{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.166 visninger | Oprettet:

Dækkenet skraber = undertøje {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Pga en anden debat om en pige, som ikke havde taget dækkenet af sin hest i en uge, begyndte jeg enlig at undre mig over hvordan en undertøje er okay når hesten ikke passer sit dækken.
Her tænker jeg bare, har man f.eks en sadel som ligger lidt lav bagtil og derved putter en hævepad ind under - ja så får man jo næsten bidt hovedet af her inde. Fordi man jo bare skjuler problemet og den eneste "rigtige" løsning er at få en sadelmager ud.
Det samme går igen hvis man har et bidproblem, her skal man igen finde et andet bid eller ride på en anden måde - så man ikke bare skjuler problemet men faktisk ændre årsagen til det.

Ja så er det her at det virkelig undre mig, at så mange skjuler problemet med deres dårlige tilpassede dækkener. Dækkenet gnaver/skraver f.eks hesten på bringen, så køber man en undertøje og nu gnaver dækkenet så ikke mere. Men dækkenet ligger jo stadig ikke godt på hesten?
Personligt bruger jeg ikke undertøje, da jeg altid sørger for st dækkenet passer 100% på hesten, og ja mine heste går kun med dækkener fra Horseware. Det er de eneste dækkener som ligger 100% korrekt på mine heste og de får aldrig slid mærker af dem.

Nå men tilbage til debattens enlige handling:
Hvorfor er det okay at skjule problemet med et dårlig tilpasset dækken, når det ikke er med en sadel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækkenet skraber = undertøje
  • #1   30. dec 2012 Og hvorfor er det så man ikke kan "like" et forums indlæg smiley

  • #2   30. dec 2012 Sabine: Er glad for du kunne li det selvom det kun var halvt færdigt smiley Skrev på mobilen og fik lige ramt "opret indlæg" mens jeg var igang med st skrive smiley

  • #3   30. dec 2012 Maja: Horseware dækkenerne kan fås i alle prisklasser. Men det er ved det samme som hvis sadlen ikke passer 100%.

    Men kan sige at mine Rambo dækkener holder til lidt af hvert, mit ene duo er vel 5 år gammel og har ikke en eneste skramme - på trods af at mine heste altså lejer dækken leg hvor de hiver i dækkenerne.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   30. dec 2012 Du kan ikke sammenligne de to ting!

    En dårlig tilpasset sadel = en ødelagt hest og smerter.

    Et dækken der gnaver foran gør ikke ondt på en hest..


  • #5   30. dec 2012 Astrid: Så en sko der gnaver gør ikke ondt at gå med?

  • #6   30. dec 2012 Fordi folk ofte er uvidende om at det stadig er ubehageligt for hesten at gå med det dækken der giver slidmærker, selvom den nu har undertrøje på.... Og så tror jeg det har meget at gøre med folk er nærige/dovne.. De gider ikke bruge pengene og tiden på at finde dækkenet der passer hesten....

    Jeg har det som dig Grafik, Horseware det dur til mine og jeg ville aldrig nøjes med et dækken der lå halvt om halvt godt... Det skal dælme blive liggende midt på hesten og det skal ikke slide nogen steder... Bum!


  • #7   30. dec 2012 Astrid: Selvfølgelig gør det da ondt, du ville da hellere ikke blive ved med at gå med en sko der gnaver og giver dig en vabel? Og så overvej at skulle have den på 24/7 smiley

  • #8   30. dec 2012 Astrid: Hvis det gnaver på hesten, bliver den vel også øm og får ondt??

    Prøv at gnubbe din skulder 500 gange med et stykke nylon stof og se så om du ikke også har ondt!

    Skide godt indlæg - hvis det er fordi folk ikke vil ofre nye dyre dækkener til deres heste, kan man vel også finde pæne brugte dækkener der passer til hesten?


  • #9   30. dec 2012 Maja: Man kan også finde billige dækkener som ikke gnaver, det eneste udover Horseware jeg køber er Tika's dækkener, de ligger også godt.

    Jeanette: Jeg kunne ikke være mere enig.


  • #10   30. dec 2012 Præcis, det er ikke kun dyre dækkener der dur, men det kræver en ejer der vil bruge tiden på at finde et der passer... Får helt ondt i maven når jeg ser billeder af folks heste der render rundt med dækkener der hænger helt nede foran bringen, med spænder der sidder direkte på pelsen, fordi det ikke er stort nok, når dækkenet hænger halvvejs omme på den ene side osv... Det må være SÅ ubehageligt at gå med et dækken der ikke sidder ordenligt smiley

  • #11   30. dec 2012 Jeanette: Også mig, forstår ikke det er okay med en lappeløsning til dækkener når man bliver slagtet over have et hævepad under sin sadel. Har jeg prøvet et par gange, på trods af det var sadelmager der sagde jeg skulle have sådan et under.

    Maja: Enig, har faktisk også prøvet at købe et dyrt Bucas dækken, og det kunne min hest slet ikke bruge, bringen var alt for stor og det gled rundt. Så pris hænger ikke altid sammen med pasform.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   30. dec 2012 Er ikke helt enig.

    Hvis det gnaver fordi det sidder stramt foran (så stramt at det konstant strammer, ligemeget om hesten er i bevægelse eller ej) så jo, så kommer mder dn smerte ved det.

    Men slidmærker kan ko også komme, bare fordi dæknet er på - og selvom det ligger rigtigt.

    I skal huske på, at når hesten er i bevægelse, kører bringen og dækken op ad hinanden.

    Babyer for også slidt deres hår af, det gør jo heller ikke ondt smiley


  • #13   30. dec 2012 Astrid: Slidmærker kommer af at dækkenet ikke passer ordenligt. Ikke fordi den er i bevægelse, for mine heste løber rundt på folden men har ikke et eneste slidmærke.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   30. dec 2012 Jeg har haft dækner som lagde kanon, uden slidmærker, og en måned efter begyndte der at komme slidmærker, selvom det er samme dækken på samme hest, spændt på samme måde smiley

    Men vi bliver nok ikke enige om dette, så slut på den diskution :-kr


  • #15   30. dec 2012 Astrid: Nej det har intet at gøre med bevægelse.. Det hele ligger i pasformen på det enkelte dækken som ligger på hesten.. Og hvad stoffet er lavet af på indersiden, alt hvad der hedder fleece har alle dage givet slidmærker i min omgangskreds af hesteveninder...

    Grafik: Helt enig, det er ikke altid de dyre mærker der ligger godt, men lige præcis derfor er jeg glad for at Horseware har de forskellige modeller, for så kan man næsten ikke gå galt i byen smiley


    Astrid. Se ham her, han løber gladeligt rundt og fjoller osv, han har ikke det der minder om et hår der vender forkert under sit dækken...


    profilbillede
  • #16   30. dec 2012 Astrid: Så har dit dækken lige netop ikke ligget ordenligt, et slidmærke kommet jo heller ikke over en dag, det taget lidt tid at slide pelsen af. Og når pelsen så er væk, ja så kommer dækkenet til at gnave, fordi nu ligger huden blottet.
    Tror virkelig ikke det kan være rart for hesten at have et dækken som rucher rundt på hele kroppen.


  • #17   30. dec 2012 Bare fordi en dækken koster 2000 kr er det jo langt fra lig med at det ligger godt på alle heste. Du kan lige så godt købe et til 300 kr som passer 100 gange bedre.

    Undertrøjer synes jeg ikke hjælper alligevel, så hellere finde et dækken der passer. Så må man altså ligge sin forfængelighed som mærkedyr til side hvis et Rambo dækken skaver....


  • #18   30. dec 2012 Nogle hestes hud fedter mere end andre og er man ikke opmærksom på om dækkenet er rent INDVENDIG ja så slider det også selvom dækkenet sidder korrekt smiley

  • #19   30. dec 2012 Det bedste dækken jeg har haft nogensinde er et kieffer mammut med halv hals. Ligemeget hvornår man tjekkede det lagde det aldrig stramt fortil, selv efter et par dage hvor det ikke havde været taget af lagde det stadig 15 - 20 cm fra bringen når du hev ud fortil.
    Det er desværre revet i stykker af heste som bider i dækkener snøft!



  • #20   30. dec 2012 Jeg har endnu ikke fundet et dækken, der så ligger ordentligt på min hest.
    Hendes pels er altid uglet, hvor dækkenet sidder.
    Det skal dog siges, at hun er meget tyndpelset, så det er nok derfor hårene så let bliver slidt "væk".
    Jeg tror aldrig, at jeg lige til hende finder det helt perfekte. Selv tøjler, grimer, gamacher og klokker slider hendes pels ned, selvom hun maks har det på 1 time om dagen smiley

    Men jeg er ellers meget enig med jer smiley


  • #21   30. dec 2012 Præcis, om det er et billigt regndækken fra Tika eller et dyrt regndækken fra Rambo, går ud på 1... Dækkenet skal ligge ordentligt og det er med at prøve sig frem... Og som Stald Tuff er inde på, skal man sørge for rene dækkener indvendigt, for dette kan nemlig også medvirke at det slider... Derfor jeg er røget på liner systemet, for der kan jeg skifte liner ud når det passer mig, og vaske... Min unge dreng får vasket hans liners hver 2-3 uge.. Det minimerer bakterier og snavs smiley

  • #22   30. dec 2012 Jeg vasker også mine liners så snart de trænger.

  • #23   30. dec 2012 Grafik: Det er genialt, især fordi de uden problemer kan være i en alm vaskemaskine og der ikke sidder hår i liners.. I love it smiley

  • #25   30. dec 2012 Janette: Helt enig smiley Og bliver det pludselig mildt/koldere så skifter man bare liners så det passer.

  • #27   30. dec 2012 Jeg har slev brugt undertrøje engang. Men undertrøjen gjorde bare problemet værre..

  • #28   30. dec 2012 Team Mølkjær: Nej, det forhindrer kun pelsen i at blive slidt, det fjerner ikke trykket/presset smiley
    Liners er sådanne her: http://www.bot-shop.dk/horseware-liner.html

    Grafik: Yup!! Det er guld værd, tænk hvis man havde opfundet det system, så ville man være "set for life" smiley



  • #29   30. dec 2012 Mølkjær: Liners er et underdækken som er lavet til Rambo Duo's system. Du har et 100g yderdækken, også kan du købe liners med forskellig antal g i, og kan derved have 1 dækken til hele året.

  • #30   30. dec 2012 Jeanette: Jeg har været så heldig at møde ham der ejer Horseware. Og duo'en er kun en lille del af hans visioner. Den mand tænker STORT!

  • #31   30. dec 2012 Grafik: Man kan også have et regndækken uden for, som mig, man bestemmer jo selv hvilket yderdækken man vil have sammen med sine liners.. Mulighederne er "uendelige" smiley

    Ej hvor fedt!! Jeg kan snildt forestille mig han tænker ud af boksen!!! smiley


  • #33   30. dec 2012 Team Mølkjær: Er din hest smal eller bred? Det er lidt vigtigt når man skal beslutte om det skal være f.eks Amigo eller Rambo man vil have som yderdækken smiley

  • #35   30. dec 2012 Så skal du have Rambo smiley
    Jeg købte et Rambo regn sidste år til min store DV, og så havde han 100 og 200 grams liners at skifte med, det er SÅ nemt at justere efter vejret og man kan nøjes med et yderdækken og når det f.eks er Rambo holder det gerne mange år... Nogle har deres i op til 7 år! Det er crazy, men alle pengene værd!
    Mine ryger på Rambo den dag de er udvokset og har fået deres bredde.. Ligenu er min plag akkurat smal nok til at Amigo ligger perfekt, men det er vist slut næste år allerede smiley


  • #36   30. dec 2012 Jeg synes nu pasformen på Amigo og Rambo ikke adskilles af hvor bred hesten er da jeg har set en tinker gå med Amigo og en araber. Synes det afgørende mere af hvor stejl skulderen er det er somregel også det der afgøre om dækkenet glider ned foran. smiley

    En undertrøje bør altid kun være en midlertidig løsning til man finder et dækken som passer!


  • #37   30. dec 2012 Sabine: Rambo er nu bedst til brede heste pga deres udskæring. Men mine arabere bruger både amigo og Rambo dækkener smiley

    Jeanette: Ja man kan smide dem under alle dækkener smiley Mine lineres ryger også tit under mine amigo dækkener, men har selv Rambo duo dækkenerne smiley
    Ja han er noget for sig selv, da jeg mødte ham havde de lige lanceret alle sikkerhedsspænderne som på Rambo dækkenerne. Og de tænker lidt i nanoteknologi så dækkenerne ikke bliver ligeså nussede indvendigt smiley

    Jeg har faktisk et rambodækken dom er 10 år, og det gik min den ene med sidste vinter.


  • #38   30. dec 2012 Maja: Vi plejer st vaske vores ved 40 grader i et alm vaskeprogram. Bare med sæbe.

  • #39   30. dec 2012 Maja: Jeg vasker mine efter vaskeanvisningen på liners som er 30 grader, ganske lidt sæbe, optimalt set allergivenlig sæbe, ingen skyllemiddel og ingen tørretumbler! smiley

    Grafik: Præcis, jeg bruger både Amigo og Rambo yderdækken, og hvis man vil kan man godt lægge liners under andre mærker, men vil ikke anbefale det, det er nu rart når man kan spænde dem sammen smiley


Kommentér på:
Dækkenet skraber = undertøje

Annonce