{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Andre i min stald? part eller opstalder? {{forumTopicSubject}}

jeg har altid haft mine heste til at stå hjemme, og det er jeg utrolig glad for smiley Min kæreste og jeg købte sidste år en lille gård med 4,5 hektar, hvor vi har lavet bokse og ridebane smiley I år vil vi lave folefold og roundpen..

MEN jeg er så træt af at være helt alene smiley Min kæreste er selvfølgelig ude og hjælpe, men generalt er jeg alene... både når jeg rider ture og træner på banen, og også når jeg hygger i stalden

Nu har jeg så tænkt at når pladsen nu er der vil jeg gerne have en eller to ud i min stald, men ved ikke hvad der er smartest, og det er at der kommer en opstalder ud til mig, eller at det er en der hjælper med mine egne heste og har "part"

jeg har 5 heste, en jyde der kan rides (dog nok mest tur) han er ved at blive tilkørt og ville nyde at der var en der puslede om han.. så har jeg min egen ridehest, hende er der ikke ret mange der kan ride, hun er meget speciel, og en lettere nervøs hest.. så har jeg en unghest på 4 som jeg tilrider her i foråret, men hun kræver jo også en rutineret rytter.. så har jeg en avlshoppe og et føl (hun venter også føl til sommer) som meget gerne må jordtrænes og generalt vænnes til flere ting (hun må dog ikke rides pga hun har haft en skade) så tænker jeg om der overhovedet er nogen der ville få noget ud af at have part på mine heste? smiley

jeg ville heller ikke have noget imod en opstalder, men syntes jo helst man skulle kende vedkommende så man vidste det var en der var pålidelig og som kom og så til sin hest, fulgte reglerne, og ville rydde op efter sig, og som ikke skal brokke sig over en helt masse ting (har jeg set rigtig mange steder, og det har afskrækket mig lidt)

så er der nogen der kender noget til det? hvad syntes i ville være en god ide? fordele, ulemper? er der noget man skal tænke specielt meget på ved nogen af delene? smiley og hvor meget forventer en part eller opstalder?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andre i min stald? part eller opstalder?
  • #1   7. jan 2013 Vi leder selv efter gård, og min planer at få andre opstaldet ved mig, jeg vil osse gerne ha selskab i stalden, og jeg tænker at hvis man bare sørger for en fornuftig kontrakt, og en god snak med nye "lejere" så bør det være en god start smiley

• #2   7. jan 2013 ja det tænker jeg også, men nu har jeg arbejdet i nogle forskellige stalde, og har oplevet rigtig mange folk at når de betaler for at stå i en stald, så forventer de også en del, og har også set mange der var upålidelige (enten med betaling eller med at passe deres hest) og jeg er jo heller ikke int i at stå med en ekstra hest, og stadig ingen liv i stalden smiley

hvad ville du syntes der var godt at få med i sådan en kontrakt?

• #3   7. jan 2013 Lav en god kontrakt hvor du skær alt ud i pap med betingelserne ved og stå hos jer
    Og en beskrivelse af hvis man ikke overholder tingene hva der skal være af konsekvenser
    Vi har også opstalder og det vigtig med klare aftaler

• #4   7. jan 2013 har du nogle eksempler på hvad i har af regler osv? smiley

• #5   7. jan 2013 Jeg ville hvis det var mig, lede efter part til din jyde og måske hoppe+føllet og få en opstalder eller 2. Det giver lidt liv i stalden, folk skal vel ud og se boksen inden de bestemmer sig, der har du jo muligheden for at sige nej, og finder du parter før opstalder kan det jo være du kan "nøjes" med parter smiley ellers kan du jo sige både parter og opstalder op igen hvis det bliver for meget smiley

• #6   7. jan 2013 Vi har feks at ved grov overtrædelsen af kontrakten kan evt være deres hest ikke bliver passet med foder halm og hø at de kan smides ud fra dag til dag
    Kan prøve og se om jeg kan sende vores kontrakt til dig

• #7   7. jan 2013 Jeg står selv privat nu, ved en der havde det som dig - hun har 3 heste selv, og havde så en boks til overs, som hun ligeså godt kunne leje ud. Jeg har også tidligere stået privat, hvor jeg først havde lånt hendes pony, og redet hendes andre heste osv. og hjulpet hende med stalden osv.

Men jeg er rigtig glad for at stå privat, efter at have stået to år på et større sted med 40 opstaldere.
    Jeg så et opslag ved købmanden og så ringede jeg til dem og kom ud og snakkede med dem. Allerede efter første møde, synes de at jeg passede ind der, og inden hun overhovedet havde set mig ride, tilbød hun mig at ride hendes heste hvis jeg ville, og jeg kunne også låne hendes hest hvis jeg havde en veninde med osv.

Så jeg tror bare, at man skal mærke efter, om man kan lide personen. Man mærker det ret hurtigt, tror jeg. Hun havde først haft en ude og kigge, og de passede slet ikke sammen. Så det tror jeg hurtigt man finder ud af.

Du skal bare sørge for at opridse regler med det samme, og få lavet meget klare aftaler om hvordan det skal foregå. Fx hvor meget du gør og hvor meget hun gør. Om du lukker ind/ud og fodrer, om hun selv skal lukke ind, om hun selv skal blande foder osv.

Og ellers kan du aftale en prøveperiode på fx 2 uger eller en måned, og så skal I snakke sammen efter det, om I begge synes det kører, og hvis det ikke kører, skal I blive enige om hvad der skal ændres, eller om det bare ikke går.

Om det så er part eller opstalder, så skal I være helt enige om det. smiley I kan evt. i samarbejde lave et papir o.lign. hvor I skriver det hele ned på, og hænger op i stalden. Fx hvem der skal gøre hvad og hvornår og hvor tit det skal gøres. smiley

• #8   8. jan 2013 nu er jeg jo så en af dem der står opstaldet, og jeg har stået det samme sted i snart 8år. til at starte med var aftalerne, mundtlige, men efter at vi nye i stalden og der var lidt ballade er der nu kommet kontrakter, og stald regler.
    det fungere og jeg har aldrig ikke betalt eller ikke passet mine heste. og det er heller ikke hvad jeg oplever fra hverken mine parter, eller de andre der er opstaldet.
    vi har 100% selv pas, og står selv for alt, dog får vi halm med i bokslejen.
    pt er vi 4 i stalden,alle meget forskellige, og med stor alderspredning og alle tager deres tørn.

Bonden fodre om morgenen (selvom han ikke slv har hest mere), og jeg lukker ud.og så er der en af de andre der lukker ind. vi har kontakt dagligt med hvem der gør hvad, og er jeg forhindret i at lukke ud er der en af de andre gør.

det kan sagtens fungere og være godt at have opstaldere, man skal bare fra starten af have klare regler.

• #9   8. jan 2013 okay det er rart også at høre fra nogle der står opstaldet smiley hvis der er nogen af jer der har nogle kontrakter, så må i gerne skrive dem her, så man er sikker på man får det hele med smiley

jeg har også hele tiden ment at der skal være meget klare regler så man ikke gå galt af hinanden smiley

men hensyn til det med at smide ud.. jeg ved at hvis der er en der ikke kommer med foder, ikke lukker sin hest ud eller andet, så ville jeg ikke bare kunne lade den stå.. og hvad gør man så hvis de ikke flytter hesten selvom man siger det? er der regler om hvor længe den kan stå inden man kan sælge eller give den væk?

Grunden til jeg spørger er at min søster har købt sådan en hest.. der havde ikke været noget med ejer de første måneder, men pludselig kom de ikke mere og hesten blev ikke passet.. selvom de blev smidt ud kom de stadig ikke, og de havde hesten i over et halvt år på deres regning indtil de gik til advokater og fik at vide at de kunne sælge hesten.. dog har ejer stadig papir og ejerskifte osv..

Jeg har også et ekstra spørgsmål smiley hvis opstalder spørger om man vil gøre forskellige ting, lige give hesten et dækken på, lige lukke ud, lige fodre osv, selvom det er en selvpasserstald, hvor langt skal man så gå? jeg har intet imod at hjælpe engang imellem når mine alligevel skal passes, men hvornår bliver det for meget og for tit, og hvor sætter man grænsen? er det bedre bare at sige nej helt fra start?

syntes det er rart i alle gider give jeres mening, har faktisk slet ikke tænkt tanken at man både kunne have opstalder og parter smiley

• #10   8. jan 2013 jeg står i slv passer stald og vores opstalder, er super flink, til at hjælpe når der er noget, og det er uanset om dethandler om at stå med hesten ved aflivning, dyrlæge eller om det er at passe den under ferie. ingen af os driver rov drift på stald ejer så han siger altid ja. men er ret sikker på hvis vi bad ham skifte dækken, bandager, muge ud, osv alt for tit så ville han sige nej.

gør klart fra starten at du ikke gør den slags. gør op med dig selv hvor meget du vil.
    feks fodre du om morgnen, og lukker ud? fodre du aften og lukker ind? muger du ud for folk? osv sæt dig ind i hvor meget du vil gøre for folk og så sig med det samme at der er ting du ikke gør.

ved os der bliver der ikke skiftet dækken, går hesten med dækken har den det samme på ude som inde, med mindre end man selv kommer og skifter.
    selvfølgelig er der undtagelser, er det pga skade eller sygdom og i en kortere periode jo så hjælper vi da hinanden med feks dækken og bandager. men ellers er det eget ansvar.
    tager en af os på ferie så passer vi andre selvfølgelig hesten, men man kan ikke forvente at der blvier muget under den.

jeg har part til den ene af mine heste, og hun har til ansvar når hun er der, at sørge for at mine heste (dem begge) har hvad de skal have. ofte er det min part der sørger for vand og foder, strøgelse, men sjeg muger ud.

det er svært at forklare på skrift, men for os fungere det, ingen blander sig i måden hvor på den anden passer sin hest, og hver mand passer sin egen.
    bortset fra når der lukkes ud, så lukker jeg alle ud med mindre jeg har fået besked på at en ikke skal ud. lukker man ind til normal tid lukker man alle ind. alle fodres samtidig. er der speciel behandling laver vi aftaler indbyrdes eller passer selv vores dyr

• #11   8. jan 2013 Rikke: det lyder rigtig godt smiley Det er jo noget i den stil jeg gerne vil smiley

jeg havde tænkt mig noget i stil med at jeg gerne vil fodre morgen og aften når mine egne får, så længe der står foder klar til deres hest. jeg havde også tænkt mig at lukke dem alle ud når de har fået morgenmad. Men regnede med at folk selv skulle lukke ind, strø, give hø og muge. Dog har vi minilæsser, så man kunne nok godt betale sig fra hvis man vil have muget smiley hvis hesten skal have noget på på fold, regnede jeg også med at folk selv skiftede osv.
    Der er også ridebane som folk selvfølgelig må bruge, men folk skal selv rydde op hvis de stille spring eller andet op på banen, og selvfølgelig samle pærer efter sig når de er færdige. (men der regnede jeg jo også med at træne og ride lidt sammen, og så selvfølgelig hjælpes ad der smiley her hører joså også at vi holder banen, sørger for at harve osv

hvad er en realistisk pris for sådan en opstaldning? den kommer nok ca til at lyde sådan her:

Stor boks inkl halm, vand og strøm (ville gerne have dem med på mit foder også)
    fodres 2xdagligt
    Udlukning om morgenen
    Ridebane 20x40 med lys (der er også lidt spring og div til brug)
    Roundpen efter rigtige mål
    store græsfolde om sommeren
    og vinterfolde om vinteren

og det er i nordjylland

jeg er itvivl om det nemmeste er at opstalder kommer med på mit foder og hø, så man ikke skal ffinde plads til en masse ekstra?

• #12   8. jan 2013 Bor selv i Nordjylland og vil være meget intra i at hjælpe dig og betale for at ha min hest opstaldet hos dig meget gerne søge nemlig et sted præcis som dit skriv pb

• #13   8. jan 2013 team memories: kan du skrive PB til mig, jeg kan ikke sende kan jeg se smiley

• #14   8. jan 2013 jeg tror mange mennesker ikk er interesseret i og køre samme foder som dig da folk gerne vil sammen sætte deres eget foder og kan have heste som evt skal have andet af særlige grunde så ville ikk tage foder med i..

• #15   8. jan 2013 PAS PÅ

Jeg har været uheldig et par gange. hvis de ikke passer den er det dit ansvar både med foder smed dyrlæge osv. det bliver hurtigt til rigtigt mange penge. det er også dyrt hvis du skal omkring retten, og det er svært at få folk til at hente den hvis det kører af sporet. jeg oplever at folk betaler i starten, når kassen så er tom stopper de med at betale, og passe hesten og så er det DIT ansvar. måske det var bedre du fik en du kendte godt ud til dig.

• #16   8. jan 2013 camilla: kender et opstaldningssted der kører med det, og det kører fint, men jeg har jo også tænkt at så mange er der jo slet ikke her, så det gør nok ikke så meget smiley

Bettina: det er nemlig sådan noget der holder mig lidt tilbage, for hvis man får den forkerte i stalden, så er det jo en helt anden historie.. og dem har jeg masser af eksembler på bare her i nærheden af mig :S

Jeg ville allerhelst have en jeg kender ud til mig, men enten har jeg ikke gode nok faciliteter (ridehal) ellers er det at de har deres heste hjemme, så det bliver for dyrt for dem.. jeg kendte en og det var også meningen hun skulle ud til mig, men hendes hest gik desværre hen og døde af vindkolik for en måned siden smiley og hun skal ikke have hest igen lige forløbig

• #17   8. jan 2013 hmm
    jeg har boks med halm, fold vand og strøm for 600kr pr md. og det er lige uden for randers. vi har ridebane og gode folde, masser af marker at ride på, og tæt til ridehuse, som vi kan komme til uden at skulle ad trafikeret vej.

vi skal selv sørge for Hø wrap og foder, og alle fodre vi med noget forskelligt. det er ikke et problem at finde ud af, og så er der ikke balladen med hvad k0oster det, og kan vi blive enige om hvilket foder vi øsnker at bruge.

selv om du selvfølgelig skal passe på dårlige betalere, så har jeg i de 8 år jeg har stået hvor jeg står endnu ikke oplevet at nogle ikke har betalt og heller ikke at nogle er blevet bedt om at smutte, alle har passet deres heste.

• #18   8. jan 2013 Det med grænserne, skal du selv finde ud af.
    I den selvpasser stald jeg stod i, blev min hest lukket ud med hendes heste (jeg var eneste opstalder med min hest, sammen med hendes 4-6 heste) om morgenen/formiddagen og den af os der kom derud først, lukkede dem så ind igen. I weekenden lukkede jeg selv min ind/ud.

Udmugning stod jeg selv for + jeg mugede ud ved nogle af hendes. Så plejede vi at hjælpes ad med at give halm/hø og foder om aftenen/eftermiddagen. Der var dog nogle problemer i stalden, og jeg var ikke glad for at være der, fordi jeg følte at jeg blev presset til for mange ting som opstalder, og at hun forventede at jeg gratis tog mig af hendes heste også. Hun vidst godt jeg ikke bare lige kunne flytte min hest pga. pengene, så hun tillod sig at sætte prisen meget højere end den burde, men lavere end andre steder i nærheden, og udnyttede mig generelt alt for meget.

Så husk på, at reglerne ikke kun skal beskytte dig, men også parten. smiley
    Men altså - grænserne skal du selv bestemme. I kan evt. aftale, at hvis du skal gøre noget for hende en dag, så skal hun gøre noget en anden dag for dig.

• #19   9. jan 2013 Rikke: det syntes jeg jo lyder ekstremt billigt smiley vi har slet ikke noget i nærheden som kommer ned i den pris smiley

CTS: ja selvfølgelig, kender også sådan et sted, og sådan regner jeg bestemt ikke med det skal være smiley det skal være fair for alle parter smiley

Kommentér på:
Andre i min stald? part eller opstalder?

Annonce