{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.478 visninger | Oprettet:

Brokke indlæg: At stige op på hesten! {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

IH hvor er jeg lige nødt til at brokke mig fordi nogen ryttere bare burde skubbes af hesten!

Men det handler om det her med at stige op, mange heste har jo det her "problem" med at når rytteren hopper op så går de frem. Men hvorfor er det at folk de ikke sætter sig ind i hvorfor den gør det i stedet for at blive sur og irriteret på det stakkels dyr?

Nu ved jeg godt der altid er undtagelser, men en lille historie for at fortælle hvad mit brok handler om:

Ude hvor jeg står skal en pige op på sin kat I pony. Hun sætter foden i bøjlen og lægger jo så sjovt nok vægten i sadlen og man kan se at hesten sådan "tipper" let fordi at det jo i måske et enkelt sekund er ret meget at have en rytter hængende i siden. Hesten går så et par skridt frem da den ligesom "balancere" og løfter det ene forben et par centimeter fra jorden og for at holde balancen tager den så et skridt frem hvilket gør at tøsen bliver hysterisk over at hesten ikke står stille.

Selvfølgelig går din hest frem når du skal op hvis du hopper op fra jorden og den har lidt dårlig balance, for den skal jo holde balancen.

Ja sorry! Aftenens brokke indlæg xD


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brokke indlæg: At stige op på hesten!
  • #3   15. dec 2012 det må der gerne brokkes over smiley

    de fleste steder findes der skamler, bænke, halmballer osv man kan bruge når man skal op på nakken af dyret..
    det gør det nemmere for rytteren og hesten, plus at det skåner udstyret.. super smart smiley

    her er det så nemt, jeg kan ikke komme op på kamelen uden en bænk *GG* det er simpelthen for højt smiley
    hvis man så oven i købet har været så fornuftig at installere en håndbremse så dyret står stille når man beder om det, så er det jo bare endnu mere fantastisk smiley


  • #4   15. dec 2012 Det var meget irretation over dét .. smiley

  • #5   15. dec 2012 Min gamle parthest Celine var storslem til at flytte sig noget mere end et par skridt når jeg skulle op. Og jeg stiger aldrig op fra jorden af flere grunde. 1. Jeg vil hverken trække i sadel eller hestens ryg. 2. Mine ben er for korte til at stige op op en miniature, så det er ikke en mulighed alligevel.

    Det kunne godt tage mig 10 min at kravle på dyret, men hvis man skaber sig, så tager det bare længere tid. Så jeg bandede og svovlede inde i hovedet og flyttede hest og skammel indtil det gik.

    Ellers har jeg gerne fået folk til at holde hesten, mens jeg kravler på.. Er der ingen der kan hjælpe, så må det jo bare tage den tid det tager at komme på nakken af dyret..


  • #6   15. dec 2012 Bedste løsning er at stå på en skammel eller andet højt bygget, hvor man kan sætte sig roligt op på hesten med en fod i den ene bøjle.. Så ødelægger man heller ikke hestens ryg smiley

  • #8   15. dec 2012 Jeg bruger en skammel / stol smiley
    Også nødvendigt med mine 157 cm og min hest 173 ;D hehe .
    Men bruger generelt noget at stå på ved alle heste, og de går aldrig når jef stiger op ... Ville godt nok være ked af en hest med skæv ryg , eller min nye sadel blev skæv


  • #9   15. dec 2012 Ved de fleste heste er jeg fuldstændig ligeglad med at de går mens jeg stiger op smiley Man kan sige, hvis det er en fremmed hest, som jeg ikke kender, så vil jeg da klart have den står stille. Men hvis det er en hest som ikke er typen der bare fiser afsted i bukkespring, så er jeg sådan set bedøvende ligeglad og griner bare af det smiley

    Jeg synes det er mere træls at hesten jeg rider pt. VIL stå stille når jeg retter stigebøjler! Hun kunne nu godt tage at skridte lidt varm i mens, i stedet for at stå så fint bom stille og vente på at jeg bliver færdig smiley


  • #10   15. dec 2012 Generelt synes jeg der er en tendens til at bebrejde hesten når rytteren gør noget galt smiley
    Hvis din hest ikke står stille når du stiger op er der grundlæggende 2 muligheder:
    Hesten har aldrig lært at den skal stå stille imens du stiger op
    Hesten har lært det, men har smerter (evt pga. dårlig tilpasset sadel, eller fordi rytteren dumper hårdt ned i sadlen når de sætter sig)
    Der kan også være mulighed 3:
    Hesten er mere motiveret for noget andet end at stå stille (f.eks. at gå hen til det lækre græs lidt længere fremme).

    Jeg forstår godt din frustration, og jeg synes faktisk ikke det er at overreagere som nogen antydede tidligere i tråden. Jeg synes det viser et grundlæggende syn på hesten og dens evner til at ræsonnere som i hvert fald i min optik er helt forkert.

    Det bliver dog først et problem hvis de straffer hesten for dens reaktion (som jeg læser dit indlæg, TS, er det det hun gør), ellers er det deres eget problem om de vil hoppe hele ridehuset rundt efter hesten (jeg gider ikke, derfor har jeg lært min at stå stille indtil jeg giver signal til noget andet smiley )


  • #11   15. dec 2012 Så er det godt at jeg bruger skammel! smiley

  • #12   15. dec 2012
    Tja.. Bliver man irriteret over det kunne man lære hesten at stå stille istedet for :o)
    Jeg gider ikke blive irriteret på hesten fordi det er mit eget problem, ris til egen røv at jeg ikke bruger tid på at lære den og stå stille.

    Samme med at blive irriteret på hesten at den vender bagdelen væk eller går frem når man placere den ved en skammel, jamen så lær hesten det ellers så kan man ikke rigtigt tillade sig at blive irriteret..


  • #14   16. maj 2013 lær hesten at blive indparkeret - det er det nemmeste i verden, det koster ingen guffer og du kan bruge det alle steder på alle heste - det er simpelt og de husker det - og så synes jeg personligt at selvom det er fedt lige at svinge sig op så er det hverken godt for sadle eller hestens ryg derfor stiger jeg op fra noget og jeg kan stige op fra hvad som helst da begge heste kan indparkere - de er endda trygge ved det fordi det er en "øvelse" de er gode til som er nem og som de altid får stor ros for (den ene var svær at bestige da jeg fik den da hun panikkede og vendte det hvide ud af øjenene og bakkede med 200 k i timen indtil hun ramte noget, så stoppede hun)

  • #15   16. maj 2013 Så længe hypsen ikke begynder at løbe væk, så hopper jeg bare op alligevel og lader hesten gå smiley
    Det gælder både min egen, den unghest jeg rider, og andre heste jeg forvilder mig op på smiley


  • #16   16. maj 2013 jeg stiger normalt også op fra en skammel, men lige pt rider jeg en for en veninde der bare ikke har lært at stå stille, så der kan jeg ikke stige op fra skammel af.

    jeg træner det stadig dagligt med ham at han skal stå stille, og bliver skam også bedre og bedre. og når han kan stå stille når jeg hopper op, skal han lære at stille stille ved en skammel bagefter.

    ligeså vel som han også skal lære at stå stille når jeg spænder gjord efter, for der går han også bare videre selvom han bliver bedt om at stå stille, men igen, er blevet meget bedre.
    hver gang han går, bliver han bedt om at bakke tilbage til hvor jeg havde sat ham, og han får heller ikke lov til at gå når jeg er kommet op før jeg beder ham om det.


  • #17   17. maj 2013 Vi glemmer bare en ting omkring hesten når vi er i sådanne situationer. Jeg har også været irriteret over at min hest ikke stod stille når jeg steg op. Men så begyndte jeg at læse i harmoni med hesten af ute lehmann. Der skriver hun bla. At vi ikke tænker på de indsætte signaler. Hesten står med en gjord spundet om maven der giver et rigtig meget større pres på den end hvad vi gør når vi sidder i sadlen. Det ene øjeblik skal hesten stå roligt og afventende på at vi kommer i sadlen. Vi forventer at vores lille bitte pres vi giver når hesten skal gå fremad ligger lige bag ved den stramme gjord. Man skal nok læse det af utes side af da det er meget nemmere at forstå!

  • #18   17. maj 2013 Alle burde lære sin hest at parkere hen til en skammel / bænk hvor man så kan stige op UDEN at belaste hesten unødigt.. Det er ikke så svært at lære den at stå der mens man stiger op..

Kommentér på:
Brokke indlæg: At stige op på hesten!

Annonce