{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
710 visninger | Oprettet:

Fareeds sygdom (lang) {{forumTopicSubject}}

Jeg har et par gange de seneste uger skrevet herinde omkring Fareed (min araber) og at han er syg.

Han startede med at tabe sig, så ville han ikke spise græs, så delte han sit foder op og som det sidste her den anden dag ville han ikke spise sit hø heller.
Nå ja og så havde han heller ingen energi mere. Før kunne min datter snildt ride 1,5 time i sidste uge kunne hun ikke en gang ride 20 min.

Jeg havde samme problem sidste sommer med at han tabte sig når alle andre heste blev runde, så derfor kontaktede jeg meget hurtigt dyrlægen denne gang for ville vide hvorfor min hest var unormal!

Dyrlægen tog blodprøver. De viste ikke rigtig noget unormalt. Eneste tal der viste lidt var at han havde lidt parasitter så der skulle tages en gødningsprøve for at tjekke det.
Skal lige tilføje at 1½ måned tidligere blev han tjekket på rideskolen, der havde han 100 i orm. Men jeg tog en prøve igen og fik den ind og tjekket. Nu havde han 1200 orm!!! Det er rigtig rigtig mange og han fik en ekstra stærk ormekur i sidste uge (fredag).

I den her uge skulle jeg tjekke hans energi m.m. igen i følge dyrlægen. Nu var han begyndt på ikke at spise det lange friske græs på folden som han gerne ville for en uge siden, og hans hø spiste han kun halvdelen af hvad han plejer. Han havde så tabt en sko og var øm og ikke rengående, men red ham alligevel. Efter 5 min var han ved at løbe tør for energi igen.
Så jeg ringede onsdag til dyrlægen for nu var jeg virkelig nervøs for hvad der var galt! Dyrlægen sagde han gerne ville lave en kikkertundersøgelse af maven (kan ikke huske det fine ord) og han skulle være fastende.

Så i går kørte vi Fareed til hesteklinikken hvor han overnattede i en "gummiboks" uden foder i nat, og i dag foretog dyrlægen (med hjælp fra en klinikassistent og assistance fra en ældre dyrlæge) kikkertundersøgelsen og nu har jeg endelig mit svar på hvad han fejler!!

For det første har han rigtigt mange mavebremser i pubber, for det andet - og vigtigste - har han mavesår.
Endelig ved jeg hvad der er galt og han er ikke bare en unormal hest :o)

Nu skal han så behandles i 18 dage med en meget dyr medicin (15 sprøjter til 2800 kr -.-' ) og bagefter skal han have noget pulver medicin i 14. dage. Og så skal han i fremtiden have det der pulver som forebyggende for at han ikke får det her igen.
Det har været en dyr omgang på 9 - 10.000 kr, men heldigvis har jeg sygeforsikring og den dækker også mavesår, så han skal selvfølgelig behandles :o)

Ville bare dele min glæde med jer, har delt mine bekymringer og så skal i selvfølgelig også have resultatet :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fareeds sygdom (lang)
  • #1   14. jun 2012 Dejligt at få en diagnose så han kan få det bedre. smiley

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 1 Emner: 19 Svar: 95
    #2   14. jun 2012 Dejligt at der er en løsning, men hvad får en hest mavesår af?

• #3   14. jun 2012 Dorthe - ved det ikke helt. Og slet ikke når det er et tilbagevendende problem.

Team Nullerdut - ja det er skønt og lettende, og især når det er ok nemt at behandle samtidig :o) Og det er rart at få bekræftet det ikke bare er mig som er mærkelig, men der rent faktisk er noget galt med ham :o)
    Tror jeg for første gang i nogle uger kan sove hele natten i nat :o)

• #4   14. jun 2012 Jeg har hørt at de kan få det af stress. smiley
    Og ja, det må virkelig være rart at få det opklaret smiley

• #5   14. jun 2012 så vidt jeg ved kan de også få det af for lidt stråfoder..... elller rettere en tom mave....hvis der går over 5 timer uden stråfoder...

• #6   14. jun 2012 Julie - ja det har jeg også hørt, og han er lidt sær hvis græsset er kort så spiser han ikke rigtig noget. Men i boksen har han masser af stråfoder, for der er altid lidt tilbage i nettet :o)

Kathrine - helt enig :o) Nu kan det kun gå fremad når han er i behandling.

• #7   14. jun 2012 ja det kan ikke være nemt hvis han ikke engang gider æde græs hehe....
    synes bare jeg efterhånden har mødt mange der ikke var klar over at en hest slet ikke kan tåle at have en tom mave.....
    men hvor er det fedt når man endelig findr ud af hvad det er der er galt med dem så man ikke længere er så skide afmægtig....
    tusinde gange tillykke med fremskridtet smiley

• #10   15. jun 2012 Julie - tak :o) Brokkede mig også lidt til dyrlægen, for han skulle fast i 18 timer for at lave den kikkertundersøgelse. Men de sår de fandt var for store til at være kommet i løbet af natten.

Berit og Fareed - tak :o)

A horse is an angel - ja og den viste heldigvis at der var noget, for dyrlægen var ved at være lidt på skideren om hvad han fejlede, han havde sagt mavesår mens hvis det ikke var det så vidste han det ikke...

Kommentér på:
Fareeds sygdom (lang)

Annonce