{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Et svært valg.... {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'er.
Nu håber jeg i kan hjælpe mig på vej. I skal ikke bestemme noget for mig, men hjælpe mig til at gøre det rigtige. Evt sige hvad i ville gave gjort ud fra mine for/imod argumenter.

Men sagen er den at jeg lige nu rider hos min moster. Hun har 3 heste: en ridepony (Blakken) som jeg nu har redet fast det sidste 1 1/2 år. Hun blev ikke købt før jeg havde sagt ja til at blive part pp hende. Det gør at jeg føler mig forpligtet til at ride og passe hende. Jeg holder rigtig meget af hende, men hun har så mange problemer og dårlige vaner at jeg ikke gider hende mere.
Så har de en shetlandspony (Klavs) som jeg er begyndt at arbejde meget med. Han er skøn at gå ture med og jeg kan alt det med ham jeg ikke kan med Blakken. Undtagen at ride.
Så har de endnu en ridepony (Kasper) som jeg ikke rigtig føler jeg klinger med. Han er skøn, ingen tvivl om det og klart en bedre udgave af Blakken. Dog er jeg utryg ved ny heste, som ham, fordi jeg ikke ved hvordan de vil reagere på ting.

Nu har jeg så nogle valgmuligheder.
Jeg kan....

1) Blive ved at ride Blakken.
Jeg føler det er en pligt at ride hende og omgåes hende. Hun er træls og jeg bliver nemt sur på hende over ingenting. Hun sparker mig og det har gjort mig utryg. Dog elsker jeg hende højt og ved nogenlunde hvordan jeg skal tackle hende. Hun har brug for at blive redet mere end jeg kan klare uden at blive usamarbejdsvillig.

2) Hyggetræne og jordtræne Klavs
Jeg har det altid skønt med ham og han er så nem i forhold til Blakken. Dog ville jeg savne at ride og frygter at jeg ender med at ride ham fordi det er så nemt. Han kan godt tåle at stå stille og så blive håndteret.

3) Droppe det helt
Jeg elsker heste, men det begynder at føles som en sur pligt. Jeg skal passe min skole + venner så kommer kun derud 2-3 gange om ugen, hvilket ikke er meget til 3 heste.

4) Få en til at hjælpe med Blakken
Jeg hat skrevet lidt med Katja fra Zentaur og hun vil gerne komme på lørdag og hjælpe mig. Dog koster det mig 1000-1300kr for 45-90 minutter. Penge jeg har men gerne vil bruge på så meget andet. Jeg er desværre vant til at bruge penge der alligevel ikke nytter noget, og frygter de er spildte. Alt taget i betragtning har jeg selv lidt blandede følelser om det.

5) Andet
Andre forslag?

I skal som sagt ikke vælge for mig, men skubbe mig i den rigtige retning. Håber i vil hjælpe mig..

På forhånd tak.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et svært valg....
  • #1   14. feb 2013
    Kan sagtens forstå du føler dig forpligtet, men det er trods alt et dumt grundlag at anskaffe en pony på, at det er fordi en anden skal have part på denne - det kunne jo ske du mistede interessen, blev syg/skadet, flyttede osv. så du ikke kunne. Dermed skal du ikke føle dig forpligtet.

    Så derfor som nr. 5 - finde en anden og ride.

    De 1000.1300kr lyder dyrt, men selvfølgelig, hvis kørsels penge er inkluderet og hun kommer et stykke fra kan det jo være billigt nok.
    Det er dog en del penge at bruge på en pony der ikke er ens egen.


  • #2   14. feb 2013 Ville fortsætte med ponyen, og snakke med mosteren om hvordan du har det, og snakke med hende om evt. hjælp smiley det går jo ikke at du er utryg ved det smiley

  • #3   14. feb 2013 jeg ville måske overveje en part på Blakken, og så hygge mig med Klavs de dage i stedet? Er det en mugelighed? smiley

  • #4   14. feb 2013 Jeg synes du skal prøve at få hjælp med Blakken smiley Eller, hvad med om du fik hjælp til at komme igang med den anden ride pony? Synes bestemt ikke du skal stoppe helt med det! smiley Men ja det er jo bare min mening smiley Håber du kunne bruge det smiley

  • #5   14. feb 2013 Krikken: Pengene er inkl. kørsel fra Århus til nordjylland. Og hun skal jo undervise mig i at træne min helpart, så det har jeg egentlig ikke noget problem med. Blakken er heller ikke købt til mig, fik det skrevet forkert. Hun er købt som kørepony og jeg er til for at holde hende igang. smiley

    Cecilie: Hun ved hvordan jeg har det med hende. Men hun kan ikke komme med på hver eneste tur eller ride med. Hesten er livsfarlig at have med at.gøre andre steder end på striglepladsen hvor hun er bundet, groft sagt. Hun sparker, smider af, stikker af osv... smiley


  • #6   14. feb 2013 ville fortsætte med blakken, hvis du føler dig tryk ved den er det jo kun godt! og dårlige vaner gælder bare om at vende den af med, evt. få noget hjælp smiley

  • #7   14. feb 2013 5 - Finde en anden hest at ride, helt klart.

    Og så synes jeg virkeligt at 1000-1300kr er MEGET dyrt for 45-90 min, hvad vil hun gøre på den tid til de penge - forvandle hesten om til guld?? (Retorisk spørgsmål, behøver ikke svar, da det er fuldstændigt ligegyldigt, det er for mange penge uanset hvad - og jeg er ellers virkeligt ikke nærig mht. hvor meget jeg bruger på min hest).

    Som sagt, find en anden hest at ride, det andet gør bare at du er en tikkende bombe, og på et eller andet tidspunkt springer du, og indtil du springer render du rundt og er ulykkelig - og der er INTET der er det værd.


  • #8   14. feb 2013
    Ego Sarah! - Så kunne der jo godt findes en anden til og holde hende igang :o)
    Har selv skiftet part fordi jeg gik død i hesten, super skøn hest med dejlig gang. Bare på ingen måde fan af banen, hvilket irriterede mig, troede godt jeg kunne overleve uden i starten men så måtte jeg indse at det blev mere en pligt end fornøjelse at ride hvis det forsatte :o).

    Der er ingen skam i at finde en anden part fordi det ikke duer med nuværende.


  • #9   14. feb 2013 Avalon: Stedet er lukket med låge, så man kan ikke komme ind uden der er nogen hjemme. Det gør det lidt svært.

    Anna: Føler mig bare ikke særlig tryg ved ham. Det er lang tid siden jeg sidst har redet ham og har ingen støtte fra ejer eller andre.


  • #10   14. feb 2013 I må lige vente med et ordentlig svar til imorgen. Min mobil kan overhovedet ikke følge med smiley

  • #11   14. feb 2013 Prøv evt. at finde en anden der kan hjælpe dig med Blakken :-)? Det er meget dyrt synes jeg.

    Jeg ved ikke hvor du bor henne af, men måske jeg kunne anbefale en?
    Evt. ville jeg også gerne selv komme og give mit bud - det ville intet koste udover penge til benzin/bus/tog. Jeg har tidligere hjulpet til med heste og trænere med divs. problemstillinger, så har noget erfaring efterhånden.

    Men smid en besked hvis det er, om ikke andet kan jeg som sagt måske anbefale en smiley


  • #13   14. feb 2013 Jeg er godt nok ikke fan af "bare at skifte hest". Men i denne situation synes jeg virkelig at du skulle overlade Blakken til nogle andre smiley
    Som de andre siger, så er det en dyr hjælp du har søgt dig!

    Får du undervisning? Hvis du virkelig gerne vil Blakken, så tror jeg det kunne være en god ide at smide penge i en ugentligt undervisning, frem for at få en times hjælp +/- en enkelt gang..

    Var jeg dig, ville jeg udelukkende koncentrere mig om Klavs fra nu af, og føler du, at du ikke kan leve uden ridehest, så find dig en ny part, når den tid kommer smiley


    Ang Blakken, så synes jeg du skulle lade nogle andre overtage hende, dels fordi du lyder til at have opgivet den, dels fordi du skriver den gør dig hidsig, og dels fordi du risikere at blive så utryg ved heste generelt, at du helt opgiver det på sigt - det ville være en sørgelig slutning på det hele..
    Jeg er selv moster, og kom min nevø og sagde det, ville jeg frem for alt andet, tænke på hans velbefindende, fremfor om han havde været med til at vælge hesten eller ej! Du skal med andre ord ikke have dårlig samvittighed over ikke at have overskuddet til Blakken.. Det er mere end iorden at sige fra! smiley


  • #14   14. feb 2013 Jeg synes også, at 1000-1300 er mange penge på en hest, der ikke er ens egen.
    Hvis jeg var dig, ville jeg måske snakke med din moster om, hvordan det hænger sammen, og evt. foreslå, at hun sørger for hjælp til dig og hesten? Eller I kunne måske dele afgiften, alt andet synes jeg ikke lyder fair...
    Hvis du er glad for Klavs, så synes jeg helt klart også, at du bør fortsætte med ham, selvom du måske ikke vil fortsætte med at passe/ride Blakken. Og så kan du jo, hvis du en dag føler, at du mangler ridningen, få part/låne/købe en pony eller hest.

    Det er super træls, når man bliver utryg ved ponyen. Selv er jeg utryg ved min, for hun stejler og sparker også. Det er rigtig forfærdeligt, at stå med sådan en hest/pony. Havde det været din egen, så synes jeg helt klart, at du skulle kæmpe videre, evt. med hjælp... Men fordi det ikke er din, så hvis du vil blive ved, synes jeg, at du skal foreslå din moster og dig deler den udgift. smiley


  • #17   15. feb 2013 Det er et skud i tågen men måske kunne en healer hjælpe? Har ikke selv nogle erfaringer med dette men man har jo hørt nogle historier smiley

  • #18   15. feb 2013 Så kan jeg svare jer igen smiley

    Diablo: Jeg er netop ikke tryg ved hende, overhovedet. Hun har faktisk gjort så at jeg er utryg ved alle andre heste.

    Tasha: De fleste af pengene går til benzinpenge. Jeg kan simpelthen ikke finde en dygtig en tæt på mig..

    Krikken: Jeg ville rigtig gerne finde en anden til at ride hende, men som skrevet er det et lukket sted med højt hegn hele vejen rundt så medmindre man selv har fjernbetjening til at komme ind, skal man vente på ejerne kommer. Og det er for det meste efter 15.30.
    Desuden føler jeg at jeg bare givet problemet videre. Det er min skyld at hun er som hun er og jeg har det dårligt med at folk skal døje med hende pga mig..

    Smut: Du får lige en pb smiley

    Djafur: Ser ingen grund til hvorfor jeg ikke skulle få flere øjne på det end mine egne og min mosters. Hun ved hvordan jeg har det men det er rart at høre andres mening også smiley

    Hønsemusen: Jeg er bestemt heller ikke fan af bare at skifte. Men nu har jeg kæmpet med hende i 1½ år og det bliver bare værre og værre. Jeg får undervisning men det er rideskoleundervisning. Altså har jeg ingen til at undervise mig når jeg henter hende på fold og rider hende til rideskolen.
    Ville rigtig gerne have en til at undervise mig privat men har hverken ridebane eller ridehus og folk må ikke undervise mig på rideskolen. Og har heller ingen trailer så det er lidt umuligt.

    Sofie: Jeg fortsætter med Klavs uanset hvad. Vil helst selv finde en da min moster er gammeldags ang håndtering af heste og vil gerne have en ud der ikke tror det bare er at sætte hesten på plads.

    Lama: Ville rigtig gerne have en dygtig person ud, men der er bare ingen i nærheden af mig..
    Og selvfølgelig kommer jeg da, både med hest og det hele smiley Meen.. Hun er bare livsfarlig smiley Hun sparker mig, hun sparker andre, hun sparker andre heste, hun stikker af og smider af og er generalt et større problem end jeg kan magte.. Og bestemt ikke noget jeg vil udsætte andre for smiley

    Løvgreen: Mener du til Blakken? Det kunne det nok godt, vil gerne vide hvorfor hun gør som hun gør og hvorfor hun er som hun er.

    DD: Forlade hende kommer jeg aldrig til. Det betyder hun for meget til. Jeg vil altid komme og om ikke andet træne Klavs. Så glemt bliver hun ikke


  • #19   15. feb 2013
    Ego Sarah! - Er det din skyld at hesten er som den er? Hvordan det? Har du lært hesten tingene eller ikke kunne træne dem væk?
    Der er ingen dårlig ting i at erkende at nogle problemer er for store for en at håndtere eller at man ikke kan finde på en løsning til dem.

    Om folk skal døje med en hest vælger de ski da selv, det skal du ikke tage stilling til.

    Hvis du stopper med at være der, så vil din moster vel finde en løsning så andre kan komme ind også - det skal ikke være noget DU skal tænke over, det er ikke din hest og dit ansvar at finde en ny rytter.


  • #20   15. feb 2013 Krikken: Jeg føler helt bestemt at det er min skyld, selvom jeg godt kan se at du nok har ret. Det er ikke fordi at jeg har proppet hende med godbidder når hun har sparket, men da jeg lærte at hun kunne finde på at sparke mig blev jeg bange og slap hende med det samme hun begyndte at stikke af. Jeg var for dårlig til at rette på hende og overforkælede hende.

    Men kan godt se at du har ret, det er ikke rigtig mit problem. Men da jeg kom derover i onsdags og snakket faldt på at jeg var træt af hende og bange for hende sagde min mosters mand at så må de sælge hende. Og det vil jeg bestemt gerne undgå..


  • #22   15. feb 2013
    Så du vil blive ved en hest du ikke får noget ud af, bliver trist af at omgås, måske lidt sur og frusteret, fordi den så skal sælges? Det duer jo bare ikke.
    Du bliver heller ikke ved en kæreste der gør dig sur og muggen, fordi han nu alligevel er meget sød og helst ikke må få en anden kæreste.

    Og ang. det at sparke så er din reaktion ganske naturlig, man bliver bange samt vi er ikke alle supermænd og kan holde heste der stikker af.
    Ligeledes lære man af sine fejl og finder ud af at man skulle have handlet anderledes, men nu ikke kan rette fejlen.

    Men det lader til at du egentligt har bestemt dig, inden emnet blev oprettet - hvilket der intet er galt i, men så er det svært at komme med råd for det er lidt som at banke hovedet imod en dør.

    Hesten skal helst være et fristed - det bliver den ikke når man banker hovedet imod en dør hver gang :o)


  • #23   15. feb 2013 Lama: Det kunne man jo også gøre smiley Men der er trods alt lang tid til sommer.. smiley

  • #25   15. feb 2013 Du har nok ret Krikken. Jeg må vel se om jeg kan holde lidt pause med hende og så hygge mig med den lille. Når vejret er lidt bedre og jeg ikke længere ser hende som en sur pligt kan jeg så prøve igen. Evt finde en til at hjælpe mig.

    Lama: Jo, jeg lader hende stå. Så må jeg se om hun bliver bedre til sommer smiley


  • #27   15. feb 2013 Lama: Du er garanteret bedre til at klare sådan noget end jeg er smiley Du kommer bare smiley

  • #30   15. feb 2013 No way! Enten forbedrer hun sig ellers kommer jeg med den lille smiley
    Jeg kommer og henter dig gør jeg smiley


  • #31   15. feb 2013 Har faktisk overvejet det smiley

  • #34   15. feb 2013 Det skal overvejes smiley
    Og du kommer bare! Så betaler jeg gerne transport penge smiley


  • #36   15. feb 2013 Jeg er lykkeligt uvidende smiley

  • #38   15. feb 2013 Ikke hvis de alle sammen bor fra Århus og ned smiley

  • #39   15. feb 2013
    Hvor bor du iøvrigt? Kunne være jeg kendte en træner i dit område :o)


  • #40   15. feb 2013 Jeg bor i 9600 området smiley

  • #42   15. feb 2013 Hehe, kun smiley
    Der er kun 88,8km ifølge krak smiley


  • #44   15. feb 2013 Med tog? Kun 39km smiley

  • #46   15. feb 2013 Tror der er en station i Arden som kun ligger 30km væk smiley

  • #47   15. feb 2013 Jeg sys ikk du skal bruge den slags penge på en hest som ikk er din..

    Jeg sys evt du måske skal finde noget billiger hjælpe eller finde en part som passer til dig


  • #49   15. feb 2013 Træningen går jo også til hesten.. Og jeg sys det for mange penge og bruge på en andens hest det bare min mening.. Især nå man ikk engang ved om man få noget ud af det..

  • #50   15. feb 2013 Camilla: Skulle det ske at jeg ender med at kunne træne hende som en hver anden hest regner jeg med at købe hende den dag jeg selv skal have hest. Hun er jo ikke bare naboens pony der skal strigles en gang imellem, hun er jo min helpart og skulle gerne være det mange år frem smiley
    Men indtil videre ser jeg lige på mine muligheder, om jeg kan få en billigere person ud og hjælpe mig inden jeg tilkalder de proff folk smiley


  • #51   15. feb 2013
    Ligesom jeg ikke vil bruge 3000kr på en ny sadel til en part, så vil jeg heller ikke bruge 1500kr på undervisning.
    Men det er forskelligt hvem man er og hvad man syntes er meget. Jeg er også en nærigrøv der ikke syntes at den pris akadmiske undervisere tager er særlig SU venlig, eller en beriders undervisningspris er særligt skøn.



  • #54   15. feb 2013 Og så sidder man her og tænker ''Okay.. Jeg har faktisk brugt 3500 på en sadel'' smiley
    Men den passer heldigvis fjordhesten smiley

    Lama: Det må du vel selv om smiley Jeg siger ja tak til al den hjælp jeg kan få og du er 99% sikkert bedre til heste end jeg er smiley


  • #55   19. feb 2013 Altså Ego.... nu kender jeg dig jo privat smiley
    Jeg tænker lidt og høre Jørn Ove efter undervisning, han er jo sygt dygtigt ö. og jeg tror også han ville kunne hjælpe med Blakken:-) Ellers må have dig en tur afsted på sofaen xD
    TEAM BANEVANG LÆNGE LEVE!


  • #56   23. feb 2013 OPDATERING!
    Jeg tror helt ærlig jeg bare var vred på hende over det hun gjorde i søndags. Jeg har besluttet at droppe halridningen på hende indtil til sommer, der kan jeg så begynde langsomt med hende igen. Indtil da bliver hun brugt af mig som luksus skovturspony og markfræser smiley Men først når vejret igen tillader det smiley
    Hendes problemer har jeg snakket med en BBH instruktør om. Så må jeg se om jeg kan få hende ud og kigge på hende smiley
    Klavs bliver min gå/løbe turpony og hyggepony. Ligesom før smiley Og Kasper skal til at komme i form når foråret kommer igen smiley Det vil jeg tvinge hans part til at gøre. (Ja Emma aka PEK. Den var henvendt til dig!) smiley



  • #58   24. feb 2013 Du kan ikke tvinge mig MUHAHAHA......
    Ej spøg til side, han kan ikke komme i form, han er dødsømt til at forblive den lille fede sofa han nu engang er xD


Kommentér på:
Et svært valg....

Annonce