{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Hest - bedøvet/dopet ? {{forumTopicSubject}}

Hej HG... smiley

Jeg snakkede med nogle bekendte her i går om det, at nogle sælgere har samvittighed til at dope/bedøve deres hest, så køberen tror at hesten er stille og rolig samt til at stole på. Men når så køberen får hesten hjem, så går den på loftet og er overhovedet ikke som da man prøvede den...

Det skete faktisk for en af min mors bekendte, og den første gang hun red hesten efter at have fået den hjem, fik hun en røvtur som resulterede i en brækket kæbe og diverse andre skader samt en stor skræk for at ride..
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan nogen har samvittighed til det ... smiley

Nå men .. nu til spørgsmålet:
Er der nogen, som kender nogle metoder til at tjekke om hesten er dopet/bedøvet, når man ikke selv er dyrlæge?
Altså nogle ting som man kan prøve, når man er ude og se hesten?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest - bedøvet/dopet ?
  • #1   29. sep 2012 få hesten på prøve! det skete for min søster desværre

• #2   29. sep 2012 ja, det kunne være en løsning, men det er jo ikke alle, som har mulighed for det ..

• #3   29. sep 2012 nej det er rigtigt men det er jo ikke til og se på hesten desværre smiley min søster forelskede sig i den med det samme og hun fik den hjem og dagen efter sparkede den hende da hun lagde sadel på og stejlede da den skulle have trense på da jeg så skulle op på den stod den os lodret.

• #4   29. sep 2012 Øvs..
    Tjek evt om den små-savler og har halv-matte øjne.. I så fald, så har den fået så hatten passer..

• #5   29. sep 2012 Jeg har prøvet det samme, var med en ude og prøve en hest, og den var super sød og rolig. Da hun så fik den hjem var den hest anderledes, første gang den stod bundet sprang den kæden.! Og på første ride tur gik den lige i vejret.! Den kom heldigvis retur

• #6   29. sep 2012 Var også med ude og se en hest hos en salgsstald i jylland , og hesten var meget rolig . men den snuplede lidt over sine fødder nogele gange og gik meget sløvt, men fremad. Da vedkommen søgte en rolig hest var den jo lige sagen. Hesten bliver levert dagen efter og er en helt anden hest. Tror også de har givet den noget der, men kan jo ikke bevise det. Så jeg er opmærksom hvis jeg skal ud og se på hest igen.

• #7   29. sep 2012 glemte lige...SKAM jer , jer der gør det...det er SÅ farligt for rytter og synd for hesten.

• #8   29. sep 2012 som regel kan man se det på øjne. Knips med fingre foran den os hvordan den reagere. Tag hånden frem og tilbage hen over hovedet/øjne og se.
    Selv den roligste hest blinker eller rykker lidt på hovedet, men har den fået beroligende, vil den højst sandsynligt ikke reagere det store.

• #9   29. sep 2012 Til handelsundersøgelsen kan man få dyrlægen til at tage en blod prøve, så kan man da i hvert fald bevise det hvis det bliver nødvendigt smiley

• #11   29. sep 2012 En fra min rideskole købte en sød og god hest.

Da den pludselig fik det fodder den havde behov for, og fik de vitaminer og mineraler den skulle ha' var den ude af kontrol. Jeg har reddet på den og det med at få den bremset ned og slappet af er umuligt. Og selvom jeg ikke går ind for det måtte jeg simpelthen flå og rive i det stakkels kræ for at forhindre et kæmpe sammenstød mellem den og en af de andre heste, fordi jeg havde mistet kontrollen stort set over.

Men ja, det er sku utroligt. Jeg har været med til at bedøve en hest et par gange. Den skulle tilrides men var simpelthen så skide ræd for alt, så istedet for at stresse den helt vildt bedøvede vi den let så den kunne få nogle rigtig positive oplevelser. Den blev en supergod hest da den først havde indset at vi ikke ville den noget ondt, og nuværende ejer er rigtig glad for den ved jeg. smiley

Men ved salg? Aldrig i livet.

• #12   29. sep 2012 Det skal altid oplyses om ens hest temperament, men man bør også få hesten handelsundersøgt af egen dyrlæge før man får hesten hjem, på den måde kan man spare både tid, penge og farlige oplevelser. Man får simpelthen hesten vuderet under rytter også af dyrlægen ved undersøgelsen. Hvis hesten er bedøvet så er dyrlægen den bedste til at se og opdage det.

Team Nullerdut, istedet for at bedøve en hest kan man med fordel prøve Zylkene, et urtepræperat der beroliger hestens angst og nervøsitet, Det er relativt nyt på markedet, men har kun positivt at fortælle om det. Har prøvet det på min egen hest Aramis, da han skulle stå på stald 24/7 pga en skade. Det påvirker ikke hestens normale energi og er tilladt at bruge, dvs, det er ikke doping.

Kommentér på:
Hest - bedøvet/dopet ?

Annonce