Andre i min stald? part eller opstalder? {{forumTopicSubject}}
jeg har altid haft mine heste til at stå hjemme, og det er jeg utrolig glad for
Min kæreste og jeg købte sidste år en lille gård med 4,5 hektar, hvor vi har lavet bokse og ridebane
I år vil vi lave folefold og roundpen..
MEN jeg er så træt af at være helt alene
Min kæreste er selvfølgelig ude og hjælpe, men generalt er jeg alene... både når jeg rider ture og træner på banen, og også når jeg hygger i stalden
Nu har jeg så tænkt at når pladsen nu er der vil jeg gerne have en eller to ud i min stald, men ved ikke hvad der er smartest, og det er at der kommer en opstalder ud til mig, eller at det er en der hjælper med mine egne heste og har "part"
jeg har 5 heste, en jyde der kan rides (dog nok mest tur) han er ved at blive tilkørt og ville nyde at der var en der puslede om han.. så har jeg min egen ridehest, hende er der ikke ret mange der kan ride, hun er meget speciel, og en lettere nervøs hest.. så har jeg en unghest på 4 som jeg tilrider her i foråret, men hun kræver jo også en rutineret rytter.. så har jeg en avlshoppe og et føl (hun venter også føl til sommer) som meget gerne må jordtrænes og generalt vænnes til flere ting (hun må dog ikke rides pga hun har haft en skade) så tænker jeg om der overhovedet er nogen der ville få noget ud af at have part på mine heste?
jeg ville heller ikke have noget imod en opstalder, men syntes jo helst man skulle kende vedkommende så man vidste det var en der var pålidelig og som kom og så til sin hest, fulgte reglerne, og ville rydde op efter sig, og som ikke skal brokke sig over en helt masse ting (har jeg set rigtig mange steder, og det har afskrækket mig lidt)
så er der nogen der kender noget til det? hvad syntes i ville være en god ide? fordele, ulemper? er der noget man skal tænke specielt meget på ved nogen af delene?
og hvor meget forventer en part eller opstalder?
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
hvad ville du syntes der var godt at få med i sådan en kontrakt?
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
Og en beskrivelse af hvis man ikke overholder tingene hva der skal være af konsekvenser
Vi har også opstalder og det vigtig med klare aftaler
jun 2005
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 289 Svar: 2.388
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
Kan prøve og se om jeg kan sende vores kontrakt til dig
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Men jeg er rigtig glad for at stå privat, efter at have stået to år på et større sted med 40 opstaldere.
Jeg så et opslag ved købmanden og så ringede jeg til dem og kom ud og snakkede med dem. Allerede efter første møde, synes de at jeg passede ind der, og inden hun overhovedet havde set mig ride, tilbød hun mig at ride hendes heste hvis jeg ville, og jeg kunne også låne hendes hest hvis jeg havde en veninde med osv.
Så jeg tror bare, at man skal mærke efter, om man kan lide personen. Man mærker det ret hurtigt, tror jeg. Hun havde først haft en ude og kigge, og de passede slet ikke sammen. Så det tror jeg hurtigt man finder ud af.
Du skal bare sørge for at opridse regler med det samme, og få lavet meget klare aftaler om hvordan det skal foregå. Fx hvor meget du gør og hvor meget hun gør. Om du lukker ind/ud og fodrer, om hun selv skal lukke ind, om hun selv skal blande foder osv.
Og ellers kan du aftale en prøveperiode på fx 2 uger eller en måned, og så skal I snakke sammen efter det, om I begge synes det kører, og hvis det ikke kører, skal I blive enige om hvad der skal ændres, eller om det bare ikke går.
Om det så er part eller opstalder, så skal I være helt enige om det.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
det fungere og jeg har aldrig ikke betalt eller ikke passet mine heste. og det er heller ikke hvad jeg oplever fra hverken mine parter, eller de andre der er opstaldet.
vi har 100% selv pas, og står selv for alt, dog får vi halm med i bokslejen.
pt er vi 4 i stalden,alle meget forskellige, og med stor alderspredning og alle tager deres tørn.
Bonden fodre om morgenen (selvom han ikke slv har hest mere), og jeg lukker ud.og så er der en af de andre der lukker ind. vi har kontakt dagligt med hvem der gør hvad, og er jeg forhindret i at lukke ud er der en af de andre gør.
det kan sagtens fungere og være godt at have opstaldere, man skal bare fra starten af have klare regler.
jun 2005
jeg har også hele tiden ment at der skal være meget klare regler så man ikke gå galt af hinanden
men hensyn til det med at smide ud.. jeg ved at hvis der er en der ikke kommer med foder, ikke lukker sin hest ud eller andet, så ville jeg ikke bare kunne lade den stå.. og hvad gør man så hvis de ikke flytter hesten selvom man siger det? er der regler om hvor længe den kan stå inden man kan sælge eller give den væk?
Grunden til jeg spørger er at min søster har købt sådan en hest.. der havde ikke været noget med ejer de første måneder, men pludselig kom de ikke mere og hesten blev ikke passet.. selvom de blev smidt ud kom de stadig ikke, og de havde hesten i over et halvt år på deres regning indtil de gik til advokater og fik at vide at de kunne sælge hesten.. dog har ejer stadig papir og ejerskifte osv..
Jeg har også et ekstra spørgsmål
syntes det er rart i alle gider give jeres mening, har faktisk slet ikke tænkt tanken at man både kunne have opstalder og parter
aug 2008
gør klart fra starten at du ikke gør den slags. gør op med dig selv hvor meget du vil.
feks fodre du om morgnen, og lukker ud? fodre du aften og lukker ind? muger du ud for folk? osv sæt dig ind i hvor meget du vil gøre for folk og så sig med det samme at der er ting du ikke gør.
ved os der bliver der ikke skiftet dækken, går hesten med dækken har den det samme på ude som inde, med mindre end man selv kommer og skifter.
selvfølgelig er der undtagelser, er det pga skade eller sygdom og i en kortere periode jo så hjælper vi da hinanden med feks dækken og bandager. men ellers er det eget ansvar.
tager en af os på ferie så passer vi andre selvfølgelig hesten, men man kan ikke forvente at der blvier muget under den.
jeg har part til den ene af mine heste, og hun har til ansvar når hun er der, at sørge for at mine heste (dem begge) har hvad de skal have. ofte er det min part der sørger for vand og foder, strøgelse, men sjeg muger ud.
det er svært at forklare på skrift, men for os fungere det, ingen blander sig i måden hvor på den anden passer sin hest, og hver mand passer sin egen.
bortset fra når der lukkes ud, så lukker jeg alle ud med mindre jeg har fået besked på at en ikke skal ud. lukker man ind til normal tid lukker man alle ind. alle fodres samtidig. er der speciel behandling laver vi aftaler indbyrdes eller passer selv vores dyr
jun 2005
jeg havde tænkt mig noget i stil med at jeg gerne vil fodre morgen og aften når mine egne får, så længe der står foder klar til deres hest. jeg havde også tænkt mig at lukke dem alle ud når de har fået morgenmad. Men regnede med at folk selv skulle lukke ind, strø, give hø og muge. Dog har vi minilæsser, så man kunne nok godt betale sig fra hvis man vil have muget
Der er også ridebane som folk selvfølgelig må bruge, men folk skal selv rydde op hvis de stille spring eller andet op på banen, og selvfølgelig samle pærer efter sig når de er færdige. (men der regnede jeg jo også med at træne og ride lidt sammen, og så selvfølgelig hjælpes ad der
hvad er en realistisk pris for sådan en opstaldning? den kommer nok ca til at lyde sådan her:
Stor boks inkl halm, vand og strøm (ville gerne have dem med på mit foder også)
fodres 2xdagligt
Udlukning om morgenen
Ridebane 20x40 med lys (der er også lidt spring og div til brug)
Roundpen efter rigtige mål
store græsfolde om sommeren
og vinterfolde om vinteren
og det er i nordjylland
jeg er itvivl om det nemmeste er at opstalder kommer med på mit foder og hø, så man ikke skal ffinde plads til en masse ekstra?
maj 2011
Følger: 94 Følgere: 91 Heste: 6 Emner: 56 Svar: 222
jun 2005
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 8 Emner: 5 Svar: 110
Jeg har været uheldig et par gange. hvis de ikke passer den er det dit ansvar både med foder smed dyrlæge osv. det bliver hurtigt til rigtigt mange penge. det er også dyrt hvis du skal omkring retten, og det er svært at få folk til at hente den hvis det kører af sporet. jeg oplever at folk betaler i starten, når kassen så er tom stopper de med at betale, og passe hesten og så er det DIT ansvar. måske det var bedre du fik en du kendte godt ud til dig.
jun 2005
Bettina: det er nemlig sådan noget der holder mig lidt tilbage, for hvis man får den forkerte i stalden, så er det jo en helt anden historie.. og dem har jeg masser af eksembler på bare her i nærheden af mig :S
Jeg ville allerhelst have en jeg kender ud til mig, men enten har jeg ikke gode nok faciliteter (ridehal) ellers er det at de har deres heste hjemme, så det bliver for dyrt for dem.. jeg kendte en og det var også meningen hun skulle ud til mig, men hendes hest gik desværre hen og døde af vindkolik for en måned siden
aug 2008
jeg har boks med halm, fold vand og strøm for 600kr pr md. og det er lige uden for randers. vi har ridebane og gode folde, masser af marker at ride på, og tæt til ridehuse, som vi kan komme til uden at skulle ad trafikeret vej.
vi skal selv sørge for Hø wrap og foder, og alle fodre vi med noget forskelligt. det er ikke et problem at finde ud af, og så er der ikke balladen med hvad k0oster det, og kan vi blive enige om hvilket foder vi øsnker at bruge.
selv om du selvfølgelig skal passe på dårlige betalere, så har jeg i de 8 år jeg har stået hvor jeg står endnu ikke oplevet at nogle ikke har betalt og heller ikke at nogle er blevet bedt om at smutte, alle har passet deres heste.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
I den selvpasser stald jeg stod i, blev min hest lukket ud med hendes heste (jeg var eneste opstalder med min hest, sammen med hendes 4-6 heste) om morgenen/formiddagen og den af os der kom derud først, lukkede dem så ind igen. I weekenden lukkede jeg selv min ind/ud.
Udmugning stod jeg selv for + jeg mugede ud ved nogle af hendes. Så plejede vi at hjælpes ad med at give halm/hø og foder om aftenen/eftermiddagen. Der var dog nogle problemer i stalden, og jeg var ikke glad for at være der, fordi jeg følte at jeg blev presset til for mange ting som opstalder, og at hun forventede at jeg gratis tog mig af hendes heste også. Hun vidst godt jeg ikke bare lige kunne flytte min hest pga. pengene, så hun tillod sig at sætte prisen meget højere end den burde, men lavere end andre steder i nærheden, og udnyttede mig generelt alt for meget.
Så husk på, at reglerne ikke kun skal beskytte dig, men også parten.
Men altså - grænserne skal du selv bestemme. I kan evt. aftale, at hvis du skal gøre noget for hende en dag, så skal hun gøre noget en anden dag for dig.
jun 2005
CTS: ja selvfølgelig, kender også sådan et sted, og sådan regner jeg bestemt ikke med det skal være
Andre i min stald? part eller opstalder?