{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.811 visninger | Oprettet:

PSSM ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Jeg undrer mig lidt over, min hest ikke kan "holde til at have fri", hun bliver stiv -agtig.

Rider jeg mindst 5 gange om ugen, er hun utrolig smidig, har let ved tingene. Men skal holdes igang, ligeså snart jeg giver hende meget fri, bliver hun "stiv".

Min anden hest havde det lige omvendt. *S*

Kom så til at tænke på den muskelsygdom, kan det være det?

Hun får intet korn! 600 gram tilskud og 8 kg hø.

Jeg er meget obs på god træning og forhindre mælkesyre, hesten har haft kiropraktor, og jeg masserer hende lidt, har et Back on Track-ridetæppe. God opvarmning (trækker hende først rundt i 10-15 min, derefter alm. opvarmning.

Jeg kan nok efterhånden kalde hende tilredet, men har kun galoperet 7 gange, det må vi træne til sommer.

Hvad gør man , HVIS det var sådan noget? Og hvordan tjekker man for det?

PS. Hvis I tror, det er fordi hun ikke er redet meget, så har jeg redet mange halvt foldbumser og ungheste, som kun var tilredet, og så stået stille, og har ikke prøvet sådan noget stilstands-stivhed før smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PSSM ?
  • #1   19. nov 2012 Hejsa smiley

    Min hest har PSSM. Han kan ikke tåle stivelse! Han skal motioneres HVER dag, ellers får han nyreslag.

    Han får vitaminblanding, en lille smule raket, ca. en håndfuld lucerne og roepiller (når han bliver brugt). Prøv at tage alt hvad der hedder stivelse fra den, giv den i stedet masser af hø og se om det bliver bedre. Og sørg for at den får motion dagligt smiley I øvrigt kan PSSM påvises ved en blodprøve smiley


  • #2   19. nov 2012 Hejsa,

    kom i tanke om, jeg har fået taget blodprøve. Hvilke værdier skal jeg kigge på? Eller det er måske ikke en alm. blodprøve?

    Dyrlægen har sat kryds nogle steder, det er ikke meget fra de optimale mål, mener jeg.

    Hun har sat kryds ved LDH, Urea kan jeg se.

    Er det CK, der er muskelværdier??

    Ck er 124, og så er det lige med at aflæse hvad den bør være.. Der står <130, betyder det over? Eller under?

    Kan alle heste få PSSM? Troede mest, det var westernheste?


Kommentér på:
PSSM ?

Annonce