{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Shane Mosele! Wow!
  • #1   27. sep 2012
    Han er ikke min kop te for at sige det pænt.

• #4   27. sep 2012
    Og en 30min lang video af tilridning:
    http://www.youtube.com/watch?v=OAGWDlFimoI&feature=related

• #6   27. sep 2012 Har lige set dem. Pyha. Sgu ikke den rigtige måde at han håndtere hestene på. Det syntes jeg i hvert fald!.

• #8   27. sep 2012 Den video hvor han skal tilride Renee. FØJ!

• #9   27. sep 2012 Forfærdelig mand! Det er IKKE sådan en tilridning skal foregå, som en anden også skriver så overbemander han hesten..

• #10   27. sep 2012 Hver sin smag jo (-:

• #11   27. sep 2012 Har set han hjælpe med at tilride en for mange år siden, og det var fint nok, men hesten var også stort set idiotsikker...

Og så har jeg mange gange set ham "tilride" på en mindre god måde, han er rædsom at ride med i et ridehus, for ikke at sige livsfarlig! Og synes ikke han kan noget specielt, en hver idiot kan køre en hest træt, og ja så giver den sgu op og lader ham gøre sit... Er set... Ikke imponeret...

Jo pondus for hans evne til at blive hængende på hesten, og springe op på den fra ca 2 m afstand... Meeeen

• #12   27. sep 2012 Så først lige videoerne nu, skummer over den med sadlen...
    Hesten løber med et langt tov om halsen! Hvis den jokkede på det!!?!!

Grrr... Ja og sådan er det forhåbentlig de færreste der reagerer på sadel, berøring og rytter!

• #13   27. sep 2012 Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvordan han gik til hesten, og hvordan det hele forløb til trådstarter, siden det har været imponerende smiley

• #14   27. sep 2012 Jeg har også haft Shane ude til to heste og jeg synes også, at han er rigtig god. smiley

• #15   27. sep 2012 Stald Alcippe - ja sådan ser det altså ud når han går igang. Hvis man nu havde haft hesten i hænder fra føl, og havde givet den al den tid den skulle bruge til at vænne sig til udstyr og rytter, er det jo pærelet at tilride en hest smiley

• #16   27. sep 2012 Altså nu så jeg ikke lige hvor han lagde sadlen på hesten, men synes alt det der skete inden var meget fint (-:

• #18   27. sep 2012 Trådstarter - men kom han op på hesten? Og foregik det ligesom på nogle af videoerne Krikken har linket til ? smiley

• #19   27. sep 2012 Han skulle aldrig i nærheden af min hest.. det er helt sikkert

• #20   27. sep 2012 Øv hvor skal han da bare hilde sig fra mine heste!

• #21   27. sep 2012 Jeg kan squ ikke fatte den måde han håndtere hesten på... hvad skal det hjælpe at gå så aggressivt til den fra jorden? det er ikke lige min kop te.

• #22   27. sep 2012 Nu så jeg lige de sidste videoer! Og altså enhver idiot kan skræmme en hest til at samarbejde, for derefter at kaste sig på ryggen af den og flå den i munden..

Hvad er der blevet af begrebet "gensidig respekt"?

• #23   27. sep 2012 Altså den mener om video 3. Men hesten stod pænt stille, indtil der kom mange mennesker ind i ridehuset (-:

• #24   27. sep 2012 Ja det er inponerene at han kan tilride en unghest så hurtigt. MEN! At tilride en hest er ikke bare noget der skal hurtigt overståes!
    Det er noget som skal gøres fuldkommen korrekt for starten af og det skal være når hesten er klar til det, og når den er klar til at tage et skridt videre. IKKE når rytteren bare bestemmer sig for det skal være ligenu færdig slut! Man skal være to om et venskab, så det nytter ikke ligefrem at være den ene som bare bestemmer hele lortet og bruger tvang..
    Shane Mosele er utrolig, men bare ikke på den gode måde i mine øjne..

• #25   27. sep 2012 Jeg syns ikke det er særlig imponerende håndtering. Og lade en hest løbe rundt og rundt af skræk til den giver op af afmagt, det er ikke særlig imponerende. Det kan alle enhver finde ud af.

• #27   27. sep 2012 Enig med Monty og Karina smiley Den hest han var ud til idag var over 1.85, og den vidste ikke hvor stor den var.

• #28   27. sep 2012 Man kan sige mange ting om shane.. her er lagt videoer ud som er mindre heldige... mange andre heste går det ikke lige så voldsomt til med... man skal huske at denne mands bedste egenskab er han kan holde sig fast.... Han får tit "problemhestene" som f.eks ikke har været håndteret, bukker, stejler, sparker og bidder.... Jeg tror ikke der er en knogle i den mands krop der ikke har været brækket... Jeg har hørt ham sige at de eneste heste han ikke tager ind, er heste der vil være villige til at løbe direkte ind i barrieren for at få ham af, da det er en farlig hest idet den vil påføre sig selv skade i forsøget på at få ham af. Derudover vil jeg ikke kalde det tilridning som sådan men ryttertilvænning...

• #29   27. sep 2012 Monty og Carina - hesten er jo ikke dødsens farlig hvis den er blevet taget hånd om lige siden dens første dag smiley

• #30   28. sep 2012 Monty og Karina smiley

Og det er derfor han pjatter rundt, laver håndstand, lader longen ligge og flyde mellem benene, lade en lang snor hænge efter hesten, mens den galopere i vild galop, som han så opfordre til mere galop..

Ja.. Hvis hesten ikke er dødsensfarlig så kan den da blive død...
    Synes det siger meget om en træner, kunne forstå hvis det sker som et uheld.. Det kan jo smutte..
    Men hvis han selv ser hesten som sådan et ustabilt dyr, og så da selv i videoen med Renee, hvordan han én gang, blev bukket af hvor han lagde hen af hesten, hvor longen var på..
    Så så mange fare punkter i den video..

Som jeg har sagt før om Shane, nogen af de ting han siger, lyder ok fornuftigt og så er der bare andre ting, der bare stikker fuldstændigt af for ham..

Feks det med sadler, hesten må gerne skeje ud første gang den har sadel på, men derefter må den ikke..
    Hvorfor ikke bare lære hesten at acceptere sadlen fra starten?
    Se det forstår jeg ikke..

Og jeg ser ikke min hest som et "kæledyr nussedyr", men ser den heller ikke som dødsesnfarlig..
    Men et dyr der skal behandles med respekt og omtanke - Det ser jeg bestemt ikke hos Shane..

• #31   28. sep 2012
    Jeg er 100% enig i shanes principper og har nu også kendt ham i over 10 år! Han tager tingene seriæst og i hestens tempo, det er det jeg har oplevet med mine andre heste... alle der synes, ej det for slemt, åh nej osv.. prøv nu at tænk jeg om engang... det er stadig som karina monty siger, en dyr på mange kilo, som ligepludselig kan slå dig ihjel, hvis det tager overhånd og ikke ved at det er ejeren der bestemmer?!

• #34   28. sep 2012 jeg har desværre lige fået aflivet min dejlige vallak på 4½ år, men skal heldigvis have en ny hest fra samme stutteri, hvor hestene er i kærlige hænder.
    han skal ALDRIG arbejde med min hest.
    hvis man holder af sin hest er det IKKE ham man bruger.
    du har selvfølgelig ret i at smag og behag er forskellig, men som man desværre kan se længere oppe hvordan han arbejder med hestene.
    han er en af dem der ikke burde arbejde med levende dyr.

• #39   28. sep 2012 Monty og karina: hvorfor skal man opnå samarbejde på kort tid? Hvorfor ikke bruge den tid det tager at skabe et bånd af tillid og respekt?

Det jeg ser man får id af dEt er en knækket hest som ikke tør stå op for hvad den er. Mine heste har selvtillid og det er del af dem. Personlighed som jeg ikke vil pille ud af dem, men træne dem til at bruge på en hensigtsmæssigt måde. Men det er ikke en træning der skal forceres, men en træning som skal komme gennem samarbejde.

• #42   28. sep 2012 Nu står jeg i en stald hvor Shane også har stået, og jeg er imponeret over de ting han kan gøre.. Alle de gange jeg har set og redet med ham har det været i hestens tempo og ikke i Shanes eget. Shane kan godt virke som om det bare noget man skal igennem, men hvis man ikke har mødt eller set ham syntes jeg enlig ikke man bare kan sige det ene efter det andet ud fra nogle videoer, og der er en grund til at Shane har så mange heste som han har i ridning..

• #43   28. sep 2012 jeg vil godt slå fast at jeg IKKE redigerer på billede/tekst i mine annoncer.
    min hest er desværre lige blevet aflivet men alt hvad jeg har skrevet om ham inden da har været sandheden ligesom billederne af ham rent faktisk viser ham som han så ud.
    nu skal jeg snart have en ny dejlig frieser og hende vil jeg da absolut heller ikke "pynte på" hverken i tekst eller billede:)

• #44   28. sep 2012 Han er ikke min kop te smiley Men sikkert en udemærket træner, hvis man er utålmodig og kan lide idéen om at knække hesten og deres sind, til de makker ret.

• #47   28. sep 2012 Monty og Karina smiley

Hver sine meninger, du er en Shane lover - Det er jeg ikke og bliver det nok ikke smiley
    Jeg kan se mange ting, jeg ikke bryder mig om, men fred være med det..
    Vi bliver nok aldrig enige smiley

• #49   28. sep 2012 Jeg er dybt imponeret af hans evne til at blive siddende på hesten, selvom den gør alt hvad den kan for at få ham af (jeg havde været nede og smage sand allerede på 2. buk smiley ).....at det så er nødvendigt for ham at kunne hænge så godt på, tyder - for mig - på at forarbejdet med hesten ikke er gjort, eller ihvertfald ikke gjort rigtigt smiley

Det er imponerende hvad han kan udrette på meget kort tid, men jeg synes ikke hestetræning skal være "imponerende" eller udføres på kort tid, jeg synes det drejer sig om at lære hesten det den er klar til, på en måde som den forstår - uden angst eller smerte.

Meget af det han siger, giver imidlertid meget mening, men det hænger vel meget godt sammen med os andre, jeg er også en fantastisk rytter....altså indtil der står nogen med et videokamera smiley

• #50   28. sep 2012
    Hvis man syntes det på videoerne er helt okay og iorden, så kan jeg godt se det er svært at blive enige og se det fra begge vinkler.
    At påstå at man ikke har nogen seriøs forstand på heste hvis man mener videoerne er grimme og ikke noget man syntes er heste venligt, det er voldsomt nedladende - bare fordi man er uenig med folk, betyder det ikke at de man er uenige med et uvidne.

For jeg ser intet andet end en hest han truer, opildner, provokere, er agressiv over for, jager rundt med og en rædselslagen hest der er i panik.

At lade en hest løbe rundt med et tov imellem benene? Det er lige til at give hesten en dårlig oplevelse eller en skade hvis den træder på snoren og falder.

Muligt han er en god stuntman der syntes det er max fedt at kunne stå på hænder på en ny tilredet hest der for 15min siden var panisk, det er at gå for hurtigt frem til min smag.

Ligesom den flooding han bruger slet ikke er mig - og især ikke fordi at han ikke belønner hesten promte når den så endelig gør hvad han ønsker, han presser lige citronen lidt mere, hvilket resultere i at hesten så ind imellem siger fra.

Nej tak til Shane, nej tak til flooding på den måde og nej tak til join up og at have møg travlt med ungheste.

• #52   29. sep 2012
    Jeg ser absolut ikke en hest som et pussenusse dyr og ret mange herinde fra HG har kaldt mit syn på heste kynisk og koldt - så at hesten er pussenusse fra min synsvinkel er en fordom at komme med og at generalisere ret groft :o)

Ville være som at sige at de der er enige med Shane ikke ved noget om heste hjerne og fejlagtigt tror at heste skal domineres - altså ret nedladende.
    Møg provokerende at få smidt i hovedet vil jeg mene, ligesom at blive smidt i en boks der hedder at fordi man ikke er enig, så mener man heste er et pussenusse dyr :o)

• #53   29. sep 2012 Så os der mener at man skal træne efter at indlære ting uden stress og smerte, ser vores dyr som pussenusse!! smiley
    Det synes jeg faktisk var rigtig nedladende og fuldstændig unødvendigt at skrive.
    Jeg har en hest, ikke en teddybjørn, og da han er en hest, håndterer jeg ham som jeg har lært fungerer.....men da jeg ikke selv er en hest (og har frontallapper), så håndterer jeg den ud fra den viden jeg har, og ikke udfra hvordan en anden hest ville håndtere situationen.
    Hvis man gør det, så ender man også bare med at skulle bide og sparke hesten, og det lærer den ihvertfald intet andet af end at være bange for mennesker - så hvis det er det du mener med "pussenusse", at jeg ikke ønsker min hest skal vige tilbage i frygt når jeg løfter hånden, så slå dig bare løs, jeg tilstår smiley

• #55   29. sep 2012 Monty og karina - Så bare fordi shanes metoder ikke falder os ind, ser vi hesten som vores pussenusse dyr? Det giver jo ingen mening. Fra mit vedkommende ser jeg hverken hesten som et dyr på 500kg men tilgengæld heller ikke et pussenussedyr. Jeg ser hesten som min "ligemand" en VEN! Shane sætter jo traume for livet i hesten, ved det han gør. At skræmme en hest til den bukker under, er ikke ligefrem en god snart for hesten. Måske kan det gøre den ræd for at få sadel på bare som eks.
    Du skriver at Shane gør tingene på hestenes måde, hvad mener du helt præcist med det? Så vidt jeg kan se udnytter han den magt overfor hesten han har og får den til at bukke under (Efter min meing).
    Hesten skal ikke gå foran en, som ens leder, men den skal heller ikke gå bag en som om man er dens leder, tilgengæld skal hesten gå ved ens side som en ven. Derfor nytter det ikke noget at bruge Shanes metoder for at få den til at knække på den måde, for det er der den ender med at gå bag dig, og sådan skal det ikke være.
    Hestens natur er ikke at slæbe rundt med os på ryggen, og at vi bare er kommet så langt og de gør det, skal vi være taknemmelige for, og så det nytter det ikke noget at vi bare udnytter det på den måde Shane gør, så hellere samarbejde med hesten på både ens egen måde men samtidig også hesten måde.
    Men igen forskellige meninger jo (-:

• #58   29. sep 2012 Monty og Karina smiley

Nu må jeg så lige komme ind igen, selvom jeg egentlig var gået..

Hvis du seriøst mener at Renee hesten ikke stresser, så er du da helt galt i byen!
    Der er så mange tegn på den er nervøs og at den er stresset..
    Den vandring, kalden og konstante skiden..
    Det er da allerede der store tegn på at hesten ikke er tryg..

Det er muligt den lider af seperations angst eller så er det bare situationen, det er jo ikke til at sige, kender jo ikke hesten og hvordan den er..
    Men tryg og rolig er ikke de ord jeg ville sætte på den..

Jeg vil så absolut heller sige min hest er min ven.. Det er ikke et menneske og vil aldrig kunne gengælde disse følelser vi kan få overfor dem..
    Jeg er også mere til det med at det er min samarbejdspartner..

• #59   29. sep 2012 MLC - Forandring fryder :

Kan kun sige det samme!

• #60   29. sep 2012 Uuuuups der mangler så lige et *ikke*

"Jeg vil så absolut heller *ikke* sige min hest er min ven.. Det er ikke et menneske og vil aldrig kunne gengælde disse følelser vi kan få overfor dem.."

• #62   30. sep 2012 Ja jeg bryder mig heller ikk om shane. Ellers tak. Folk må godt bruge ham som de vil men jeg vil ikk have ødelagt min hest.

• #63   30. sep 2012 Jeg kan kun tilslutte mig alle de negative ting sagt om Shane indtil videre smiley

• #64   30. sep 2012 Jeg har kun selv set ham arbejde kort, men har mødt mange heste, der har været i hans hænder.

Er tæt tilknyttet en stald, hvor han har alle deres ungheste igennem, når de skal blive ryttervante. Her var INGEN stress eller farlige provokerede situationer.
    Min hest kunne ikke kapere at have rytter på som 3½ års, og først som 4½ års blev han tilredet - med hjælp fra Shane, og han er den eneste grund til, at de overhovedet fik tilredet ham dengang. Ja, han er en speciel hest, og jeg var den første udover Shane, der kunne hoppe på ryggen af ham, uden han rystede af skræk - så helt slem må Shane da ikke være (-:

Derudover lægger han meget vægt på, at hesten ikke skal blive forskrækket ved opsadling og opstigning, og han bruger derved mange lyde og berøring på og omkring sadlen inden han stiger op - hvilket er blevet adopteret af rytterne derude, og de unge heste er SÅ nemme at have med at gøre - hvis man blot lige gøre dem opmærksomme på, at man er tilstede (-;
    Den ene unghest (3 års) er aldrig blevet longeret; Han var derude én dag, og gangen efter, red de rundt på den i skridt og trav uden longe. Har aldrig i mit liv oplevet sådan en rolig og fattet hest.

• #65   30. sep 2012 Jeg har set Shane arbejde med en del heste efterhånden, og jeg synes personligt, at han er smadder dygtig. Det kan godt se barsk ud, men hvad vil I hellere have han skal gøre? Han gør det på hestens præmisser, altså sætter sig ind som lederen, og derefter makker hesten ret, akkurat som hesten ville gøre i naturen overfor flokkens leder. Shane slår ikke hestene eller tæver dem som mange andre professionelle gør. Jeg synes at Shane har gjort et godt stykke arbejde med de heste, som jeg har set ham træne.. smiley

• #66   30. sep 2012
    Nix, han slår dem ikke - men flooding i den grad han bruger det er bestemt for mig også lige så slemt ca. :o).
    Ved den hest han tilrider, der ser jeg ingen grund til at kræet skal rende løs rundt med tov mellem benene fx. eller at han skal op og stå på den. Hvorfor ikke nøjes med at gøre lidt, istedet for at hesten på en halv time skal gøre, hvad jeg ville gøre over en uge måske to?

Udover det - hvis du kan finde noget om at heste ser os som en leder, som en hest - sagt af andet end en træner, så vil jeg super gerne ha' det ;o).
    For i min bog så ved de udemærket godt vi ikke er heste også har de heller ingen leder.

• #67   30. sep 2012 For heste ligner vi mennesker et rovdyr. Men vi har i mange generationer opdraget hesten til, at vi skal være dens leder og den skal respekterer os. Så mon ikke hesten snart anser os som en leder? Hvis hesten ikke havde nogen leder, vil den ikke kunne fungerer som en hest, og den vil ende som en aggressiv, utilregnelig hest. Vore rideheste lever jo ikke som vildheste mere..

Jeg synes det er rigtig flot, hvis man kan det som Shane kan. Som du selv siger, så skal du nok bruge 2 uger på det arbejde, som Shane laver. Og ja, måske kunne Shane også bruge flere uger på at tilride en hest, men så ville han jo ikke kunne leve af det. Det er hans måde at arbejde på, og det er hans valg. Jeg synes man burde komme og se ham arbejde, for han tager den tid det tager med de heste, der bliver opstaldet hos ham. Der er nok lidt mere stress på, hvis han er hjemme hos en privat, men alle de heste jeg har mødt, som han har arbejdet med, er ikke gået ned physisk. smiley

• #68   30. sep 2012
    Hvordan ved den at vi er dens leder? Den ved jo ikke at fordi vi kommandere rundt med den, så er vi dens leder?
    Hesten kan jo ikke tænke over tingene - altså tænke over om vi er en god leder, hvorfor den skal vælge at gøre som vi siger osv. - typiske ting man ville tænke over hvis man skulle vælge en "chef".

Jeg SKAL ikke bruge to uger, men jeg ville fordi det jeg ser på videoen er for mig at presse citronen for meget, at have for travlt.
    Ligesom når en 3års efter to uger kan skridt, trav og galop inkl. tyve meter volter i det.

" Hvis hesten ikke havde nogen leder, vil den ikke kunne fungerer som en hest, og den vil ende som en aggressiv, utilregnelig hest. Vore rideheste lever jo ikke som vildheste mere.. "

Heste har ikke ledere ;). Har endnu ikke set nogen andre end "horsemanship" trænere og bare ganske almindelige heste folk sige det.
    De kan jo ikke vælge en ud fra at tænke over det, også har vi også vallaker i flokke som er ledere - men det kan jo ikke ske, der findes ikke vallaker i naturen, vi har hopper der er ledere, hingste der er ledere. Er det ikke meningen at kun 1 køn skal være det?
    Også er der flokke hvor der ingen leder er at se - men de er ikke dybt frusteret.

Så her er der ingen lederrolle hverken i flok eller over for mig :o).
    Men bare en hest der lære at forstå de signaler jeg giver den - hvad andre kalder at respektere en.

• #69   30. sep 2012 En leder er nødvendigvis ikke den, der skal kommandere, men en leder er den, der bestemmer og bliver respekteret. Hestene har mange flere kræfter end vi har, og alligevel overgiver de sig til menneskerne. Der er forskel på om hesten overgiver sig, fordi vi mennesker har brugt magtmidler, eller om vi mennesker har fået hesten til, at forstå vi er dem den skal respektere.
    Det kan godt være, at det du ser på videoen er "at presse citronen for meget", men du kender jo ikke til historien bagved..

En hest, der lærer at forstå dine signaler, gør det nødvendigvis ikke fordi den respekterer dig, men fordi den ved at det skal den bare gøre. Hesten lytter ikke til dine signaler, fordi den siger: "Nu vil jeg gerne gøre som du siger, fordi så kan vi blive venner." men fordi den har lært, at det skal den bare gøre.

• #70   30. sep 2012
    Ja, netop - fordi den har lært hvad den skal gøre - den gør ting for at få ros via. godbidder eller slip af pres, det er motivationen for at gøre som den bliver bedt om.
    Ikke respekt ;). For det aner den ikke hvad er...

Og ja, de vejer meget og kan pløje os ned hvis de ville - men så dumme de er, til vores fordel så vil de gøre alt for at få pres til at forsvinde eller få en godbid = vi kan lære dem super mange ting og via de ting kan vi stoppe dem i at pløje os ned.
    Så overgive vil jeg ikke kalde det, men bare være opdraget og kende signalerne man får :o)

• #71   1. okt 2012 Signe overgaard: Så hurtigt går den evolutionelle udvikling ikke, at hesten efter flere generationer har lært at mennesker ikke er rovdyr. Deres hjermer har grundlæggende set ikke forandret sig væsentligt siden hesteracens opståen.
    Heldigvis er heste ikke særlig kloge eller reflekterende, og det kan virkelig bruges til vores fordel i hestetræning, for det er vi (forhåbentlig).
    Da heste er flugtdyr, bruger de en del energi på at holde øje med omgivelserne + evt. flygte hvis noget farligt skulle dukke op. Vi kan så vænne dem til at nogle ting ikke er farlige, fordi i naturen vil en hest der flygter for alting, dø af sult pga. de bruger for meget energi og har ikke tid til at indtage de store mængder græs de skal bruge.
    Det er derfor genetisk set i hestens interesse at lave en vurdering, så den kun flygter for det der reelt er farligt. Derfor kan vi få hestene til at blive hos os hvis de ikke forbinder os med fare (undskyld hvis jeg ikke lyder som om heste er pussenusser smiley ), og derefter har vi mulighed for at bygge ovenpå det gode fundament og lære den det vi ønsker gennem positiv og negativ indlæring smiley

• #74   1. okt 2012 Jeg tror det hele clasher lidt sammen ved selve holdningen om at være "leder" for vores hest.
    Jeg, og mange andre herinde, tror ikke på lederskab mellem hest og rytter og derfor er Shane's metoder et no go - jeg har bestemt ikke brug for at vise min hest hvor meget jeg bestemmer over den, eller at tale "hestens sprog", for det kommer jeg alligevel aldrig til ;o) Hesten ved udmærket godt, at jeg ikke er en hest, og i stedet for at påtvinge den menneskets romantiserede tankegang omkring træningen af heste og forholdet herimellem, vælger jeg at anskue hestetræning fra et videnskabeligt og logisk synspunkt med udgangspunkt i dyrets mentale kapacitet og indlæring.

• #78   1. okt 2012 Jeg er på ingen måde fan af Shane. Jeg synes at hans metoder er meget meget dårlige. Det er flooding og ulogisk "træning", intet andet...

• #82   1. okt 2012 Ursula Bang
    " Synes ikke man skal kommentere noget man ikke ved noget om. " - Så kommentere du forhåbenligt ikke politik, fodbold, kultur, mode - i det hele taget kommentere du ingenting du ikke selv er professionel i! Malerier og at have en mening om indretning, det skal du også holde dig fra, det aner du jo intet om.

Den udtalelse kan jeg ikke tage seriøst smiley Hvis jeg skulle holde mig fra at kommentere alt jeg ikke var 100% inde i, var der virkelig meget jeg ikke kunne sige noget om.

Lige så så aner du ikke hvor meget folk herinde ved om tingene - du har ikke spurgt dem. Men fra dit syn ved man kun noget hvis man er professionel eller hvad?

Ang. Lisette og lederskab med hunde. Nej, du er ikke deres leder og de ved godt man ikke er en hund. Det er for mig det samme som med heste. Vi lære dem at opfører som vi gerne vil have til.
    Vi er ikke ledere.

• #84   1. okt 2012 Uha, hvor er jeg enig, Krikken! smiley

• #85   1. okt 2012 Ang det med hunde og lederskab..
    Den er altså sådan lidt lakrids..

For hunde vokser som regel op med deres mennesker, de får mad osv og derfor vil de naturligt se os som en del af flokken og som deres "ledere"..
    Den dag vi kommer hjem og hunden modtager os, men en dyb knurren, rejste børste, høj haleføring, kort mund og viser bisser.. SÅ er vi udfordret på vores lederskab!!!!!!
    Indtil da er det bare et spørgsmål om alm opdragelse, dovne ejere, uvidende hunde ejere...
    Så hurra for folk som Victoria Stillwell, som forstår at problemer skal trænes væk og ikke domineres ihjel..

Det kan vi SÅ slet ikke gøre for hesten (mener jeg).. Det er derfor jeg er af den mening vi aldrig, kan blive en leder for hesten, men en god samarbejdspartner..
    Kan slet ikke forstå, hvordan hesten skal kunne se os som en fornuftig leder, man kan se, hvorfor den vil føje en, som vil dominere den, for det er den nemme løsning i det øjeblik.. Hellere det, end at skulle blive ved med at kæmpe imod..

• #86   1. okt 2012 Lisette K - Hesten bære mig og gør som jeg siger fordi jeg har indlært signaler om den derfor adlyder. Heste har motivation som fx. mad eller at de max gerne vil slippe for pres.
    Og med de ting kan vi lære dem en masse ting.

De gør hvad vi beder dem om, ikke fordi vi er deres leder, men fordi de har lært det. Vi kan ikke tale hestesprog og kommer aldrig til det :o).
    Jeg kan ikke piske med halen, brumme, vrinske, lægge øre, sparke med forbenet, stampe i jorden osv. som heste kan - jeg kan ikke sende de 117 signaler som en heste kan.
    Men jeg kan bruge negativ og positiv forstærkning :o)

• #88   2. okt 2012 Lisette K

Men ser stadig ingen leder der?
    Hempfling snakker måske godt hest, men ikke flydende og vil aldrig komme til det, ligesom alle andre mennesker heller aldrig vil komme til det..

Jeg ser bare ingen leder, jeg ser en mand der tilbyder hestene en anden måde at kommunikere på. Det valg tager de, da det er noget rarer end de valg de før at fået..
    Heste er jo ikke dumme dyr og kan lære meget hurtigt, hvis træneren er dygtig og har timingen iorden..
    Jeg har set hvordan han i de stalde, med de store hingste har tryllet de dødensfarlige dyr om til små hundehvalpe, på minutter, (nå ja ikke live, på films da smiley )...
    Altså et spørgsmål om valg..

Hempfling er eminent til dette, da han også selv udstråler at han er afslappet, men at der er styr på sagerne.. Altså balance.. Tålmodighed og balance er så vigtigt, når man skal arbejde med heste..

Men selv om han er så god som han er, så kikser han jo stadig nogen gange smiley
    Og jeg bryder mig ikke om alt hans dominant fis.. Hvorfor så dominerende?

Jo jo grænser skal der til, men man behøver ikke sidde, oven på verden med Napoleons hatten på og grine højt..

• #90   2. okt 2012 Lisette K

Vidste ikke at man ikke måtte kommentere på hinandens..
    Nå anyway..

Det er ikke en anden form for kommunikation..
    Det er bare valg..

Jeg går ud fra at der er grund til at hesten er blevet som den er..
    Hempfling tilbyder så hesten en anden udvej, end den hesten normalt får og den vælger hesten smiley

Det er jo det der sker.. Det er jo sjældent hesten vælger den trælse vej, når den får serveret den nemme og det er jo her jeg synes, Hempfling ser ud til at være rigtig god (timing, kommunikation osv)..
    Som jeg skrev, så "taler" han jo meget godt hest, synes også den sidste video, med den lille araber er dejlig smiley

Det med leder for hesten.. Tja.. Den køber jeg bare stadig ikke smiley - Nok bare der jeg vil hen..
    Hvis du stadig ikke forstår mig, så er der jo ikke noget at gøre ved, jeg overlever nok og så skal jeg nok, holde mig udenfor denne diskussion fra nu af..

• #91   2. okt 2012
    Lisette K - Jeg kan godt se hvad han laver og det jeg ser er en mand der er utroligt god til timing af signaler og utroligt klar over sin udstråling og hvilke signaler han sender.

Det er der nogen mennesker der er meget gode til, andre meget dårlige.
    Det er der der sker ret mange misforståelser i træningen blandt andet.

• #93   3. okt 2012
    Hold da op! Jeg var da helt bange for, at han ville begynde at springe på hesten, som han tilrider.
    For så ikke at snakke om videoen, hvor en hest gøres sadelvant. Den bliver jaget rundt, med et tov om halsen(Gudskelov at den ikke fik benene viklet ind).

• #94   3. okt 2012
    Lisette K - Jo man kan kommunikere med hesten via. kropssprog :o).
    Med følsomme heste kan man med fx. kraftige armbevægeler eller stamp e.l gøre dette da de reagere på dette og denne hest lader til at være sådan en.
    Disse heste "vågner" og "stopper op" med sådanne ting hvor en ikke følsom hest vil være dybt ligeglad og bare vade videre om man så står og hopper og danser og ter sig.

Omkring nogle heste skal man tænke over bevægelserne, omkring andre skal man ikke.

Altså; hest kan godt "forstå" kropssprog. Forstået på den måde at vi ikke snakker deres sprog, men mere får opmærksomheden på noget andet, får dem til at stoppe op, distrahere dem, gør os store og på den måde flytter med dem.

Hvilket som beskrevet er let med nogle typer, andre ikke.

• #96   12. okt 2012 Bryder mig ikke om Shanes metoder, overdreven dominans, forældet tankegang og meget flooding.. Heste skal ikke knækkes, de ser ikke os som ledere uanset hvordan vi udtrykker os og ja heste kan være hårde mod hinanden men de stresser ikke hinanden som Shane og fx Monty Roberts gør det.. Flooding er en meget "farlig" metode, der kan gå meget galt..
    Det værste jeg har set var i en artikel hvor han ryttertilvænnede en 1,5 års plag fordi den havde for meget selvtillidt og skulle pilles ned smiley
    Og nej jeg ser ikke heste som noget pussenusset, men som heste, derfor træner jeg også efter hvordan de reelt fungere psykisk og fysisk og ikke efter gammel overtro

• #98   28. okt 2012 Lisette: Det er nu rigtig at rigtig mange (også kendte og dygtige trænere) går mere og mere væk fra lederskabs og dominans baseret træning af hunde.. hvad man kalder virkeligt gode trænere er jo en smags sag, men tager man dem man ser i tv så er det i hvert fald ikke de gode og hunde venlige der bruger dominans og ledersskabs træningen..

• #100   28. okt 2012 Lisette: Problemet er bare at dyr altså bare godt ved vi ikke er dyr og derfor aldrig ville vælge os som ledere ( og så er der også debat om hvorvidt heste overhoved har en leder) ingen dyr vælger en leder uden for deres egen art..
    Jeg mener ikke dyret har mere valg med lederskab, har aldrig set nogle der bruger det sige "nå ok hesten/ hunden vil ikke ledes af mig" nej derimod presses der ofte på til dyret underkaster sig, hvilket kan knække dem..
    Forstår slet ikke man kan være imod læringsteori, for det første er det bevist det virker og det uden stres eller undertrykkelse, ud over det træner man netop ud fra hvordan pågældende dyr tænker, fungere og lære..
    Og alt træning (ud over vold) kræver at man arbejder med sig selv, klare signaler og god timing er ikke bare noget alle kan

• #102   30. okt 2012 Lisette: Selvfølgelig kan man kommunuker med sin kropssprog og holdning med dyrene, men det gør ikke en til dyrenes leder.. og disse til kan sagtens kombineres med læringsteori..
    Jeg tror bare at du bruger lederskab og lederskabstræning lidt anderledes end man normalt gør.. normalt mener folk at de skal "vælges" til flokkens leder og stå over dyrene, dvs man presser til de overgiver sig og dominere hårdt hvis det er nødvendigt, som fx Cæsar Milan (hvis vi snakker hunde)..
    Jeg synes ikke Shane træner med forståelse for hesten, holdning og kropssprog, men med hård dominans og at presse den til han får sin vilje

Kommentér på:
Shane Mosele! Wow!

Annonce