{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.579 visninger | Oprettet:

Hjælp jeg har fået en hest! {{forumTopicSubject}}

Hej!

En pony ved navn Anja, har jeg fået af ham der ejer hende. Han er meget gammel og kan ik passe gården og hesten mere. Anja er 36 år, men er i fiin stand smiley jeg har passe Anja, i mange år. Og derfor vil han gerne have at jeg skal have hende. Meeeen...... jeg må ik for min mor og far!! Og jeg kan ik forstå det!! Jeg har en hest, den står ik derhejmme, jeg ville gerne have Anja ud hvor min står, men der er ik plads.. jeg har sagt at jeg godt vil hav ehende, til hendes ejer, men min mor siger nej, og min far, synes egentlig det er okay...

jeg havde tænkt mig at den skulle stå bag i haven (Hvor der alligevel ALDRIG kommer nolge!!!!! ALDRIG!) for min far er ved at bygge et skur til sin traktor, og så kunne der jo lige komme et lille skur ved siden af, hvor hun kunne stå i, og jeg tror heller ik at lever særlig megegt længere, men jeg synes bare at hun så skal have det godt hos mig, for hun har det ik specielt godt der hvor hun bor.. .:( men jeg gør alt for hende! . Det er jo en lille pony, og den går bare rundt og passer sig selv, og spiser grasset i haven. Hun løber ik rundt.. :((

- Så jeg er rigtig ked af det... ;,,(
Men hvad synes i?? For føler barae ik at jeg kan forlde hende.. Når jeg kommer bliver hun altid så glad, for hun ved at vi skal gå tur. Man kan jo også godt sige at hun så måske skulle sætte sutskoende, men det synes ejg ik.. for jeg vil gerne gøre den sidste tid for hende, så god så mulig!! og jeg tjæner penge, så penge er intet problem!! for jeg er villig til at ofre, alt hvad der skal til!!

Men hjælp mig!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp jeg har fået en hest!
  • #1   4. jul 2012
    En pony kan man ikke have i baghaven. Den bør have selvskab, plads nok på folden, er det inden for bygrænsen der der specielle regler.

Har du overvejet at dine forældre ikke har råd til en til hest? Det koster at opstalde ude.

• #2   4. jul 2012 den har boet alene i 20 år nu... og det er self ik godt, men den bliver glad når der kommer mennesker! fold plads, er OKAY, har under søgt det, og den har MEGET plads i forhold til den. og den grund vi bor på, må man gerne have heste, køre får geder alt, man må bare ik drive et landbrug smiley

Og jeg har sagt at det er MIG der betaler for ALT!! det er en hest som jeg har fået, Den hest, som jeg har, som min mor og far betaler for, men jeg rider og sådan, er en de bataler!! .)

• #4   4. jul 2012 og det er ik fordi jeg ik vil kunne have råd eller noget, for det hart jeg!! smiley

• #5   4. jul 2012 Der er kommet en ny, så de er 3 i ude stalden... smiley men jeg vil snakke med Hanne alligevel om det smiley for hun er jo ik så stor smiley

• #6   4. jul 2012 der er en masse ting der lige skal være styr på inden.
    du kan for det første ikke bare have en hest i baghaven og selvom der ikke er nogen der bruger den. hvis du bor i byzonen er det slet ikke lovligt at have hest stående, og har du tjekket om der er plads nok til hesten, efter lovens anvisninger ?
    Synes du ikke også det vil være synd for den hvis den skulle stå alene i din have ?

For det andet har du tænkt på at det faktisk koster ret mange penge at have hest selvom du får den gratis, her tænker jeg på dyrlæge, vaccine, smed, foder udstyr og ligne.
    Samtidig er det et ret stort ansvar at have en hest, som dine forældre hæfter for når er under 18.

Hvorfor kan hesten ikke blive stående hvor den er nu og du så forbliver passer på den ?

• #7   4. jul 2012 Du kan da ikke bare smide hesten i baghaven!

• #8   4. jul 2012 For det første, så er det 110% lovligt på vores grund at have en hest!! Og jag det er måske synd at have hesten alene, men nu er det altså sådan så at den har stået alene i 20 år nu! så at den bliver ved med..?? og ja dyrlæge og alt det har jeg tænkt på, og det har jeg penge til!
    - Jeg synes at det er syn at lade den stå der hvor den er, da, der en gammel mand som knap nok kan gå, og skal fodre morgen og aften, og den kun ser et levedene menneske som ik snakker med den strigler den, eller noget!! og derfor vill hun får det godt i hjemme hos mig!!.. smiley

• #9   4. jul 2012 jeg kan ik se forskellen på om den står i en have eller på en lille mark!? Det kan jeg ikk :s

• #10   4. jul 2012 Nu kan jeg se de andre kommentare det rimeligt godt.
    Du skal også passe på med baghaven pga af græs med forfangenhed osv. De må ikke bare stå på græs osv.

• #11   4. jul 2012
    Har du råd til en dyrlæge regning på 5000kr ?
    At få en sadel til passet og købt for 3000kr?
    At få raspet tænder for 1000kr?
    At betale 1000kr pr. måned i foder, hø, strøelse mm.?

• #12   4. jul 2012 Jeg har haft alle de samme drømme som dig nu, og tænkt nøjagtig samme tanker som dig. Det går jo an på hvor stor den baghave er, hvis den er ligeså stor som en fold kan det vel lade sig gøre smiley Vores jord fold ligger da også i vores "Baghave." Hvis jeg var dig ville jeg kalde det en lille mark i stedet for.

Det med dyrlæge regninger skal du være klar til på omkring 10-20.000 og hvis den er over 20 år, har du nok heller ikke forsikring på den, så det bliver for alvor dyrt hvis der sker den noget smiley

Uanset hvad du finder på, så held og lykke.

• #16   4. jul 2012 Der skal altid være to heste det hvor dden skal stå da ringest er flokdyr smiley

• #17   4. jul 2012 ~ Mütze ~ Borkur, mit et og alt ~. tak!! smiley

jeg altså ejg har regnet samme, og det med penge, går op, jeg har råd, intet problem! og ja hun skal ik rides og ingen forsikring! og jeg vil ofre det! smiley
    den lille pony løber ik, hun tøffer bare lidt rundt hvor hun vil.. Min have er perfekt! smiley

• #18   4. jul 2012 Jeg tænker, lad den stå hvor den er, og så pas den derfra! smiley
    Hvis den alligevel er 36 år, tror jeg ikke den holder til så meget omvæltning, i form at nyt sted. Ikke for at lyde dum eller negativ, men den holder nok ikke så mange år. Hvis den har gået alene i 20 år, kan nye heste også påvirke den på en dårlig måde.
    Hvis det var mig der var i den situation, ville jeg være en smule kynisk og sige "den har det bedre et andet sted" og så lade den få fred, i stedet for at den skal flyttes rundt og måske stresset med nye lugte, omgivelser eller nye heste. Men det er jo op til dig og dine forældre smiley

• #19   4. jul 2012 Hvis den er så gammel, og alligevel ikke har lang tid tilbage, så ville jeg sige det ville være bedre for den at få fred og blive aflivet. Istedet for den skal blive stresset over en flytning til et nyt sted osv. =)

• #20   4. jul 2012 der er ingen relger for at de skal stå¨å mere end to ,egj snyes da også at det er synd, men jeg synes bare at det er mere synd at flytte hende til et sted med mere 6 heste. hun har ik set en hest i 20 år! så at hun får ro og hun elsker når der komemr mennesker og snakker med hende.

• #21   4. jul 2012 Der hvor hun komme hen er der mere ro på end, end der hvor hun er nu smiley

• #22   4. jul 2012 Krikken(savner sin maja): Hun skal nok ikke lige ud og købe en sadle, når den er så gammel? Og hun skal nok heller ik ud og bruge 5000 kr. på dyrelæge, når den ''bare'' skal gå som hygge pony?;)

• #23   4. jul 2012
    Selvom hesten ikke kan rides kan der godt dukke en dyrlæge regning op på 5000kr eller mere, især fordi hesten ikke kan forsikres.

• #24   4. jul 2012 ) :*

• #25   4. jul 2012 ja, men men jeg har 5000 kr tilrådighed, hvis det skulle komme der ud!! smiley men det er fordi der er et stykke hen til anja, og det ville være 1000 gange nemmere hvis hun stod lige ud for.! for hvis hun står der og jeg jo også kommer morgen og aften, og fordre, så hvis hun får det dårligt på folden, så kan jeg ik se det og ik gøre noget ved det!: smiley

• #26   4. jul 2012 Krikken: Ja, men den skal gå som hygge pony.
    Man ville nok bruge lidt flere penge på en ridehest end en hyggepony, hvad angår det

• #27   4. jul 2012 Jeg synes du skal dele din frustration med dine forældre eller sætte sende et brev til en lokal hesteejendom om de ville have plads til den.
    Men når nu ponyen er så gammel, ville jeg sige at du skulle give den fred(ikke fordi den ikke ville få det godt hos dig) Men du kan gøre så mange andre yngre og nyttige ponyer glade med de penge istedet for at bruge dem på en gammel pony som måske ikke engang overlever vinteren.
    Mvh Xenia smiley

• #28   4. jul 2012 Enig med Xenia! smiley

• #29   4. jul 2012 *REB* Cecilie V' » Team Amour « . Præsis!! smiley

xenia j: det er rigtig, det har jeg også tænkt, men føler bare ,at hun den sidste tid hun har, skal have det godt! jeg føler bare at hun ahr gjordt en stor indflydelse på mit liv, og derfor vil jeg gerne gøre noget for hende, at hun skal i heste himlen, ja, men jeg synes bar eik at kun skal der hend endnu!! smiley det synes jeg ik! smiley for hun er i tip tióp for! i forhold til at hun er 36!! smiley

• #30   4. jul 2012 Men jeg tror at hun godt Kan overleve vinteren, for jeg har aaldrig seten pony med så meget pels!! og den stal hun er i nu, er der gennemtræk, så jeg synes det er utrolig at hun ik er syg eller noget!! smiley

• #31   4. jul 2012 Jeg ved ikke helt, om jeg er for eller imod dette "projekt", men.. Altså hvis ponyen bliver syg i den alder, så hedder det højest sandsynligt en aflivning, og så taler vi nogle tusinde kr. og ca 800 kr. for afhentning. Men indtil da, kan den vel godt gå og hygge i haven, hvis den får et skur at gå ind i. Har den ikke set andre heste i 20 år, hvorfor så forvirre den med det nu. Hjemme i haven kan der være næsten konstant menneskekontakt. Tanker fra en, som også har haft gamle heste. smiley

• #32   4. jul 2012
    Hvis det er hesten på din profil så ser hun ud til at være for tynd og have for lange hove - ihvertfald på billederne, så det vil du skulle ofre på at rette op igen.
    Måske det er bedst at hun bare får fred eller bliver hvor hun er :o)

• #33   4. jul 2012 synes også bare at du skulle lade den stå hos den gamle mand. hvis det er noget du virkelig vil, så kan du vel bare hoppe på cyklen og fodre den morgen og aften? smiley

hvis det var mig, ville jeg heller have den aflivet, end at den skulle vende sig til et nyt sted. Da det jo er meget overvældene for heste (især den, som har stået det samme sted i 20 år) at komme til nye steder, med nye lugte og omgivelser, hvilket jeg ikke tror den kan holde til smiley

• #34   5. jul 2012 Kan godt se du gerne vil gøre hendes sidste tid god, men det kan jo ske hun bliver syg osv. Og så er det måske den rette tid nu, i mens hun stadig har det godt ?? =) Ud fra dine billeder at se er hun også meget tynd, hvilket er klart, sådan bliver gamle heste, de kan ikke holde huld. Og så er de også nemmere modtagelige for sygdomme. Vi havde en hest på næsten samme alder og stand i stalden en gang, og hun blev til sidst ved med at få noget infektion i huden, og de valgte til sidst (lidt for sent efter min mening) at aflive hende, mens hun stadig havde det nogenlunde.

• #35   5. jul 2012 Tror at du ska fortælle dine forældre præcis hvad du har skrevet her... For det nytter jo ikke noget at du snakker for din syge moster herinde, når det ikke er os du skal overtale.. smiley Vi kan jo ikke rigtig hjælpe dig med at få dine forældre til at forstå.. smiley Så snak med dine forældre.. Læg evt. et budget og vis dem præcis hvordan og hvorledes du har tænkt dig at betale.. (og hvad vil du gøre hvis du mister din indtjening?)

Bare lige et par råd herfra smiley

-Helene, Surprise og Felix smiley

• #36   5. jul 2012 uanset om den har stået alene i så mange år, ville jeg ikke byde den det mere.. den har godt af lidt selvskab af sin egen art.. ellers ville jeg lade den få fred..

• #37   5. jul 2012 Krikken ( savner sin maja ) . : ja det er den hest der er her inde! og ja hun har laaange hove, han kan ik passe den, og derfor er det mig, men jeg har ik tid til at tage der ned til den og holde styr på det, jeg er ved at få en orme prøve til hende, og de billeder der er der inde er gamle. ik dem alle men ret mange af dem. men alt det jeg sider her og "forsvare" er noget jeg ahr sagte til dem, men de fatter det bare ik!! ://

• #38   5. jul 2012 Der er overhoved ik mistanke om at jeg vil miste mit job, men hvis jeg skulle og mine penge er brugt op, og der er ingen som vil give et bidrag, så må det jo nok, blive til en aflivning, men sådan er det! .)

• #39   5. jul 2012 vi har hestene hjemme, men de er altså ikke særlig velkomne i haven, uanset hvor højt jeg elsker de kræ. Jeg kan godt forstå din mor ikke synes haven skal molestreres af en gammel pony. -men jeg kan også forstå din frustration, jeg fik selv min daværende halvpart tilbudt gratis da jeg var 16 og boede hjemme, men jeg havde ingen steder at gøre af den dengang, og måtte pænt sige nej tak.

• #40   5. jul 2012 hun er megt feddet, i pelsen. jeg kan ik vake hende, der hvor hun er og det er et lorte sted hun står. hos mig kan jeg vaske hende, behandle hende, for div sygdommen:.....

• #41   5. jul 2012 Men du skal huske at en aflivning også koster penge.. Så hvis alle pengene er brugt op og du intet arbejder har, hvad så? Hvem skal så betale for aflivningen? ..

Jeg prøver bare at stille nogle spørgsmål, som jeg selv er blevet stillet, da jeg fik hest smiley

-Helene, Surprise og Felix

• #42   5. jul 2012 men jeg kan ik forstå at min mor ik gider, da hunaldrig er der nede, og såmeget træder en lillepony ik ned!! det gør den ik! smiley men jeg kan godt se hvad i mener, men.... jeg vil nu stadig holde fasti hvad jeg mener! smiley

• #43   5. jul 2012 det er rigtig Helene J men så må jeg bare sætte 800 ind på en anden konto, så de er klar! ,så dan har jeg det lidt! smiley

• #44   5. jul 2012 så er det ud og cykle med aviser smiley

• #45   5. jul 2012 800 kr er desværre ikke nok til en aflivning =)

• #46   5. jul 2012 Tro mig, en pony træder MEGET ned.. Tænk når det regner.. Uanset hvor den går, vil den træde græsset op.. Jeg har selv, nu, 2 små ponyer, og de træder meget hurtigt folden op, ISÆR når det regner smiley

• #47   5. jul 2012 jammen så sætter ejg 2000 af!! hvis det er nok!! :DD

• #48   5. jul 2012 Jeg prøver ikke at aflive dine drømme, men du skal stadig huske på, at det at have hest hjemme er vanvittig hårdt arbejde.. Du skal tidligt op hver dag, OGSÅ i ferierne, plus, hvis du skal på ferie, eller noget andet, skal du finde en afløser til at passe den..

• #49   5. jul 2012 ja, men jeg tænker, at der på dens fold, er der ik trådt så meget ned, det er ligesom flad, også når det regner, og så går den ind, den gidder ik stå der ude! xD og hvis hun gør så spiser ik græsset så står hun bare inderet træ, det har hun ihertfald gjordt alle de gange jeg har set hende smiley

• #50   5. jul 2012 vi har en kat, min farmor og farfar bor lige skråt overfor, og fodre katten. og lukker den ind, så at gå ned og lægge en skovl fuld mad i kryppen og sige godnat og godmorgen, er vel ik det store. smiley

• #51   5. jul 2012 Efter min mening, så burde hun få fred.
    Er enig i, at hun virker for tynd og hendes hove er for lange.

Hun er 36, det er altså ret så gammelt for en hest.
    Men det er bare min mening - Hvad du gør, kan jeg ikke bestemme.

• #52   5. jul 2012 nej nej, men hun vil få noget ordenlig forder hos mig får regel mæssigt klippe hove, det er meget gammel, men kan heller ik se hvor man skal give en hest fred som faktsik har det godt ??:)

• #53   5. jul 2012 Ja self. men det er stadig et stort ansvar.. Syntes virkelig at du skal tænke dig rigtig godt om.. For jeg har selv da jeg var på din alder, taget munden for fuld.. Det gik helt galt, mistede arbejde, kunne ikke sælge hesten, kunne ikke få et arbejde igen, og ingen til at hjælpe mig.. Det var rigtig hårdt for mig, for jeg blev nød til at give hesten væk, til vildt fremmede personer, for jeg havde ikke råd til at få den aflivet.. Det var en hest jeg havde haft i maaange mange år..

• #54   5. jul 2012 husk at man skal stoppe imens at legen er god. det kan jo godt være at den ser ud til at have det godt, men har det rigtig dårligt indeni smiley

• #55   5. jul 2012 Hvis jeg var dig, ville jeg tage diskussionen med mine forældre. Det er da fint nok, du skriver et forumindlæg om det, men hvis du ikke må for dine forældre alligevel, er det jo ligegyldigt smiley der er jo ingen herinde, der kan bestemme om du må have en hest gående i baghaven eller ej..

• #56   5. jul 2012 Heste er byttedyr.
    De er gode til at skjule deres ubehag.

• #57   5. jul 2012 ja! det er self rigtig, men jeg er 16, jeg bor hjemme, jeg vil jo uanset hvad sætte penge, til en aflivning ! men hvis det skulle gå galdt så vil jeg jo have pengene til an aflivning, så det er ik prøblemet!! .))

• #58   5. jul 2012 ja, men ejg vil have en dyrlæge til at kigge på hende, hvis han/hun siger at den har det faktisk ík godt, så vil jeg da 100% få hende aflivet! !100%!!

• #59   5. jul 2012 Har kommentaret før, men ville lige sige: Jeg ELSKER din overskrift x'D
    Hjælp jeg har fået hest x'D Åh.. sådan noget mine forældre kunne sige.. eller.. ja... storebror... men en hestepige selv.. har grint lidt over den xD

• #60   5. jul 2012 Ja nu var jeg jo så også lige inde og kigge ponyen - den ser da ikke så skidt ud som beskrevet, man kan da ikke forvente en flomme fed pony, når den er 36 år.

Jeg håber du finder en løsning - kan godt forstå din frustrasion, hun er da for cute.

Men jeg er både for og imod, et eller andet sted synes jeg det ville være bedst at aflive, altså skal ponyen flyttes på et ridecenter eller et sted med mange heste/hvor der sker meget, så synes jeg den skal have fred.
    På den anden side, kan du have ponyen hvor den er nu eller i baghaven, hvorfor ikke lade den falde om på marken, hvis den ellers ikke fejler noget.

Jeg følger spændt med på sidelinien :o)

• #61   5. jul 2012 og der skal du allerede betale for en dyrelægeregning. hvis den ikke har det helt så perfekt, kommer der 1000 andre væltende.
    en af de ting den ville have nemt ved at få, er nok sur stråle, da det er hov-vævet der er rådnet, og hvis den skal gå ude hele tiden, i mudder og hvad der eller kan ligge på en fold. det er jo ikke helt billigt at betale for, og det plejer at tage noget tid at behandle.

så det behøves jo ikke være store sygdomme, men de små koster også en del efterhånden smiley

• #62   5. jul 2012 Der er jo ikke så meget at gøre. Hvis dine forældre ikke giver dig lov, er det bare sådan det er. Selvom man elsker ponyen højere end til stjernerne.
    Men prøv at tænk over der nok er en god grund til din mor siger nej. Hun kan måske godt se at den med baghaven ikke holder i længden - for en hest skal altså helst have selskab for at trives godt.

Jeg tror det eneste du kan gøre er at sætte dig ned, fortælle dine forældre hvordan du føler og har det med den her pony, og så må de tage beslutningen for dig. smiley

• #63   5. jul 2012 hvis mig den hest som intet sur stråle har!!

Gøj`serne - Den Norske Sportspony : men forstår ikke din kommentar med:hvis den ikke har det helt så perfekt, kommer der 1000 andre væltende. smiley

• #64   5. jul 2012 • {Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony} : du kan tro at jeg har snakket, med dem om det, men min mor finder bare på små ting, som jeg har sagt at jeg tager mig af. hun fatter det sku ik!! smiley

• #65   5. jul 2012 Meeeeen... Synes du selv du vil tilbyde din hest at stå alene, konstant? Uden selskab af andre heste?

• #66   5. jul 2012 jeg mener, at hvis dyrelægen mener at hesten har den mindste "fejl" (sygdom) hvor den skal behandles, kommer der 1000 dyrelægeregninger væltende smiley

• #67   5. jul 2012 ja, altså nu har den levet så mange år uden? og hun har ligesom venet sig til det.... så jeg synes ligesom at det kan være det sammen, at hun står hos mig eller hos ham.... hos mig er der nogel som vil/ og kan snakke med hende, phos ham er der.....ham..?.. ik rigtig... aå dr er ingen, på bær mig når jeg har tid til at besøge hende! ... smiley sådan har ejeg det bare.. smiley

• #68   5. jul 2012 men hvis du har tid til at besøge hende nu, hvorfor skulle du så ikke have tid til den fremover? smiley

• #69   5. jul 2012 Nåre! ja, men så må vi ´hvor alvorlige de er og, om hun lider af dem, og så må det jo blive til aflivning, hvis at hun er syg!! smiley

• #70   5. jul 2012 jeg har heller ik så meget tid, da jeg skal skal køre til hende, hvis hun stod i haven, var det jo bare at tage skoende på og gå ud!! smiley

• #71   5. jul 2012 jeg ville nok sige at hvis du er så opsat på at holde hende i live, og hun betyder så meget for dig. lad hende stå ved manden, og få fat i en cykel smiley

• #72   5. jul 2012 der er bare lige det problem,at manden har givet mig hesten , fordi han ik kan passe den mere, og hun kan jo ik stå der alene!! det kan hun ik!

• #73   5. jul 2012 smiley

• #74   5. jul 2012 der er da ikke den store forskel. hun skal jo også stå alene når hun er hjemme hos dig smiley

• #75   5. jul 2012 altså, jeg ville nok tage den med hjem i haven, kan jo se du går ture med den, så kan den vel også lære at gå hjem til dig og tilbage igen, nogle gange, og så bare være hos dig nogle timer i starten, senere hen så bare lade den stå hjemme hos dig. altså hvis hesten er så gammel, og den er vandt til at gå alene, så skal du jo bare gå ud og snakke med den så ofte som muligt, så kan du jo også altid holde øje med den. den skal nok lige have en omgang smed efter hvad jeg kan se på billederne, men så slemt er det heller ikke. og ja, som der er en der skriver, den er tynd, men det er også en meget gammel hest. hvis den bliver glad af at du går og hygger om den, børster og nusser, så er det jo fint, men dækken skal der muligvis til, til vinter hvis det er løsdrift du laver.

ang udgifter til en pony, jeg har regnet på hvor mange penge jeg bruger på mine 7 hestepå et år, inkl alt. (vi har dem hjemme, jeg holder selv hove ved lige, smed 2 gange årligt, selvforsynende med hø og halm. passer dem selv) så koster det mig for 7 heste 14000. om året. de er dækket ind med vitaminer og mineraler + at de får alt det hø de kan æde. og halm får de hver dag rent af.

de mangler ikke noget:) de har gode hove, jeg har massør til dem et par gange om året, og de bliver holdt med tandraspning mm. men hvis jeg skulle have dem stående på rideskole så havde jeg ikke råd til mere end 1 hest.

• #76   5. jul 2012 Som min dyrlæge siger:

Man afliver ikke en rask hest bare fordi den er gammel.

vi afliver jo heller ikke bare vores gamle hund eller kat fordi den er gammel, hvis den er rask så er det jo ligemeget om den er gammel eller ej.

• #77   5. jul 2012 Uanset hvad folk kommer med af argumenter imod, at du skal have denne hest hjem i din baghave, virker det desværre ikke rigtig på mig som om, at du tager det til dig.
    - Det er en gammel hest.. 36 år, og den står nu overfor en flytning til et fremmed hjem, uvante omgivelser hvor den intet kender. At den ikke har set en anden hest i 20 år, det vil jeg så sige, at der er delte meninger om, hvorvidt det er etisk korrekt, eller ej. Som mange andre siger, så afliver man ikke en rask hest, bare fordi den er gammel, men jeg mener ikke at en baghave vil være optimalt i længden, igen som mange andre har nævnt, vil kvaliteten af det græs i den have ikke holde sig god længe, og det kan sætte grimme spor med mug og sur stråle (som også koster i behandling)
    Derudover, skal du, hvis du får den hjem i din have, have sat et hegn op til den fold som den skal stå i. Det er skam også dyrt! -Det er ikke bare 4 pinde med snor om, og så bliver hesten der nok.

Jeg kan forstå, at der for dig er mange følelser med inde over det her, og det er klart når det er en hest du har bundet dig så meget til. Men jeg forstår virkelig godt dine forældre..
    -Det lød på dig som om, at penge slet ikke var et problem i forhold til det med dens trivsel, så jeg vil foreslå dig, at hvis den endelig ikke kan stå det sted den står nu, findes der mange små opstaldningssteder til få penge, hvor den vil kunne få lov at gå og græsse sine dage ud, hvor omstændighederne mere er til det.
    Det er måske lidt hårdt sagt, men misforstå ikke: trods alt, er hesten ikke din, så du må ikke bebrejde dig selv hvis du ikke kan ha' den hos dig, for det er mandens hest, så egentlig ikke dit "problem" hvis du ikke kan ha' den, uanset hvor mange følelser der er indblandet. Det er mandens hest, og det er hans ansvar, at den får et godt hjem, nu hvor han ikke kan tage vare på den længere.

Jeg håber du kunne bruge mit indlæg til noget, og at du sammen med dine forældre finder frem til et resultat, men jeg ville sige, at det at tage den hjem til dig selv, er et dårligt alternativ.

Men held og lykke med det hele.
    //Freya Madsen

• #78   5. jul 2012 Syntes faktisk hellere en så gammel pony skal få fred end at opleve stresset ved at blive flyttet.
    Du kan da heller ikke bare forvente at dine forældre opgiver ders baghave til fordel for en fold ?! Syntes godt nok det er en egoistisk tankegang, tænk lige over hvad det koster at skulle anlægge ny græsplæne efter din hest er væk? Og hvad med mødding? Den skal jo fjernes, man må ikke bare anlægge møddinger i byzoner og i landzoner med naboer skal der søges tilladelse? Har du måske rå til at få en til at afhente din mødding? + forstår godt dine forældre ikke gider have stanken af lort på en varm sommerdag i huset.
    Respektere dog dine forældres valg, det er tråds alt deres hus og deres have.

• #79   5. jul 2012 syntes det er helt okay at du vil passe godt på den og hvis den altid har stået selv er det intet problem ,,jeg ville gøre lige nøjagtigt det samme som dig ,,ta den hjem i haven og pusse nusse godt og grundigt om den i den sidste tid den lever !!

• #80   5. jul 2012 Hvis den ikke kan blive stående hos den gamle mand, så ville det være mere humant at aflive den
    lad den få fred! det er stressende at skulle flytte til et andet sted, og for sådan en gammel, stivbenet (du skriver at den aldrig løber) så vil det være endnu værre

jeg ville snakke med manden om, om den ikke kunne blive hos ham og så kunne du fortsætte med at passe den, og hvis ikke, ja om den så ikke skulle aflives...

tænk på hesten frem for dig selv smiley

• #81   5. jul 2012 1: den skal ikke stå alene om den har gjort det i 20 år eller ej er det da ikke okay.
    2. den kan ikke stå i en have med det græs, så skal du også have en container plads til mødding.
    3. den burde blive aflivet 36 år har stået alene i 20 år hvilken grund skulle der være til at holde sådan en i live. den har haft 20 lorteår og burde få fred specielt hvis den så skulle til at flytte til en baghave som bliver mudderet så snart det regner.kan ikke se det er et liv for en hest.

samt du må have en god løn i din alder hvis du har råd til alt hvad der indebære at have egen hest med smed dyrlæge foder osv.

Jeg holder i den grad med dine forældre.

• #82   5. jul 2012 Har hesten pas og chip? Det er trods alt lovpligtigt.
    Iforhold til opsparing til aflivning, super god idé, men 2000,- er bare ingen penge til den slags. hvis ikke vi havde sendt vores dyrlægeregning til klageankenævnet for dyrlæger, ja så havde aflivningen lagt på over 10.000, derudover kom der papire til forsikring og daka. Vi fik selve aflivningen ned på 5.500 ca og så de førnævte udgifter oveni.

Kan godt forstå du gerne vil have den pony hejm og gå. Men du skal prøve at se lidt objektivt på det. At din mor ikke vil have en pony i haven, kan jeg godt følge. Ville du gide der lå en racerbane i din have? Som du ikke kunne bruge til noget?
    At hesten har gået alene i 20 år er helt forrykt! Hesten er et flokdyr, har hesten slet ikke nogle psykiske mén?

• #83   5. jul 2012 Team små Sabrina og Bacardi : det er lige præcis dedt jewg vil gøre!!! taak!!

Jeg har kendt Anja, i ja 6 år nu! jeg går ture med hende lige tit jeg kan komme der ned, jeg har en gang gået hjem til mig selv! smiley

og der skal jo ik ligge en ridebane i haven? den er 36, år, Ja, for jeg synes da også det er synd at den har gået alen! den har kun mig, og det er så tydeligt, at se på hende når jeg kommer!

hun har ikke pas eller chip.... ik godt, men det synes jeg ik at jeg vil bruge penge på den jo trods alt skal stå og have det godt i sine sidste dage.!!

• #84   5. jul 2012 ang det pas og chip, så skal den have det, du kan ikke få en hest afhentet med daka (eller hvad det hedder andre steder i landet) uden at den har pas og chip. så det bliver den nød til at have:) hvis den nu ikke kan mere på et tidspunkt.og hestemøg er godt gødning til din mors roser;) hvis hun har sådan nogle. vi laver hvert år en ordenlig rende i jorden rundt om vores roser, og hække mm. og så får det bare noget hestemøgXD

• #85   5. jul 2012 Hvad med hø og halm? Skal den bare ligge på den iskolde jord.

Synes absolut ikke det er gennemtænkt og det byder man ikke en gammel hest.

Og så vidt jeg kan læse, er det for din egen skyld hesten skal.leve, er det fair? Nej vel?

En død hest mærker inGen ting. Lad den få sommeren ud og så sig farvel inden.kulden kommer !

• #86   5. jul 2012 Jeg syntes at det er fint nok at du ikke kan lade den lade livet, hvis den jo er synd og rask. Så vidt jeg har forstået har du råd til wrap/hø,strøelse og dyrlæge (der kommer nok mange dyrlæge eller kioprakter besøg)? Jeg syntes at det er sødt at du bare vil have at hun skal have det godt det sidste tid og jeg syntes selv at det ville være synd at aflive hende, hun skal nok selv give slip når hun føler sig klar til det, men må sige at det er synd hun skal gå alene da hun jo sikkert vil elske lidt selskab efter 20 år alene. Men jeg syntes at du skal følge dit hjerte, for hvis du virkelig vil kan du nok godt få din mor overtalt smiley
    Hvor bor i henne af i landet?? smiley

• #87   5. jul 2012 Jeg har et lille eksempel her på en gammel hest der blev flyttet. og tro mig det er sandt.

Lukas´s gamle ejer skulle flytte fra den ene ende af byen til den anden ende af byen(begge steder var lige uden for byen på nedlagt landbrug) De for flyttet alle deres ting og lejer en lastbil til at flytte alle 4 heste. Der er Lukas, en lille hvid shetlandspony, En DV føl på 4-5 måneder og moren på 18 år.
    De bliver allesammen flyttet samlet. Men da hoppen var gammel, kunne hun ikke klare flytningen og de fandt hende liggende død på marken to dage efter flytningen. Er det der du gerne vil opleve med din pony? Vi troede også at hoppen kunne klare det. men vi tog desværre fejl.
    Tænk på ponyen før du tænker på dig selv og dine behov/følelser.

• #88   5. jul 2012 ej, okay, tror du at jeg ville lade én 36 årig hest ligge på den bare jord Nanna T!! den skal jo have ene boks hvor den kan jo ind i om natten og den kan blive helt lukket til vinter!!
    Men så har jeg det sådan så hvis den skulle dø, selv om a hun har været i min have for noget tid siden i en dag, og så skulle dø, så vil jeg da gerne have at hun døede i min have, hvor jeg kunne være der for hende!! smiley

• #89   5. jul 2012 Men synes det er dumt at lave et pas til hende... men så når hun dør så må vi lave et huld i have til hende!! det ville brtyde rigtig meget for mig! også når min hest dør, så vil jeg da få laavet et minde sted, hvor jkeg vil begrave en tot hår fra hende, som et minde!!

• #90   5. jul 2012
    Chip og pas ER nødvendigt. Det skal alle heste have - i sær hvis du vil have dyrlæge til hesten og transportere den.

• #91   5. jul 2012
    Heste må IKKE begraves, det er ulovligt pga. grundvand, forurening mm.

• #92   5. jul 2012 jeg vil have at hun har en dejlig lille boks, hvor der er varm, og hun kan holde sig varm i halmen, eller spåner, og få nogetr god mad, og godt græs, og ja jeg tror også at hun giver slip når hun er klar! smiley

• #93   5. jul 2012 jeg kender da masnge som har beravet deres heste i jorden... og hun skal ike tranporteres!.. hun går...

• #94   5. jul 2012 Julie: du må ikke begrave en hest!! det er jo netop derfor daka skal afhente den. Desuden skal du stadig søge tilladelse omkrig mødding osv og pas er et krav at din hest har, uden pas må dyrlægen ikke engang vacceiner din hest. Du har på igen måde tænkt det i gennem, og jo mere jeg læser jo større indtryk får jeg på at du kun vil holde hesten i live for din skyld?
    Og du får jo stadig ikke lov af din mor til at ødelægge hendes have, hvilket jeg godt forstår. Det koster omkring 10.000 at få anlagt ny græsplæne - vil du betale sådan en når ponyen dør?

• #95   5. jul 2012 Synes det lyder som en god ide at få ponyen hjem i haven, så kan i nemmere komme til at hygge jer sammen, og desuden er der ikke noget mere skønt en at have hest omkring hjemmet.

Du har tænkt på det hele, og så omfattende er det altså heller ikke at have en hest.

Og bare rolig., den dør ikke når du flytter den. og du får ikke en regning på 10000 når du afliver den. og den kan godt stå alene.
    Du kender den og ved hvornår den har det godt og ikke godt.

håber du får held med det !

• #96   5. jul 2012 Synes godt nok det er uforsvarligt. Håber ikke dine forældre giver dig lov.
    Har set.dine billeder af hende og hun er altså for tynd.

Jeg passer nogle.venners heste, hvor deres sortænder er.. Hold nu fast.. 45 år. Hun er svajrygget og thats it!! Hun er i flot foderstand.

Og hvilket arbejde har du, siden du kan sætte så mange penge til side?

Ved du hvad det koster at have.en container til mødding, do den må.jo ikke bare ligge på jorden..

Og som krikken skriver er det lovpligtig athahav pas og chip til sin hest. Og nej men må IKKE begrave større dyr uden et vis antal ha jord og en tilladelse !

• #97   5. jul 2012 Og stavefejl følger med smiley

• #98   5. jul 2012
    Heste må ikke begraves. Muligt hesten ikke skal transporteres men chip og pas skal den stadig have i henhold til lovgivningen, dyrlæge/slagter/daka.

• #99   5. jul 2012 tror da julie har fået meninger nok ,,,så er der bare tilbage at følge dit hjerte julie:)

• #100   5. jul 2012 Tina: problemer er jo hun ikke må for hendes forældre - så derfor kan hun jo ikke følge sit hjerte.

• #101   5. jul 2012 nej men vi kan jo ikke hjælpe hende med at få lov af hendes forældre ,,men der er da kommet mange for og imod meninger som hun da kan bruge til noget forhåbenligt smiley

• #102   5. jul 2012 Hvad er det dog for noget og sige at den er for gammel til at leve. Jesus crist.. Den er i sin bedste alder !!

Og de der beskeder med dit og dat det er synd osv.. Nej det er det ikke hvis han har det godt og er blevet passet fint.. Hesten viser tydeligt hvis den ikke synes om at være alene også.. det er meget tydeligt på dem

Og hvis hun nu var heldig som hun jo så er hvis hun vil tage imod tilbudet så vil jeg gerne donere et dejligt sted for ham med andre ponyer og heste på 10 tønder græs.. Så skriv til mig.. tror ikke du bor så langt fra mig .. Og her er skønt med fuldpas :)bor lige ved siden af kendt dyrelæge så her er hjælp at hente hvis han skule få brug for det

Som hun skrev.. han er i god stand så han har åbenbart trives fint og ikke manglet noget som sådan..

• #103   5. jul 2012 og ja er enig med jer.. en hest burde ikke gå alene.. det ville jeg aldrig tilbyde selv (så i ikke lige misforstod mig) men man ska bestemt ikke tage fejl af heste.. nogen kan sagtens trives alene eller med får osv.. kan være der er andre dyr derhenne men som hun ikke lige skriver om..

Hvis hesten får omsorg dagligt og ser mennesker og det hele så kan det sagtens lade sig gøre at hesten har det godt også i sindet.. men håber for ejeren at han finder en mulighed for hesten et andet sted eller får anden hest hjem med fuldpas til ham

• #104   5. jul 2012 Det er måske lige voldsomt nok med en container smiley det er een pony vi snakker om..

Desuden Nanna T, bare fordi du kender en pony på 45, der ser godt ud, betyder det ikke at alle heste på 45 ser sådan ud..

• #105   5. jul 2012 Stine: det kan godt være en container er voldsomt, men en man må ikke bare lave en lortebunke på jorden + lorten skal fragtes væk. Erko er hun jo nød til at have en form for container som hun betaler et firma for at tømme.

• #106   5. jul 2012 Jo man må gerne lave en lortebunke på jorden, du skal bare huske at lægge plastik over og flytte bunken fra år til år? Der er ingen grund til at opfinde regler bare for at gøre det besværligt for TS.

Og helt ærligt, hvordan får du fragten af møddingen til at være et problem? det kan jo være på en trailer.. Husk nu det er een pony vi snakker om.

• #107   5. jul 2012 Ja, for 1000'ende gang, hun er meget tynd! , men nu er det sådan så jeg ham der har hende har lige givet mig hende, jeg vil ik såre ham veed at sige at hun er for tynd, og har lange hove!! så bliver ham ked. jeg prøver at sige det på en pæn måde!! smiley hun har lige fået smed idag, og jeg har købt noget foder specielt til gamle heste, for hun er meget tynd. men man skal tænke på at hun er 36. hvis vi finderr 10 heste på, lad os sige 20 år. så er de jo heller ik ens!!! Og den her tråd, er slet ik, noget vi skal bruge til at diskutere om hvor tynd, hun er, for det er noget jeg 100% vil gøre noget mere ved, når jeg kan få hjem, hvor det er nemmere at have med hende at gøre!!! smiley

der hvor hun er nu, ligger alt lorten i en bunke! og det bliver ik fjernet!! min har roser, og fra min egen hest, har vi fået lort til køkkenhaven, og roserne!! og så ved jeg da at der nok er nogel naboer der geren vil have noget!!! SLUT!!!

okay, så laver jeg et pas..! det er jo ik det er det store lige nu!!! det er jo bare at hun skal væk fra det dårlige sted hun er nu!!!

• #108   5. jul 2012 Hvis det et så dårligt det sted, og du har passet den 6 år, er det så ikke lidt sent at det går op for dig, at det er et dårligt sted?
    Desuden kan du ikke blive ved med at udskyde tingene og sige det ikke betyder det store ligenu.
    Du tænker ikke langsigtet nok

• #109   5. jul 2012 Hvad jeg kan tælle mig frem til, har folk givet udtryk for følgende:
    4 er for. (Dig selv inkl.)
    6 forholder sig passivt.
    27 er imod. (Dine forældre inkl.)

Jeg synes egentlig det taler for sig selv. Folk har givet udtryk for deres mening. Det er set fra mange forskellige synspunkter og vinkler og hver især har folk kommet med deres mening.
    Du bad om hjælp og fik svar, så er det op til dig om du vil lytte til det.

• #110   5. jul 2012 Jeg kan jo ik gøre noget ved at den har et dårlig sted? Når jeg ik ejerner den??...

• #111   5. jul 2012 enig med freya smiley

• #112   5. jul 2012 Det lyder ikke godt med den.. Ring til hesteværnet og fortæl det.. der er ikke andet at gøre hvis du ikke overtager den nu.. Nogen må gøre noget !!

• #113   5. jul 2012 Bonderøv-inden N det vil ejg også! , men jeg gøre noget uanseet hvad!!

Day Dreamer .: Han ved godt at hun ik har det bedst!..

• #114   5. jul 2012 ja, det mener jeg!! Så må du mene noget andet! For at sætte hende sammen, med måske 20 andre hest, hvor hun måske vil blive trynet ned, for hun er jo ik lige så stærk som en ex. 15 årig hest!!

• #115   5. jul 2012 rolig nu. du beder om vores meninger, det er op til dig om du vil tage imod dem eller ej.

• #116   5. jul 2012 ja ja, smiley det gøre jeg også..

• #117   5. jul 2012 Eller et får, ged, æsel, ko og lign med 2-4 ben.. Ikke kun hest kan bruges som selvskab

• #118   6. jul 2012 og hvad så med når anja dør? Så står mann jo tilbage med en hest som står alene?? smiley

• #119   6. jul 2012 Derfor godt med opstaldning smiley Det har hun et andet sted

• #120   6. jul 2012 men hvad hvis det ik er muligt? hvorfor aflive en pony som har det godt? smiley

• #121   6. jul 2012 Det er altid !! muligt at finde et opstaldning sted landet rundt

• #122   6. jul 2012 hvis du kigger op så har jeg jo tilbudt dig noget.. så det er jo muligt

• #123   6. jul 2012 Anne Marie H, helt rigtigt! smiley jeg er klar over at hun godt kan leve mange år endnu, og det regner jeg også med. men alt kan jo ske.. om hun lever 5 år endnu, eller 2? er for mig og alt det andet lige meget ! smiley

• #124   6. jul 2012 syntes godt nok at det er en mærkelig holdning at have at bare fordi den er gammel skal den slåes ned.
    chip og pas kommer du desværre ikke uden om, total latterlige penge at komme af med når det er til en ældre pony, men man skal jo følge reglerne,
    lav en fats aftale med den lokale slagter om at han kommer og nødslagter når tiden kommer, det er meget billigere og mange af slagterene er også heste mennesker så de gør det på en meget rolig måde, og laver du en god aftale kommer de gerne ud 24-7,
    hun vil sagtens kunne gå alene og det vil nok kunne stresse hende at komme sammen med andre ponyer når hun ikke har mødt en så længe, så hun skal ihvertfald vises dem lidt forsigtigt,
    angående fold, der er jo faktisk gårde der ligger inde for byzonen, men er det villakvarter så går den ikke,
    og en god solid fold kan jo laves for fornuftige penge, og har man et savværk i nærheden kan man tiltider købe pæle til billige penge og det skal jo ikke være så høje heller,
    angående mødding osv så skal du bare bruge træpiller i bunden og spåner foroven= let at muge i flere årig bund og klatter og det våde kan afleveres på den lokale genbrugsplads, og der er sikkert nogen i nærheden som vil tage lidt også til haven, foder messig kan de godt gå hen og blive dyrt da hun jo skal fedes lidt op og holdes ved lige men giver man soya lidt byg og roepiller så er man altså godt på vej, medhensyn til dyrlæge så ja det kommer til at løbe op, da den måske skal have ordnet tænder osv, men det tager du samtidig med chipmærkningen så spare du noget der...

og du må gerne komme og lure fødder på min for han har nemlig ingen sure tær smiley

men snak evt med dit opstaldnings sted for de kender jo dig tag evt din far med også få en god dialog igang om hva det vil sige for det er jo altså ikke raket videnskab at have hest heller ikke selv om den er gammel og skal stå i bag haven smiley

• #125   6. jul 2012 helena s: alt det du skriver der, er lige det ejg tænker!! smiley Taak, flere der forstår mig smiley og der er også derfor at jeg føler at jeg har styr på det, som andre længere oppe ik synes at jeg har!! smiley

• #126   6. jul 2012 Hej Trådstarter,
    Det er klart du elsker Anja. Håber du får forældreopbakning.

• #127   6. jul 2012 JulieRosenbergWøbbe?

Hvorfor er det du ikke siger pænt ja tak til Bonderøv-inden - N's tilbud??

• #128   6. jul 2012 Freya M

jeg kan ik rigitg se hvilket tilbud der er? smiley

• #129   6. jul 2012 !Jagtridning !

Taak!!

• #130   6. jul 2012
    En besked fra Bonderøv-inden N, skrevet i går kl.14:56
    Jeg citerer:

"Og hvis hun nu var heldig som hun jo så er hvis hun vil tage imod tilbudet så vil jeg gerne donere et dejligt sted for ham med andre ponyer og heste på 10 tønder græs.. Så skriv til mig.. tror ikke du bor så langt fra mig .. Og her er skønt med fuldpas bor lige ved siden af kendt dyrelæge så her er hjælp at hente hvis han skule få brug for det"

Det tilbud dér^^
    - Jeg synes det er virkelig flot gjort af Bonderøv-inden N, og hvis jeg var dig ville jeg sige ja tak! Det ville være rigtig godt for både for hesten, og for dine følelser og samvittighed smiley

• #131   6. jul 2012 hmm. jeg så ik lige det indlæg. men ja, det er godt nok et godt tilbud!! må jeg lige tænke over! smiley

• #132   6. jul 2012 Læs hele beskeden fra hende, det var kun en del jeg citerede.
    Men ja, tænk over det. Det er virkelig et flot tilbud

• #133   6. jul 2012 Jeg forstår heller ikke hvorfor folk synes den skal aflives.. Det skal den da bestemt ikke medmindre den lider.. Tilgengæld så synes jeg du skal finde ud af om du kan få den eller ej.. ellers find et sted der gerne vil have ham til at stå evt som selvskab..
    Manden du er bange for at såre syne sjeg heller ikke du skal bekymre dig om.. Det vil selvfølgelig gøre ondt når du siger til at at den er tynd osv osv.. Men jeg hjælper gerne til hvis du vi have det.. På en god måde..

Find ud af det ellers fortæl ejeren at han skal have ændret nogen ting som ville blive bedre for hesten

• #134   6. jul 2012 Desuden hvis hovene er et problem for den.. så vil jeg gerne give den en gratis beskæring.. Er lige glad med hvor den står og hvem der har den medmindre de selvfølgelig ikke vil have det.. Jeg tænker udelukkende kun på hesten vel og derfor vil jeg gerne!!

• #135   6. jul 2012 Bonderøv-inden N: hvor er det pændt af dig! smiley Hun har faktisk lgie fået beskåret dem, her igår.. Jeg vil nu stadig gerne have at hun skal være s´hos mig! Jeg tænker lige over det smiley
    Og mange tak! det er godt nok pænt af dig.

• #136   6. jul 2012
    Day Dreamer .

deter jo ik helt fast om hun må eller ik må være hos mig!

• #137   6. jul 2012 Sorry men jeg bliver lidt gla når jeg læser i dette forum!
    Det kan godt være at der er 27 imod men også, det er hendes (og mor og far) valg, det er sgu da synd at vi (Visse andre) prøver at tale hende fra det, hvor ange små piger og drenge (heste personer) drømmer ikke om at have en sød pony gående i deres baghave? Julie er bare en af de heldige.
    Self er jeg sikker på at det ikke bliver noget problem med lortet, der er mange der lige rem betaler for at hente det så de bruger det til deres blomster og marker og det. Desuden er det lovligt at begrave noget af hesten (ikke hele hesten men f.eks, hovedet, eller en tot hår som julie skrev længere oppe) da Majors tidligere ejer begraver hestens hoved og hjerte (ad men det er lovligt). Men det er Julies valg om hun vil kæmpe for hoppen eller hvad, og Julie vil jo bare have at Hoppen har det godt sine sidste år, og hvis hoppen har det godt er der jo INGEN grund til aflivning. Julie skrev her inde for råd (og støtte sikkert smiley ) Men hun fik flest nej og det er lidt af en skuffelse men jeg vil til hver en tid støtte dig Julie smiley

Hilsen Jessica

PS: ja Stavefejl følger gratis med smiley

• #138   6. jul 2012 Der skal stå Gal og ikke Gla

• #139   6. jul 2012 Kan læse du er rigtig glad for den pony og så synes jeg du virkelig skal sætte dig ned med dine forældre og sige du er så skide glad for den pony og du selv har pengene! Men når hun flyttes så gør det stille og du skal være hos hende hele tiden når hun stoler på dig som hun gør! smiley Tror enlig du skal snakke med dine forældre om det og ikke os! xD

• #140   6. jul 2012 jessica a

tak!! smiley Jeg må baare snakke med noget mere med dem!! smiley ´for min mor sagde nemlig idag, da jeg snakkede om pas, og aflivning og når hun skal hentes, så sagde hun at når hun døede, så skulle hun ik hentes,så skulle hun ik hentes, så skulle hun bare begraves! smiley

• #141   6. jul 2012 så du har fået lov?? smiley

• #142   6. jul 2012 Nej, ik endnu! Men jeg kæmper, og jeg vinde!! smiley Men hvorfor skulle hun ellers sige sådaaan?? :))) heh

• #143   6. jul 2012
    Hesten må stadig ikke blive begravet..

Hvis hesten forurener noget på jeres grund, huset sælges og de nye købere opdager det så venter der dine forældre bøder o.l...

• #144   6. jul 2012 Det har de selv sagt.....?

og så er jo en der skriver at man gerne må...

• #145   7. jul 2012 Ja, altså, problemt er at de vil ik have at anja står i haven, og så er de ik så glade for at jeg har fået anja.. smiley
    men anja kan jo ik bo alene på en gård, hvis hun bliver dårlig eller et eller andet, kan jeg jo ik hjælpe hende... smiley

• #146   10. jul 2012 nå julie rosenberg.... nu har der været en del skriverier her siden jeg læste om dit problem sidst... hvis du absolut må hane den gamle pony hjem i haven (hvor jeg IKKE synes den hører hjemme) så skal du have dine argumenter i orden over for dine forældre.

her er lidt ca. priser til de ting du skal sørge for er i orden inden hesten kommer

Ordentlig indhegning Hööksel-hegns pakke ca. pris 2000
    der er 400 m hegn, dvs 200m når der skal være 2 tråde
    hertil købes ved siden af pæle eller stolper 30 stk til 10kr 300
    du låner et jordbor/lægtehammer af farmend
    muligvis en forlængerledning ud til hegnet, og vandslange (250)
    2 ekstra håndtag og reserve tråd 150
    lille trilebør til klatter 300
    spånegreb. 100

Der kommer måske et traktor-skur ???
    hjem og fix, lille redskabsskur kan måske bruges, men
    nok ikke heste godkendt, af stål u-isoleret ca 3x3m... 3000
    vi håber det er fragtfrit og at der er værktøj med i pakken

strøelse og foder skal leveres, da det ikke er sikkert dine
    forældre gider kan/vil hente det for dig, derfor skal det kunne
    opbevares tørt indtil det skal bruges... endnu et stålskur 3000

muligvis regn /vinter dækken til pony evt. købt brugt ( 500)
    reservegrime træktov strigle og hovrenser 150

2 spande til foder vask, mm. og 1 vandbalje 100

beskæring mindst en enkelt gang 400

sat til side til dyrlæge, aflivning og daka ? 2000

1 palle fx. spåner lev. 2000
    hø i minibig u. lev 350
    foderblanding 100

find en landmand der kan levere hø og afhente møget ?

hvis høet skal om i baghaven, skal det helst være i små
    baller der kan køres på trillebøren, hvis du ikke kan få en
    bil med trailer derom de kosted mindst 15 kr. stk u/lev.
    ponyen spiser nok gerne 1/2 balle om dagen af de små,
    når der ikke er græs

evt kan du strø med hamp som er dyrere men suger bedre,
    tager noget af lugten og vist nok komposterer let,
    min 115 cm pony leverer en have-trillebørfuld møg og
    våd strøelse i boksen pr. dag. han står på spåner

365 trillebøre fylder en del og stinker så det meste bør køres væk,
    jeg tror ikke du kan sælge dit møg ukomposteret til ret mange...

leje af container? - du skal nok gå uden om kommunens
    genbrugsplads, så der kan jeg ikke lige finde dig en pris.

når skurene er kommet og du har samlet dem og sat hegn op sådan at haven er delt i 3- en lille klat til familien, en til hesten og en del der hviler/vokser uden hesten så kan du bestille hø og strøelse, ejerskifte mm til ponyen og hente den hjem.

du skal have styr på det hele inden du går til dine forældre...

og så skal du lige tænke over hvilken uddannelse du vil have, skoleophold hjemmefra er ikke længere en god ide.

og hvornår du vil flytte hjemmefra. Hvis ponyen bliver 4 år mere skal du bo hjemme og passe den til du er 20...

jeg flyttede sammen med en fyr da jeg var 17.....

Jeg vil skyde på det tager mig 30 min om dagen at ordne ponyen uden strigling og træning, og jeg samler ikke klatter på folden. Det bør du gøre af hensyn til fluer og lugtgener.

- og en pony er ikke flink ved haven. Uanset hvor gammel og kær den er. så er det sagt en gang mere. Min har allerede ædt de nederste grene på frugttræerne, et levende pilehegn og ødelagt fuglebrættet og kløet sig op ad et kirsebærtræ, så deg lagde sig samt trampet en syrenbusk til døde også... du kommer nok også til at slå græs på folden der hvor den skider, for der gror det meget, og der græsser den ikke, selvom man fjerner klatterne, og så er det der rigtig kommer brændenælder mm...

vil du stadig have pony i haven, så se om du kan finde flere ting der mangler på listen eller billigere løsninger... jeg har sat trillebør og haveslange mm. på listen fordi det ikke er sikert du orker at låne dine forældres hele tiden....så skal det jo vaskes af og stilles på plads hele tiden

• #147   11. jul 2012 jeg kan ikke forstå hvor i er så mange der snakker om at aflive den? ville i mene at jeres bedsteforældre skulle "aflives" fordi de blev 90 ?
    Hun siger jo at hesten ikke opfører sig som en på 36 år ,..
    SÅ HVORFOR AFLIVE DEN?!
    og så snakker nogle om at have råd?
    hun har skrevet flere gange at hun HAR råd!?
    kan ikke se noget problem i at den går i baghaven?
    hvis der self er plads og hvorfor skal folk altid "angribe" dem som skriver sådan noget her? altså hun spørg om et råd/hjælp... ikke om at blive udspurgt omkring hendes økonomi ?! s; ....

jeg syns du skal gøre hvad du føler er rigtigt og hvis du er rigtigt glad for den pony så gøre det du føler for... at hjælpe en hest som har brug for det? :') syns det er en sød tanke... at tage en så gammel hest hjem i sin baghave og bruge så mange penge på at give hende det sidste... RESPEKT! (:

• #148   11. jul 2012 Mathilde Ø, er problemet ikke at hun ikke MÅ have den i baghaven for hendes forældre ?

• #149   22. jul 2012 Må man spørge hvad resultatet er blevet? smiley

• #150   22. jul 2012 Jeg har ik fundet ud af noget endnu! smiley JEg skal nok skrive naar jeg finder ud af noget! smiley

• #151   29. sep 2012 villle lige fortælle at Anja er blevet aflivet i dag! Da hun har været faldet og kæmpet med at komme og at hun ingen krafter havde tilsidst!:( RIP! jeg sad sammen med hende til hun trak den sidste vejrtrækning!! ;( Så jeg er ret kedafdet lige nu!....

• #152   29. sep 2012 Jeg ved at hun har godt der hvor hun er nu!!!! smiley :( smiley

• #153   30. sep 2012 Ej!! Selvom jeg ikke kender hesten bliver jeg sgu ked af det!
    Sender gode tanker og føler med dig! smiley

• #154   30. sep 2012 Mange tak! smiley

Kommentér på:
Hjælp jeg har fået en hest!

Annonce