{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.379 visninger | Oprettet:

Lim- sko ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et par sko liggende, som kan limes på, men findes der flere udgaver, og har I prøvet dem? Mine er for små, så de ligger bare. smiley

Kan man selv lime dem på, eller skal/ kan/ vil en smed gøre det? smiley

Jeg er ikke vild med at give min 3-års jernsko på allerede, men hun slider dem enormt meget.

Har tænkt på boots, men har fundet en tråd, som er kritisk overfor dem, så ser, om der er andre muligheder.

Ellers anbefal en boot, og hvorfor ! :;)

http://www.heste-nettet.dk/forum/5/632354/632354/

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lim- sko ?
  • #1   15. jul 2012 Limsko skal smeden lægge på.. Det trælse ved limsko er jo så bare, at de ikke holder ret længe..
    Men der er jo muligheden for at lægge en lettere sko på.. Der findes flere forskellige udgaver.. F.eks. aluminiumsko.. Eller Triumf-sko..

• #3   15. jul 2012 Jeg selv har rigtig god erfaring med Bouts smiley er rigtig glad for dem jeg har!! de har holdt til rigtig meget, er nemme og få af og på og så syntes jeg stener bedre end en jernlov... Men hver sin smag smiley jeg har dem der hedder easy boot Glove og easy boot Ege smiley

• #4   15. jul 2012 Limsko kan nu godt holde 5-6 uger lige som jernsko. Det kommer helt og aldeles an på, hvordan skoen og limen lægges på. Det er derfor, at smede med særlig uddannelse, kan det der...vi har haft en fuldblodshest, der gik med limsko foran over 3 smedeintervaller. Det holdt ganske udmærket. Vores smed har også en særdeles god uddannelsesmøssig baggrund, og det gør forskellen. Èn gange har jeg fået lavet limsko af en anden smed - der løsnede limen sig og skoen faldt af i løbet en knap en uge. Det kan altså sagtens lade sig gøre, at limsko holder og sidder pænt hele smedperioden - MEN det afhænger af smedens grundighed og viden om lim og limsko.

Ellers vil jeg da anbefale boots. Dem har vi gode erfaringer med - både til barfodsheste og ovenpå jernsko i stedet for klokker på fold.

• #5   15. jul 2012 Okay, tak smiley

Ja, jeg prøver lige at tjekke alle muligheder. Hvad er triumf sko??
    Har godt hørt om alu-sko. Er de gode? Og er de meget dyrere?

Ved min "gamle" hest synes jeg, det er fint med jernsko. Men er bare lidt imod det, når det sundeste egentlig er uden sko - men det duer selvfølgelig ikke, når hun bliver lidt øm og nærmest går på sålen. Det er klart.

Ja, sømhuller - føj, min anden hest taber altid skoene om sommeren, pga. kæmpe sømhuller. Får smed af samme grund i morgen. smiley

Men det mest skræmmende var, da jeg fandt en sko liggende på folden med alle sømmene i - pegende opad. Det var ned ad bakke, så var de kommet galoperende, og ikke set skoen - av av.

Kan alle smede sætte lim-sko på?
    Og hvilke typer findes der? Min type hedder endurance, kan ikke huske hvad mærket hedder, kaldtes de kondi-sko, eller sådan noget? Løbe-sko?

• #7   15. jul 2012 Og har alle smede alu-sko, de kan lægge på? smiley

Av av, med den hest, der trådte op i skoen. Min var tæt på det på staldgangen, da vi skulle forbi en smed, der lige havde været i gang. Så hvis de gør det i galop - ad. smiley

• #8   15. jul 2012 Jeg tror ikke, at alle smede er lige gode til at lægge limsko - det har jeg jo selv erfaret. Der er særlig uddannelse omkring det, og jeg tror det er forskellen. DEt er ikke billigt at få lavet limsko...slet ikke billigt. Men ja, hvis man skal have et ordentligt og holdbart resultat fra en godt håndværk, så koster det jo.

Alu-sko kan jo fåes både som sømsko og limsko. Skoen er let med mere "stiv" i det end jernsko.

• #9   15. jul 2012 http://www.hest-online.dk/pdf/395020.pdf

Her er en pdf om sko.
    Der står aldrig rollersko (det har min haft på, hun kunne slet ikke gå med dem på).
    Stål-sko skulle være bedst. Er det normale ikke jern?
    Alu er glatte, står der.

k a, tak for mere info. smiley Jeg håber hesten kan nøjes med at gå med sko om vinteren e.l.
    Jeg har lige forsøgt på min ældre hest, om hun kunne gå uden sko. Hun fik en uge, så kunne jeg ikke holde ud at se på det mere, næsten dyremishandling. Hun har ellers gået en del uden sko, men smeden mente at efter nogle år kan de måske ikke vænne sig "fra" det igen.

• #10   15. jul 2012 Der er jo fordele og ulemper ved de forskellige typer af sko...alusko, ringsko, rollersko, hartbarsko, eggbarsko, firpunktsko - you name it! Det er derfor, man skal bruge en dygtig og uddannet smed, der ved noget om hestens anatomi og bevægelsemønstre, så smeden kan vurdere den enkelte hest og dens behov. Det er jo lige så forskelligt, som vores fødder......

• #11   15. jul 2012 Ja, nemlig, heste-"fødder" er forskellige. Min smed er gladest for alm. sko, han mener, jeg er noget alternativ. smiley

Min hest har også haft flap-sko på/gummi sko.

Nå, må lige spørge smeden igen, han er bare lidt stædig. Hehe.

• #12   15. jul 2012 Min går mel rollersko uden problemer. Det er dem, som smeden mener er de bedste til hans "tilstand" smiley

• #13   15. jul 2012 Min gamle part smed sine jern sko hele tiden og var halt uden dem. Så prøvede vi boots og de fungerede rigtig godt! smiley Han var ikke halt mere og de var nemme at få på og af. Kan desværre ikke huske hvad de hed

Kommentér på:
Lim- sko ?

Annonce