{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Nyt års aften - stresset hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Selvom der er lidt tid igen ville jeg høre hvad man evt. kunne gøre for at hesten ikke stresser for meget. Desvære er Thor en hest som bliver meget hurtigt stresset inde i boksen hvorefter han begynder at væve - ja en staldfejl men det betyder ikke han er god af sig.. Der hvor han stod før var langt fra byen (Fredensborg) så der blev ikke skudt af da ejerne af stedet tog hensyn til hestene. Men nu er det sån, at der hvor vi har heste bliver der skudt meget af så tænker at han sagtens kan blive stresset af det. Så tænker lidt om man kunne give ham noget beroligende den ene aften og evt. noget vat i hans øre for at dæmpe lyden?

Der er sikkert mange som er imod at hesten væver, men heldigvis står han stille om aften og begynder kun en smule når der er andre heste der bliver lukket ud.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nyt års aften - stresset hest?
  • #1   15. dec 2012 Ved os lukker vi for dørene, lader lyset være tændt (da hesten godt kan stresse over farverne) og så musik, da det tager lidt af opmærksomheden. smiley

• #2   15. dec 2012 Har hørt at mange har gode erfaringer med zylkene som beroligende til både hest og hund til nytår..
    Og husk masser af hø i boksen og vand smiley

Ang vævning; min kan også finde på at væve i stress situationer, men aldrig ellers, så længe det kun er et udtryk for stress i situationer hvor der er en synlig ekstern årsag til stressen så har jeg valgt at lade hende have den vane.
    Hvis hun en dag skulle begynde at væve uden jeg kan se årsagen ville jeg arbejde på en løsning..

• #3   15. dec 2012 Vi plejer også at tænde lyset og skue "højt" op for radioen. Og så er vat i ørene en god ide, hvis den er meget følsom smiley
    Har aldrig brugt bedøvelse til dyr. Kender hunde der har fået beroligende, så hvorfor skulle man ikke også kunne give heste det smiley

• #4   15. dec 2012 Hej vi lukker vindueren af så de er mørke, de kan ikke se noget ud, også radio rimelig højt aldstå stadig menneskerligt så regere mine ikke. overhovedt smiley det var et tip jeg fik sidste år og det virke bare godt .lyset er tændt inde i stalden.

• #5   15. dec 2012 Tenna
    Nu overvejede jeg bare noget baldrian, ved dog ikke hvor meget det hjælper iforhold til det du nævner smiley

Så vidt jeg har kunne forstå på tidl. ejer var han begyndt på det da han var ret stresset og gjorde det hele tiden så han valgt at flytte ham hvor det gik i sig selv igen. Det kom så igen da han kom ud til os da der skete ret meget på kort tid den dag han kom, dog gør han det "heldigvis" kom om morgen nu hvis der sker lidt for meget..

• #7   15. dec 2012 Sidney
    Kort sagt tror jeg nok:
    Vævning er en adfærd, hvor hesten svinger hovedet, og nogle gange forpart, fra side til side. Det ser ikke altid ens ud fra hest til hest. Hesten lægger skiftevis vægt på venstre og højre forben.

• #8   15. dec 2012 Åh jeg skal ikke kunne sige forskellen på virkningen.. der ville jeg måske lige ringe og spørge dyrlægen, det koster jo ikke noget at spørge smiley

Så længe han ikke bare står og væver i boksen hele tiden, så er vævning ikke den værste staldfejl hvis du spørger mig smiley

• #10   15. dec 2012 Det er helt iorden smiley

Det er bare når man har hørt så mange der tænker i og åh nu begynder min hest også eller den skal sendes tilbage osv.. Men det kunne være meget værre, self. hvis han bliver alt for stresset begynder han at kaste sig frem og tilbage men så er det jo bare ud og gå i noget tid smiley

• #11   15. dec 2012 Sidney her er en video af en hest der væver så du kan se hvad det er. smiley Nogen er værre end andre til det. smiley http://www.youtube.com/watch?v=qlADOR2gorY

• #12   15. dec 2012 Min gamle part Fantasy var også MEGET urolig når der blev fyret fyrværkeri af men det hjalp da hun blev flyttet ud på en løsdrift hun var helt anderledes men rolig men nu ved jeg ikke om du har mulighed for det:)
    Men ellers vat i ørene og radioen tændt måske noget beroligende!:-)

• #13   15. dec 2012 Her er der lys i stalden, radioen er temmelig høj, og så masser af wrap(for meget).

Men ellers ville jeg få fat på din dyrlæge og be om noget beroligende. Bare husk det mange gange er vigtigt at den får første gang tidligt på dagen, da hvis den først tænder af, kan det have den modsatte virkning.

Min niece havde en pony som var så bange, at der det første år kom dr.dyr på men der var det allerede for sent, da han var helt oppe og køre. Året efter fik han 1 gang eftermiddag, og 2 gang efter spisetid, og der var han helt rolig.

Men det kan dr.dyr nok forklare smiley
    Held og lykke smiley

• #14   15. dec 2012 hmm nytårs aften, hvad så med resten af tiden hvor der fyres af???

ud på fold med dyret så den har mulighed for at se og flygte, det gør de fleste heste trygge

• #15   16. dec 2012 Vi gør ikke noget, vores nabo har 2 drenge der nok bruger 2-3000kr på krudt og hestene de hverken løfter hoved eller ben når der bliver skudt der er 30-50m over til dem.

• #16   16. dec 2012 Min hest står opstaldet og står på fold, lige ved siden af en hjemmeværnsgård. Så han er vant til de høje lyde når de skyder derover fra osv.
    MEN jeg tror jeg vil give ham ekstra meget wrap, vat i ørerne (han er i forvejen en meget sensitiv hest) og noget musik. Så er jeg sikker på han (og de andre heste i stalden) nok skal klare natten.. smiley

• #17   16. dec 2012 Vi sætter mørkt stof for vinduerne, så de ikke kan se farverne smiley

Så skruer vi godt op for radioen, giver masser af stråfoder, og så plejer de at overleve, de timer det står på smiley

• #18   16. dec 2012 Vi gør ikke det store, tænder lyset i løsdriften og giver godt med hø, og ellers skal de bar have lov til at komme ud og se det, så de selv kan styre hvor de vil være..

Som der er blevet sagt er det bestemt ikke kun den ene dag der skydes, det er allerede startet omkring 1dec. såå det er mange dage de skal spæres inde smiley

Kommentér på:
Nyt års aften - stresset hest?

Annonce