Nyt års aften - stresset hest? {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Selvom der er lidt tid igen ville jeg høre hvad man evt. kunne gøre for at hesten ikke stresser for meget. Desvære er Thor en hest som bliver meget hurtigt stresset inde i boksen hvorefter han begynder at væve - ja en staldfejl men det betyder ikke han er god af sig.. Der hvor han stod før var langt fra byen (Fredensborg) så der blev ikke skudt af da ejerne af stedet tog hensyn til hestene. Men nu er det sån, at der hvor vi har heste bliver der skudt meget af så tænker at han sagtens kan blive stresset af det. Så tænker lidt om man kunne give ham noget beroligende den ene aften og evt. noget vat i hans øre for at dæmpe lyden?
Der er sikkert mange som er imod at hesten væver, men heldigvis står han stille om aften og begynder kun en smule når der er andre heste der bliver lukket ud.
jan 2005
Følger: 86 Følgere: 83 Heste: 8 Emner: 272 Svar: 1.721
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Og husk masser af hø i boksen og vand
Ang vævning; min kan også finde på at væve i stress situationer, men aldrig ellers, så længe det kun er et udtryk for stress i situationer hvor der er en synlig ekstern årsag til stressen så har jeg valgt at lade hende have den vane.
Hvis hun en dag skulle begynde at væve uden jeg kan se årsagen ville jeg arbejde på en løsning..
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Har aldrig brugt bedøvelse til dyr. Kender hunde der har fået beroligende, så hvorfor skulle man ikke også kunne give heste det
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 98
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 245 Svar: 1.874
Nu overvejede jeg bare noget baldrian, ved dog ikke hvor meget det hjælper iforhold til det du nævner
Så vidt jeg har kunne forstå på tidl. ejer var han begyndt på det da han var ret stresset og gjorde det hele tiden så han valgt at flytte ham hvor det gik i sig selv igen. Det kom så igen da han kom ud til os da der skete ret meget på kort tid den dag han kom, dog gør han det "heldigvis" kom om morgen nu hvis der sker lidt for meget..
feb 2008
Kort sagt tror jeg nok:
Vævning er en adfærd, hvor hesten svinger hovedet, og nogle gange forpart, fra side til side. Det ser ikke altid ens ud fra hest til hest. Hesten lægger skiftevis vægt på venstre og højre forben.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Så længe han ikke bare står og væver i boksen hele tiden, så er vævning ikke den værste staldfejl hvis du spørger mig
feb 2008
Det er bare når man har hørt så mange der tænker i og åh nu begynder min hest også eller den skal sendes tilbage osv.. Men det kunne være meget værre, self. hvis han bliver alt for stresset begynder han at kaste sig frem og tilbage men så er det jo bare ud og gå i noget tid
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 44
sep 2011
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 69
Men ellers vat i ørene og radioen tændt måske noget beroligende!:-)
jan 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 112
Men ellers ville jeg få fat på din dyrlæge og be om noget beroligende. Bare husk det mange gange er vigtigt at den får første gang tidligt på dagen, da hvis den først tænder af, kan det have den modsatte virkning.
Min niece havde en pony som var så bange, at der det første år kom dr.dyr på men der var det allerede for sent, da han var helt oppe og køre. Året efter fik han 1 gang eftermiddag, og 2 gang efter spisetid, og der var han helt rolig.
Men det kan dr.dyr nok forklare
Held og lykke
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
ud på fold med dyret så den har mulighed for at se og flygte, det gør de fleste heste trygge
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 8 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 163
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
MEN jeg tror jeg vil give ham ekstra meget wrap, vat i ørerne (han er i forvejen en meget sensitiv hest) og noget musik. Så er jeg sikker på han (og de andre heste i stalden) nok skal klare natten..
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.637
Så skruer vi godt op for radioen, giver masser af stråfoder, og så plejer de at overleve, de timer det står på
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Som der er blevet sagt er det bestemt ikke kun den ene dag der skydes, det er allerede startet omkring 1dec. såå det er mange dage de skal spæres inde
Nyt års aften - stresset hest?