{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.150 visninger | Oprettet:

Boks sur - bider ud efter folk , hvad kan man gøre ?? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen alle sammen smiley
Det står sådan til at vi har en hest i stalden, som er meget boks sur, eller hva man skal kalde det.

Nogen gange er ejeren en tand for hård ved hende, og har lidt løse hænder, hvilket vi har nævnt overfor hende, of hun er så småt stoppet.
Men! Denne kære hoppe, ligger ørene helt tilbage og bider ud efter folk hver gang de går forbi.. For mig "gør det ikke noget" da jeg bare stopper op og siger surt nej! Så går hun selv ind i boksen hvor efter jeg roser hende.. De fleste andre i stalden, slår ud efter hende, både i chok, arrigskab og fordi det irritere dem.

Nu er nogen af dem i stalden så kommet med den "geniale" ide at hesten skal da bare have tremmer for hele boksen, så den ikke kan stikke hovedet ud.. smiley
Det syntes jeg er helt forkert!! I forvejen er hesten en som står meget med hovedet ude, og sover altid med hovedet ude af boksen .. Jeg kan godt se det smarte i at sætte træner for, når man står og strigler, fordi hun bider meget i de andre heste. Men ellers syntes jeg det er forkert!!

Hvad kan man gøre for at vænne hende af méd det ? Så jeg kan give det videre til alle andre i stalden smiley for det er synd den skal være håndsky, og "spærres" inde !

Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Boks sur - bider ud efter folk , hvad kan man gøre ??
  • #1   23. jan 2013 Hellere tremmer for boksen så den kan få fred for mennesker (som den åbenlyst siger fra over for) end den skal have hovedet ude og dagligt svinges/slåes/irettesættes dagligt.

• #2   23. jan 2013 Ville også mene træmmer, ellers skal du til at rette og køre alle andre hvordan de skal færdes i stalden

• #3   23. jan 2013 ja tremmer vil hjælpe den rigtig meget! men ellers kan man lave en låge, så den kan have hovedet ude om natten

men jeg ville da godt nok ikke have min hest stående i en stald hvor folk havde den holdning til sure heste smiley hvilke andre ting kunne de så ikke finde på?

• #4   23. jan 2013 jeg ville ignorer den når det gør det, og ikke give den opmærksomhed, den føler sig på en eller anden måde truet siden den er sur og bider. så det er med at acceptere det og være ligeglad, tror ikke man kan skælde den ud eller slå den også at den holder op.

• #5   23. jan 2013 Kommer den nok på fold? Heste kan godt hvis de står meget inde blive sure og angribe i frustration.

Man kunne også prøve at placere hesten et sted i stalden hvor der går mindst folk forbi.

For mig lyder det som en stresset og utilpas hest.

Får den hø nok? Hvis ikke kan det også medføre adfærds ændring til det værre.

Og så i stedet for at slå ud efter hesten kunne man evt have en lille godbid med i lommen og give den når man går forbi, så den forbinder det med noget godt at folk går forbi den.

• #6   23. jan 2013 Tremmer er ok hvis det er sådan man kan åbne og lukke efter behov. Så kan der være lukket mens folk færdes der eller strigler deres hest og ellers kan man åbne så hesten kan kigge ud. smiley

• #7   23. jan 2013 Jeg ville ignorere den er sur, også bare snakke roligt til den , også nusse den og sårn så den blev tryg ved mig, smiley
    Og som andre siger, sætte tremmer op så den ikke kan tage hovedet ud, det tror jeg vil give en ro for alle parter smiley

• #9   23. jan 2013 Min part er også frygtelig sur i boksen, men en løsning for ham var at stå i en hjørne boks, hvor der ikke så tit går folk forbi som midt i stalden smiley men ellers lyder tremmerfornuftigt da den tydeligvis ikke kan lide folk går tæt på den boks, og jeg tror dem ville blive roligere af det smiley

• #11   23. jan 2013 Jeg tænker, at hesten skal nusses og snakkes med og at man absolut ikke skal slå den. I stalden hvor mine heste står, er der en hest med samme bid tendenser. Hende snakker jeg meget med og giver godbider. Det har hjulpet meget efter jeg sat fokus på det smiley

• #12   23. jan 2013 Nogle gange kan det godt hjælpe hvis alle i stalden har en godbid i lommen. Når hun bidder efter dem, sige hårdt nej, så går den ind og så roser man den og giver den en godbid. På den måde forbinder den mennesker med noget lækkert, samtiddig med at den altså også får at vide at den ikke skal bide:) evt klam den rigtig meget når den så er holdt op.

Nogle heste bider jo så også hvis man så kommer hen til den med en godbid, men hvis det kunne lykkes at få den til at forbindd mennesker med mad, så ville det da være smartere end at sætte træmmer for:)
    Synes godt i kan sætte træmmer for når i står og strigler, men den skal så være åben når i ikke står og strigler:)

• #13   23. jan 2013 Jeg har ikke noget teori bag mig, når jeg siger det her, men når en hest tydeligt viser tegn på, at den IKKE vil have kontakt med mennesker lige NU og føler at den ligefrem skal springe frem og bide, ville jeg sgida ikke tænke "Hey, den skal da nusses og have mere opmærksomhed"? Så "læser" man vel ikke hestens sprog, og ignorerer dens tegn = misforståelser. Det kan eventuelt IMO gå hen og gøre problemet værre? Så hellere stille den i et roligt hjørne af stalden og ignorere den, samt mere foldtid, og så lad ejeren om at træne det væk når hun nu engang er den der har den daglige omgang. Så er der da en begyndelse. Og som sagt, det er bare hvad jeg selv ville tænke.

• #14   23. jan 2013 Tremmer er altså ikke så slemt som I får det til at lyde!
    nogen heste stresser over at kunne stikke hovedet ud, andre er møgirriterende når man trækker forbi!

min pony har både stået i tremmeboks, tremmeboks med låge og åben boks og hendes adfærd har været fuldstændig den samme...

• #15   25. jan 2013 Jeg har også prøvet "gulerodstricket" med en opstaldet pony.
    Den gik fra at være direkte farlig til at være om ikke sød, så medgørlig og med på at man gik forbi og snakkede med hende.

Ellers vil jeg også sige INGEN KLASK!!!!! en boks et roligere sted, masser af foldtid og hø i modsat ende af boksen.

Kommentér på:
Boks sur - bider ud efter folk , hvad kan man gøre ??

Annonce