{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Kan man kræve gratis omstopning {{forumTopicSubject}}

Håber i kan hjælpe mig.

Min søster og mor købte i september en dressursadel hos en sadelmager til min søsters hest som kom ud med forskellige sadler og prøvede på hesten. Hun fandt en fin sadel til det beløb de havde til rådighed, som sadelmageren stoppede om så den passede.

2 mdr. efter flytter hun hesten ud til mig hvor staldejer finder ud af at hesten har ondt i ryggen og vi får efterfølgende en der har forstand på sadler til at kigge på den. og sadlen er HELT skæv. Højre side i sadlen er højere + at fyldet trykker ind efter brug og folder sig så ind igen efter lidt tid.

Jeg tager så sadlen med til sadelmageren og fortæller hende situationen. Hun forklarer at hun sagde at sadlen ikke var optimal til hesten men den bedste til de penge vi havde (hvilket hun ikke havde sagt) + hun påstod at det var hest og rytterskyld at den nu var skæv. Hun ville ikke give en gratis omstopning selvom jeg forklarede hende at vi nu ikke kunne bruge sadlen, hun skulle have penge for arbejde hun skulle lave om.

Da vi kommer hjem får jeg kigget på fyldet, som åbentbart er "plastik uld", tjekker efterfølgende hendes hjemmeside hvor hun skriver hun omstopper med uld.

Kan jeg kræve en gratis retning af sadlen, så den er salgsbar? Hun har åbentbart lavet et stykke lorte arbejde, + hun udstopper med andet fyld end beskrevet på hjemmesiden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man kræve gratis omstopning
  • #2   3. jan 2013 Jeg ville skrive det ned alt det hun lyver om! Og så derefter gå til hende igen eller hendes chef (hvis hun ikke selv er chefen) og kræve omstopning med rigtig Uld, hvis ikke hun vil det så måske anklage det;)

• #3   3. jan 2013 ja det vil jeg bestemt mene du kan!
    desværre må du jo enten overbevise hende eller nok tage fat en der har forstand på lovgivningen.

men ja dårlige "sadelmager"(vær opmærksom på at man IKKE behøver at være uddandet for at kalde sig sadelmager!) findes der mange af.

trals situraton ;S

• #4   3. jan 2013 Fordi at jeg skulle rense sadlen så vi kunne sætte den til salg, og da jeg så vipper sadle klappen kunne jeg se helt oppe i toppen der hvor fyldet bliver stukket ind og tage noget ud. Vi brugte sadler.dk

Jeg har kvittering på betaling af sadlen, samt "fitting" papiret.

Hun er selv chef, men må prøve at køre en tur der ud igen.

• #5   3. jan 2013 Der er noget jeg ikke forstår - Forsøger i virkelig at sælge en sadel med noget lorte fyld, og som ikke er stoppet korrekt?

For vis man gør det, har jeg ingen medlidenhed. Man sælger bare ikke en sadel videre, som ikke kan bruges overhovedet. Da slet ikke når man kender fejlen.

• #6   3. jan 2013 vi vil have hende til at rette sadlen lige og med korrekt fyld. Som jeg har skrevet nederst i det første indlæg "om jeg kan kræve en retning så sadlen er salgsbar" Kan og vil ikke sælge sadlen som den er nu.

• #7   3. jan 2013 Hesten er ikke skæv den er snor lige, den er tjekket smiley Fyldet er ulige, og det burde det ikke være i en sadel hvor man har betalt for en omstopning i følge af vi købte sadlen.

• #8   3. jan 2013 hvis det var mig så ville jeg have hun skulle tage sadlen retur og i skulle få jeres fulde beløb igen ellers må i klage til forbrugerombudsmanden.....
    jeg vil dælme ikke være tilfreds med en gratis omstopning og så sælge sadlen som i garanteret vil tabe penge på da sadelmagere ofte er dyrere end hvis man sælger noget privat og hvem siger at hun laver det ordenligt anden gang....

• #9   3. jan 2013 Elisabeth - det forsøgte vi sidste gang, hvor vi forklarede hende den var skæv og at hesten havde fået ondt i ryggen. Hvor hun så begyndte at sige at hun ved prøvningen sagde at det ikke var den optimale sadel til hesten, hvilket ikke passer da det var i samråd med min søsters ridelære, og de ville aldrig købe noget der ikke var ordenligt. + hun stod og sagde at hesten nok var skæv eller det var min søster der var, da jeg så sagde hesten ikke havde ændret sig og ikke var skæv sagde hun at det kunne man ikke se ordenligt når man så på hesten hver dag. Det eneste hun kunne gøre var at omstoppe den hvilket vi skulle betale 1200 kr for. Derfor tog vi sadlen med igen og kørte.

• #10   3. jan 2013 Og så opdagede jeg det med fyldet da vi kom hjem.

• #11   3. jan 2013 Ville slå på det med det er under falske forudsætninger (med hensyn til ULD, det med den er skæv er svært at bevise efter 2 mdr)

Købeloven : KBL

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

Køberens mangelsbeføjelser:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Håber det giver lidt mening smiley

• #12   3. jan 2013 En sadel kan blive skæv hvis man jokker op altid fra samme side og specielt hvis man er lidt til den tunge side eller hvis man hænger lidt for længe i stigbøjlen..og det bliver den efter ret kort brug....vil lige i den forbindelse sige at jeg ikke kan udtale mig om hvordan I har brugt den eller om I er til den tunge side for jeg har ikke tjekket hverken profiler eller noget så pleaasssse.....ikke æd mig ;O)

• #13   3. jan 2013 Iøvrigt....uld er ikke altid det bedste...der er rigtig mange der bruger det syntetiske uld fordi det netop ikke så nemt pakker sig og bliver fladt efter brug

• #14   3. jan 2013 Hej Mette

helt enig med dig, men køber har stadig indgået aftalen ud fra den forudsætning at det var uld, og derfor vil jeg anse det for en mangel ved salgsgenstanden.

Men også svært, lige med hvor langt man vil gå med det

• #15   3. jan 2013 I øvrigt finder KBL analogt anvendelse på den ydelse hun har udført. Bare til info at KBL ikke kun kan bruges til løsøre køb (§ 1)

• #16   3. jan 2013 Mange tak mai!

Mette, vi stiger op på skammel og min søster er til den lette side smiley

men må ringe og snakke med hende og se om hun vil gøre noget god kundeservice og rette den eller evt, tage den tilbage til en mindre sum end hun solgte den for.

• #17   3. jan 2013 Josefine, hvis du slår på at der er lovet uld, da dette står på hjemmesiden, så sørg for at tage et screenprint før du tager kontakt, således at du har et bevis på det stod der, såfremt hun skulle finde på at slette eller rette teksten.

• #18   3. jan 2013 Ja det har jeg også tænkt mig smiley

• #19   3. jan 2013 Godt godt. smiley

Kommentér på:
Kan man kræve gratis omstopning

Annonce