692 visninger
|
Oprettet:
Sur stråle {{forumTopicSubject}}
Er der nogen, der har et RIGTIG godt råd for at slippe af med sur stråle.Ikke bare lidt, men så dybt, at stikker man en vatpind ned er der kun lige vattet i den ene ende tilbage.
Har prøvet æblecidererddike og et nyt vidundermiddel med tjære-strimler.
Ingen forskel.
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
Jeg har fået min smed ud hver gang, som har "åbnet" strålen, og få renset det rigtig godt igennem.
Derefter har jeg bare sørget for at han stod på ren og tør bund, og undgået at sætte ham på de mest mudret folde.
Jeg rensede således:
Fik renset hov og stråle og hældte lidt brintoverilte, så lod jeg det "koge" op, og rensede igen. Brugte sur-stråle booster fra blue hors, som jeg hældte i og stoppede til med vat, og det blev jeg ved med til det var væk.
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 153
maj 2007
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 455
okt 2009
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 95
aug 2007
Følger: 71 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 159
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Dry Feet er det bedste produkt jeg nogensinde har prøvet mod sur stråle og det virker bare lynhurtigt...
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 48
jeg rensede hoven som vi normalt gør og skyllede den med vand så der ikke sad jord osv. i resten af hoven. Herefter fik han et varmt fodbad med sæbespåner, når han havde stået der i et stykke tid tog jeg en engangsvaskeklud, og dybbede i noget rent sæbevand også kørte jeg det ellers frem og tilbage i strålen. Når jeg synes det var nok skyllede jeg hoven med vand igen og pressede vat i strålen for der ikke skulle komme for meget snavs osv. ind.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
Tryk lidt vat op i kløften og dryp trustbuster i så det sidder og virker
Jeg bøvlede virkelig meget med det, men først da jeg brugte det forsvandt det
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 341
Men prøv også at finde ud af, hvad det er der skaber de sure stråler. Jeg mener, det er lige så vigtigt at forebygge.
Det er vigtigt at hesten står tørt hele tiden, det fremmer også healingsprocessen.
jan 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 35
Det er et råd fra smeden og hjalp på min da hun havde rigtig slem surstråle da jeg fik hende.
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
Så den tager jeg lige det værste med først.
Så har købt en tynd, rund fil i jem&fix (dem som er meget spidse ude i enden), så har jeg selvfølgelig filet enderne runde, så jeg ikke skære, når jeg renser.
Jeg vikler den derefter ind vat og renser godt op i strålen, skifter selvfølgelig vattet ud hvis det er meget beskidt, og sådan fortsætter jeg bare til jeg synes der er ved at være renset godt ud.
Så hælder jeg brintoverilte i, lader det koge op, og bruger igen med lille fil det at få alt skidtet med.
Og til sidst slutter jeg af med sur stråle booster og vat. Så smøre jeg lige noget jod rundt over det hele - det er med til at styrke hoven, så når jeg alligevel er igang kan det også ligeså godt blive gjort
Men det er den metode min smed bruger, og det er det jeg gør, for det virker hver gang!
okt 2009
Og med hensyn til bunden, så står han på tørv , men jeg aner ikke om det er årsagen til sur stråle.
sep 2007
Jeg har flere gange hørt at en tørvebund bliver meget sur og ikke tørrer ordentligt op, så det kan sagtens være en faktor ved din hests sure stråler... Kan kun anbefale at skifte til træpiller eller i det mindste strø med Stalosan i tørvebunden, det kan tage nogle af bakterierne i det mindste og måske noget af fugtigheden...
apr 2010
Uanset om hesten står på spåner, halm, træpiller, tørv osv. hvis underlaget ikke er tørt, så er det en medvirkende årsag til at hesten udvikler sur stråle.
Det samme gælder på folden, hvis hesten ikke har mulighed for at stå tørt.
Så altid en god idé at tjekke op på, om hesten nu står tørt, for så kan du bedre forebygge, at hesten ikke får sur stråle igen
apr 2010
okt 2009
Min udlejer mener, at det er kommet af at han har fået skoene af. Har i nogen erfaring med det? Synes faktisk også at han går klodset nu. Er ved at falde af og til.
sep 2007
Noget jord er bare mere surt end andet og selvom den ikke er et stort mudderhul, kan bakterierne sagtens være nok til at han er modtagelig...
Hvad siger smeden til hans hove?
okt 2009
sep 2007
Jeg er sikker på han har været modtagelig for bakterierne fordi skoene er taget af og strålen pludselig skulle være aktiv igen og ikke har kunne bekæmpe dem... Jeg kan kun sige at Cavalor's Dry Feet har været redningen for mig og andre jeg kender som har prøvet det, er blevet overrasket over den hurtige og positive bedring
okt 2009
sep 2007
Det skal kun sprayes i selve strålen/hullet....
Hvor henne i landet bor du? Det er ikke alle forretninger der forhandler Cavalor nemlig =)
okt 2009
sep 2007
Haha, det kan også være forvirrende... Men kløfterne (ved siden af strålen) renser jeg bare almindeligt med en hovrenser, selve strålen børster jeg det værste skidt af, sprayer jod i det sure hul (haha) og renser så med vat på hovrenseren (gammeldags tynd hovrenser) og derefter et stykke vat med Dry Feet sprayet på i rigelige mængder... hvis hullet er dybt nok, kommer jeg 2-3 vat rondeller i... De skal så langt ind du kan få dem, for de skaber luft og luft er noget skidt for de bakterier i strålen =)
okt 2009
okt 2009
sep 2007
Spørg de hestebutikker du plejer at handle i om de har Cavalor Dry Feet, hvis ikke kender jeg en butik der gerne sender en til dig, så må du sige til =)
okt 2009
jun 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 876
Sur stråle