{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Cushing/EMS - alder? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har en 6 årig tinker vallak som drikker og urinerer rigtigt meget! Han drikker op mod 50-80 liter om dagen (han har ikke vandkop med krybbe, så det er hvad han tillades at drikke!).
Jeg har tænkt på om det evt. kunne være EMS eller Cushings syndrom, men dyrlægen afviser det pga. hans lave alder.
Har nogle af jer haft en hest som har fået en af disse sygdomme konstateret ved lav alder?
Han får taget blodprøver her en af de nærmeste dage, så jeg håber at det kan give nogle svar, men vil meget gerne høre om andres erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cushing/EMS - alder?
  • #1   10. dec 2012 Tror ikke det er en u almindelig mængde..
    Og de drikker tit mere end almindeligt når det er koldt.. fordi de bruger meget energi på at holde varmen..


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   10. dec 2012 Nu skriver du tillades at drikke den skal have ubegrænset adgang til vand hvis den drikker mere end det i giver den har den brug for det men tjek om den evt. æder uforholdsmæssigt meget salt nogen heste spiser deres saltsten af kedsomhed hvis der ikke er andet at spise.

  • #4   10. dec 2012 Jeg synes det er meget at den drikker. Hvordan er pelssætningen? Kan den tabe vinterpelsen igen, eller må du klippe den? Kan den holde varmen?
    Hvad får den af foder?

    Min hoppe var 17 da hendes Cusching og EMS brød ud, og det havde været holdt væk med motion indtil da. Hun blev desværre forfangen meget kort tid efter, og blev aflivet vinteren 2010.

    Hvis du har mistanke om en af de to sygdomme, så er det vigtigt at du er MEGET påpasselig med hvad du fodrer med, og du skal hele tiden holde øje med underlige fedtdepoter (specielt ved lænden og halsen). Du skal desuden holde meget øje med forfangenhed, da cusching let kan føre til forfangenhed. Det er en åndsvag sygdom!

    - Nu så jeg lige at det med salt blev nævnt: Heste med EMS har tendens til at spise mere salt, og dette er også grunden til at de er nødt til at drikke mere.


  • #5   10. dec 2012 Jeg snakker og snakker, og glemmer næsten det med alderen. Det er ikke hyppigt at så unge heste får det, men jeg vil vove at påstå at man aldrig skal sige aldrig!

  • #6   11. dec 2012 Nyrerne??

    Har lige fået aflivet en kat, nyresyg. Det gik stærkt, og hun drak til sidst 2 vandkopper om dagen! Hun var ikke særlig gammel.


  • #7   11. dec 2012 Ps. Min oldenborger (500 kg) drikker 20-25 liter om dagen. Hun vil ikke bruge vandkop, så det har jeg også styr på. Når andre har skrevet, hvad deres drikker, ligger min også i det niveau.

    Hun spiser så desværre også sne, suk..


  • #8   11. dec 2012 Nu var "tillades" nåske den forkerte måde at skrive det på. Han får selvfølgelig fyldt op i krybben når han har drukket op, men har jo ikke ubegrænset adgang om natten, men får igen til sin morgenmad.
    Han får ca. 400-500 gr. god kraftfoder om dagen, delt ud på morgen og aften, wrap og hvad der nu kan pilles i på marken. Så han får tilpasset foder og er kraftig med ikke tyk!
    Jeg har kun haft ham siden juni, så jeg ved ikke om der er problemer med at tabe vinterpels, men tror det ikke. Da jeg var ovre og kigge på ham i maj havde han fint tabt al vinterpels.
    Jeg har også overvejet nyrene eller blærebetændelse, men det får jeg forhåbentlig be- eller afkræftet når blodprøven er blevet analyseret.
    Dyrlægen syntes ihvertfald at det lød meget voldsomt med 50-80 liter om dagen - de siger at ca. 10 liter pr. 100 kg hest er normalt, så i hans tilfælde er det voldsomt, da han vejer nok ca. 400 kg.


  • #9   22. dec 2013 Hvis i er interesseret, så skriver jeg om min hest cushing forløb her

    http://cushinghesten.blogspot.dk


Kommentér på:
Cushing/EMS - alder?

Annonce