{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.214 visninger | Oprettet:

Hvis du prøver en hest.... {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

BLot et forundrings spørgsmål her en søndag aften!

Hvis du har ude og prøve en hest, enten som du skulle købe / til part eller måske bare prøve en venindes...

Lad os nu f.eks sige at ejeren gerne vil have hesten går meget dybt i ridning og du personligt mener at dette er forkert ridning. Ville du så alligevel ride sådan på hesten hvis ejeren stod og sagde du skulle?

Eller hvis nu ejeren sagde at hesten var vant til at få en i røven når den f.eks gik for langsomt, ville du så gøre det når ejeren sagde det (og du var ude og prøve den) selvom du måske selv mente det var forkert?

Jeg har nu flere gange set ryttere prøve parter eller andet hvor at rytteren måske normalt er en blid og sød rytter, men at ejeren til prøvningen faktisk får rytteren til at ride hesten grimt og at rytteren senere har dårlig samvittighed over at have redet sådan. Man kan sige at det er "lav rygrad" ikke at sige fra, men gør i det? Og kan i ærligt gøre det? Og har i gjort det?

eller syntes i det er svært når hestens ejer står og siger: "Hvis du ikke rider den så dybt så går den bare ikke korrekt" eller noget i den dur? smiley

Blot en forundring.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvis du prøver en hest....
  • #1   24. feb 2013 Nu har jeg heldigvis ikke været ude for det, men nej, jeg tror ikke jeg ville ændre min ridemåde. Var ejeren vant til at give hesten et rap i røven, fint med mig, men jeg gør det bare ikke, for det er imod mine træningsprincipper, så det ville jeg aldrig gøre. Heller ikke under prøvningen (-;

Jeg synes ikke prøvningen skal være anderledes end du ville træne den til hverdag efterfølgende (-:

• #3   24. feb 2013 Ville nok bare sige ja, okay. Men ikke gøre det. Så hvis ejeren gik videre med det, ville jeg lige have et par ting og sige. smiley

• #4   24. feb 2013 Jeg ville ikke give hesten én i røven, eller losse til den, hvis ejeren bad mig om det.

• #5   24. feb 2013 Nu har jeg kun prøvet andres heste, hvis de har haft problemer, og så har jeg selvfølgelig brugt mine egne metoder til at forsøge at løse det. Så har også lidt svært ved at sætte mig ind i den pågældende situation, du beskriver, men umiddelbart vil jeg ikke ændre min ridemåde, nej, men ville nok starte med at argumentere i mod det ejeren siger, hvis jeg var af en anden holdning

• #6   24. feb 2013 Jeg ville ride hesten efter ejerens principper.. Fordi jeg ganske enkelt ikke har modet til at sætte mig imod, hvis det er en, jeg ikke kender så godt. Ja, det er fejt, og ja, jeg burde tage mig sammen, men jeg kan bare ikke. Jeg har selvfølgelig mine egne holdninger til tingene, men hvis det er en person jeg ikke kender, stiller jeg mig op ad en væg med blikket ned i jorden og "retter lige ind til højre". Jeg tør ikke andet.. smiley

• #7   24. feb 2013 Cool! Egentligt godt at høre smiley
    Mere fordi jeg flere gange nu har set folk prøve heste hvor de har redet på en måde de normalt ikke ville, fordi at ejeren bad dem om det...

• #8   24. feb 2013 Altså hvis det er en hest jeg skulle kigge på i forbindelse med køb, så ville jeg helt klart ride den sådan som jeg selv mener er bedst. Dette er jo den mulighed man har for at prøve og se hvordan hesten er at ride, og hvordan den reagerer på 'en. Og man kan sige hvis hesten er redet helt "forkert" i forhold til hvordan man selv rider den så er det måske ikke den hest man skal have, medmindre man kan mærke/ fornemme at det kan rettes op på.

I forbindelse med part tror jeg ikke jeg ville være interesseret i at få part i hesten så, da jeg mener at man skal være enig med ejeren om ridningen, hvis man skal deles om hesten. Og jeg vil bestemt ikke ændre min ridning for at kunne ride hesten.

Og jeg ville ALDRIG bruge vold ! Og vil heller aldrig presse en hest som jeg ikke kender.

Vil så lige sige at jeg heldigvis aldrig har været ude for det smiley

• #9   24. feb 2013 Har kun prøvet det et par gange, og hvis jeg skal være ærlig har jeg generelt svært ved at sige fra ( jeg øver mig meget på det), men vil bestemt ikke gøre alt hvad ejeren sagde!
    Hvis ejeren nu har sagt, bare hiv lidt i tøjlen der og spark til den, så ville jeg ikke gøre det, men bare sige at jeg er red på en anden måde til daglig og derfor forekom det mig ikke ''naturligt'' at gøre det..
    ja, det kommer lidt an på situationen smiley men indrømmer at engang ejeren sagde noget i retning af, bare spark til den (eller sådan noget) har jeg presset med benene en del hårdere end hvad jeg normalt gør - og ja, jeg fortryder det bagefter smiley

• #10   24. feb 2013 Altså.. Jeg er nok dobbeltmoralsk meen..

1. Lader man mig prøve sin hest, så skal man forvente at jeg siger min mening om tingene.. Om jeg klapper hesten en i røven med pisken er mit valg.. Jeg bedømmer situationen, og vælger derudfra..

2. Når nogen prøver min hest, foregår det 100 % på min måde.. Jeg ved at det jeg gør ikke skader hesten osv.. Har haft min veninde oppe på Tykke er par gange, og så snart hun ikke stopper med hendes saven, konstante sparken, (osv) siger jeg godt nok stop..

Tror godt folk kan fornemme på mig at jeg gør tingene på min måde.. Jeg respektere selvfølgelig hvad de mener og vil have mig til at gøre, men ber de mig om (fx) at klappe hesten en, gør jeg det kun hvis jeg ser en grund! smiley

• #11   24. feb 2013 Altså, jeg lytter selvfølgelig til ejeren, men hvis de vil have, at jeg skal ride deres hest, så må de også være indstillet på, at det er mine metoder, der bliver brugt.
    Der er intet værre, end at ride en hest, hvor ejeren står og siger, hvad man skal gøre, når det tydeligvis er derfor problemet er kommet smiley

• #12   24. feb 2013 Spændende emne smiley

Tror langt hen af vejen at jeg vil prøve at tilpasse mig ejers ønsker, vel at mærke hvis jeg syntes det er noget jeg kan gå ind for, hvis en evt ejer syntes at hesten skal rives i munden/slås i hovedet eller lignende, så ville jeg endten stå af og sige det som det er, at det ikke er noget jeg kan være med på,
    eller prøve at være lidt diplomatisk og prøve at snakke med ejer om hvorfor vedkommende mener at det skal gøres (hvem ved måske er de til at tale med, og ved bare ikke bedre) smiley

Men det kommer nok også an på ens egen alder, og tro på sig selv om man siger noget eller ej..
    Selv er jeg da heldivis nået til det punkt hvor jeg ved hvad jeg syntes er etisk at gøre, og hvilke metoder jeg holder mig langt væk fra.

• #13   24. feb 2013 Hvis du skulle have part på en hest, og ejeren ville have redet den på en bestemt måde, så synes jeg at man skal ride hesten sådan. Selvfølgelig ikke hvis det var på kanten til det onde, med pisk hele tiden osv. osv. Men hvis man så virkelig ikke bryder sig om måden, så skulle man nok finde en anden hest at passe.

Til en prøveridning med henblik på salg er det i min verden noget helt andet. Her skal man da ride som man selv synes hesten skal rides, og så egentlig være ligeglad med hvad ejeren plejede at gøre. For hvis man ender med at ville købe hesten, skal man da ikke have prøveredet den som man slet ikke ville ride den i hverdagen.

Bare min mening smiley

• #15   24. feb 2013 Det har jeg gjort med en tidligere part.
    Hvorfor?
    Jeg ville meget gerne gøre et godt indtryk og få part på hesten. Jeg fortalte ejeren, at jeg havde redet uden bid i 2 år, går meget ind for en korrekt træning af hesten og at jeg ville ride hesten bidløst.

Jeg lod mig undervise i noget, som jeg er dybt og inderligt imod. Det kan jeg kun fortryde i dag. Stakkels hest, men det var nu engang mit følelsesmæssige behov, der bestemte dengang. Jeg ville have en anden part til at tage fokus væk fra tabet af min elskede tidligere part, som jeg netop havde opsagt

Nu ville jeg ikke gøre det. Jeg har siden dengang redet heste på "min egen måde", når jeg har prøvet dem. Det gælder min lånehest og en anden hest, og jeg blev tilbudt begge heste, så jeg har lært noget dér smiley
    Skal jeg ud og have hest, så skal det være en følle-baby, så ridning er ikke nødvendigt der.

• #16   24. feb 2013 Jeg ville personligt aldrig ride en hest så dybt ned i lås hvor jeg mener det er forkert. Jeg vil kun ride hesten dyb i det omfang at jeg giver efter så den har friheden til at slå fra og at det hele foregår for lette tøjler så det ikke bliver tvang. Jeg ville ikke ride hesten helt vildt dybt med tvang hvis ejeren sagde det. Ligesom jeg heller aldrig bare sådan lige ville give hesten et rap i røven hvis ejeren sagde det..

Du har bestemt fat i noget der der er hver at tænke over smiley

• #17   24. feb 2013 Jeg ville gøre klar over for ejeren hvad jeg er og hvad jeg står for før jeg skal møde ejeren og Hesten er det ikke noget for ejeren så bliver det ikke til noget!
    For jeg vil ikke ride som en dressur eller en som slår hesten.

Jeg syntes det er vigtig at det er på plads for noget aftales.

• #18   24. feb 2013 Jeg er tit kommet på ryggen af bekendtes og fremmede's hestes ryg. Når jeg kommer op på en hest, rider jeg som jeg mener det er fornuftigt at ride hesten. Jeg lytter altid til ejer, fordi at det er dem der kender deres hest. MEN, jeg har aldrig på kompromis med mine principper. Dvs. at ejeren kan bede mig sparke, råbe, tage spore på mm. lige så vildt ejer har lyst til, men det gør jeg ikke, fordi det strider imod mine principper.
    Ofte er jeg dog også på ryggen af de her heste, fordi ejer har bedt mig hjælpe, og så står ejer jo ikke og retter på mig ;o)

En ting er at ejer fortæller hvad der plejer at fungere. F.eks. Hvis ejer rider med lidt løsere tøjler, er let ved schenklen eller lign. Så vil jeg da som udgangspunkt følge de råd. Men mine principper, dem står jeg fast ved smiley

• #19   24. feb 2013 Altså, jeg ville aldrig slå hesten eller save den i munden, hvis vi mener helt ude i ekstremerne - det kender jeg ingen, der kunne finde på at bede folk om det, gøre det selv, ja, men ikke få andre til det. Jeg mener mere sådan at ride hesten meget dybt, under lod, anspændt og bare hug til den! -hvis det vel at mærke ikke er nødvendigt. Sådan nogle som rideskolens tykke fjordboller, selvfølgelig ville jeg da sparke til dem for at få dem frem. Misforstå mig ikke, men hellere et tydeligt signal, så de ved næste gang, hvad det er, de skal, end at sidde konstant og trykke/sparke svagt. (Det lyder så voldsomt, når man siger sparke.. Men jeg håber i ved hvad jeg mener smiley )

• #21   24. feb 2013 jeg ville ride hesten efter min overbevisning, det er den eneste måde jeg finder ud af om den og jeg passer sammen

• #22   24. feb 2013 smut>>godt beskrevet, lige min holdning

• #23   24. feb 2013 Når jeg prøver andres heste, hører jeg self hvordan ejeren plejer at gøre ( Så længe det IKKE er med pisk osv) Men da jeg red andres heste,fordi at de manglede lidt opdragelse osv. Red jeg efter hvordan hesten fungerede bedst ( Prøvede forskellige ridemetoder indtil jeg kunne mærke at det mindste fremskridt hos hesten. Det er vigtigt at man rider på hestens måde og ikke rytterens!!
    Self er det ikke okay at give hesten slag bare fordi at ejeren siger det. Så hellere tag det stille og rolig og finde problemet...

• #24   24. feb 2013 Selv ville jeg bliver rasende, rent ud sagt, hvis jeg havde en part ude og prøve min hest, og hun klappede hende en i røven under ridning eller på anden måde var fysisk truende overfor min hest.
    Det kan godt være jeg også kunne blive fysisk truende overfor hende så.

• #25   24. feb 2013 Jeg er generelt meget ærlig og er ikke bleg for at sige min ærlige mening, når jeg prøver hest/part smiley Dog skal det siges på en pæn måde uden at det kan misforstås.
    Som regel når jeg prøver hest/part ligger jeg op til at ejer lige fortæller lidt om hesten inden ridning og evt. rider den inden jeg sætter mig op, så jeg også kan vurdere den fra jorden. Hvorefter jeg sætter mig op og ridder hesten uden at blive rettet, dog lytter jeg gerne til de enkelte råd ejer kommer med. I min verden giver det god mening for begge parter at gøre det på denne måde, da det giver mig et førstehåndsindtryk af hvordan hesten virkelig er og samtidig danner ejer sig et billede af hvem jeg er som person og hvordan jeg takler hesten smiley
    Selvfølgelig er min ridemåde forskellig fra hest til hest, da de jo har hver deres måde at forstå tingene på, men samtidig vil jeg ikke rette ind efter det ejer ønsker, hvis jeg selv finder det forkert. Så man kan godt sige at jeg lytter til ejer, men som de andre siger, vi jeg samtidig ikke overskride de grænser og de holdninger jeg har til ridning.

• #26   24. feb 2013 Synes, det kommer an på, hvorfor man sidder på hesten. Hvis det er med henblik på køb, skal man selvfølgelig teste hesten i forhold til det, man gerne vil med den, men er det som part synes jeg som udgangspunkt, man skal forsøge med ejerens metoder. Jeg har flere gange haft folk oppe på min hest, som ikke lyttede til mine råd om konsekvens med hjælperne, og så er det altså frustrerende at stå der og vide, at hesten kan gå 1000 gange bedre hvis bare rytteren bare ville prøve! Min hest er som udgangspunkt meget sløv og doven og ret døv for fremaddrivende hjælpere, men er man konsekvent med et ordentligt spark eller et dap med pisken (naturligvis ikke voldeligt, den kan faktisk bruges som en reel hjælper), går han godt fremad og har en dejlig gang - og med den viden i baghovedet er det altså godt nok træls at stå og glo på en, der bare sidder og småtjatter til ham uden at det har den mindste effekt - fordi jeg ved, de ikke får oplevelsen af, hvor skøn han er når der er energi på, og fordi, det ødelægger mit arbejde med konsekvensen..

Selvfølgelig skal man kunne se sig selv i øjnene og ikke gøre noget, man selv forfærdes over - men kan man ikke få sig selv til at sparke til nogle gange, så er det bare ikke min hest, man skal ride på. (Og nej, det er ikke fordi jeg er ignorant og mishandler ham og han kun går fremad, fordi jeg tæsker løs på det stakkels kræ, han skal bare 'vækkes' et par gange, og så går han frisk og fremad for fine hjælpere resten af tiden)

• #27   24. feb 2013 Tja nå man rider andres hest så må man jo ride efter ejers principper eller helt lade være med og ride heste..

MEN jeg ville aldrig slå en hest i røven bare fordi de sagde det.. Hvis de sagde jeg skulle ride den dybere jah såh ville jeg gøre det for det er deres hest og dem som bestemmer.. lige som hvis de vil have hoved længere frem så få den det.. Ejers hest = ejer bestemmer.. Jeg kan sagtens ride en hest efter ejerens pricipper uden at jeg føler jeg skal have dårlig samvigtighed bag efter medminde ejeren selvfølgelig er grotesk og siger jeg skal sav eheste i munden bare losse til hesten også vidre..

Jeg kan sagtens ride med blød hånd og ride med benen selvom hest skal være fremme nede oppe eller what ever..

• #28   24. feb 2013 Nu rider jeg part, og jeg rider efter ejers ønsker. Det er deres hest, så det er dem der bestemmer hvordan den skal rides.

• #29   24. feb 2013 Prøver så vidt så muligt at ride hesten efter ejers mening. Men har dog sagt til en hvis hest jeg skulle prøve (unghest) om jeg måtte gøre det på min måde. Hesten fik lov til alt, hvis den ville stoppe så fik den lov.. Men ellers siger jeg fra hvis det går ud over mine grænser

• #30   24. feb 2013 Tror jeg ville gøre det jeg synes der var behov for når jeg red rundt på hesten, og så følge ejerens råd.
    Men ville ikke til at kloge i hvordan hendes hest skal rides, det ved hun vel bedst selv.

Men plejer nu også at have min egen træner med ude, så underviser hun mig i stedet for ejeren smiley

• #31   24. feb 2013 Har stået i præcis samme situation, og jeg gjorde som ejeren sagde, på trods af jeg synes det var en underlig form for ridning, men jeg gjorde og gør selvfølgelig som ejer siger, da jeg tror på den ikke vil hesten det ondt, og ved hvordan hesten skal rides. smiley

• #32   24. feb 2013 Hvis en vil have part på min hest skal den rides som jeg ønsker.
    Min datter har brugt meget tid og energi på at uddanne hesten så den kan rides for ben og sæde, desuden skal man have en ekstrem rolig og korrekt placeret hånd.
    Har haft part i kort tid som ikke kunne ride sådan, og det stressede ham ekstrem. Han begyndte at knirke tænder og vil ikke engang have bid i munden mere ved hende. Da min datter så kom og red ham igen, var der ingen problemer at all, han tog rolig og villig sit bid i munden. Efterhånden er hans stresssymptomer også ved at aftage...men det tog sin tid.
    SÅ ejer mener ikke noget ondt hvis parten skal ride efter deres anvisninger, det er også for hestens skyld. smiley
    En part vil vel også kun hesten det bedste...eller. smiley

(Vil lige understreg at pigen intet ondt gjorde ved min hest, hun var en meget sød pige!)
    smiley

• #36   24. feb 2013 Jeg var ude og prøve en del heste for nyligt, da jeg ledte efter at købe min egen - og der havde jeg altså bare brug for at JEG mærkede hesten, og red den som JEG ville og kunne.

Jeg oplevede én gang en ejer "undersvise" mig da jeg var oppe og prøve hendes hest, og når jeg tænker tilbage var det jo i virkeligheden dybt forkert. Jeg gik jo efter at købe en hest til MIG SELV, så det er jo fuldstændigt irrelevant hvordan sælger mener den skal rides - jeg prøver hesten for at se om jeg kan ride den, og om jeg har kemi med den - og det er altså svært at mærke med en eller anden hysterisk ejer der ånder en i nakken.

Min jagt efter hest endte den dag jeg tog ud og prøvede en hest selv, alene. Sælger forholdte sig fuldstændigt passiv, og jeg red bare rundt på hesten sådan som jeg nu engang havde lyst til. Det er det eneste rigtige i min verden, fordi det er jo køberen der står og skal magte hesten på egen hånd når køberen får den hjem.

Med parter er det jo lidt anderledes - men når man står og skal købe hest er ovenstående det eneste rigtige i min verden.

• #38   24. feb 2013 non
    Du kunne jo også have fortalt pigen hvordan hesten var i stedet for moren ;o)

• #40   24. feb 2013 Da jeg på et tidspunkt skulle have "undervisning" af min parts ejer, var vi lidt små uenige om hvordan man fik en hest til at gå til biddet, så jeg begyndte at stille spørgsmål om hvorfor/hvad hun mente, og så hun forklarede mig det, og så virkede det, uden jeg havde dårlig smagt i munden:-) men hvis det er noget jeg ikke går ind for spøger jeg hvorfor, og så lader jeg være med ar gøre det:)

• #41   25. feb 2013 Hvis jeg feks var ude og prøve en hest, og blev bedt om at slå den, så ville jeg ikke gøre det! Jeg vil vide hvordan hesten reagere på mine signaler, fir bedre at kunne få et indblik på hesten under mine principper! Jeg var selv ude og prøve en hest, der blev jeg bedt om at sidde og hive den i munden! Den var så hård i munden, så efter jeg havde skridtet den i 5 minutter kunne jeg bedømme at det ville tage ihvertfald 1 år at rette op på! De blev meget fornærmede over at jeg ikke hev den i munden da de sagde jeg skulle -.-

• #42   26. feb 2013 Har heldigvis aldrig været i den situation, men tror enten jeg så ville sige, jaja, og bare lade være med det, eller sige at så ville jeg bare skridte for løse tøjler. Ellers ville jeg da i hvert fald blive ganske forundret og skuffet over mig selv. Som andre har skrevet at hvis jeg måske skulle købe hesten, tror jeg bare jeg ville lede videre hvis den var redet stik i mod mine principper, og det samme med en part...

Kommentér på:
Hvis du prøver en hest....

Annonce