28. jun 2012 Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
En jungle som førstegangs køber {{forumTopicSubject}}
for 9 år siden efter 17 år stoppet jeg med at ride da jeg blev mor til en skøn lille pige. Denne lille pige er nu en hestepige som jeg selv var i mange mange år...
Nu har min datter så redet i et årstid, men ikke bare den berømte gang 1 gang om ugen, men stort set hver eneste dag. Hun har en veninde der har to ponyer så de rider jo næsten dagligt sammen, plus hun er medlem af 4H og rider deres ponyer når hun ikke er sammen med veninden, ud over dette modtager hun undervisning 1 gang om ugen og jeg selv underviser hende også.
Hendes største ønske er jo selvfølgelig en pony og det ønske skal opfyldes til hendes 10 års fødselsdag i foråret 2013.
Men jeg har aldrig købt hest før og står helt på bar bund i det her, ved dog godt hvad jeg forventer af en pony til min datter, men kender intet til hvad man skal se efter og hvad man for gusd skyld bare skal vide om hesten inden man køber den...
Selvfølgelig skal der noget dyrelæge ind over osv, men alle i hestetosset mennesker her inde som har så meget erfaring med køb osv, kunne i ikke ryste op med gåde råd.
Jeg har sat en pris på den pony hun skal have på 10.000-15.000kr, er det for lidt?
hvor høj skal den være når hun er 130 cm høj?
Håber der er nogen der ude der kan hjælpe for synes virkelig det er en jungle det her market ;)...
Vil jo ikke købe katten i sækken
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
Hvor store er de ponyer hun rider på nu? - passer de?
jeg ville sige, at i den prisklasse, så burde det være nok at få en handelsundersøgelse, bare for at se om hesten er helt ok.
Det bestiller du en dyrlæge til, og det skal helst ikke være ejers dyrlæge, siger man altid :-).
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
Mht til prisen kan du i de små kat 3 komme langt for 15.000
Træk selv pony ind fra fold, er den nem at fange ?
Træk med den , strigl og rens selv hove , saddel den selv op , har den gjordkramper?sluger luft imens? Bider når man spænder gjord?
Rid den så vidt muligt både i hal og på bane, en lille tur og ved trafik.
Kast en regnjakke over hovedet på den , eller en paraply du kan vifte med i nærheden af den.
Din datter skal helt uden nogen indspændingstøjler, spore og pisk kunne udføre alt det dressur arbejde eller spring i forventer jer af ponyen.
Få jeres underviser eller en anden kyndig med ud, blot for at se din datter ride, da den person bedre kan se muligheder i equipagen sammen:)
- held og lykke
feb 2009
jun 2007
Følger: 152 Følgere: 146 Heste: 3 Emner: 1.085 Svar: 3.795
Se hesten over flere gange, og det bedste ville jo kunne være at din datter kunne prøve den først, så hun også er sikker på det skal være hendes nye bedste ven. Prøv helst mere end 1 hest.
Ikke tage trailer med første gang i skal se på hesten, har nogle veninder som er kommet godt og grundigt på glatis, da hesten slet ikke var så flink som lige den dag.
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Men hun skal ikke have en shetlænder selv da hun vokser fra den inden for få år...
Jeg havde tænkt på noget et sted mellem 130 til max 140 i stang er jeg helt ved siden af der?
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Her for man allerede et godt billed af den..
Min vallak var ikke tilredet da jeg købte ham, men gjorde alt ovenstående udover ride.. så ham i longe og så ham løsspringe..
var så ude og se ham endnu en gang og der var det besluttet
Men ja rører, prøv, prøv gerne alle de ting som du vil bruge den til altså hvis du vil ride tur så det, spring hvis den skal bruges til det osv..
Resten er noget dyrelægen skal klare
jun 2007
Følger: 152 Følgere: 146 Heste: 3 Emner: 1.085 Svar: 3.795
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Så få den fremvist
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
Den må hun ride stævner på 6 år endnu . En kat 1 bliver nok lige lovlig en stor mundfuld . Husk på at det skal være sjovt og nemt for hende, hun skal ikke have noget hun skal kæmpe med i flere år før det virker
En førstegangshest skal være en lærehest for hende
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
aug 2009
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 799
Men tag helts vallakker. Hopper kommer tit i brunst og bliver "hoppet". Hingste er tja.. Vilde med hopper ^^
Så en vallak vil jeg sige du skulle købe til hende, for de er nogle gange så rolige og søde
jun 2012
Ud over dette så er jeg indstillet på at vi skal se en hel del heste før den rigtige er der.
Det er super vigtigt for mig at jeg trygt kan lade hende tage i stalden uden jeg skal med hver gang så det skal være en pony som ikke bider selvfølgelig og som hun selv kan magte. Selvfølgelig vil jeg de første mange gange tage med hende i stalden, men ved hun elsker tiden med veninderne alene når de er i stalden nu og den tid skal hun stadig kunne have ;)...
Hun skal kunne klare denne pony uden voksenhjælp altså selv kunne sadle op osv. men hvad konkurrencer angår, så er det slet ikke noget som pt. er noget hun skal, det kan tids nok komme.
Jo de konkurrencer der er på 4H kan hun få lov at deltage i da de er så små og lige til at overskue ;)...
feb 2009
Min hoppe kan man slet ikke mærke det på.
Men prøv en helt masse ponyer, og pludselig er den der.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
En handelsundersøgelse er altid en rigtig god idé, men når jeg har købt hest har jeg altid aftalt en returret på hesten (transport for min regning) på fx. 30 dage.. Så har jeg 30 dage til at se om hesten trives i de nye omgivelser og få min egen dyrlæge til at give sin vurdering af hesten..
Når ponyen er til et barn vil det være en fordel at købe en pony der er "lidt oppe i årene". Et godt bud vil være mellem 8 og 12 år så hun kan have den i mange år, men hvor hesten har overstået alle sine ungheste nykker..
Jeg ville foretrække en 1ér pony til hende.. Dels kan hun vokse en del og i skal derfor ikke sælge hesten om et par år.. Og dels kan den opklasses til hest hvis hun ønsker at ride småstævner senere..
Når du er ude at kigge på hesten så sørg for at vurdere:
- Hvordan opfører hesten sig overfor din datter uden voksen indblanding.
- Hvordan er hesten i stalden, på folden, i trafikken.
- Lever den op til det i skal bruge den til? Sørg for at prøve ALT det i skal bruge den til.. Evt. tag ud og kig på den 2 gange..
- Takter den rent under rytter, løs, på fold, evt. på fast underlag.
- Ser den ud til at fungerer rigtigt socialt med andre heste og mennesker.
- Få noget at vide om dens fortid, den måde den er redet på osv..
Det kan selvfølgelig lade sig gøre at finde det perfekte, selvom det falder uden for jeres krav.. Fx. rider min 9 årige (meget nybegynder) søster på min 5 årige hingst uden at vi behøver hjælpe hende.. Så vær åben..
Det bedste råd i faktisk kan få er at bruge en smule sund fornuft og så tage en med som har erfaring med hestekøb og som er på "jeres side" og ikke har interesse i at i køber præcis den hest i kigger på..
aug 2009
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 799
feb 2009
okt 2005
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 457 Svar: 2.106
de er ikke altid så slemme bare pga brunst. jeg havde selv verdens bedste kat 2 hoppe i 6½år bedste køb nogensinde
sørg for at :
Have en heste kyndig person med dig til også at kigge på hesten
få ejen dyrlæge til at handelsundersøge den. alt skal tjekkes.
vælg en pony som er 'hele pakken' 100procent styr bar og helst også trafiksikker så den er vant til lidt af hvert.
ville klar vælge en kat. 2 pony mellem 135-140cm. da den kan gå til pigen er 16år. vælg en hest over 8år.
jun 2012
Den ene hoppe kan dog ikke lige de store ponyer og sparker efter dem og kan også finde på at sparke efter mennesker, men det tager hun i stiv arm og sætter hende hurtigt på plads... Ud over det er hun rigtig god til at læse hesten når hun rider og 9 ud af 10 gange hvor hesten skal til at sparke efter en anden hest der kommer for tæt på reder hun den ved at drive til hesten da hun efterhånden har rigtig godt styr på hende
dec 2006
Følger: 124 Følgere: 121 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.406
Umiddelbart synes jeg du skal kigger efter en ældre hoppe/vallak på 8-15 år på omkring 135-140 cm. Synes ikke du skal går efter en der er større, for det kan umiddelbart godt blir for stort.
Når hun skal kunne sadler den op selv, selv træner den og med tiden selv konkurrere m.m. den. Så skal den jo heller ikke være for stor, hun skal jo selv kunne nå op m. sadlen
Er det meningen i vil beholder den, eller skal den sælges med tiden igen?
jun 2012
Vil bestemt ikke bare købe den først hest jeg ser for det er jo en hun skal have i mange år frem.
Om det er en vi beholder må tiden visse, hun bliver ikke så høj som voksen og hvis hun ikke bliver konkurrence pige kan hun jo bruge den til den bliver gammel og grå ... men bliver hun til konkurrencer skal den sælges når hun bliver omkring de 16 år så hun kan købe en hest til den tid...
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Jeg har kigget lidt på markedet, og hvad med en som denne??
http://hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=754054
Den lyder rigtig fornuftig til en nybegynder og kan også lidt...
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Svar: 1
jan 2010
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 21 Emner: 60 Svar: 263
dec 2009
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 9
Og så er det ikke alle hopper der bliver "skøre" i perioder. Hvis sælger virker ærlig, kan man spørge om dette. Det gjorde vi, og har en sød hoppe hele året.
Køb ikke for lille pony. Og så har vi god erfaring med køb af ældre rutineret pony.
Held og lykke.
En jungle som førstegangs køber