21. jun 2007 Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 244
Boks sur - bider ud efter folk , hvad kan man gøre ?? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen alle sammen
Det står sådan til at vi har en hest i stalden, som er meget boks sur, eller hva man skal kalde det.
Nogen gange er ejeren en tand for hård ved hende, og har lidt løse hænder, hvilket vi har nævnt overfor hende, of hun er så småt stoppet.
Men! Denne kære hoppe, ligger ørene helt tilbage og bider ud efter folk hver gang de går forbi.. For mig "gør det ikke noget" da jeg bare stopper op og siger surt nej! Så går hun selv ind i boksen hvor efter jeg roser hende.. De fleste andre i stalden, slår ud efter hende, både i chok, arrigskab og fordi det irritere dem.
Nu er nogen af dem i stalden så kommet med den "geniale" ide at hesten skal da bare have tremmer for hele boksen, så den ikke kan stikke hovedet ud..
Det syntes jeg er helt forkert!! I forvejen er hesten en som står meget med hovedet ude, og sover altid med hovedet ude af boksen .. Jeg kan godt se det smarte i at sætte træner for, når man står og strigler, fordi hun bider meget i de andre heste. Men ellers syntes jeg det er forkert!!
Hvad kan man gøre for at vænne hende af méd det ? Så jeg kan give det videre til alle andre i stalden
for det er synd den skal være håndsky, og "spærres" inde !
Tak på forhånd
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 369
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
men jeg ville da godt nok ikke have min hest stående i en stald hvor folk havde den holdning til sure heste
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
dec 2006
Følger: 159 Følgere: 137 Heste: 13 Emner: 265 Svar: 1.377
Man kunne også prøve at placere hesten et sted i stalden hvor der går mindst folk forbi.
For mig lyder det som en stresset og utilpas hest.
Får den hø nok? Hvis ikke kan det også medføre adfærds ændring til det værre.
Og så i stedet for at slå ud efter hesten kunne man evt have en lille godbid med i lommen og give den når man går forbi, så den forbinder det med noget godt at folk går forbi den.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 732
Og som andre siger, sætte tremmer op så den ikke kan tage hovedet ud, det tror jeg vil give en ro for alle parter
jun 2011
Følger: 17 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.138
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 105
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
Nogle heste bider jo så også hvis man så kommer hen til den med en godbid, men hvis det kunne lykkes at få den til at forbindd mennesker med mad, så ville det da være smartere end at sætte træmmer for:)
Synes godt i kan sætte træmmer for når i står og strigler, men den skal så være åben når i ikke står og strigler:)
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 369
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
nogen heste stresser over at kunne stikke hovedet ud, andre er møgirriterende når man trækker forbi!
min pony har både stået i tremmeboks, tremmeboks med låge og åben boks og hendes adfærd har været fuldstændig den samme...
aug 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 6 Svar: 60
Den gik fra at være direkte farlig til at være om ikke sød, så medgørlig og med på at man gik forbi og snakkede med hende.
Ellers vil jeg også sige INGEN KLASK!!!!! en boks et roligere sted, masser af foldtid og hø i modsat ende af boksen.
Boks sur - bider ud efter folk , hvad kan man gøre ??