{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af bid???
  • #1   19. jul 2012 Jeg bruger 3-delt muffebid med argentan. Han søger selv utrolig meget ned, slapper mere af og er endelig til at styre. Men det er jo alt efter hvilken hest Man har med at gøre :-))

  • #2   19. jul 2012 På min egen bruger jeg sidepull, hackamore og rebgrime.

    På min lånehest sidder der et tredelt på dressurhovedtøjet, og et todelt på springhovedtøjet. Men bruger dog også hackamore, osv på min lånehest, da jeg går meget op i bidløs.


  • #3   19. jul 2012 På marko bruger jeg et HS dynamic muffebid.
    Grafik bruger et alm tre delt kugle bid.

    Jeg bruger meget tid på at finde de helt korrekte bid til mine heste. Er ligeglad med navnet og pris, det vigtigste er min hest er tilfreds med bidet. Dog vil jeg helst undgå 2-delte bid da de ryger op i ganen smiley


  • #4   19. jul 2012 3 delt på begge mine parter, da jeg har fået at vide at det er mere skånsomt for hestens mund.
    Dog 2 delt bid på de andre hovedtøjer som er reserve. smiley


  • #5   19. jul 2012 Jeg bruger et HS Dynamic RS muffebid på min :o)
    Det er anatomisk korrekt formet, og ligger super godt i hendes mund,
    og hun suger så godt på det smiley
    Det er godt nok et dyrt bid, men alle pengene værd!


  • #6   19. jul 2012 Jeg bruger også Herman Sprenger dynamic rs muffebid til min...

    Jeg fandt frem til det bid i samråd med hestetandlægen.
    det passer til Sahvanna fordi hun har Smalle mundvig (biddet må ikke være fortykt) 3 delt fordi hun har lav gane (et 2 delt ville der slet ikke være plads til) og det er jo vinklet i midten så hun nemmere kan "holde" det med tungen, og en masse andet som tandlægen fortalte.. men jeg kan ikke huske det hele det er ved at være en del år siden nu smiley


  • #7   20. jul 2012 Jeg bruger et Topreiter stangmuffebid på Fareed.

    Han har lav gange, så biddet skal være meget tyndt, han kan ikke bruge 3-delt fordi så får han ondt i laderne.

    Jeg søgte egentlig et andet da jeg skulle finde bid, men efter vejledning fra hende som har skrevet bogen Bag Om Biddet og snak med andre araberfolk, fandt jeg ud af det her passer rigtig godt, og han har aldrig gået så pænt som efter vi fik det bid. Han er rolig med hovedet nu, går ikke og åbner munden hele tiden, trækker ikke hovedet ned til gulvet og kan lave en utroligt smuk samling og gå til biddet smiley

    Som sagt fungerer hverken 2-delt eller 3-delt for ham, derfor valgte jeg stangbid. Muffedelen gør at biddet ligger utroligt stille i munden på ham selvom rytteren kan have en lidt urolig hånd, og det var grundlaget for valget smiley


  • #8   20. jul 2012 Jeg rider med kapsun med cykelkæde. Hvorfor? Tjo meget simpelt, den virker. Min hest lystrer de mindste signaler i kapsunen, så hvorfor bruge bid?
    Jeg er tidligere bidrytter, men min hest er tilredet i kapsun og jeg kan ærlig talt overhovedet ikke mærke forskel på at ride med bid og ride med kapsun. Det er et fedt.

    Og valget faldt på en kapsun, da jeg også træner en del fra jord, og der har man brug for den midterste ring. Og jeg kombinerer ofte jordtræning og ridning i en træningstime, og så er det meget rart ikke at skulle skifte optømring.


  • #10   20. jul 2012 Vil godt tilføje at det er en værre jungel det her med bid. Og hvad der er super godt og fungerer 100% for en kan være det værste møg og slet ikke fungere for en anden... Så ja en som virkelig har forstand på det, få sådan en ud. Selvom det koster penge så er jeg sikker på det er alle pengene værd smiley

  • #11   20. jul 2012 jeg synes min hest har ændret sig med tiden, jeg gik fra 2 delt muffe til alm.3 delt for at markere at nu var det ridning, ikke kørsel, han blev noget blødere i munden med tiden, men vil bæres på bidet, så derfor tænkte jeg - væk med bidet, han skal selv holde hoved, og så blev der købt en sidepull med råhudsnæsebånd, som han ikke var ret til freds med- men det forbedrede opmærksomheden på de andre hjælpere...

    mit mål er at kunne styre med en hånd og derfor ville jeg gerne have sidestænger til den bidløse optømning, for at gøre det lettere for hesten, samtidigt syntes jeg kapsunen så lækker ud, så det blev en akademisk hackamore, hvor man kan klipse tøjler i stang eller næsebåndet...

    På ture er jeg begyndt med det 2 delte muffebid, for han havde for nyligt ikke været ude i over et år (jeg har været gravid) han er så glad for det bid, så for sjov red jeg også på banen med det, og der gik han bare så godt, så nu er jeg ved at teste et udelt stangbid, for at se om der sker mirakler og han har indtil videre gået så villigt som man kun kunne drømme om... så ...


  • #12   20. jul 2012 Team grafik : 2 delt ryger ikke op i ganen. Bare lige til info

    Jeg bruger til viva et tykt alm 2delt, et 3 delt muffebid, et 2 delt muffebid som er anatomisk formet samt et HS almindeligt 2 delt.. Har mange trenser, og hun fungere super på dem alle.. Jeg har dog fundet ud af hun ikke fungerer på alm tynde 3 delte smiley


  • #13   20. jul 2012 Anne Sofie - undskyld, men forvirrer det ikke hesten med så mange forskellige bid? Ikke noget ondt, bare nysgerrighed. smiley

  • #14   20. jul 2012 Det tænkte jeg også i starten. Jeg har kæmpet med hende fordi hun var usikker på biddet, og begyndte til sidst at ligge sig meget tungt på det jeg red med, og bed sig fast. Så min træner rådede mig til at skifte lidt engang i mellem for at hun ikke brugte det imod mig (hun er en meget klog hest hvis man kan sige det sådan, udnytter situationer hurtigt) Det samme gælder pisk og sporer. Her veksler vi også meget så hun ikke bliver redet med det samme hele tiden.

    Og det fungerer rigtig godt for os. Jeg er en person der er meget opmærksom på min hests signaler. Rider med næserem og næsebånd så løst som muligt, indimellem falder remmen ud over næsen fordi den er så løs. Netop fordi jeg mener min hest skal have lov til at åbne munden hvis hun føler ubehag. Er nærmest hypokonder over for min hest. Jeg rider ikke rundt i troen om at min hest er okay. Nej jeg rider rundt i troen om hun halter osv, indtil vi har redet lidt og jeg mærker hun ikke er.. Så hvis hun ikke fungerede, jamen så ville jeg skifte med det samme smiley

    Men kan sagtens forstå dit spørgsmål smiley


  • #15   20. jul 2012 Blanca har et HorsePower trense stangbid, og en blank kandar bid med mellem tunge frihed, fra en sadelmager i Portugal. smiley

    Hun kan slet ikke gå med delte bid, så derfor blev HorsePower biddet købt i sin tid, da hun skulle være ridehest igen, desværre blev der ikke meget ridehest ud af hende, så nu leger vi ridehest fra jorden af i stedet for. ;P

    HorsePower biddet bruger jeg når vi træner nye ting, eller der er længe siden hun har lavet noget (eller hvis jeg ikke lige gider kandaret), og når hun bliver longeret med indspændinger. smiley
    Kandaret bliver brugt til rutine træning, altså ting hun sagtens kan i forvejen, men skal styrkes lidt mere i. smiley Og så når der skal tages billeder, og hun skal se lækker ud. ;P

    Kandaret er uden tvivl den hun går bedst på, men eftersom det er så stærkt et bid, bliver den kun brugt til det hun kan i forvejen, for at forfine signalerne, så jeg kan fokusere mere på mine hjælpere. smiley


  • #16   20. jul 2012 Til min bruger jeg bid alt efter hvilken aktivitet jeg laver, samt ind i mellem også bidløst.

    Western: Her bruger jeg et myler flat shank mb 33, som er et stangbid med stor tungefrihed. Jeg bruger dette, fordi jeg ved en tilfældighed opdagede at hesten gik langt mere afslappet på biddet, og kunne rides udelukkende ved vægt og bensignaler, altså helt uden at røre ved tøjlen. Da jeg skiftede til et 3-delt muffebid med tungefrihed, var det en helt anden hest, der ikke arbejdede sammen med mig overhovedet, men nærmest modarbejdede mig i stedet. Så vil jeg hellere bruge et "hårdt" bid, og undgå at bruge tøjlen, end jeg vil bruge et "blødt" bid og sidde og hive i tøjlerne. Biddet er jo aldrig hårdere end hånden i den anden ende af tøjlerne.

    Dressur: Pt bruger jeg et tredelt bid, med kugle i midten, men da det er ret tykt, og min hest har en lidt større tunge end gennemsnittet, venter jeg på at få mit tyndere anatomiske 3-delte d-ringsbid hjem med posten. Så håber jeg hun fungerer godt på det.

    Spring: Indendørs rider jeg altid på 2-delt d-ringsbid med ruller. Rullerne gør at hun ikke kan tage biddet mellem tænderne og stikke af, på samme måde som med mange andre bid, hvilket jeg ser som en fordel, da hun er meget tændt på en springbane. Ikke at hun har forsøgt det indendørs endnu, men så har jeg den ekstra lille "nødbremse" på hende. Udendørs skifter jeg lidt mellem rulle-biddet og et gummi pelham stangbid. Hun går godt på pelhammen, giver efter og går i holdning for meget løse tøjler, og ligesom i western, behøver jeg ikke at have noget videre fat i hende på dette bid, hvor det til tider kan sidde og blive en slåskamp med det andet på udendørs bane.

    Skovtur: Her bruger jeg alle de ovennævnte bid, alt efter hvilken sadel jeg vælger at ride i. Ind i mellem skifter jeg dog over til soft hackamore, men det er mest for hyggens skyld, og absolut kun hvis det på forhånd er planlagt til en tur i mere adstadigt tempo.


  • #17   20. jul 2012 Lukas har et alm. 2 todelt bid. Og det er rigtig godt på ham. Shanie har er mildt bredt 2 deltbid, som fungere godt på hende, Weedaa har et 3 delt bid, som virker godt på ham. Puk har mange men rider med et 3 rings bid på hende smiley

  • #18   20. jul 2012 Anne Sofie - tak for svaret smiley og hvor er det dejligt og hilse på en som tænker så meget over hestens velfærd. Det med at tro den er halt hele tiden kender jeg alt til smiley vi ville også helst ride helt uden næsebånd, men da min datter er dressurrytter og gerne vil gå lidt konkurrencer så fungerer det ikke for der skal være næsebånd -.-

  • #19   20. jul 2012 Bruger 3delt alm bid og nogen gange hackamoore. Testede mange bid i sin tid til min hest og fandt frem til at hun reagere bedst på et 3delt og det bliver også det bid min plag bliver redet til med næste år smiley

Kommentér på:
valg af bid???

Annonce