Er biotin, biotin? {{forumTopicSubject}}
Ja undskyld det dumme spørgsmål, men snakkede med en fra stalden idag om biotin, da hun bruger det til hendes plag og hun sagde det var godt for hove og pels..
Altså vidste så godt at det var til hovene, men pelsen?
Nå men nu til mine nu lidt nysgerri spørgsmål
1. Har surfet lidt rundt på nettet og læst om biotin, og ja det er jo nærmest en jungel, der findes da meget forskellige?? Og også til mennesker... Og så tænker jeg nu, er biotin, biotin eller hvad?? Og hvis ikke hvad er forskellen og hvilken er bedst?
2. Min ifolede avlshoppe har lyse hove og sansynligheden for føllet får lyse hove er meget stor og så var det lige jeg tænkte om man ville kunne hjælpe føllet med at styrke hovene allerede nu hvis jeg giver hoppen biotin?
Tak til dem der vil hjælpe men mine spørgsmål
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.585
Om det hjælper føllet i dannelsen af sine hov hvis du giver hoppen biotin nu, kan jeg ikke udtale mig om. Jeg bed dog at det er en skrøne hvide hov er dårligere end mørke. Min har 2 hvide og 2 mørke hov, og de hvide er faktisk en smule stærker en de mørke iflg min smed.
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
F.eks er Solanum bedre end Viking:-) Jeg bruger dog viking fordi at min heste ikke har voldsomt brug for det
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Ordet biotin er alene et synonym for Vitamin H.
Vitamin H ingår i opbygningen af sund og effektiv hornvækst - dvs hove og negle. Men vitamin H alene gør ikke meget. Vitamin H virker kun i samspil med flere andre stoffer, og kun sammen har de en effekt. Derfor er langt de fleste produkter blandingsprodukter, der består af vitamin H/biotin OG flere andre stoffer.
Vi kalder i hesteverdenen disse blandingsprodukter for "Biotin", men reelt set er biotin blot en enkelt ingrediens ud af mange i disse produkter.
Derfor hjælper det ikke meget, hvis du blot giver hesten ren biotin/vitamin H. Jeg tvivler meget på, at "Biotin-tilskud" gør en væsentlig forskel for føllet. Det vigtigste er, at hoppen er fuldstænig dækket med samtlige vitaminer og mineraler og får de FE, den skal have. På den måde får det en sund hoppe og et sundt afkom. Jeg vil anbefale dig at bruge penge på at få lavet en foderplan af en UVILDIG foderkonsulent (IKKE en, der er ansat hos et bestemt fodermærke!!), og få udregnet, om det, du fodrer med pt er tilstærkkeligt og om der evt skal ændirnger til, i stedet for at købe "Biotin-produkter" i blinde.
mar 2006
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 194
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 877
Hoppen er dækket ind fra top til tå ellers, men har stadig dårlige hove, de flækker dog ikke, men bliver hurtigt "deforme" eller hvad skal man sige
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 1.110
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 118
HoofPak er min egen favorit da den har det højeste biotin indhold pr dosis samtidigt med det har org kobber og zink for bedre optagelse. HoofPak er den billigeste af de 3 top produkter men kvaliteten er så god, at jeg faktisk har kunne gå på halv-dosis og benytte det som vedligeholdelsesprodukt. Hov og pels står i en fantastisk stand året rundt.
Er biotin, biotin?