Hest - bedøvet/dopet ? {{forumTopicSubject}}
Hej HG...
Jeg snakkede med nogle bekendte her i går om det, at nogle sælgere har samvittighed til at dope/bedøve deres hest, så køberen tror at hesten er stille og rolig samt til at stole på. Men når så køberen får hesten hjem, så går den på loftet og er overhovedet ikke som da man prøvede den...
Det skete faktisk for en af min mors bekendte, og den første gang hun red hesten efter at have fået den hjem, fik hun en røvtur som resulterede i en brækket kæbe og diverse andre skader samt en stor skræk for at ride..
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan nogen har samvittighed til det ...
Nå men .. nu til spørgsmålet:
Er der nogen, som kender nogle metoder til at tjekke om hesten er dopet/bedøvet, når man ikke selv er dyrlæge?
Altså nogle ting som man kan prøve, når man er ude og se hesten?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 89 Svar: 295
jan 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 176 Svar: 978
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 89 Svar: 295
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Tjek evt om den små-savler og har halv-matte øjne.. I så fald, så har den fået så hatten passer..
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 642
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 46 Heste: 9 Emner: 7 Svar: 70
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 46 Heste: 9 Emner: 7 Svar: 70
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
Selv den roligste hest blinker eller rykker lidt på hovedet, men har den fået beroligende, vil den højst sandsynligt ikke reagere det store.
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Da den pludselig fik det fodder den havde behov for, og fik de vitaminer og mineraler den skulle ha' var den ude af kontrol. Jeg har reddet på den og det med at få den bremset ned og slappet af er umuligt. Og selvom jeg ikke går ind for det måtte jeg simpelthen flå og rive i det stakkels kræ for at forhindre et kæmpe sammenstød mellem den og en af de andre heste, fordi jeg havde mistet kontrollen stort set over.
Men ja, det er sku utroligt. Jeg har været med til at bedøve en hest et par gange. Den skulle tilrides men var simpelthen så skide ræd for alt, så istedet for at stresse den helt vildt bedøvede vi den let så den kunne få nogle rigtig positive oplevelser. Den blev en supergod hest da den først havde indset at vi ikke ville den noget ondt, og nuværende ejer er rigtig glad for den ved jeg.
Men ved salg? Aldrig i livet.
mar 2008
Følger: 58 Følgere: 60 Heste: 11 Emner: 13 Svar: 65
Team Nullerdut, istedet for at bedøve en hest kan man med fordel prøve Zylkene, et urtepræperat der beroliger hestens angst og nervøsitet, Det er relativt nyt på markedet, men har kun positivt at fortælle om det. Har prøvet det på min egen hest Aramis, da han skulle stå på stald 24/7 pga en skade. Det påvirker ikke hestens normale energi og er tilladt at bruge, dvs, det er ikke doping.
Hest - bedøvet/dopet ?