Blogger
28. aug 2004 Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Hvis du prøver en hest.... {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
BLot et forundrings spørgsmål her en søndag aften!
Hvis du har ude og prøve en hest, enten som du skulle købe / til part eller måske bare prøve en venindes...
Lad os nu f.eks sige at ejeren gerne vil have hesten går meget dybt i ridning og du personligt mener at dette er forkert ridning. Ville du så alligevel ride sådan på hesten hvis ejeren stod og sagde du skulle?
Eller hvis nu ejeren sagde at hesten var vant til at få en i røven når den f.eks gik for langsomt, ville du så gøre det når ejeren sagde det (og du var ude og prøve den) selvom du måske selv mente det var forkert?
Jeg har nu flere gange set ryttere prøve parter eller andet hvor at rytteren måske normalt er en blid og sød rytter, men at ejeren til prøvningen faktisk får rytteren til at ride hesten grimt og at rytteren senere har dårlig samvittighed over at have redet sådan. Man kan sige at det er "lav rygrad" ikke at sige fra, men gør i det? Og kan i ærligt gøre det? Og har i gjort det?
eller syntes i det er svært når hestens ejer står og siger: "Hvis du ikke rider den så dybt så går den bare ikke korrekt" eller noget i den dur?
Blot en forundring.
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
Jeg synes ikke prøvningen skal være anderledes end du ville træne den til hverdag efterfølgende (-:
jan 2009
Følger: 73 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.091
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 561
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 504
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Mere fordi jeg flere gange nu har set folk prøve heste hvor de har redet på en måde de normalt ikke ville, fordi at ejeren bad dem om det...
apr 2009
Følger: 86 Følgere: 82 Heste: 8 Emner: 27 Svar: 169
I forbindelse med part tror jeg ikke jeg ville være interesseret i at få part i hesten så, da jeg mener at man skal være enig med ejeren om ridningen, hvis man skal deles om hesten. Og jeg vil bestemt ikke ændre min ridning for at kunne ride hesten.
Og jeg ville ALDRIG bruge vold ! Og vil heller aldrig presse en hest som jeg ikke kender.
Vil så lige sige at jeg heldigvis aldrig har været ude for det
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Hvis ejeren nu har sagt, bare hiv lidt i tøjlen der og spark til den, så ville jeg ikke gøre det, men bare sige at jeg er red på en anden måde til daglig og derfor forekom det mig ikke ''naturligt'' at gøre det..
ja, det kommer lidt an på situationen
jul 2011
Følger: 103 Følgere: 108 Heste: 12 Emner: 50 Svar: 2.890
1. Lader man mig prøve sin hest, så skal man forvente at jeg siger min mening om tingene.. Om jeg klapper hesten en i røven med pisken er mit valg.. Jeg bedømmer situationen, og vælger derudfra..
2. Når nogen prøver min hest, foregår det 100 % på min måde.. Jeg ved at det jeg gør ikke skader hesten osv.. Har haft min veninde oppe på Tykke er par gange, og så snart hun ikke stopper med hendes saven, konstante sparken, (osv) siger jeg godt nok stop..
Tror godt folk kan fornemme på mig at jeg gør tingene på min måde.. Jeg respektere selvfølgelig hvad de mener og vil have mig til at gøre, men ber de mig om (fx) at klappe hesten en, gør jeg det kun hvis jeg ser en grund!
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.636
Der er intet værre, end at ride en hest, hvor ejeren står og siger, hvad man skal gøre, når det tydeligvis er derfor problemet er kommet
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Tror langt hen af vejen at jeg vil prøve at tilpasse mig ejers ønsker, vel at mærke hvis jeg syntes det er noget jeg kan gå ind for, hvis en evt ejer syntes at hesten skal rives i munden/slås i hovedet eller lignende, så ville jeg endten stå af og sige det som det er, at det ikke er noget jeg kan være med på,
eller prøve at være lidt diplomatisk og prøve at snakke med ejer om hvorfor vedkommende mener at det skal gøres (hvem ved måske er de til at tale med, og ved bare ikke bedre)
Men det kommer nok også an på ens egen alder, og tro på sig selv om man siger noget eller ej..
Selv er jeg da heldivis nået til det punkt hvor jeg ved hvad jeg syntes er etisk at gøre, og hvilke metoder jeg holder mig langt væk fra.
feb 2012
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 2 Svar: 50
Til en prøveridning med henblik på salg er det i min verden noget helt andet. Her skal man da ride som man selv synes hesten skal rides, og så egentlig være ligeglad med hvad ejeren plejede at gøre. For hvis man ender med at ville købe hesten, skal man da ikke have prøveredet den som man slet ikke ville ride den i hverdagen.
Bare min mening
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Hvorfor?
Jeg ville meget gerne gøre et godt indtryk og få part på hesten. Jeg fortalte ejeren, at jeg havde redet uden bid i 2 år, går meget ind for en korrekt træning af hesten og at jeg ville ride hesten bidløst.
Jeg lod mig undervise i noget, som jeg er dybt og inderligt imod. Det kan jeg kun fortryde i dag. Stakkels hest, men det var nu engang mit følelsesmæssige behov, der bestemte dengang. Jeg ville have en anden part til at tage fokus væk fra tabet af min elskede tidligere part, som jeg netop havde opsagt
Nu ville jeg ikke gøre det. Jeg har siden dengang redet heste på "min egen måde", når jeg har prøvet dem. Det gælder min lånehest og en anden hest, og jeg blev tilbudt begge heste, så jeg har lært noget dér
Skal jeg ud og have hest, så skal det være en følle-baby, så ridning er ikke nødvendigt der.
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 28 Svar: 298
Du har bestemt fat i noget der der er hver at tænke over
okt 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 244
For jeg vil ikke ride som en dressur eller en som slår hesten.
Jeg syntes det er vigtig at det er på plads for noget aftales.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Ofte er jeg dog også på ryggen af de her heste, fordi ejer har bedt mig hjælpe, og så står ejer jo ikke og retter på mig ;o)
En ting er at ejer fortæller hvad der plejer at fungere. F.eks. Hvis ejer rider med lidt løsere tøjler, er let ved schenklen eller lign. Så vil jeg da som udgangspunkt følge de råd. Men mine principper, dem står jeg fast ved
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 504
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
Self er det ikke okay at give hesten slag bare fordi at ejeren siger det. Så hellere tag det stille og rolig og finde problemet...
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Det kan godt være jeg også kunne blive fysisk truende overfor hende så.
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 139
Som regel når jeg prøver hest/part ligger jeg op til at ejer lige fortæller lidt om hesten inden ridning og evt. rider den inden jeg sætter mig op, så jeg også kan vurdere den fra jorden. Hvorefter jeg sætter mig op og ridder hesten uden at blive rettet, dog lytter jeg gerne til de enkelte råd ejer kommer med. I min verden giver det god mening for begge parter at gøre det på denne måde, da det giver mig et førstehåndsindtryk af hvordan hesten virkelig er og samtidig danner ejer sig et billede af hvem jeg er som person og hvordan jeg takler hesten
Selvfølgelig er min ridemåde forskellig fra hest til hest, da de jo har hver deres måde at forstå tingene på, men samtidig vil jeg ikke rette ind efter det ejer ønsker, hvis jeg selv finder det forkert. Så man kan godt sige at jeg lytter til ejer, men som de andre siger, vi jeg samtidig ikke overskride de grænser og de holdninger jeg har til ridning.
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 833
Selvfølgelig skal man kunne se sig selv i øjnene og ikke gøre noget, man selv forfærdes over - men kan man ikke få sig selv til at sparke til nogle gange, så er det bare ikke min hest, man skal ride på. (Og nej, det er ikke fordi jeg er ignorant og mishandler ham og han kun går fremad, fordi jeg tæsker løs på det stakkels kræ, han skal bare 'vækkes' et par gange, og så går han frisk og fremad for fine hjælpere resten af tiden)
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
MEN jeg ville aldrig slå en hest i røven bare fordi de sagde det.. Hvis de sagde jeg skulle ride den dybere jah såh ville jeg gøre det for det er deres hest og dem som bestemmer.. lige som hvis de vil have hoved længere frem så få den det.. Ejers hest = ejer bestemmer.. Jeg kan sagtens ride en hest efter ejerens pricipper uden at jeg føler jeg skal have dårlig samvigtighed bag efter medminde ejeren selvfølgelig er grotesk og siger jeg skal sav eheste i munden bare losse til hesten også vidre..
Jeg kan sagtens ride med blød hånd og ride med benen selvom hest skal være fremme nede oppe eller what ever..
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 83
mar 2008
Følger: 119 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 161 Svar: 1.529
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men ville ikke til at kloge i hvordan hendes hest skal rides, det ved hun vel bedst selv.
Men plejer nu også at have min egen træner med ude, så underviser hun mig i stedet for ejeren
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.028
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
Min datter har brugt meget tid og energi på at uddanne hesten så den kan rides for ben og sæde, desuden skal man have en ekstrem rolig og korrekt placeret hånd.
Har haft part i kort tid som ikke kunne ride sådan, og det stressede ham ekstrem. Han begyndte at knirke tænder og vil ikke engang have bid i munden mere ved hende. Da min datter så kom og red ham igen, var der ingen problemer at all, han tog rolig og villig sit bid i munden. Efterhånden er hans stresssymptomer også ved at aftage...men det tog sin tid.
SÅ ejer mener ikke noget ondt hvis parten skal ride efter deres anvisninger, det er også for hestens skyld.
En part vil vel også kun hesten det bedste...eller.
(Vil lige understreg at pigen intet ondt gjorde ved min hest, hun var en meget sød pige!)
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 953
Jeg oplevede én gang en ejer "undersvise" mig da jeg var oppe og prøve hendes hest, og når jeg tænker tilbage var det jo i virkeligheden dybt forkert. Jeg gik jo efter at købe en hest til MIG SELV, så det er jo fuldstændigt irrelevant hvordan sælger mener den skal rides - jeg prøver hesten for at se om jeg kan ride den, og om jeg har kemi med den - og det er altså svært at mærke med en eller anden hysterisk ejer der ånder en i nakken.
Min jagt efter hest endte den dag jeg tog ud og prøvede en hest selv, alene. Sælger forholdte sig fuldstændigt passiv, og jeg red bare rundt på hesten sådan som jeg nu engang havde lyst til. Det er det eneste rigtige i min verden, fordi det er jo køberen der står og skal magte hesten på egen hånd når køberen får den hjem.
Med parter er det jo lidt anderledes - men når man står og skal købe hest er ovenstående det eneste rigtige i min verden.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Du kunne jo også have fortalt pigen hvordan hesten var i stedet for moren ;o)
okt 2012
Følger: 74 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 189
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
jan 2009
Følger: 59 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 27
Hvis du prøver en hest....