det hele med.
    Så den tager jeg lige det værste med først.

Så har købt en tynd, rund fil i jem&fix (dem som er meget spidse ude i enden), så har jeg selvfølgelig filet enderne runde, så jeg ikke skære, når jeg renser.
    Jeg vikler den derefter ind vat og renser godt op i strålen, skifter selvfølgelig vattet ud hvis det er meget beskidt, og sådan fortsætter jeg bare til jeg synes der er ved at være renset godt ud.

Så hælder jeg brintoverilte i, lader det koge op, og bruger igen med lille fil det at få alt skidtet med.

Og til sidst slutter jeg af med sur stråle booster og vat. Så smøre jeg lige noget jod rundt over det hele - det er med til at styrke hoven, så når jeg alligevel er igang kan det også ligeså godt blive gjort smiley har barfods hest.

Men det er den metode min smed bruger, og det er det jeg gør, for det virker hver gang! smiley

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#14   13. jun 2012 Trustbuster kan man vist ikke få mere?.? Er for giftigt har jeg hørt.
    Og med hensyn til bunden, så står han på tørv , men jeg aner ikke om det er årsagen til sur stråle.

• #15   13. jun 2012 Dorthe: Du kan sagtens få trushbuster stadig, ork, i flere afskygninger endda... Jeg har ikke gode erfaringer med dette produkt, så vil ikke anbefale det...

Jeg har flere gange hørt at en tørvebund bliver meget sur og ikke tørrer ordentligt op, så det kan sagtens være en faktor ved din hests sure stråler... Kan kun anbefale at skifte til træpiller eller i det mindste strø med Stalosan i tørvebunden, det kan tage nogle af bakterierne i det mindste og måske noget af fugtigheden...

• #16   13. jun 2012 Altså hvis tørvet er vådt, så kan det sagtens være årsagen.

Uanset om hesten står på spåner, halm, træpiller, tørv osv. hvis underlaget ikke er tørt, så er det en medvirkende årsag til at hesten udvikler sur stråle.

Det samme gælder på folden, hvis hesten ikke har mulighed for at stå tørt.

Så altid en god idé at tjekke op på, om hesten nu står tørt, for så kan du bedre forebygge, at hesten ikke får sur stråle igen smiley

• #17   13. jun 2012 Angående tørve bund, eller generelt.. Så kan det anbefales at lægge et lag grus/sand aller nederst i bunden, under det strøelse, som man nu vælger at bruge, da sandet/gruset derved får en drænene effekt. Denne metode bliver ofte brugt ved kvæg, for at holde bunden tør.

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#18   13. jun 2012 Ja jeg frygter, at det er tørv. Desværre for min udlejer er ikke så indstillet på at bruge andet, da hendes egen hest ikke har samme problem. De går på fold stort set hele døgnet nu og er kun på stald 3 timer midt på dagen. En fin fold som ikke er specielt fugtig. Men hvis jeg ikke finder årsagen slipper jeg jo aldrig af med sur stråle.
    Min udlejer mener, at det er kommet af at han har fået skoene af. Har i nogen erfaring med det? Synes faktisk også at han går klodset nu. Er ved at falde af og til.

• #19   13. jun 2012 Ahh... Det giver fin mening.. Hvis han har fået skoene af for nylig, skal hans stråle lige vækkes til live igen og det kan godt give sur stråle af ingenting, da strålen slet ikke er sund og stærk efter at have haft sko på... Hvorfor har han fået skoene af? Ømmer han sig eller er han bare forsigtig? Mange heste skal lige lære deres hove at kende igen efter skoene er røget og blod gennemstrømningen skal lige i gang, så det kan sagtens være derfor han fremstår klodset...

Noget jord er bare mere surt end andet og selvom den ikke er et stort mudderhul, kan bakterierne sagtens være nok til at han er modtagelig...

Hvad siger smeden til hans hove?

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#20   13. jun 2012 Han fik skoene af for to måneder siden fordi han ikke er ordentlig trafiksikker og skøjtede rundt på asfalten. har haft sur stråle siden. Der kommer smed i næste uge og måske er han nødt til at få sko på igen da han slider sine forhove meget skævt. Måske også årsagen til, at han tit er ved at falde. Snubler på forbenene. Jeg ville bare så gerne have at han gik uden sko, da jeg synes, at det virker mest naturligt.

• #21   13. jun 2012 Har du overvejet boots?

Jeg er sikker på han har været modtagelig for bakterierne fordi skoene er taget af og strålen pludselig skulle være aktiv igen og ikke har kunne bekæmpe dem... Jeg kan kun sige at Cavalor's Dry Feet har været redningen for mig og andre jeg kender som har prøvet det, er blevet overrasket over den hurtige og positive bedring

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#22   13. jun 2012 Hvor får du jod som kan sparyes på og er dethele hoven der sprayes eller kun i "hullet" og i siderne? Og det ander produkt du beskriver, hvor får jeg det?

• #23   13. jun 2012 Jod kan du købe i de fleste heste butikker, ofte kan du få Blue Hors produktet, det er bare blandet op og ikke så kraftig koncentreret, men virker udemærket, ellers mener jeg du kan købe det på apoteket =)
    Det skal kun sprayes i selve strålen/hullet....

Hvor henne i landet bor du? Det er ikke alle forretninger der forhandler Cavalor nemlig =)

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#24   13. jun 2012 På Fyn. Måske er jeg langsomt opfattende:-) men du renser hove normalt med hovrenser og børste. Renser ikke direkte i hullet men i de revner rundt om strålen og så sprayer du jod i hullet, renser i hullet med vat og til sidst vat i med det produkt du beskriver?

• #25   13. jun 2012 Lige præcis =D

Haha, det kan også være forvirrende... Men kløfterne (ved siden af strålen) renser jeg bare almindeligt med en hovrenser, selve strålen børster jeg det værste skidt af, sprayer jod i det sure hul (haha) og renser så med vat på hovrenseren (gammeldags tynd hovrenser) og derefter et stykke vat med Dry Feet sprayet på i rigelige mængder... hvis hullet er dybt nok, kommer jeg 2-3 vat rondeller i... De skal så langt ind du kan få dem, for de skaber luft og luft er noget skidt for de bakterier i strålen =)

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#26   13. jun 2012 Tak for detaljerede beskrivelse. Så er selv jeg med:-)

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#27   13. jun 2012 Hov glemte at spørge hvor længe det skal behandles?

• #28   13. jun 2012 Indtil strålen er lukket igen... Du må ikke skifte vatrondellerne oftere end hver 2-3 dag, da det er noget kradsbørstigt noget =)

Spørg de hestebutikker du plejer at handle i om de har Cavalor Dry Feet, hvis ikke kender jeg en butik der gerne sender en til dig, så må du sige til =)

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

#29   14. jun 2012 Tak. Jeg spørger lige den lokale.

• #30   14. jun 2012 Kevin Bacons middel mod surstråle er fantastisk også skrub den indvendtige del af hoven med noget vaskemiddel. smiley

Kommentér på:
Sur stråle

Annonce