4.077 visninger
|
Oprettet:
Part? hvad skal det koste? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg er lidt interesseret i folks meninger så hvad syntes i en part skal koste?
Min mening:
Man kan se på det fra to sider:
Ejerens: Det er min hest, så selvfølgelig skal du betale
Partens: Ja men det er dig der ikke har tid eller er for stor til hesten, så jeg gør dig en tjeneste
Hvad syntes i det skal koste?
jun 2012
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 227
Min part rider 3 gange om ugen for 500 kr, men det er så også ret billigt..
dec 2010
Følger: 125 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 583
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
skal hesten også muges ud ved, er der staldvagter? ridebane og ridehus?
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 14 Emner: 116 Svar: 1.343
Så det er ikke fordi jeg egentlig vil have penge for det, men fordi at man spilder min tid hvis de kun kommer hver anden gang (altså taler ikke om de parter jeg har nu)
aug 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 185
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 182
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 120 Heste: 2 Emner: 664 Svar: 3.104
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Ergo man gør noget for hinanden ikke bare rytter der gør noget for ejer overhovedet det er begge der gør noget for hinanden..
Derfor mener jeg det skal være gratis..
DOG går hesten MB dressur eller spring og er super dygtig forstår jeg godt man tager penge for det, men en middelmådig hest hvor rytter kan lære hesten noget og hesten kan lære rytter noget tja der synes jeg det skal være gratis..
Desværre oplever jeg med de gratis parter at de på ingen måde er seriøse overhovedet
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 619
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 619
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Min økonomi syntes det er bedst hvis det er gratis, men kunne acceptere et symbolsk beløb alla 300kr. Men så ville der kræve at hesten ikke bare var tur hest.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Men igen man må vurdere fra hest og ejer gang til gang. Som flere skriver. Skal parten have undervisning, skal der laves pligter mugning fodring. Vagter hvad må man som part spring dressur tur. Hvor mange dage. Mulighed for konkurencer, dyrskuer. Osv osv.
Man kan også vurdere om hesten lærer noget at rytteren!
Der rigtig mange ting at tage hensyn til. Men det dyrt at holde hest. Og har man ikke råd eller erfaring til at købe hest, er part det næstbedste. Og for det meste vil jeg mene 3-600kr er en fair pris for mellem 2-3 dage og parten så selv betaler undervisning.
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 546
Men ville dog også sige, at hvis det er en dygtig rytter der skal uddanne hesten, synes jeg ikke det er okay at tage det store i betaling.
Indrømmer gerne at jeg ind imellem krummer tæer, når folk brokker sig over at skulle betale en part. Har selv et par gange overvejede at finde en part til min et par gange om ugen, ikke fordi jeg ikke har tid til at passe ham, men fordi jeg ikke kan nå at ride ham. Han tager absolut ingen skade af at stå stille et par dage om ugen, men min tanke var at der ligeså godt var en hesteløs pige der kunne få glæde af ham de dage. Så kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle tage lidt betaling for det....
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Er også af den holdning at det er okay at tage lidt, så længe det ikke er for meget
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.228
Alt andet lige, skal man alså huske, at ja parten gør måske ejer en tjeneste, ved at ride hesten, så den ikke skulle have fri den dag, men ejer gør jo nærmest parten en større tjeneste ved at stille hest til rådighed, således at parten kan dyrke sin sport. Alt andet lige, uden parter er der stadig ejere, men uden ejere er der alså ingen parter.
Hvis man vil ha en dygtig rytter, som skal uddanne hesten, er der i min verden ikke længere tale om en part, men nærmere en berider/rytter der tager hesten i ridning, for at uddanne den, og det er jo en helt anden ting.
Men i min verden er der ved dygtig rytter alså heller ikke tale om en hvilken som helst LA rytter. Ja selvfølgelig kan man da ride hvis man rider LA, men ligefrem at kalde en LA rytter for dygtig? Dygtig er i min verden når man klart er i den bedste/bedre gruppe, og det er en LA rytter tros alt ikke. (intet ondt sagt om LA ryttere, eller lavere, rider selv lavere.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
Når man vælger at søge part til sin hest, er det typisk grundet pres på tid eller økonomi. Man vælger at søge én, med hvem man kan dele sin hest - med alt hvad det indebærer. Til gengæld har parten så også den fulde ret til hesten de aftalte dage, og bør have mere eller mindre samme muligheder som ejer, da udgifterne er de samme. Når du har halvpart, jamen så har du simpelthen en halv hest. Halvdelen af udgifterne, halvdelen af mulighederne, halvdelen af arbejdet og ansvaret. Så er der jo mange ejere, der alligevel gerne vil forbeholde sig en lidt større brøkdel ret til hesten, fx når det gælder stævner, valg af underviser, mm. - og de vælger derfor at lade parten betale lidt under halvdelen af udgifterne, så ejers anpart i hesten forbliver lidt større.
Det betyder ordet 'part' i mine øjne. En hjælp er for mig at se, hvis du får en anden til at komme ud og strigle, passe og lave staldarbejdet - og motionere din hest når den trænger, men du ikke selv har tid. Men uden yderligere rettigheder. Dette bør ikke koste noget, andet end højt et symbolsk beløb - og når nogen tillader sig at kalde dét "part" og tage hundredevis af kroner for det, bliver jeg lettere arrig. Men hvis du har en halvpart i hesten, i ordets oprindelige betydning - så ejer du jo i bund og grund en halv hest, og selvfølgelig skal der da betales for det. :o)
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Emner: 6 Svar: 126
Min uforbeholdende mening er at selvfølgelig skal man betale for at have part på en hest....
Hvor meget man skal betale kommer selvfølgelig helt an på hvor meget frihed der er i parten...
Som udgangspunkt vil jeg sige at hvis man har mulighed for selv at bestemme over hesten de dage man har den og deltage i dv. stævner osv...Så er det da en selvfølge at man betaler som min. det halve af hvad det koster at holde hest..og hvis man er utilfreds med det..så kan man da bare købe en hest selv...det der med at man hjælper osv. ....glem det.....Det er ikke det det drejer sig om..det er et tilbud om at få et ansvar og glæde af en hest uden at stå med det endelige og store ansvar og ikke have den store tegnebog oppe for at købe hesten....Jeg er træt af alle de indslag om folk der tror de gør ejeren en kæmpe tjeneste og at de nærmest skal ha penge for det....Så køb da din egen hest...!!!
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 827
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 37 Emner: 6 Svar: 126
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 561
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
500 for en dag om ugen
1000 for to
Hvis hesten nu kommer hjem med en skade efter parten har redet er der " no hard feelings" fordi parten netop betaler for at have part og derfor også de udgifter der er forbundet med at have hest
aug 2012
Følger: 38 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 281
jan 2010
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 280
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
Jeg ville dog ikke selv tage penge for en part og har da tidligere betalt en dygtig rytter for at ride Focus en gang i ugen. På den anden side har jeg heller ikke nogen til at ride Focus, som jeg ikke kender eller stoler på.
Part? hvad skal det koste?