{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.541 visninger | Oprettet:

Hvornår må/skal man give op? (langt) {{forumTopicSubject}}

Kære HG.

De fleste hesteejere har jo oplevet at have syg/skadet hest. Jeg håber dog de færreste har haft et lignende forløb som mit.

Er dybt frustreret og aner ikke hvornår jeg skal give op. Håber nogen af jer har mod på at læse forløbet og give jeres mening.

I korte træk:
13. august 2011 hesten laver kodeledsforvridning på venstrebagben.
Ved tjek 6 uger efter OK, men ny skade på ventre forben - akut gaffelbåndsskade.
Ved tjek ca. 8 måneder senere får ok til langsom genoptræning trods urenhed i takten, både fra dyrlæge og kiropraktor. Massør gennemgår ligeledes hesten og samtykker. Urenheden i takten menes at stamme fra stivhed, da hesten har stået ca. 9 måneder. De mener alle tre at det vil forsvinde med træning.
2 måneder efter er der fortsat den samme urenhed. Hesten tjekkes igen! Gaffelbånd scannes og konstateres fuldt helet. Der findes tillige ømhed ved ribben i venstre side.
Hesten får ro i 4 uger. Ømhed ved ribben er væk, men fortsat samme urenhed i takt.
Hesten tjekkes igen. Alle tænkelige blokader i venstre forben lægges og udelukkes, der scannes og tages røntgen uden årsagen tilvejebringes. Hesten smertestilles herefter i 5 dage med daglige tjek. Det påvirker ikke urenheden i takten, som stadig er synlig.

Jeg får fysioterapeut på hesten som løsner låsninger i ryg, nakke og lænd. Men fortsat ingen tydelig taktændring. Fysioterapeuten mener at hesten skal trænes i takt. og at det kan tage 3-6 måneder. Dyrlægen mener at det lige lovlig lang tid...

Jeg er DYBT frustreret!
Hvornår må man opgive at helbrede sin hest?
Synes det er så svært at skulle tage den beslutning. Men efter knap 11 måneder er jeg virkelig fyldt op af skadet hest og uden en reel diagnose er det virkelig svært at se håbet forude.
Hvornår skal man give op?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til gipsloft 6.500 kr.
  • Hjælp til nedrivning og bortkørsel af indbygget skabe 950 kr.
  • Hang up lamps into concrete ceiling and install two dimmers 2.250 kr.
  • VVS-reparation 860 kr.
  • Rens af terrasse 1.900 kr.
  • Fældning af mindre blommetræ 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår må/skal man give op? (langt)
  • #1   6. jul 2012 Måske bare indse hesten ikke bliver ridehest også benytte den til noget andet hvis den ikke går og har ondt? smiley

• #2   6. jul 2012 Åh det er det evige spørgsmål, når den slags skader melder sig.. Hvornår er nok nok?
    Jeg mener at nok er nok, når hesten går med smerter, som der ikke er udsigt til at kunne helbrede.
    Når hesten ikke længere har et godt hesteliv, og kan agere som en hest.
    Når rytterens pengepung er så forpint af at kaste penge i dybt sort hul, og hvor sandsynligheden for helbredelse er lav.
    Når man inderst inde helst vil opgive, men af frygt for andres reaktion fortsætter med uendelige undersøgelser..

Det er kun dig selv, der kender svaret - hvis din hest i 11 måneder ikke har kunnet være hest, havde jeg givet den fred.
    Står selv med en ledskade, som ikke vides om kan reddes. Så står i samme situation, hvornår skal man sige stop - både for hestens og ens egen skyld...

• #3   6. jul 2012 Svært spørgsmål. Vil dog sige vi kæmper meget med min netop med som din han takter uren. Min ridelærer er dog osteopth og kender hesten, så ja han har rettet ham meget. Og så snart han er låst et sted går han urent.
    Vi har fået ny ridehusbund og ja deN er simpelthen for tung.

Så ja måske der noget som i din træning gør den bliver skæv, eller dem du har haft på ikke har kunne finde låsningen. En lille låsning i nakken, kan trække hesten skæv og den takter urent. Ihvertfald min hest og ja kan være din har samme tendens. Med min erfaring ville jeg ikke give op. Men ja det kan være mega trælst konstant at have problemer når andres heste bare tonser derud smiley op til dig, hvornår nok er nok, men det næste bliver jo også at skulle finde den et godt hjem. Det ikke nemt at være hesteeje. God bedring med den.

• #4   6. jul 2012 Hvis ens lyst er ridningen, er der ikke meget fornøjelse i at betale staldleje til en foldbums, som man, groft sagt, ingen glæde har af..

• #5   6. jul 2012 Ved hvordan du har det!
    Min pony (Stella) blev aflivet her for 9måneder siden pga. hovledsbetændelse som hun havde stådet med i 6måneder, efter hun havde fådet taget rønken billeder (intet at se) og 3 behandlinger og det stadig ikke havde virket valgte jeg at hun skulle have fred den sværeste beslutning i mit liv!

Jeg syntes også bare at det er synd for hesten at den ikke kan få lov til det den måske gerne vil, så hellere lad den få fred og ikke have ondt mere..:)

Nu ved jeg jo self. ikke hvad du mener med at opgive det kan godt være jeg har misforstådet det??.

• #6   6. jul 2012 Hun virker heldigvis ikke trist og lader ikke til at have ondt. Men jeg har kun råd til at have én hest. Og havde jo lidt forestillet mig at det skulle være en ridehest...

PT. kan jeg kun forsøge at genoptræne hende, men er virkelig i tvivl om hvorvidt det er bare er spild af tid og kræfter og jeg bare endnu engang vil blive skuffet og ked af det.

• #7   6. jul 2012 Hvis hun er klar til genoptræning, ville jeg give det en chance, - går hun så i stykker igen med samme skade, så ville jeg ikke udsætte hende for yderligere...

• #8   6. jul 2012 Hun skal på ingen måder videre. Enten skal hun blive ridehest for mig, eller også skal hun have fred. Bare en virkelig svær beslutning. smiley

• #9   6. jul 2012 Vi har forsøgt genoptræning i 2 måneder uden effekt. Det underlige er at intet ændre sig, hverken bedre eller dårligere.
    Så længe hun ikke har ondt er det jo "fint" nok, men kan jo bare ikke have en hest der ikke går rent. Så skal jeg hele tiden forklare folk hvorfor det ser ud som om jeg rider på en syg hest, jeg kan aldrig starte hende til noget der ligner et stævne, samt jeg vil måske ikke opdage hvis hun pludselig har ondt!
    Så det er ikke en løsning for mig på sigt bare at ride, trods uren takt.

• #10   6. jul 2012 Oventus & Mia S: Hvor lang tid ville du give en genoptræning?

• #11   6. jul 2012 Hej.
    Det lyder godt nok som noget af en omgang du og din hest har/er igennem. Kan godt forstå din frustation, ville nok heller ikke vide hvad jeg selv skulle gøre hvis jeg stod i samme situation som dig. Det vigtigste er jo at det er humant og værdigt overfor din hest. Hvis den har været igennem et ''sygdoms''-forløb på næsten et år, kan man i hvert fald ikke sige at man ikke har forsøgt. Man kan nok aldrig helt vurdere hvornår noget er værdigt og ikke, men det kunne godt være at du skulle overveje at stoppe dit samarbejde med hesten og muligvis sætte den på pension hvis det selvfølgelig ikke er belastende for den. Og ellers det værst tænkelige..
    Jeg håber du finder den bedst mulige løsning for din hest (:

• #12   6. jul 2012 Vis det var mig (hvilket det self. ikke er) ville jeg nok lade den få fred, det er også syndt for dig vis du så er i gang med genoptræningen og den så falder i igen og der er et eller andet i vejen med den igen og du så skal det samme igennem igen!:(

• #13   6. jul 2012 Så man har ikke glæde af en foldbums? Med al respekt så er det da godt nok en grov udtale at komme med... Alene det er kalde hesten foldbums synts jeg da er et meget grimt ord at bruge om en hest der ikke kan rides... Som om det kun er rideheste der er noget værd? Og ja denne kommetar er altså til Oventus & Mia S og ikke trådstarter.

trådstarter: Jeg syntes det er noget man må føle med sig selv. Det er svært, men det lyder godt nok som om i har været en del igennem, men jeg tror man kan føle med sig selv hvornår at det er nok, og så længe hesten ikke har ondt, så skader det jo ikke hesten men nærmere pengepungen at blive ved med at prøøve. Men håber for jer at det kommer til at gå frem ad!

• #14   6. jul 2012 Nu er jeg nok bare dum?
    Men når en hest er halt er det da forbi den har ondt`Vi går da heller ikke bare rundt og halter vis ikke det gjorde ondt??
    Eller er det bare mig?:)

• #15   6. jul 2012 Altså går hesten urent er der et problem og ja sidder det i ryg lænd eller andet kan dyrlægen ikke bare rette det. Så skal du have en prof kiropraktor osteopath på.
    Som sagt har min taket urent før og går rent når fejlen er fundet. Vil ikke anbefale at ride når den er uren, da du så genoptræner hesten skævt og med forkerte muskler.

Ja det koster måske 1000 kr at få en ud, men vil sige det er pengene værd, når man efter behandlingen har en rengående hest. Og ja takker guderne for jeg ikke ringede efter dyrlægen da min var halt/ uren gående for de havde helt sikkert sagt ro og evt. Smertestillende. Og havde ikke hjulpet spor på min skæve hest.

Men som de andre siger, din beslutning du kender selv hesten bedst.

• #16   6. jul 2012 Camilla . Hun skriver jo groft sagt . Altså , hun ved godt det er groft sagt . Nu er vi nogle som går op i at ride stævner osv. og vil man have sådan en hest, nytter det jo altså ikke noget at hesten bare står på folden og kan nusses med . Er man derimod bare en hesteglad person, som ikke går op i sporten, eller måske har råd til flere heste, ja så er det jo lige sådan en hest man skal have .

Jeg ville give genoptræningen et halvt år, og er der ingen ændringer og ingen diagnose, så ville jeg aflive . Genoptræning tager faktisk ret lang tid, og nogle skader længere tid end andre . Så for at være "dækket ind", så vil jeg give den et halvt års genoptræning.

• #17   6. jul 2012 Jeg har haft både kiropraktor og fysioterapeut på. Uden nogen reaktion. Altså uden at urenheden forsvandt.

• #18   7. jul 2012 Det er jo dejligt hvis man har råd til at have den gående som hyggehest. Men jeg har kun råd til én hest! Er det så for meget forlangt at det skal være en ridehest, som jeg kan bruge til langture og småstævner på hyggeplan?

• #19   7. jul 2012 Nej, det er det ikke . Som nogle af de andre nævner, så mærker hesten jo ikke at den er død . smiley

• #20   7. jul 2012 * Stald Zederkof * : Forstår jeg dig ret? Du synes jeg skal beholde min hest og så bare lade hende være hyggehest på folden og så finde en part selv at ride istedet?

• #21   7. jul 2012 Tak Camilla-
    Synes lidt der bliver foreslået et medlidenhedsprojekt... som jo så reelt set vil koste mig rundt regnet 30.000 kr. om året. Min hest er 9 år og kan jo leve lykkeligt som hyggefoldshest snildt i 15 år eller mere.
    Skal jeg så bare betale gladeligt betale 450.000 for en hyggehest der ikke kan rides de næste 15 år + ??? Vel vidende at jeg så ikke kan få en anden hest imellemtiden, da jeg ikke har råd til mere end én.

Mit spørgsmål går ikke på om hesten skal have lov at gå som hyggefoldshest. Men på hvornår man med god samvittighed kan tage beslutningen om at afslutte skadesforløbet/aflive hesten fordi den ikke bliver ridehest igen.

• #22   7. jul 2012 11 måneder har du brugt på at finde en diagnose og forsøgt genoptræning . Den pengepung må absolut være flad . Du vil gerne kunne ride . Hvis du afliver så skal du ikke gå og bekymre dig . Umiddelbart skal du ikke bruge en mia. på flere dyrlægeregninger som alligevel ikke giver svar .
    Den eneste ulempe ved aflivningen er nok, at du kommer til at mangle hende . Men hun kommer et godt sted hen uden smerter og dyrlæger . smiley

• #23   7. jul 2012 Hun traver fint på folden... og traver fint i longe. "Fint" forstået på den måde at hun er nem at få i traven, bare ikke rentgående!

• #24   7. jul 2012 som en skriver, er det kun dig der ved hvornår.........
    Os andre skal måske komme med historier fra vores liv...jeg købte en hest der havde været gået i hegnet og som måske var i fol, den var ikke forsøgt genoptrænet, men mente nok at jeg burde kunne skridte på hende...og jeg skulle kun skridte , så hun fik chancen....alle skal ha en chance....hun fik et lækkert føl, og 5 mdr efter begyndte vi at skridte på hende....alle mente hun var lidt halt/urengående...men som tiden gik og nu næsten to år efter, går alt fint.
    det er arvæv der sidder og er lidt sejt, men det er ikke noget der gør ondt, og bliver hun godt opvarmet er det faktisk væk...i hvert fald har jeg en rigtig lækker hest, fyldt med en masse grimme ar...... men hun har et godt liv.

• #25   7. jul 2012 Det kommer jo an på hvem man er hvor hvilken samvittighed man har.
    Jeg ville personligt aldrig kunne aflive en hest der ikke havde ondt til dagligt, men kun under ridning, og have god samvittighed over at det var min egen egoisme over at ville have en ride hest der havde aflivet hesten.

Det er ikke et angreb mod at du måske vælger at gøre det sådan, men du spørger selv hvornår man kan gøre det med god samvittighed, og det kommer jo altså an på ens samvittighed smiley

• #26   7. jul 2012 Jeg havde valgt aflivning før . Min pengepung er altså ikke så dyb som din . smiley
    Du kan med god samvittighed sige farvel til din hyp . Du har gjort mere end rigeligt, for at hun igen kunne blive ridehest .

• #27   7. jul 2012 Havde der været en diagnose, havde der måske været et genoptræningsprogram, som kunne få hende op og gå igen . Men når udsigterne er så dårlige, så skal vi virkelig, som mennesker, begynde at tænke over om dyret skal have lov at leve . Den kan jo ikke sidde i en kørestol , og smertestillende giver også mavesår osv.

• #28   7. jul 2012 Hej, jeg kan godt se dit problem... Din hest har været igennem lidt mere end min! men min lille pony fik en kodeledsforvridning for godt 1½ år siden, jeg valgt bare at gå nogle lange ture med hende næsten dagligt, da jeg begyndte at kunne se forbedringer var der gået lidt mindre end ½ år. så jeg valgte at lave et føl på hende. Idag har hun fået sit lille velskabte føl. Det går fremad med hendes ben men hun er stadig ikke 100 % rengående, jeg har valgt at give hende chancen så længe hun ikke lider.
    - jeg syntes ikke du skal aflive hende, hvis hun ikke lider, men blot har en utakt! så kan du altid se om hendes ben skulle blive okay! Jeg krydser stadig fingre for min pony og ligeledes til dig, Held og lykke smiley

• #29   7. jul 2012 Kan det være din sadel er trykker hesten? Har du fået den tjekket, efter et skadesforløb ændre hesten sig jo.

Jeg ville først aflive når hesten har smerter og ikke længere har et godt hesteliv.
    At have en foldbums er for mig intet problem - nænner ikke at sige farvel - bare fordi jeg vil noget andet - kun hvis hesten har smerter.

Min hoppe blev genoptrænet i 45 uger mener jeg det var, efter gaffelbåndsskade og derefter tog det vel ½ år, før hun var tilbage i samme taktfaste afspændte form smiley
    Lang tid, men al umagen værd :-),

• #31   7. jul 2012 Svært spørgsmål og et som du kun selv kan afgøre. Jeg har været/er i samme situation som dig, mit forløb har bare været længere.

1) For 3 år siden gik min hest i hegnet. Dette lavede en grim skade som har generet ham off and on i de 2 første år. Jeg har skiftevis fået at vide at han var helbredt og at han aldrig blev ridehest. Men efter 2 år med op og nedture er han nu 100 % rask i benet og ren i bøjeprøve og hele molevitten smiley

2) Han har sarcoider... hvilket jo er ret nedern.

3) Han fejler et eller andet nu, eftersom han har svært ved at dreje og ikke kan vige for venstre schenkel med rytter på. Pt er han ved at blive tjekket igennem af dyrlæger og kiropraktorer for at finde ud af hvad problemet er.

Jeg har dags dato brugt over 40.000 kr af egen lomme på dyrlæge og i de 3 år jeg har haft ham har jeg kun kunne ride ham i 1/3 af tiden.

Og hvornår opgiver jeg ham så? Aldrig!!
    Han er min øjesten, en dejlig og godmodig sjæl, og jeg står ved hans side til det sidste, så længe han ikke har smerter, og det har han heldigvis ikke. Tro mig jeg har brugt rigtig mange timer, dage, måneder, på at tænke over det spørgsmål, du stiller nu. Men det rigtige svar for mig er ganske simpelt aldrig.

Så vi kan desværre ikke give dig særligt gode råd, for svaret må du finde inde i dig selv.. også selvom det kan tage lang tid. Men spøgsmålet er i min mening værd at bruge tid på, for har du først aflivet, så er der ingen vej tilbage.. Så før man tager det skridt, så skal man være virkelig sikker på sin beslutning.

• #32   7. jul 2012 Jeg har fået tjekket sadlen, både af sadelmager inden vi påbegyndte første del af genoptræning og fysioterapeut har ligeledes sagt god for den for nylig.

Ridning er, uanset hvordan man vender og drejer det en egoistisk beslutning fra rytteren. Hestene har aldrig bedt om at få ryttere på ryggen og vi holder derfor hest for at opfylde vores egne behov.
    Mit behov er en ridehest. Jeg har tidligere haft en hest som var så utilregnelig at jeg til sidst kun red på den indhegnede bane, da alt andet var for farligt!
    Da jeg endelig indså at det projekt var gået for vidt har jeg aldrig fortrudt at jeg lod hende levere tilbage til sælger og fik en anden hest, hvor netop det jeg ønskede af en ridehest kunne opfyldes. Ture i naturen og småstævner.

Igen jeg har kun råd til at have én hest og jeg er altså ikke villig til at betale 450.000 kr. for at have en hest gående på fold de næste 15 år. Havde jeg mit eget lille landsted var det noget andet, men hun kommer næppe til at trives på min 3 m2 altan på 1. sal.
    Og jeg vil ikke sælge eller give en hest væk, der ikke er i orden. Alle er desværre ikke lige hensynsfulde. Så jeg ser hellere at hun får fred, end at hun pludselig går som turhest et eller andet sted, hvor der ikke tages hensyn til hendes skade.

Mit spørgsmål går som sagt, ikke på hvorvidt jeg skal beholde en ikke ridelig hest, for det er for mig ikke en mulighed! Men på hvornår man kan sige at nu har man gjort et ærligt og redeligt forsøg på at få hesten på ret køl igen.
    Jeg er bestemt ikke tilhænger af bare at aflive skadede heste, det håber jeg også sygdomsforløbet og de behandlinger jeg har sørget for at hun har fået beviser. Men på et tidspunkt er det vel også i orden at sige stop?

• #34   7. jul 2012 Når den ikke har ondt, så lad den være foldbums. Lad den være hest og nyde livet på folden, som tak for de år den har båret dig smiley Jeg er af den mening at når man anskaffer sig et dyr, ligegyldigt om det er hest eller hund, så følger der et ansvar med - og så afliver man ikke bare når dyret ikke lige kan det man selv vil længere. Det ville være en ringe tak, for det de dyr gør for os.

• #35   7. jul 2012 Camilla Stormount - nej, hvis man ønsker at ride, så har man ingen glæde af en foldbums, og som skrevet er det groft sagt... Jeg har ikke råd til to heste, ej heller tiden, så hvis min skulle ende som foldbums, ville han ikke blive nusset, puslet og få opmærksomhed, - og med hans personlighed ville det bestem være en værre straf end døden...
    Så for hvis skyld skal man holde alt i live?

• #36   7. jul 2012 Altså det er jo en meget megetmeget lang diskuttion jeg ikke syntes det er fair for trådstarter at gå ind i, men min holdning er blot at hvis man kun har hest for ridningens skyld så har man hest på et forkert grundlag. Præcist som folk bliver meget chokerede over når folk afliver raske hunde der ikke kan bruges til jagt f.eks. Fordi at en hest ikke er et legetøj men noget levende. Det er en meget svær diskuttion også fordi at der kan være så mange specielle situationer hvor man f.eks er nødt til at sælge sin hest fordi man ikke engang har råd til en, og det kan man jo ikke klantre folk for.

Men min holdning er at en hest burde være et dyr man har for altid - ikke bare imens man gider, især når man nnu ved at heste er stærkere vanedyr end f.eks hunde.

Men ja som sagt, jeg lukker den smiley
    For det er en lang diskuttion og jeg respektere at folk ikke har samme holdninger som min smiley

• #37   7. jul 2012 Camilla - fair nok... Tror os de fleste helst slap for denne type beslutning, faktum er bare at tid og penge også spiller en rolle, - om man vil det eller ej;)

Til TS - du ved selv, hvornår nok er nok, og at dømme udfra dine svar i tråden her, så er du vist også nået til en beslutning.. Jeg ønsker dig alt det bedste, og man vil altid spørge sig selv - kunne jeg ha gjort mere? - uanset hvor mange behandlinger du giver hesten...

• #38   7. jul 2012 Stald Zederkof: Jeg har ikke interesse eller tålmodighed til akademisk dressur. Min interesse indenfor ridesporten ligger i langture/distance, almen dressur (fordi det er en nødvendighed) og springning/alrid og behændighed. Jeg kan ikke byde min familie at bruge økonomi på en foldhamster til 3.000 kr. + om måneden! Uden at de får den effekt at jeg faktisk bliver glad når jeg har været oppe og ride istedet for frustreret over den fortsatte "sygdom, som de har måttet leve med i snart et år.

Jeg kan næsten forstå at du har dine heste hjemme og ikke kun har mulighed for én! Det ville i mit tilfælde også ændre min holdning til om hun bare skulle stå på sigt.

Tak for alle jeres svar. Det har klart giver stof til eftertanke og samtidig bestyrket mig i min fremtidige beslutning. Indtil videre får hesten lov at påbegynde rolig genoptræning på fysioterapeutens anbefaling og så må jeg se hvor langt vi er om 3 måneder.

• #39   7. jul 2012 Krydser for at hun på mirakuløsvis er rengående i morgen:)

• #40   7. jul 2012 Tak Mia.

• #41   7. jul 2012 Jeg synes du har gjort rigtig meget for din hest. Synes også du har været rigtig uheldig med din hest. Og jeg synes det er flot du har så utroligt mange eksperter med ind over også, for det viser at du virkelig har kæmpet godt for den!

Hvad anbefaler din dyrlæge m.f. egentlig? det har jeg ikke helt fanget. Mener de hesten bliver ridehest igen? eller vil de anbefale en aflivning?

Jeg har selv for ganske kort tid siden måtte tage beslutningen. Fik sidste fredag aflivet min pony og det tog mig et stykke tid at tage den endelige beslutning, men jeg ved det var den rigtige! Det er noget man ved når man kender sin hest, men kan mærke på den når den heller ikke selv ønsker at kæmpe mere. Ved ikke hvordan du føler det fra din hest, om den er ved at være træt eller den gerne vil kæmpe?

Bare det at du har gjort så meget som du har nu, og stadig ikke har noget konkret svar, synes jeg er at have gjort meget og at du ikke behøver have dårlig samvittighed hvis du føler nu er det nok. Jeg gjorde ikke lige så meget for min, men hun ville selv ikke mere og hun var gammel.

Jeg synes det er mere ansvarligt at kunne sige nu det nok, end at sige den skal blive en "foldbums" - bryder mig egentlig ikke om det ord -.-'
    Jeg kunne godt have valgt min skulle blive foldhest, men hun var vant til at være i hænder og elskede at være i hænder og elskede sådan set og ride det gjorde bare ondt på hende. Jeg ville ikke byde hende - eller ham jeg har stadig - at de skulle stå på en fold og blive glemt. For de vil blive glemt de vil ikke blive snakket med lige så meget som når man bruger dem som ridehest og er hos dem hver eller hver anden dag. Det er mere syndt for hesten end at være ansvarbevidst og aflive dem - min holdning :o)

Hvis du vil give den 3 mdr. mere for at se om det hjælper synes jeg det er rigtig stort af dig. Selv havde jeg nok kun give den sommeren her over og så havde jeg taget beslutningen. Hvis den stadig ikke er rengående ville jeg mene at nok var nok og nu skal det slutte. Men det er stadig en beslutning som kun du kan tage, muligvis sammen med din nærmeste måske alene. Jeg var heldig at have min kæreste til at hjælpe mig med beslutningen men så heldige er det ikke alle der er.

Synes du har kæmpet bravt og synes ikke du på nogen måde skal have dårlig samvittighed - og heller ikke over at du vil have en hest du kan ride, det er sq da mange som vil så kan virkelig godt følge dig og sagtens forstå når du kun har råd til en :o)

God sommer, og håber selvfølgelig din hest får det bedre, ellers må du sige til hvis der er noget og gøre. På min profil om Bell kan du se hvordan vi har taget afsked, det er en måde som måske kan hjælpe dig hvis det kommer så vidt *knus*

• #42   7. jul 2012 Salli P: Jeg havde en lignende sag med min gamle hest, dog blev han sparket.. Efter 8 mnd med prøving og igen- en uren hest under rytter og i longe, så fik han fred.. Jeg er ikke rig, og jeg kunne ikke holde en hest der havde behov for 6 kg kraft og 15 kg hø dagen for å holde sin krop, på 5000 kr i mnd (jah, før skat og det hele altså......)! Og alle de dyrlægeregninger....

Dyrlægen sagte han kunne nok gået som foldbums, om han ikke gik på grus, asfalt, hård grund eller noget andet end sand eller græs. Og selvf. skulle han have sko, da hans ben ellers ikke kunne holde... Jeg valgte den hårde vej, at han skulle få fred, fordi jeg vidste at han havde HADET å være foldbums.. Han blev gal efter 2 dager ferie, og kunne aldrig holde sommerferie eller noget.. Han ville arbejde. Og hvis jeg gav han væk som foldbums, hvem siger så at han ikke ville ende op som ridehest igen?? Hos nogen der sked i om hesten var urent gående?

Nej, jeg ved med mig selv det var det rigtige valg. Han fik en fin sidste mnd med smertestillende, og skridteturer til en sø hvor han ville bade. Jeg ville egentlig ikke ride, men vidste han ikke havde vondt på smertestillende.. Og hesten var meget fornøjd når han fik komme ud og gå lidt. Han sovnet stille ind, og nu er det kun mig der sidder med ondt (af savn). smiley

• #43   8. jul 2012 Jeg har kun mulighed for at have 1 hest. Og jeg har som nævnt tænkt mig at beholde min, uanset om han er foldbums eller ej. Jeg har stået ved hans side i tykt og tyndt i 3 år nu og det har jeg tænkt mig at blive ved med. Og han er kun 6, så han har maaange år endnu.

Så at du kun kan have en hest, synes jeg ikke er en undskyldning. Og jeg kender flere andre som kun har en hest, som så er foldbums.
    Jeg må indrømme at jeg strengt taget er med på vognen med "en hest er ikke et stykke legetøj, som man smider ud, når det ikke dur længere".

Men altså, jeg hører til fåtallet. Mange ville tage samme beslutning som dig og du har også gjort rigtig meget for hesten. Nogle ville have aflivet den for længe siden, og andre ville give den et utal af chancer, også hvis det betyder foldbums. Sådan er vi jo så forskellige, og det er kun dig, der kan træffe det rigtige valg for dig..

• #44   8. jul 2012 Og en foldbums er altså ikke = at den ikke er i hænder. Jeg har trofast brugt svarende til 10 timer på en uge ude ved min hest, hver uge i regn og slud og i solskin også selvom jeg ikke har kunne ride ham i 2 af de år jeg har haft ham.
    Tvært imod har det åbnet mine øjne for en masse ting, som jeg ikke vidste om heste før. Jeg var selv rytter med stort r før i tiden. Men har nu lært at glæden ved heste er SÅ meget mere end bare at ride.

• #45   8. jul 2012 Jeg finder bestemt også glæde ved andet end at ride, min stod stille et år grundet graviditet - altså stille som ikke blev redet. Der kunne jeg så øve alt muligt andet fra jorden, men ikke engang det kan jeg nu... - jeg kan strigle, nusse og klappe.. Og det er ikke nok for mig, - jeg vil også ride..;)

• #47   9. jul 2012 Sorry, hvis dette er lidt off topic.. men altså jeg ville aldrig kunne få mig selv til det.
    Kigge min hest ind i hans store brune, rare øjne, se ham løbe glad rundt og lege på marken med de andre heste og så hente ham ind, lade han nusse mig i håret, som han nu engang gør, og så tage hans liv fra ham. No way!

• #48   9. jul 2012 Sig b - det kommer jo an på om hesten trives? Om den løber rundt og nyder livet, eller står og hænger i et hjørne?

• #49   9. jul 2012 ja selvfølgelig! Men i dette tilfælde siges der jo netop at hesten IKKE virker til at være trist eller have ond. Og det samme gælder mig hest. Han er heldigvis en rigtig glad hest, som trives super fint, eftersom han har den luksus, at han bruger det meste af sin tid på at gå og æde på en fold sammen med sine hestevenner.

Og jeg siger ikke dette for at appelere til nogens dårlige samvittighed, for jeg mener helt reelt at det er folks egen beslutning, og hvis man ikke kan leve med en "foldbums", så er det ikke godt for nogen parter at man har en, da hesten kan mærke ens humør med det samme...

Jeg siger bare at jeg personligt aldrig ville kunne få mig selv til at aflive en glad hest, bare fordi den ikke kunne slæbe rundt på mig mere.
    Jeg er i det hele tager fascineret af og utroligt taknemmelig for at de overhovedet gider at slæbe rundt på os.
    Så bare det at min hest er glad og trives, giver mig meget, for han har i tiderne også gjort rigtig meget for mig uden at forlange noget igen andet end lidt ros; heste ved jo ikke at det er pga ridning, at de får mad osv. Han er komplet afhængig af mig, og hvad jeg vælger at gøre med hans liv. Og han er en skøn hest, så jeg vælger at så længe han er glad, så står jeg ved hans side i medgang og modgang med og uden ridning.
    Jo, selvfølgelig ønsker jeg at han bliver en "rigtig" rideheste engang uden skavanker.. Men hvis han ikke gør det, so be it. Han skal ikke kasseres af den grund.

• #50   9. jul 2012 Sig B - jeg giver dig helt ret i at det skal være et ønske for begge parter, for ellers har hverken hest eller rytter nogen glæde af det;)

• #51   9. jul 2012 Mint, you said it.
    Også enig med Camilla Stormont :o)

• #52   10. jul 2012 *HOKR* Tina L :
    Tak for dit lange indlæg. Altid rart med opbakning. Har det også selv sådan at jeg har gjort hvad jeg kunne. Dyrlægen tror ikke rigtig på projektet om, at træne hende op... han synes at vi har forsøgt det i 2 måneder uden resultat. Hvilket også er korrekt, men omvendt havde han heller ikke indvendinger hvis jeg gør forsøget. Men det er da klart at efter s lang tid har jeg ikke ubetinget tro på at det vil lykkes.

• #53   10. jul 2012 min blev skadet, og jeg lod ham stå i 2½ år, og genoptrænede ham der, det fungerede, ja indtil han lavede samme skade igen.

men jeg havde også muligheden for at stille ham, og lade ham stå dengang. hvis jeg ikke havde det og kun havde mulighed for en hest, ville jeg lade den komme videre enten ved aflive/slagtning hvis det var en skade der ikke kunne fikses, og den ikke trives som foldbums, eller give den væk til nogen hvor den var sikret et liv som foldbums( men ærligt ville det kun blive til nogle jeg kendte) jeg selv afliver min den gamle i dag, da han er skadet og bliver ikke ridehest igen, og han trives ikke som foldhest, det kan vi tydelig se, da han har smidt alt vægt og muskler på meget kort tid.

Jeg elsker min hest ja, men det er også et "redskab" for min ridning. og at nogle ikke kan forstå det, er jo sådan set ikke mit problem.

Skal ikke forståe som jeg afliver i flæng, det her er mine første og han er over 20

• #54   10. jul 2012 Salli - det var så lidt smiley Hvis dyrlægen ikke tror på det, så vil jeg mene du er ved at være der hvor der ikke er meget mere og gøre og bestemt ikke have dårlig samvittighed over noget smiley

• #55   10. jul 2012 Ja det er ærlig talt lidt svært at holde modet oppe, når selv dyrlægen virker tvivlende. Men som sagt giver hende lige 3 måneder nu og så må jeg se hvordan det ser ud.

• #56   10. jul 2012 Nu har jeg ikke læst svarene i tråden !!

Men er taktfejlen smærte påvirket?

har selv værte igennem 8mdr med min hest som haltede/taktede urent

• #57   10. jul 2012 Hun har været smertestillet totalt i 5 dage, hvor jeg tjekkede hende dagligt uden nogen ændring. Så vi antager at hun ikke har ondt. Hun virker heller ikke som en hest der har ondt.

• #58   11. jul 2012 Salli :

okay, for døjede i en længere period md en halt hest, man han blev tjekket for smærte osv.

dyrlægen lagde så en træningsplan som skulle følges og 6 uger efter har jeg en 98%rent gående hest, som kun takter urent i overgange

han har sammenvoksning mellem arvæv og sene

• #59   11. jul 2012 Ifølge dyrlægen er der faktisk ikke dannet arvæv i forbindelse med gaffelbåndsskaden.
    Så det er lidt sært med den utakt.

Har forresten også prøvet at tjekke hende før jeg red. Altså kold hest og så igen efter 30 min. skridttur... for at se om det ville hjælpe år hun var varm... Det gav heller intet resultat.

• #60   12. jul 2012 Lyt efter kiropraktoren.. Ting tager tid! GENOPTRÆNING især! Det tager altså ikke kun 2 måneder, hvis det er det dyrlægen mener. Så synes jeg du burde få en ny.

Jeg ville give det et sidste forsøg med massør og kiropraktor jævnligt samtidig med genoptræning i et halvt år cirka. Er det ikke gået over til da, så ville jeg nok begynde at vælge en udvej, medmindre man er tilfredsstillet med at hesten går som fold hest eller som jordtræningshyggehest.

• #61   12. jul 2012 Og det er helt acceptabelt at man gerne vil fortsætte sin ridning. Ingen er tvunget til at blive ved krikken, og jeg synes at med et menneske som dig er det acceptabelt. Du giver chancer flere gange og ser gerne den blev hos dig. Det har jeg stor respekt for når man tænker på folk der har heste som pludselig bliver skadet bare afliver i et hug, fordi at den jo ikke kan bruges så i et helt år cirka og det er da bare møgkedeligt.

Så stor respekt for at du har kæmpet og vil hesten det bedste! smiley

• #62   12. jul 2012 "Hvornår må man opgive at helbrede sin hest? "

Det må du dag 1. Du må jo også få aflivet en rask hest, det er faktisk dit valg.

Når det er sagt, står jeg selv med en hest, som burde være foldbums. Men det kan godt lade sig gøre at ride hende lige-ud i 30 minutter nogle gange om ugen, det gør ikke noget værre.

Jeg nøjes med det, fordi jeg bliver glad, bare af at se på hende på folden.

• #63   12. jul 2012 Hvad med at få en dyrlæge der er 'ekspert' i halthed til at se på hesten? Jarløv fra Hørsholm er en af, hvis ikke danmarks dygtigste på det område. Ved godt det ikke er det du spurgte om, men bare en ide, for det virker som om du gerne vil prøve lidt mere før du beslutter om den skal have fred :o)

• #64   13. jul 2012 Det er netop Hørsholm der har haft hele forløbet med hende. Hele 3 forkellige dyrlæger har haft kigget på hende deroppe.

• #65   13. jul 2012 Okay, så tror jeg ikke du kan gøre mere der i hvert fald smiley

• #66   13. jul 2012 Nej det er også lidt den konklusion jeg er kommet frem til. Altså ud over at give den her genoptræningsperiode en fair chance. Synes bestemt jeg har haft kompetente folk til at se på hende.

Har for nyligt fået den idé at prøve at lægge vægtboots på hende og så longere for at se hvad det gør for takten. Ikke at jeg vil træne sådan overhoved. Men udelukkende for at se om det ville have en positiv effekt. For Hvis det har må det jo betyder at det kan trænes væk... og tænker hun ikke tager skade af forsøget.

• #67   13. jul 2012 Det kunne da sikkert være forsøget værd smiley Men som andre skriver, så tror jeg måske det kunne være en god ide at give hende en pause. Du kan evt finde et sted hvor hun kan stå billigt på døgngræs hen over sommeren, og så til efteråret begynde genoptræningen? :o)

• #68   13. jul 2012 Tak for forslagene.
    Hun er lige blevet flyttet for ca. 1 måned siden... Så det er ikke en mulighed at flytte hende igen... Det er alt for stressende og kan medvirke til at tricke evt. sommereksem. Så det vil jeg ikke byde hende.

Hun er iøvrigt ikke en hest der har godt af døgngræs. (er allerede i min øjne til en tykke side) og jeg har bestemt ikke lyst til også at få en forfangen hest!

Pause... ja, men hun har haft pause... uden nogen bedring. Har praktisk set ikke været redet siden august måned sidste år. Men jo det er jo en mulighed... men så længe ingen eksperter kan finde noget på hende der har godt af at få ro... så tror jeg bare selv mere på at forsøge genoptræning. Tror ikke en passiv tilstand gavner noget.

• #69   13. jul 2012 Det kan jo være at kroppen skal have tid til at restituere, det har nok også været en hård omgang for din hest.. Men det er jo helt op til dig smiley

• #70   14. jul 2012 tjaa hård omgang... Det ved jeg nu ikke hun har stort set ikke været redet i 10 måneder...
    Og hvis hun havde ondt ville jeg give dig ret, men så længe intet tyder på at hun har smerter og vi ikke kan finde noget på/i hende der tyder på at noget er i stykker og derfor har brug for ro... Ja så tror jeg bare ikke det vil have den helt store effekt.

• #71   14. jul 2012 Altså alle de skader tror jeg nu alligevel har taget lidt på hende.. Men igen, det er 100p dit valg, og du skal jo kun gøre hvad du selv mener er det rigtige smiley Og hvis du mener det er genoptræning nu, så kan du jo bare gå igang med det smiley

• #72   16. jul 2012 Tak for din opbakning. Jeg har det nemlig lige præcis sådan at man også må være realistisk!
    Selvfølgelig skal man tage sit ansvar for dyret alvorligt. Men man må også tage ansvar for sin økonomi mm.

Selvfølgelig håber jeg på at hun bliver frisk igen. Men jeg vil ikke sælge hende videre/give hende væk hvis hun ikke bliver ok.
    Jeg kender desværre ingen der står og har brug for en hyggehest og derfor vil det skulle være folk jeg intet kender til. Den risiko vil jeg ikke løbe. Hvis hesten ikke er ridehest, så skal hun ikke risikere pludselig at blive det et sted hvor folk fx. af uvidenhed tager hende i brug.

Hun er en cool hest og virker som sagt ikke til at have ondt, så hun klør jo bare på når man rider hende. Der er desværre alt for mange triste historier om heste der skulle gå som selskabsheste, som desværre pludselig ses som rideheste trods deres skavanker. Det vil jeg ikke byde hende.
    Som en anden har skrevet. Hesten ved ikke hun er død. Så hvis hun ikke respondere positivt på genoptræning nu, så ser jeg ikke andre udveje. Synes faktisk det er det mest ansvarlige, at sørge for at hun ikke vil blive brugt trods sin skade.

• #73   16. jul 2012 Lige præcis. Håber dog ikke det bliver nødvendigt. Men det kan heller ikke blive ved på denne måde i al evighed.

• #74   16. jul 2012 Der er ikke andre end dig, der bestemmer hvornår ,nok er nok!

Det er når du og ingen andre end du føler at du har gjort hvad du kunne!

Herinde får du ikke det råd at lade din hest aflive, da en hest i nogles øjne, er ligeså meget værd som ubrugelig hyggehest, som hvis den kunne ride super stævner.

jeg kan slet ikke forstå at man overhoved stiller spørgsmålet på dette site, da man jo ved at folk vil pirre til ens samvittighed og fortælle hvor uretfærdig en ejer man er hvis man afliver sin hest, fordi man føler man har gjort hvad man kunne og har brugt oceaner af penge på den, jamen er det ikke bedre at aflive sin hest frem for at tro at den er smertefri??...........EN HALTENDE HEST/ URENGÅENDE HEST har smerter ellers ville den jo ikke aflaste benet vel!

Undskyld udbrudet.

• #75   16. jul 2012 Det er helt i orden.

Jeg stillede spørgsmålet i frustration... kan ikke berettige det mere end det.
    Ved godt at jeg aldrig få en ensrettet holdning til emnet.

• #76   16. jul 2012 Jeg synes det er et fint spørgsmål, det er altid fint at høre andres tanker og meninger... Det kunne jo være at der kom ting frem som man ikke havde skænket en tanke...
    Nogle gange har man os bare behov for at få et "ok" fra en helt fremmede...
    Står selv i en skod situation med min, hvor jeg hverken ved ind eller ud, og bliver selv mere og mere frustreret under behandlingsforløbet fordi INGENTING synes at virke:(

• #77   23. jul 2012 Oventus. Kan levende sætte mig ind i din frustration.

Det er selvfølgelig rigtigt nok som nogen skriver, at man kun selv kan træffe beslutningerne om ens hest. Men det er i høj grad rart at høre andres tanker og råd.

• #78   25. jul 2012 Salli P - Har du prøvet Lene fra back-in-Balance? Jeg har haft dyrlæge igen i dag, og nu mener han at det er det modsatte knæ, så nu er han blevet ledbehandlet i begge bagknæ:/
    Jeg overvejer at få Lene ud, hvis ikke der sker nogen ændring med Oventus..

• #79   26. jul 2012 Nej hende kender jeg ikke. Hvem er hun og hvad er det hun kan?

• #80   26. jul 2012 nu har jeg ikke læst alle indlæggene,
    men tænkte om du evt havde fået scannet halsen på hende, da min hest (luckas) os var urengående dog på udvendig forben, på hver volde. men der viste det sig at det var noget oppe i halsen som klemte for nerverne ned til benene når han skulle dreje og kan heller ikk bruges som ridehest,
    - skal lige sige han fik os lagt en del blokader i forbenene men da dette ikk gav nogen ændring sagde dr. dyr at det var det andet og det kunne vises med 110% sikkerhed ved en scanning..

håber da du kunne bruge mit svar ( vis jeg self. ikk ramte helt ved siden af)

• #81   26. jul 2012 Rikke hun e blevet scannet og jeg har også haft fysioterapeut og kiropraktor på hende. Og det har desværre ikke haft den helt store resultat eller effekt. smiley

Så geonoptræning i håbet om at takten så vender tilbage er desværre sidste håb synes jeg.
    Endnu mere desværre er, at jeg lige blevet opereret. Så jeg kan selv ikke ride de næste par måneder og min part har desværre været nødt til at stoppe af andre grunde... SUK. Det er ikke nemt.
    Så nu står hun bare og står!

• #82   26. jul 2012 Hendes hjemmeside er her - ved ikke om hun kan hjælpe på nogen måde, har bare hørt om nogle med gode erfaringer med hende...
    (link fjernet)

Kommentér på:
Hvornår må/skal man give op? (langt)

Annonce