{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Mere hø eller mere foder? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Ville I vælge at give mere hø eller mere krybbefoder?

Umiddelbart ville jeg helst give mere hø, men det er også noget bøvl. Når nogen stjæler det, og at få det bragt og puttet ind i laden etc.

Wrap duer ikke, da det kun er til en hest. Så jeg ville nok også vælge at vande det. Også bøvl.

Hun får i forvejen 8 kg wrap (er med i prisen i stalden), men selvom jeg har givet meget krybbefoder indtil nu, taber hun sig. Får ikke så meget lige nu, da hun blev træt af sit foder, og går nok helt over til horslux, det spiser hun.

Sadelmageren sagde også med det samme, at hun havde tabt sig. Mærkeligt, for hendes mor var meget mere nøjsom.

Nu kommer der heldigvis snart græs. Indtil da kan jeg ikke ride mere end 4 gange om ugen, i 40 minutter, da hun taber sig med det samme. Hvilket er helt ok med mig, da hun kun er tilredet, skal hun ikke toptunes pt. smiley

Men næste år, hvor hun skal rides mere - sidder og kigger foder, og prøver at bestemme, om hun skal have mere i krybben, eller mere hø?

Ps. Hun er en lille oldenborger på 156 cm. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mere hø eller mere foder?
  • #1   11. feb 2013
    Mere hø :o) - så meget der kan stoppes i hesten.

• #2   11. feb 2013 fryser hun? syntes jeg har læst de kan tabe sig hvis de fryser

• #4   11. feb 2013 mere hø.

• #5   11. feb 2013 Hejsa,

Hun fryser ikke. Jeg skifter dækken efter temperaturen (om hun er varm på ører, bringe etc.).

Set i bakspejlet kan det godt være, hendes mor ikke har kunnet tåle græs/sukker, jeg ved det ikke, for selvom hun kun fik 4 kg hø, så var hun godt i stand, hvis hun samtidig fik græs og et tilskudsfoder med sukker og korn i.

Synes bare det er mærkeligt, når man er vant til at holde igen, for at holde dem levende, at hende her skal der fyldes mere på. smiley

• #6   11. feb 2013 Mere hø!!
    Det kan godt være det er bøvlet for dig, men sådan er det at have hest nogen gange... Så igang og giv mere hø... Alt det hun kan trække.... Hvis du skifter over til Horselux kan jeg anbefale deres Easy og Fiberpillerne, så skal der nok ske noget kombineret med hø...

• #7   11. feb 2013 Det ville hjælpe hvis du skrev hvad og hvor meget krybbefoder du plejer at give hende.

Hø er fint, men måske ikke helt dækkende, hvis vi taler en unghest som skal udvikle sig samtidig med at den skal opbygge muskler. Der kræver de ofte noget mere med kulhydrater og protein i.

• #8   11. feb 2013 Nu kommer jeg med et totalt "politisk ukorrekt" svar haha. Men hvis det kun var over en kort periode på en mdr eller to så ville jeg nok sætte hesten på linamix i den periode og så sørge for at hesten fik mere hø eller wrap i næste vinterperiode.

• #9   11. feb 2013 Mere hø, som de andre siger:-)
    Måske kigge nærmere på det foder du giver nu, hvad med tænderne osv.. der kan være mange "muligheder" der gør den taber sig:-)

• #10   11. feb 2013 Mere hø, skidt med det er lidt besværlig, det er der altså ikke noget at gøre ved!
    Det er det bedste for dem! smiley

• #11   11. feb 2013 Ja, jeg hælder også mest til mere hø. Så er det spændende, om jeg kan finde en forhandler med ikke-støvet hø. Hendes mor har svær astma, men må kigge rundt.

Ps. Hun får nu wrappen i et slowfeeder-net (caisas), og folk siger, hun stadig har hø sent om aftenen, så det er altid noget.

• #12   11. feb 2013 Og så ville jeg også få tjekket tænder og ormestatus...

• #13   11. feb 2013 Det er ikke politisk ukorrekt. smiley

Ja, når jeg skal ride mere skal hun helt klart have noget at sætte muskler af (dem har hun også tabt en del af), og få energi af.

Tænderne er ordnet for 14 dage siden. De bliver ordnet hver 6. måned.

Kulhydrater - ja, det er så det svære, for ved undervisning fik hun hele tiden små nyreslag. Så vi snakker henad forfangenhedsfoder, hun skal have.

Men får lidt olie, fiberpiller etc. Tror næste år skal hun have en del fiberpiller. Medmindre det er nok mere mere hø. Puh, det er svært. Er ikke vant til at fylde på. smiley

• #14   11. feb 2013 Hun fik ormekur i september. Får tjekket ved equilab mindst 2 gange om året, de sidste mange gange har hun haft 200.

• #15   11. feb 2013 Har du fået tjekket for bændelorm? Det kræver en blodprøve...

• #16   11. feb 2013 Hvorfor får hun sit wrap i et hønet? Det burde være let tilgængeligt for hende smiley
    Du kan altså sagtens holde liv i en balle wrap uden den brænder sammen for dig pt, eventuelt kan du spørge stedet om du må købe ekstra wrap af dem?? Så du tager af de baller der allerede er åbne og derfor ikke når at brænde sammen, skulle vi få høje plusgrader snart igen smiley

Du kan sagtens skrue op for fiberpillerne nu?? Hvorfor dog vente til næste år?? smiley

• #17   11. feb 2013 Gitte: Nej, det kræver stadig ikke en blodprøve at teste for bændelorm.... Det kan sagtens påvises i gødningsprøver.... Har jeg da fået 3 gange...

• #18   11. feb 2013
    Jeg fylder en trillebør, godt stoppe til med wrap, samt en godt stoppet til med hø til heste der gerne må tage på. Samt jeg fylder 1-2 hø net af 4 kg.
    Så er der noget tilbage dagen efter men ikke meget :o)

• #19   11. feb 2013 Man kan få meget små wrap pakker. Helt ned til omkring 50-60, sådan en kan du sikkert nok nå at bruge. Ellers skal du finde wrap, der er tørt som hø. Det kan også holde i meget lang tid.

• #20   11. feb 2013 hej gi hende mere wrap det bliver ikke dårligt nu de tager godt på har selv unge oldenborg men de skal selvfølgelig også være dækket ind med vitaminer når de stadig vokser

• #21   11. feb 2013 nu har jeg ikke læst overstående bare hvis nået bliver gentaget smiley

jeg ville få tjekket for orm og evt tænder først og fremmest.

dernæst altid grovfoder fremfor krybbefoder - men evt kan du supplere op og en god gang lucerne gold eller grass o grass.

kan du ikke tilkøbe dig flere kilo igennem opstaldningsstedet? så slipper du for bøvl med opbevarning, tyveri og ekstra tildeling.

• #22   11. feb 2013 Mere hø.
    Få evt dyrlægen til at tage en blodprøve det kan være noget andet der er galt og en prøve for bændelorm..
    Hvor meget olie for den? Min tabte sig også om vinteren på et tidspunkt indtil jeg skiftede foder, til Kraft Grov også fik han på det tidspunkt 4 dl rapsolie om dagen, nu får han kun 2 og han er blevet rigtig pæn

• #23   11. feb 2013 når vi for en hest i stalden der er lidt for tynd så for den noget lucerne fra spillers - Conditioning fibre i sit fodre. det sætter rigtig godt gang i vægten, og man kan hurtigt set resultat smiley men ellers så godt med wrap også.

• #24   11. feb 2013 som jeg forstå det så er tænder og oremkur i orden...
    og du foder allerede med fiberpiller...

Så sidder du fiberpillerne op og mere hø/wrap. Evt. nogen lucerne med olie i. Der er god olie i horselux foder så det ville ikke være nogen dum idé at skifte til det foder.

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Svar: 38
    #25   11. feb 2013 Helt klart mere hø. Har du tænkt på at hun kan være i vækst. Du skriver at hun næsten lige er redet til, så tænker hun er ung. Synes 40 min ridning er hårdt for en unghest. Ville halvere det. Jeg ville nok gå over på noget andet foder eller supplere med noget der feder til det du fodre med nu. Linamix er genialt!

Kommentér på:
Mere hø eller mere foder?

Annonce