{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.124 visninger | Oprettet:

"Hvis du har livserfaring med heste, så sker der aldrig uheld!" {{forumTopicSubject}}

Nu må jeg lige ud med nogle frustrationer.
Tilbage i august faldt jeg af den ene krikke (Svampen) og måtte med ambulancen med min ryg. Der skete ikke noget meget alvorligt, andet end muskelskader og så overvejer jeg at tage til kiroprakter, for jeg tror der blev rykket noget rundt i min hofte - den generer mig stadig.
Her i går brækkede jeg foden med den anden hest, Aleida, da jeg var ude og gå en tur med hende. Hun er en rolig hest, men da vi gik langs en fold med kødkvæg (som hun er HELT vant til, der var millioner af dem i skoven ved hendes tidligere opstaldningssted), så gik det alligevel galt. En lille flok tyre stod fredeligt og græssede på midten af folden da vi gik forbi, men da vi var nået et lille stykke hen, fór en 4-5 stykker hen mod Aleida og jeg. Jeg når ikke at reagere før hesten sætter i en forskrækket galop hen over min fod - hun er en lille hest på 160, men af barocktype med stor røv og kraftig hals - så rimelig kraftfuld og forholdsvis tung. Min fod brækker.

I dag sidder jeg så ovre hos min mormor og morfar, som er vores naboer, og de begynder på deres typiske konservative "vi ved bedre end dig og vi griner af dig, når vi prøver at føre en diskussion" og de kritiserer mig og påstår, at det var min egen fejl - fordi jeg simpelthen ikke har erfaring nok! De siger, at hvis man har erfaring osv. Ville sådan nogle ting aldrig ske, fordi man er blevet klogere og mere opmærksom og kan forhindre ulykker.

Grrrr! Det værste er, at hver gang jeg modargumenterer dem stille og roligt, så griner de af mig og siger bare "jaja" og "du bliver klogere" - fordi alder betyder åbenbart alt for dem. De gør det hele tiden med alle mulige emner og problemstillinger.
Jaja, janteloven lever i bedste velgående her! Eller hvad er jeres mening?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Hvis du har livserfaring med heste, så sker der aldrig uheld!"
  • #1   7. okt 2012 Bah. Jeg kommer også til skade selvom jeg er et par år ældre end mine søskende. Det er både ved hestene, men i høj grad også på andre tidspunkter (jeg er typen der vader ind i åbne døre).
    Når du bliver ældre har du prøvet mere og kan derfor forudse flere situationer og overskue mere - så på den front har de ret, men derfor kan der STADIG ske uheld, som du ikke kunne have forudset på nogen måde. For du har jo ingen kontrol over fasanen i busken som pludselig flyver ud i fjæset på din stakkels hest, som bliver forskrækket.

• #2   7. okt 2012 Jah alder betyder helt klart mn ved mere for det meste fordi du lærer jo hele livet og jo ældre du er jo flere ting har du lært..
    Men det er selvfølglelig forskel på folk og hvad man sætter sin viden inden for..

Men dertil det andet så vil der altid kunne ske uheld med levende væsner fordi du ikk kan styrer deres tankegang og at de netop kan blive forskrækket men kan hvis man har affaring nok afværge mange af disse ulykker men desværre ikk dem alle..

• #3   7. okt 2012 Selvfølgelig kan man ikke uheld når man arbejder med heste, det er jo levende dyr smiley

• #4   7. okt 2012 Sludder og vrøvl.....
    Derudover er det da en utrolig provokerende og arrogant attitude at lægge for dagen, ikke at kunne komme til ord og blive spist af på den måde, udelukkende på baggrund af ens alder, jeg var blevet arrig....

Alder og erfaring går ikke nødvendigvis hånd i hånd, men det er jo den fordom man tit og ofte støder på, desværre.

Derudover har vi med levende dyr at gøre, et flugtdyr pr instinkt på 3-500 kg.
    Uanset erfaring kan vi aldrig vide med sikkerhed, hvordan dyret vil reagere.

Og der vil altid ske uheld.... Min mormors veninde har haft med heste at gøre i 62 år, og hendes gamle vallak sambo som normalt er den roligste i verdenen, fik et chok og løb hende ned, hun brækkede hofteskålen. (mener jeg)

• #6   7. okt 2012 JTK: ja, præcis - sådan en attitude har de altid haft overfor mig, uanset emne. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind!

• #7   7. okt 2012 Ville mit temperament slet ikke kunne holde til... smiley

• #8   7. okt 2012 Selvfølgelig får man med alderen mere erfaring og det kan hjælpe dig til at blive rustet mod fejl osv. Men fra det til at sige, at dette uheld var min egen skyld fordi jeg ikke har nok livserfaring med heste, og at man kan undgå uheld hvis man har erfaring nok, dét synes jeg er groft.

Beklager fejl i stavning og grammatik, skriver fra min Blackberry.

• #9   7. okt 2012 tja altså min gamle mester far blev slået ihjel af en af sine heste 73 år gammel og havde altid arbejdet med heste helt tilbage fra den gang man brugte dem i landbruget.
    Det var lige en af hans unghingste der i forvirring bakkede røven på et stødhegn og sprang da den fik stød, den fik væltet ham omkuld og trådt ham i hovedet.
    Så hvis det er års erfaring ikke man skal gå efter så er 73 år stadig ikke nok har jeg bevis på

• #10   7. okt 2012 Fæhesten: det var godt nok ærgeligt! Måske skulle jeg fortælle det til de to 75årige..

• #11   7. okt 2012 hmm jo alder og erfaring hænger ofte sammen, ligesom evnen til at se lidt længere og overveje koncekvenserne også bliver bedre med alderen... men uheld, hmm dem kan man jo ikke stoppe for. de sker uanset alder

• #12   7. okt 2012 Jeg har arbejdet med heste siden jeg var 7 år, er 31 i dag. Og jeg brækkede benet for 2 år siden fordi jeg ikke tænkte mig om.

Kravlede halt ind under maven på min daværende store hest da jeg ville rense hove på ham. Han mistede balancen og ville trække benet til sig, kom til at vælte mig og trådte så på mig.

Så mn behøver ikke være uskadelig bare fordi man har erfaring, og selv med livslang erfaring laver man fejl.
    Man bliver aldrig for gammel til at lære.

• #13   7. okt 2012 det er jo af skade man bliver klog, men sjælden rig

• #15   7. okt 2012 Selvfølgelig kan der da ske uheld ligeså meget når man er 47 som 17!

Jeg vil dog sige at jeg antallet af gange jeg bliver jokket på af hesten er væsentligt mindre nu som 28 årig end som 15 årig..

OG jeg håndterede idag hestene sammen med et par tøser på hhv 13 og 15 år - deres måde at gribe tingene an på og den måde de agerer på at bare SÅ meget mere anderledes og "tankeløs" end min - og mon ikke jeg var som dem, da jeg var på deres alder smiley

• #17   8. okt 2012 Det har I ret i smiley

Kommentér på:
"Hvis du har livserfaring med heste, så sker der aldrig uheld!"

Annonce