{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træpiller kontra spåner
  • #1   29. sep 2012 følger lige med :-))

• #2   29. sep 2012 Af hvad jeg har hørt - Træpiller er billigere end spåner. Træpiller lugter ikke, det gør spåner smiley

• #3   29. sep 2012 Træpiller til enhver tid !!!!! spåner et et helvede at holde pæne og ikke mindst at muge i !

Vi starter en boks op med 10 poser træpiller og så alt efter hvor meget de sviner kommer der ind om måneden. men ca 6 poser.
    Poserne bliver puttet ind en gang om måneden ikke lidt ad gangen.

Vi fjerne lorte hver dag, men vender ALDRIG bunden, den skal gerne være fjedreneog ikke løs. når en tissplet kommer til overfalden fjernes hele pletten hullet fyldes ud med nogen af den rasterende bund.

Det er meningen der skal være en bund, og så længe toppen ikke er våd skal der KUN fjernes klatter.

Mine hingste der er yderst renlige for efter opstart 10 poser hver 2 månede.
    mine hopper der sviner mere for 6 poser om måneden.

• #4   29. sep 2012 Jeg kan godt forstå du vil skifte - halm er så besværlig! smiley
    Min hest står på træpiller, og det er så nemt at have med at gøre. Du skal fjerne klatter hver dag, så du holder bunden pæn. Jeg fjerner ikke tis, for det er med til at lave en god bund.
    Når jeg opstarter en ny boks fylder jeg 300 kg. i boksen, og fylder ca. 25 kg. i hver uge, for at holde boksen pæn.
    Jeg har desværre ikke erfaringer med spåner smiley

• #5   29. sep 2012 (link fjernet)

her kkan du set en af bundene efter ca 1 1/2 månede unden at putte nye piller ind. helt tør og ca 6-7 cm høj, blød og fjedrene

• #6   29. sep 2012 Hvor tit tømmer i så hele boksen og laver en ny bund?? smiley

• #7   29. sep 2012 Og smider man bare pillerne ind uden at gøre noget ved dem inden?? smiley håber det er okay jeg spørger her TS.

• #8   29. sep 2012 aldrig !

• #10   29. sep 2012 Man kan godt vende bunden og fjerne de vådeste klatter - og det giver ikke en negativ effekt, men et godt udgangspunkt er at gøre som Stald Mato. Du kan også gå et skridt videre, og købe træpillesmuld fra starten, det gør vi , og det er endnu lettere at fjerne klatter i smiley .. Du skal huske at stråfoder også skal fjernes - også selvom nogle heste har det med at pløje det ned i smuldet - væk med det, så det ikke ødelægger bunden ..

• #11   29. sep 2012 man tæmmer aldrig bunden. når tisse pletterne kommer til overfladen fjernes hele pletten, ellers fjernes der ikke nogen... over et års tid har man .oftes på den måde hele bunden lidt efter lidt

man går inten ved pillerner, fordeler dem blot ud i hele boksen.

i strten inden bunden har sat sig går hesten med gerne ud i siderne, og der tager jeg og skraber en randen i siderne på ca 5 cm... efter hånden som bunden sætter sig er det ikke nødvendig længere.

jeg har opdaget efter at have stået på det i nogen år efterhånden at det vigtigste er

1: vend ikke bunden !
    2: fjern tisse pletter men først når de er kommet til overfladen IKKE grav efter dem
    3: opfyld med de gennemsnitlig 6 poser på engang MAX to gange om måneden, IKKE en pose hist og her.

• #13   29. sep 2012 Tak for info smiley Ja halm er besværligt når man har mange at muge ved smiley

Stald Mato: Er det rigtigt forstået at dine hingste får 6 poser hver 2 måned og hopperne 6 poser hver måned efter opstart ?

Hvor længe kan en bund ca. ligge før den skal udskiftes ?

• #14   29. sep 2012 boksen epå billedet er 3,5 gange 6 meter. de for 10 poser hver 1 1/2 til 2 måneder.
    de andre bokse er 3,5 gange 3,5 og de for 6 poser på engang en gang om måneden.

en af grundene til vi ALDRIG vender bunden er at vi ønsker den bløde fjederne bund som er mere samlet en løst "pulver" og ved at vende den kommer der små pøller eller små våde pletter med op.

Vi prøved et avend ei straten og på den måde brugte vi over dubbel så mange piller.

og ja helt korrekt som $ $$ Cowgirlrs have more fun $$ $ skriver så skal strå mv også fjernes.

• #15   29. sep 2012 som skrevetn oven over så for hingstene 10 poserca hver 2 mdr og hopperne 6 poser hver mdr

jeg skifter ALDRIG bund.

bunden på billedet jeg linker til er ca 5 mdr gammel på det tidspunkt og har ikke fået nye piller i 1 1/2 mdr.

• #16   29. sep 2012 Det lyder nemt - den springer jeg på smiley

• #17   29. sep 2012 Hvor mange kg er der i dine poser Stald Mato? smiley

• #18   29. sep 2012 Hovsa glemte lige at spørge til om der er et fabrikat der er bedre end andre piller ? Og hvad er ca. prisen ?

• #20   29. sep 2012 uhh ikke ret mange det er de smp tynde poser... jeg tjekker lige på nettet...

så vidt jeg kan se er der enten 15 eller 16 kg i en pose

• #21   29. sep 2012 imellem 5 og 10 cm alt efter hvor meget hesten sviner smiley

• #22   29. sep 2012 at vende bunden gør nu ikke noget, bunden er stadig lige så godt, jeg ville dog måske selv kun gøre det 1-2 gange om ugen, hvis det bliver lidt småhårdt/for fjædrene. Jeg skal selv til at stå på træpiller, for håbentlig fra engang i oktober eller så bliver det hen af november, december smiley

• #23   29. sep 2012 Tusinde tak smiley

• #24   29. sep 2012 Når jeg vender bunden, fjerner jeg våde klatter, strør med stalosan - hvilket er vigtigt uanset om du vender eller ej smiley

Mens vi havde heste i boks, kørte vi en børfuld ind ca. hver 14 dag - ikke meget og det holder sig rigtig godt og dufter af frisk træ.

Nu går vores i løsdrift og i den bruger vi også smuld - og det fungerer perfekt. Kig evt. mit fotoalbum med løsdriften.

Men jeg kan kun anbefale "træ" uanset om det er piller eller smuld. Vi prøvede piller en overgang, men gik tilbage til smuldet - og det er vi glade for. Vi får det hjem fra Hjaltelin i Kolding - ca. 8 tons ad gangen smiley Og så har vi til et par år med 3 heste - både i boks, skur og hele løsdriften..

• #25   29. sep 2012 Træpiller eller halmpiller er rigtig gode da det er nemt at muge ud og det ikke lugter

• #26   29. sep 2012 Min står på spån og den tisser rigtig meget skal næsten muge bund hver dag..
    Så tænkte på træpiller! Er det en fordel vis hesten tisser meget når den står på træpiller? smiley

• #27   29. sep 2012 Min pony står på spåner! Det er nemt og dejligt ! Hvis du bruger træ piller så et godt råd: lav en bund af tørv og lig træpillerne ind hver anden uge cirka smiley

• #28   29. sep 2012 Jeg har lige startet en boks op på træpiller igår..
    Jeg har brugt 10 sække med 15 kg i, til en boks på ca. 3,5x3,5.

Jeg gjorde så det at jeg hældte alle pillerne ud i boksen og så vandede jeg pillerne, da de så havde fået tid til at "poppe" så vendte jeg rundt i dem og trådte dem ud, og fortsatte sådan til at ca halvdelen var trådt ud.. Resten ordner hesten :o)
    Jeg er ikke så stor tilhænger af at hestene selv skal træde dem ud fra start, da det så ikke er så blød en bund de første dage :o)

• #29   29. sep 2012 HUSK dog at de ikke skal have særlig meget vand pr. gang, hellere lidt ad gangen, da de hurtigt kan blive meget våde.. Og så sørg for at vende bunden godt den dag du starter den op så den kan tørre, jeg ordnede boks igår og hesten kom idag..

• #31   29. sep 2012 Træpiller...
    er billigere end spåner
    støver mindre end spåner
    er lettere at muge ud i end spåner
    lugter ikke når hesten tisser
    kan vendes, så den kan bruges længere.

Kræver omkring 14-15 sække i opstart og så måske en sæk hver 14. dag, alt efter hvor meget din hest sviner..

• #32   29. sep 2012 Ca. 10 cm, og så mangler lidt under halvdelen at blive trådt ud, så det bliver nok omkring 12-15 cm når det er trådt ud :o)

• #34   29. sep 2012 nogen, der har prøvet træ"briketterne"?

• #36   29. sep 2012 jo men man kunne jo opbløde dem ligesom pillerne???

• #37   29. sep 2012 Træpiller er det bedste! Dog havde jeg svært ved, at holde det i starten da min tidl. part som stod et andet sted, stod på spåner! Og skulle lige vende mig til, at det klumper lidt. Men nu hvor jeg er kommet ind i "træpille" rytmen elsker jeg det! Det er den bedste bund man kunne ønske sig! Det er også nemt, at fjerne tisset, så det er skønt :-))))

• #38   29. sep 2012 Og vil lige sige, at nogle af jer har skrevet at i "vander" pillerne. Det kan man gøre, men til jer som er i tvivl, så behøver man altså ikke. De træder dem rigtig hurtigt ud selv:-)
    Da jeg fik min hest hjem blev han smidt direkte ind på en omgang træpiller, som ikke var vandet. Han syntes det var viiiildt mærkeligt, men dagen efter havde jeg en lækker bund smiley

• #39   30. sep 2012 Træpiller, dog støver halmpiller mindre så det skulle du måske overveje, de er dog dyrere.

• #40   30. sep 2012 Jeg har lige smidt Fareed på træpiller i går smiley Brugte 8 sække a 20 kg (koster pt 49,95 hos Bauhaus smiley ). Jeg var lidt bekymret over det var de der små piller, men da jeg kom i dag havde han allerede trådt en del af dem ud og man kunne se hvor han har ligget ned for der var de smuldrede smiley
    Havde overvejet at blande det op med spåner også, men det tror jeg ikke bliver til noget for det som han har smuldret er så lækkert og blødt at træde på smiley

Ved ikke hvor stor hans boks er men der er 7-10 cm bund på midten nu smiley

Caddie står på blanding af træpiller og spåner, men har faktisk fortrudt spånerne, men fordi hun er så bette i en kæmpe boks hvor der snilt kunne stå to af hende, synes jeg spånerne var hårde og det ville tage hende noget tid og træde ud. Men næste gang tror jeg det bliver rent træpiller smiley

Når nu lortene er bette og ryger gennem greven når man vil muge ud, hvad gør i så? lader i dem ligge eller? det ser nemlig vildt mærkeligt ud i Fareeds bund fordi det er sådan nogle små lorte, og har en grev med meget lille mellemrum mellem tænderne...

• #43   30. sep 2012 Her stemmer vi også for træpillerne på samme måde som * Stald Mato * .

Dog fylder vi en enkelt balle spåner ind på toppen når vi anlægger ny madras. Det "låser" pillerne og giver et blødt leje indtil pillerne er udtrådt.
    At vande dem, anser jeg for spild af god sugeevne smiley

• #44   30. sep 2012 ja det ville man vel også kunne med "briketterne" eller smuldre dem, de er jo ikke vildt hårde.

• #45   23. mar 2013
    jeg står på træpille smuld og vil gerne ha lov at gi mit besyvne med.

nu har jeg prøvet følgende.

halm
    spåner
    træpiller
    sand
    træpille smuld

og der er ulemper og fordele ved det hele.

halm lugter ikke, bøvle at muge i der går meget halm til spile ved mugning generalt., halm fylder meget:
    halm kan hesten spise så der er ALTID strøgelse at spise.

savsmuld/spåner laver en go bund dufter dejligt af træ, nemt at muge tispletter hvis man er typen der tar dem hver dag, hvis man laver fast bund er den også super nem at muge dog tung at muge tisplet når man så endelig tar den men så er det dejligt kompakt. tar man tisplet hver dag og lorter i en løs savsmuld bund så er boksen ALTID ren og vare evigt og lugter atid godt smiley

Træpiller: holder længe 1 mdr, tungt at muge tisplet i forde det suger så tungt og pakker sig. lugter af h til efter en 14 dage uden at muge tisplet, (det er bare et spørgsmål om at stikke næsen ned og lugte efter). nemt at fylde strøgelse ind, det støver ikke, men det er pisse dyrt i længten.

Sand: super nemt at muge i og holde rent, lugter ikke hvis man tar tis og lort hver dag og gør det ordentligt selvf. minus hesten KAN få det i øjnene eller øre når de sover og alle ved at der er noget der hedder sankolik så ingen hø eller wrap på jorden.

træpillesmuld:
    er noget ligesom træpiller, det pakker sig i tunge kager man skal vende bunden hver dag når man muger og ta de kager der dukker frem (tispletter ret ofte) fjerne lle lorter osv så fungere det i rigtig rigtig rigtig lang tid hvis man gør det sådan...jeg står på det og har testet hvad der virker bedst med en hest der feks grisser,graver og evt tisser meget (typisk vallak) hvis man lader bunden ligger og kun muger tis 1 gang pr mdr..så er det 90 % af bunden der ryger når der muges tis og man skal derfor hver gang fylde en hel ny bund i boksen.
    Køre man derimod hver dag bunden igennem og fjerner ALT hvad der klumper, så har man på en mdr taget måske 20- 30 % af boksen ud, hælder man så 4 trillebørfuld frisk 1 gang pr mdr så kan den holde endnu 1 mdr uden at lugte smiley
    MINUSER: det STØVER RIGTIG MEGET og så hoster ALLE hestene der står her og ikke får vandet deres bund når de får n strøgelse ind...og jeg mener ALLE,dem der for vandet deres bund brundigt hoster ikke overhovedet og deres bund holder sig pænere i længere tid!!

Jeg ku godt tænke mig at høre erfaring omkring Halmpiller skal snart flytte min hest og der er valget imellem halmpiller og spåner.

Men skal jeg ud fra det jeg har prøvet indtil nu selv vælge en jeg foretrækker så er det uden tvivl spåner, man skal bare ha en go spånegreb og fjerne tisplet hver dag så er det altså den langt bedste bund:)

i min verden skal der være så mange gode sider som muligt og helst ingen negative, det kan spånerne hvis man ved hvordan man passer dem korrekt.

jeg går langt mere ind for duelighed end for "modeprodukter" og i min verden der er alle helt oppe og ringe over træpiller og træpile smuld...træpiller kan jeg forstå men træpille smuld vil jeg ikke andbefale til nogen medmindre de ved at de skal vande det grundigt for at hesten og menneskene ikke indhalere det for det støver som 7 satan!!

• #48   23. mar 2013 Det jeg har været mest glad for, er tørv med hampspåner ovenpå. Ingen lugt og nemt at holde smiley

• #49   23. mar 2013 Træpiller er fine, jeg tror dog, der findes noget, der er bedre (håber).

Spåner gider jeg ikke, de får ikke en stabil /lige bund.

Snittet rapshalm er også fint.

Jeg starter med 8 sække, og så en sæk om ugen. Her i vinters skulle deres flere sække til, men det var der så også flere årsager til.

Jeg skifter bunden mindst en gang om året, andet er klamt. De ligger med næsen i bunden, og spiser endda af den, når det bliver blandet med hø (fik et chok af at se det i starten), og forskning viser, en hest, der ikke får nok hø, æder op til 3 kg af bunden!

Og n¨r jeg skifter bunden er den IKKE våd, nej. Men lugter fælt af skimmelsvamp (efter mine jobs kan jeg genkende lugt af skimmelsvamp på lang afstand), og man kan også se det på farven af pladerne.

Så selvom træpiller er fri for svampesporer, når man hælder dem ud, bliver det jo ikke ved. De smarte bruger så stalosan, men jeg synes, det er billigere og bedre for hesten at skifte bunden. Stalosan kommes kun på overfladen.

• #50   24. mar 2013
    jeg bor på et stutteri med 23 heste og alle står enten på træpiller eller træpille smuld.

Her foregår det sådan at stutteriets egne heste står på træpiller, der bliver lavet bund og bliver muget tis 1 gang om mdr hos dem og det stinker i vilden sky og er dødtungt at arbejde med, samt at tissen er bygget op i hele bunden forde det suger sig nedaf og fordeler sig i bunden og opbygger sig jo længere tid det ligger og der bliver muget klatter hver morgen, hestene går ude fra 9-21 hver dag uanset hver og de grisser ikke særlig meget.

de 5 opstaldere (6 heste) der er står på træpille smuld og her er det hver dag der bliver taget tis og klatter af opstalderene selv, de 4 der står på det tørt hoster og de 3 der står på det hvor det bliver vandet er der intet problem overhovedet!!

så ved skam godt hvordan man skal passe både træpiller og træpille smuld!!

• #51   24. mar 2013
    de træ piller stutteriet bruger er nogle af de dyre af den bedste kvallitet der fået og det er fysisk ummuligt at overtale dem til at bruge billigere piller..den diskution har jeg haft med dem, for så ville det være muligt for alle at stå på træpiller = nemmere for dem forde de kun skal købe 1 strøgelses form...men det vil de ikke så.

så nej det er ikke en dårlig kvalitets træpiller!! desværre smiley

• #52   24. mar 2013
    halm lugter kun klamt hvis man ikke tar tisplet hver dag smiley

ang træpille og mugning så stinker det når der er gået en mdr uden at få taget tisplet, som sagt er det bare at stikke næsen ned og lugte til det.

fatter ikke at i kan få det til at holde så længe,, hvordan passer i jeres træpiller da.. altså fra bunden bliver lagt, hva gør i der og så frem til at i fjerner den igen???

• #53   24. mar 2013
    når jo så stod jeg opstaldet et sted i 3 mdr hvor de brugte Hampstrøgelse....det lugter ikke (jo sødt) men føj hvor bliver bunden dog sjappet efter kort tid.

heller ikke en af mine favoritter!!

tørv hr jeg ikk prøvet smiley

• #54   24. mar 2013 http://www.otteruphobbyfoder.dk/produkter/stroeelse/toerv.html

Hamp ovenpå, mest for at det ikke skal blive så mørkt og så suger det jo også godt.

• #55   24. mar 2013
    ja man skal ihvertfal ikke bruge hampe som hovede bund, for det er satme noget lort:)

Kommentér på:
Træpiller kontra spåner

Annonce