Hovbyld og virus hos hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har i dag stået med en syg hest, hvor jeg måtte tilkalde akut dyrlæge.
Han var igår aftes halt på den venstre forben, kom så på boks natten over og i morges slingrede han så og det virkede ikke som om, at der var forbindelse mellem hoved og ben. Han har hele tiden været klar i hovedet og villet spise.
Dyrlægen ankom og hesten blev nogenlunde diagnosticeret. Hun mente, at det var en hovbyld og en virus på balancenerven.
På trods af at en hovbyld plejer og kunne skæres fri, kunne det ikke lade sig gøre i dette tilfælde. Hun pillede lidt i hoven, men kunne ikke komme op til den, og jeg mindes, at hun sagde noget med, at betændelsen nok ikke havde samlet sig endnu.
Nu lyder mit spørgsmål så på, om jeg burde få smeden ud og tjekke efter, eller om jeg skal følge dyrlægens behandling med sæbevand tre gange dagligt på ubestemt tid, til hun kan få den skrabet ud?
Og er der nogle af jer, der nogensinde har hørt om hest med virus på balancenerven før?
Et lidt andet spørgsmål, men stadig relevant:
Sæbevandet skal bare bestå af sæbespåner og vand, men hvor lang tid skal hoven bades i det af gangen? Det nåede jeg nemlig ikke at opfange.
På forhånd tak!
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 356
Men med sæbevandet, vil jeg sige 10-15 min.
Ca. én gang om dagen. Nogle siger to
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 700
Men tak!
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
Den virkede total slinger og sejlede rundt.
Efter flere dage med dyrlæge flere gange om dagen, pga behandling ikke virkede, viste det sig at hesten havde fået herpes-virus som havde sat sig på balancenerven og givet lammelser i bagpart og tarm/blære !!!
Heldigvis blev lammelserne ikke så slemme at tarm og blære gik i stå . Men det var en slem slem omgang...
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 89 Svar: 295
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 700
Okay. Super Annemette! Tak! Så er det det jeg gør, kører to-tre gange dagligt også må hun komme forbi mandag og kigge på det.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 89 Svar: 295
Hovbyld og virus hos hest