2.132 visninger
|
Oprettet:
Mavesår hos hest {{forumTopicSubject}}
Vi har netop fået konstateret mavesår ved en af hestene i stalden. Vi har ingen erfaring med dette, så søger lidt info samt gode råd.
Må hesten rides inden det er færdigbehandlet?
Er der foder der kan være med til at forebygge at det kommer igen?
Hvorfor opstår det?
På forhånd tak
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 299
Forbyggelse= masser af hø-græs altså foder der giver hesten laaang tyggetid.
Og det kan dermed også opstå af mangel på samme.
Meget stressende miljø og meget hård ridning kan også være medvirkende.
Ridningen= må dyrlægen kunne svare på.
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Det kan også være stress . Ligesom hos os mennesker .
Det er hvad jeg ved omkring dette .
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 299
apr 2007
Følger: 133 Følgere: 131 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 112
heste danner spyt i munden når de tygger - fx. hø - græs eller andet.
Derfor siger man at hesten helst skal stå med noget den kan tygge på 24/7, men det er desværre de færreste heste der gør.
ELLERS, danner den for meget mavesyre og hestens "hinde" i maven er meget tynd så derfor får den nemt mavesår.. :_)
derfor godt med hønet, eller hvis hesten spiser hurtigt så læg en rund sten i krybben.
ridning kommer an på hvor slemt det er
undgå foder med meget stivelse, som havre og andet..
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.115
Vi måtte ride alt det som han kunne holde til. Da han startede på mdicinen var det en skridttur på 5 min så var han fuldstændig færdig, da vi var færdige med medicinen var vi igen oppe på omkring en time
Hesten skal hele tiden have noget og spise af, hø eller andet stråfoder.
Der må ikke være stivelse i foderet eller skal i hvert fald være minimalt af det. Stivelse kommer fortrinsvis af kortprodukter.
Og så vil jeg anbefale du passer på med bremseæg som sidder som små gule æg langs bringen og forbene på hesten om sommeren (de er ved at forsvinde nu, men så ved du det næste sommer). Bremseæggene kommer op i munden på hesten, hvor de klækken og kravler gennem slimhinderne ned i mavesækken på hesten, bryder gennem slimhinden der og ligger som laver/pubber i mavesækken.
For Fareed var forkert foder, alt fo lidt græs på folden samt mange bremser medvirkende til hans mavesår.
Vi giver Fareed HorseLux Plus som foder. Dyrelægen har set sammensætningen og sagt god for den, det eneste minus var at der er milasse i, men i en lille mængde så det var ok.
Samtidig giver vi her til efteråret og igen til foråret tilskud med Prunotin som forebyggende mod mavesåret kommer igen
I forhold til foder kan jeg informere om at du stort set intet foder som er i piller kan få med lavt nok stivelsesindhold. Og er stivelsesindholdet ikke oplyst er det oftest fordi der er rigtig meget stivelse i og det er en no go...
God bedring til din hest
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
Derudover er stress også en væsentlig faktor for udvikling af mavesår, selvom vi behandler vore heste godt og vil dem det bedste er det næsten umuligt at undgå stress hos vore tamme heste da enhver form for håndtering kan give anledning til en lille smugle stress...Derfor bør vi minimere stressfaktorer så meget som muligt, en af de meget væsentlig er ofte for lidt foldtid og for lidt interaktion med andre heste, derfor mange timers fold sammen med andre heste... Derudover er der afstraffelse af hesten, dette er til en hver tid stressende og man bør til enhver tid benytte så blide metoder som muligt... Utilpasset udstyr udgør også en væsentlig stressfaktor, vi skal huske at få sadlen tilpasset af en proffessionel så den passer specielt til lige præcis den hest, det samme med bid og næsebånd, mange mennesker tror at næsebåndet bare skal strammes så meget som muligt, men den gamle regel med to fingre på højkant mellem hestens næseryg og næsebånd gør sig i den grad gældende da den ellers strammer om nerven der går langs hestens hoved.... Alt dette og meget andet er noget der hverdag stresser vore heste i hverdagen, og der er stor forskel på hvor meget stress en hest kan tåle, der sker heller ikke noget hvis der er en ting i hverdagen der er super stressende hvis bare der ikke er for meget andet, man skal forestille sig det som et bæger der fyldes mere og mere jo mere dyret bliver udsat for og til sidst flyder det over, og det er denne konstante stress påvirkning der kan have indflydelse på mavesår
apr 2006
Følger: 49 Følgere: 52 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 353
Dertil skal man jo ligesom du selv siger med horseluxen tænke på mængden, mine heste får noget der hedder Rocky og der er forholdsvis meget stivelse i, men til gengæld får hesten kun 500 gram dagligt så i det hele bliver 70 gram stivelse... Og det er ivirkelig ikke ret meget... Så man skal ikke kigge på den totale mængde stivelse i foderet, men se på hvor stor en mængde hesten reelt får... En normal velfungerende hest må få op til 2 g stivelse pr kg kropsvægt (dermed ikke sagt det er anbefalelsesværdigt) før det begynder at være sundheds skadeligt... Så når så vi snakker om en mavesårs hest skal det selvfølgeligt undgåes så vidt muligt, men fordi den får 100 gram fra noget tilskudsfoder sker der ikke noget ved det... Og det er jo også det der sker med mellassen i dit horselux
feb 2012
Fareed fungerer fint på horselux så længe der er græs nok eller ikke de store svingninger i græsset. Nu begynder græsset at svinde og næringen i det vist også og nu skal han til at have en tur på Pronutrin igen, og det samme til foråret når der kommer rigtig meget sukker i græsset igen for ellers bliver han sandsynligvis syg igen.
Det her er ikke ment som en reklame men Equitop Pronutrin koster omkring 500 plus moms og det kan spare en for kæmpe dyrlæge regninger når man nu en gang har haft en mavesårshest
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 7 Svar: 116
Når det er sagt, så pas på du ikke bliver for omstændig med hvad din hest må og ikke må. Det passer ikke at der ikke er noget Müsli de må få, der findes masser af stivelsesfattige müslier. Min fik Classic mix fra Eggersmann, havde foruden brugt Fase 3 fra Brogaarden, men det var Eggersman hun trivedes bedst på.
Det vigtigste er masser af hø eller meget tørt Wrap, de kan sagten tåle wrap, det må bare ikke være for vådt/kraftigt. Dernæst gå efter stivelsesfattige produkter, det behøves altså ikke være 0%, men lavt:o) Og så ellers undgå stress, faste rutiner, foldtid mm
Skal lige siges til sidst havde jeg min opstaldet i en proff stald, hvor de "kun" var på fold om formiddagen". Hun fik Vrinsk fuldfoder med havre i, som alle de andre, dette turde jeg kun fordi de havde foderautomater og hun kun fik en lille bitte håndfuld 11 gange i dågnet og derfor aldrig stod med tom mave. Samtidig fik de hø 3 gange dagligt mellem kl 7 om morgenen og 7 om aftenen. Det var faktisk det sted hun trivedes allerbedst og har også min nye hyp derovre:o)
Held og lykke med hypsen, det er ikke verdens undergang, i skal bare være opmærksom påden:o)
Kh. Søs
aug 2009
Kh. Søs
aug 2009
Vil lige sige min gik altså La-klasser i dressur efter hun var indlagt med meget slemt mavesår. Så man behøver altså ikke gå i ekstremer med sin ridning og blive "natur-rytter", og pas på ikke og gøre tingene mere omstændig end højst nødvendigt. Jeg har også brugt formuer på sadelmager til ingen verdens nytte, andet end jeg blev fattigere og en hel del klogere. Min gik med ganske almindeligt dressurudstyr og ja, jeg strammede også næsebåndet (altså ikke så hun ik ku åbne munden) og jeg pressede hende også til tider. Men hun gik ikke stævner hver weekend og min omgang med hende var ellers meget rolig og vi havde faste rutiner.
Skal lige siges, at jeg kun havde haft min hest knap et halvt år, da hun blev indlagt med mavesår. Forud for det havde hun en karriere 2 år i sporten, hvor hun gik DSA i både spring og dressur, blev uren på det ene bagben og sat i fol og solgt til en pige der troede den skulle fodres som en Haflinger (hun var en stor DV'er), så i kan nok forestille jer hvorfdan hun så ud, da jeg købte hende og hun havde højst sandsynligt haft mavesåret i flere år. Da det blev værre hun hun blev rigtig syg, havde hun forud for det gået på græs med en anden hest, hvor græsset var sveden af og jeg var begyndt at fodre dem med wrap på marken. Imidlertid jagede den anden hoppe min væk fra alt foderet, så snart jeg vendte ryggen til. Dette opdagede jeg dagen inden hun blev rigtig syg og måtte indlægges, men for sent:-/
Nå men man skal altså ikke pylre om sin hest, når den er raskmeldt, men selvfølgelig passe på den. Kender én der går Intermediere med mavesår, så de kan altså sagtens bestille noget:o)
Kh. Søs
aug 2009
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 183
Alle heste burde have adgang til "fyldfoder" på alle tider af døgnet og det er derfor vigtigt at der også tilbydes grovfoder på vinterfolden, da hestene kan stå i lang tid uden noget i maven.
Derudover så skal man; som søs skriver, finde et stivelsesfrit/lav stivelses foder, hvilket de fleste producenter er begyndt at lave. Hvis man vil sikre sig hvad hesten får kan man også selv give lucerne (fyld, protein, øget spisetid), soyaskrå (protein), opblødte roepiller (fyld) og grøntpiller (grønne fibre, mindre mængde protein) samt en vitamin/mineral blanding. Dette er for det første billigere og så er man sikker på at hesten får det den har brug for og ikke en masse andet. Hvis man har en hest der har tildens til at blive tynd så giv olie i stedet for korn/majs. Det er langt mere naturligt for hesten og har en beskyttende tendens, hvor korn jo prædisponerer for udviklingen af mavesår.
Jeg har desuden været glad for Linamix, der er lavet af hørfrø og presset i piller, så man undgår den fedtede foderspand ved alm. olie.
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 56
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 183
Der er desuden ikke så stor forskel på en haflinger og en DV mht. hvordan de skal fodres. Her er de tkun mængden af energi i foderet der skal reguleres, hvilket styres ved tildeling af olie og ikke stivelse.
feb 2012
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Det kan nemt gå hen og give en god gang forstoppelse . Men frøgræs er nu fint, specielt for de heste som bliver fede, bare ved at kigge på et høstrå
Mavesår hos hest