{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

min hest spiser haler {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen

jeg står med en 2 år vallak som spiser haler . men det er kun på nogle af dem . har har gjort det på 3 heste ..

det starte med jeg fik ham hjem i marts mdr .. der gik han med min gamle hoppe & min forlovedes 1 år hoppe -- efter blev min gamle hoppe aflivet pga kisse spin ... men så gik der vel en mdr hvor han begynde at spise hendes hale men det stoppede hurtig .. og så blev han smidt sammen med tre andre vallaker . hvor han begynde med den ene .. så rø han på alene fold . og stoppede da de blev smidt på sommergræs . men for ca 5 uger siden begynde han på en anden hest . og så blev den hest fjenet . så begynde han på vores 1 årgs igen . og rø på alene fold igen hvor for 3 dage siden prøvet vi at se om det kan gå nu .. det ser ud til det . men han få vitaminer og er dækkede for alt , for har skiftet foder på ham . han fået noget fase 2 til unge heste så han er dækkede med alt .. hva kan det være & har ham i hænder hverdag


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min hest spiser haler
  • #1   15. aug 2012 vi har også en hvor min hest står der spiser haler og vi går så og håber det hjælper når det bliver kastereret men dyrlægen sagde så at de kan også gøre det hvis de har orm... men det har den her ikke... så min fjordhoppe har kun hale til lige under haleroden...

  • #2   15. aug 2012 han har ikke orm . han er blivet tjekket for det smiley sys det underligt . men det er jo ikke sjovt . for ejerne bliver pisse sur og er træt af ham

  • #3   15. aug 2012 har i overvejet at smøre bidstop i de andre hestes haler?

  • #4   15. aug 2012 nej jeg har sat min hest på ene fold fordi jeg også blev "pisse sur" og kan sagtens forstå ejerene nu er jeg jo også i samme situration som dem jo. i vinteres gik han med mundkurv og det hjalp men han ble ved da han fik den af.. og dyrlægen kan ikke kastere ham fordi kuglerne i´kke er faldet ordenlig ned... bidstop hjalp heller ikke og jeg var ked af at smørre halen ind i hjortetaksolie.. plus at den har spist for over 3000 krs dækkener på min hest... kan ikke sige hvad du kan gøre men kan sagtens forstå ejerne af de andre heste

  • #5   15. aug 2012 tilbyd dem med de andre at købe noget bidstop de kan smøre i halerne på deres heste og se om det ikke hjælper på problemet smiley det kan da self blive en lidt dyr fornøjelse men det osse lidt øv så ung en hest skal gå alene

    i kan jo evt se om det virker på din forlovedes hest først eller købe en halebeskytter til den der hvor min hest står er der en som har lagt en alm bandage rundt om det osse en mulighed


  • #6   15. aug 2012 bidstop hjalp ikke en disse hos os men derfor kan det jo godt være det gør ved jer

  • #7   15. aug 2012 ja men ingen vil gør noget . har sagt man kan købe noget til haler . men de mener det skal blive for min regning . og skal lige siges det bliver dyrt for mig også især hvis det ikke hjælper . vi har snakket med dyrlæge og de siger det kan være en dårlig vane smiley men jeg er i bar bund ..

  • #8   15. aug 2012 vil altså også sige det er dit prblem og din udgift...

  • #9   15. aug 2012 og jeg ville hellere flytte min hest til et andet sted end at tage problemet på mine skuldre, hvis der ik var mulighed for at hun kunne blive skilt fra den

  • #10   15. aug 2012 jeg ville aldrig sige til anden hvis det var hendes hest . at hun skulle står for det hele . da man skal hjælpe hinanden når man stå en privat sted

  • #11   15. aug 2012 jeg står også et privat sted og jeg hjælper også og vil med glæde smørre haler ind og jeg flyttede jo også min hest på ene fold istedet for at han skulle gå alene... men synes nu alligevel det er hesteejerens problem det er din hest der skader og det er da også vildt synd for hestene at de ikke kan viftefluer væk derfor ville jeg heller aldrig lægge en en bandage på

  • #12   15. aug 2012 jeg kan så ikke flytte min hest da de er dele op i grupper .. og nu skal han her til vinter gå med to ældre herre .. smiley

  • #13   15. aug 2012 bidstop spray fra blue hors, 99,95:
    http://www.stald-direkte.dk/shop/bid-stop-spray-1136p.html

    jeg vil til dels også mene at det er dit ansvar at løse det, hvis du ønsker at din hest skal gå sammen med de andres heste smiley
    denne spray kan jo bruges til alle hestene, er nem at påføre den, og da det kun er halen der er et problem, burde i kunne klare jer med denne..

    Det er jo klart at det er en dårlig vane, især hvis hesten ikke har en dårlig oplevelse med at den går det, f.eks. at en hest sparker voldsomt når din bider i halen, så ved din at den ikke skal bide i den hest mere..
    det samme gør det når man sprayer en grim smag på, så får den en grim smag hver gang den gør det, og så holder den op.
    samme princip bruges til børn der bider negle, der kan man også få noget på apoteket..

    alt dette kræver selvfølgelig at din hest smager bidstoppen som noget grimt, hvis ikke synes jeg stadig 100 kroner er givet godt ud i forsøget på at give din hest nogle kammerater smiley


  • #15   15. aug 2012 der er så også det . mange af dem vil ikk ha man sprayer det på deres hest .. så nu skal han gå med to heste som sparker og bider ..

    især her om vinter ved jeg min bliver en lille underkurrede hest da de to slås om at drikke vand & få halm på foldene .


  • #16   15. aug 2012 bandagen skal jo kun ligge og dække ned til enden af haleroden det jo der de gnubber mest så den kan sagtens vifter fluer osv væk

    lyder underligt at du lige kan svare på at det vil de ikke have man sprayer på deres hest jamen har du spurgt dem ?

    om han skal gå med 2 som sparker og bider bestemmer du vel selv


  • #17   15. aug 2012 vi har hørt dem og de har sagt nej -

    og nej bestemmer ikke selv hvem han skal gå med . for har sagt jeg ikke ville ha det . men da jeg ikke ejer stalden skal jeg rette mig efter det


  • #19   15. aug 2012 Ved det lyder ret ulækkert, men har hørt at svinefedt skulle være særdeles effektivt. Altså skal de andres haler smøres ind i det. Men det vil deres ejere nok ikke gå med til.

    Et andet forslag er at lave din egen spray. Jeg har pt lavet en, som jeg sprayer på min hoppe med sommereksem - jeg ved at de andre heste synes den lugter meget dårligt, så måske det også kunne bruges som bid-stop.
    Det er en blanding af eddike, hvidløg, citron og vand.
    2 l eddike
    1 liter vand
    3 hvidløg
    2 citroner.

    Hvidløgene skal presses og citronerne skæres i skiver - så skal det trække en dag eller to, og sies og puttes på sprayflaske. Det er en billig løsning, hvis den virker. Vil tro det kun er nødvendigt at spraye det på hver anden dag.

    hvis det bare er en dårlig vane han har fået er det jo kun i en periode det vil være nødvendigt at spraye de andre heste. Lidt ligesom hvis en hest har mistet respekten for strømhegnet - så skal den ofte kun mærke stødet en enkelt gang eller to, og så har den lært lektien.


  • #20   15. aug 2012 Hejsa...

    det er rigtig øv at have en hyp der spiser haler.. jeg havde for et par år siden et føl der begyndte på det, og og købte noget citron saft og puttede i de udsatte haler, og hjortaks olie, det virkede her, føllet lørte hurtigt at det smagte meget grint at lege med haler og man..
    citron saften er da et forsøg værd til meget få penge..
    Og selv om hjortaks olien stinker meget grimt, mon så ikke de andre heste ejere går med til at prøve det, hvis det bevare deres hestes haler. Det er jo forhåbelig ikke evigt at de skal smøres ind..
    Håber du finder noget der virker.


  • #21   15. aug 2012 Pepsi har også spist noget af en hale, men han gør det heldig vis ikke mere, der var ikke nogle der gjorde noget ved det, men han stoppede alligevel med det.

  • #22   15. aug 2012 Har du fået undesøgt hans tænder? Vi havde en vallak, der begyndte på det. Han åd halerne på 5 andre. Jeg fik ordnet hans tænder og siden har der ikke været noget.

    Til følbasserne bruger jeg chilli pulver opløst i vand. Det er effektivt.


Kommentér på:
min hest spiser haler

Annonce