{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
761 visninger | Oprettet:

Hesten er bange for noget jeg ikke kan se... {{forumTopicSubject}}

Hej alle. smiley
Min fjordhest (som er blind på det en øje) har tendens til en gang imellem at blive bange for ting jeg ikke ved hvad er. Så længe vi står med front mod hvad et så end er, er han helt rolig og fuldstænding ligeglad, men ligeså snart vi vender rundt bliver han enten meget panisk stresset eller også så flygter han.
Jeg har prøvet at ride og trække ham frem og tilbage det sted han er bange, bakke ham hen imod det (har hørt det skulle hjælpe), fået en anden hest som "støttepedagog" og prøvet at ignorere det i håb om at han så også ville, men ingenting har hjulpet. Som regel går det lige pludselig over af sig selv, men der kan gå flere måneder smiley

Nå men nu er har han altså fået den her angst for et af hjørnerne på ridebanen, og det jo rimelig træls når der er der jeg rider dressur, og det kan være rimelig svært at få en panisk hest til at konsentrere sig om noget som helst.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Jeg vil helst undgå brugen af godbidder.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hesten er bange for noget jeg ikke kan se...
  • #1   28. feb 2013 Min hest er heller ikke glad for et hjørne i ridehallen, jeg plejer at tale roligt til den og lave nogle øvelser, som får dens opmærksomhed væk fra "det farlige hjørne" smiley

• #2   28. feb 2013
    Indtil jeg læste din sidste linje tænkte jeg netop på godbidder for at få fokus på dig og væk fra hjørnet, samt for at belønne ham for rolig adfærd ;o)

• #4   28. feb 2013 Jette A
    Kan jo altid prøve. Bare lidt svært når hesten flygter smiley

Krikken
    Det er altid endt rigtig dårligt når jeg har inkluderet godbidder i træningen smiley

• #5   28. feb 2013 Ninjaerne o_o - RTG
    Det kan måske være det virker, men nu bliver han jo netop bange for det når han ikke kan se det såe... smiley

• #6   28. feb 2013
    Fordi .... ?
    Som regel plejer det at være "chaufføren" der gør et eller andet forkert.

• #7   28. feb 2013 Krikken
    Ja. Det har helt sikkert også ret i. Jeg har altid rigtig nemt ved at lære ham nye ting ved brug af godbidder, men desværre ender det ofte med at han bliver svær at styre fordi han bliver for fikseret på de godbidder der og bidder nærmest min hånd af hvis jeg holder på en godbid eller putter min hånd i lommen. smiley

• #8   28. feb 2013
    Det er jo heller ikke skønt :o)
    Har læst folk der har løst det ved at lære hesten enten at tage hovedet væk/modsat retning før godbidden må fås, løst det med klikkertræning, stå "stille" og i det hele taget lært hesten at gøre ting som får dem til at forholde sig roligt.
    Da det jo handler om at hesten ikke skal have godbidden hvis den æder en.

Men det er nok en lang og svær ting og gå i gang med :o)

• #9   28. feb 2013 Ninjaerne: Det er jo netop fordi at hesten er blind og ikke kan se det, at den panikker, så tror ikke det hjælper at dreje hovedet. Men ellers plejer det at være et godt råd smiley

TS: hmm, jeg tænker lidt om du har prøvet, når han bliver nervøs, hoppe af, gå hen mod det farlige hjørne, sæt dig ned på din flade på ridebanen, og bliv siddende der, indtil hesten selv sænker hovedet og tager en dyb indånding. Når hesten har gjort det, rejser du dig op, klapper/roser/nusser lidt, hopper op og rider videre. Måske tager det to minutter og måske en halv time, men vil mene det er forsøget værd.. smiley
    Og bliv ved med det! Er den nervøs når du rider forbi næste gang igen, gentager du prosessen. Så vil den snart finde ud af, at du bruger hjørnet til at "hygge" dig i, og derfor har den intet at frygte smiley

• #10   28. feb 2013 Haha, apropos godbidder !
    Jeg har lært min hest at gribe godbidder, så hver gang han mener han har fortjent en, stiller han sig op med åbent gab, så jeg kan kaste den ind xD
    Videre kønt er det ikke, men det er underholdende, og han ved at en godbid ikke er lig med at han skal have mulen hen til min hånd overhovedet smiley

• #11   28. feb 2013 Hønsemusen
    Det er helt sikker forsøget værd! Det lyder meget logisk smiley

Krikken
    Har overvejet klikkertræning, men han er bare så lærenem uden så er aldrig kommet igang. Det her panik er noget af dt enste jeg ikke har kunnet lære ham. Det er rimlig frustreende smiley

• #12   28. feb 2013 Held og lykke med det i hvert fald! smiley

• #13   28. feb 2013 Hønsemusen: Bliver nød til at tilføje at jeg synes det er skide genialt!! smiley Fik lige et godt grin der - Da mega smart at lære sin hest at åbne munden og gribe godbidden smiley

• #14   28. feb 2013 Haha tak smiley Tja, det er praktisk, men ser ser sku komisk ud når man åbner stald-døren og det første man ser er ens hest stå med munden åben på vid gab, i håb om at jeg kaster noget derind smiley

• #15   28. feb 2013 En hest jeg kender var bange for et hjørne i ridehuset - det kunne ejeren ikke bruge til noget så hun red bare på den, men INTET kunne få den til at gå derover, så hun antog at den var dum og skulle sælges(Så stod jeg der i chok, like WHAT?!)... Jeg fik lov at trække den en tur i ridehuset, vi startede med bare at lave en lille volte i midten af ridehuset og det gik rigtig fint! Så gjorde vi volten større og større indtil vi faktisk kunne løbe i hele ridehuset - hesten var stadig pisse nervøs men snakkede roligt til den og gik på den forskerte side af hesten, så jeg stod som beskyttelse i mellem hest og hjørne:) Hun klarede det så flot! Slap hende så løs og så satte jeg mig stille og roligt over i hjørnet og det gik rigtig fint fordi hun havde tillid til mig:)

• #16   1. mar 2013 Synes egentlig at hønsemusens råd lyder som et der er værd at prøve.. Eller som Cath<3 skriver.

Så altså du laver nogle tillids øvelser der gør det "hyggeligt" eks. i det farlige hjørne.
    I og med at han er blind på det ene øje, vil hans andre sanser jo være forstærket væsentlig i forhold til alm heste.
    Så gør tingene lidt til en leg. Hvis der er et sted du ved han måske bliver nervøs (måske noget til den side han ikke kan se), så opsøg det, så i stille og roligt kan komme tættere og tættere på. Evt start langt væk fra, (nus ham, snak med ham, eller hvad der nu gør ham rolig..) Endda før han overhovedet har reageret. Gå lidt tættere på, nus osv igen. Sådan at du gradvist kommer hen til "målet" med en afslappet hest. Gangen efter du går almindeligt forbi vil han nok reagere igen. Men ved at gentage og have tålmodighed, vil han nok ikke slippe sin angst, da det er instinkter.. Men om ikke andet reagere mindre i dit selskab, da han ved du "passer på ham" :')
    Min den gamle var en kæmpe kylling. og så spøgelser overalt. Hendes sanser og flugt instinkt var über forstærket nogle dage, fordi hun var en ekstremt sensitiv hest. Og ikke fordi hun havde problemer med syn eller lign.
    Hvis vi red tur og jeg vidste "her bliver hun altid bange" eller "det der kunne godt være en hestespisende krokodille" ;), så stoppede jeg hende ofte op inden, lige for at give hende en lille "pep talk" (snakke, ae, berolige osv), og så hun samtidig lige kunne se fjenden an. smiley
    Hvis jeg gik ved siden af, så gik jeg altid selv hen mod det farlige og sagde med ro i stemmen, "så bliver jeg spist først".. Det hjalp sjovt nok smiley

Selvfølgelig kan man ikke altid være to skridt foran. Men ved at opsøge det man ved de bliver bange for, så burde det have en positiv effekt og gøre at man måske i andre situationer får knapt så voldsomme reaktioner smiley
    Om ikke andet slippe for at de panikker. For det er hverken sjovt for rytter eller hest smiley

Held og lykke med det. smiley

• #17   1. mar 2013 Du skriver at han er blind på det ene øje, jeg tænker det godt kan ha noget med det at gøre - at han ikke kan se ordenteligt i hjørnet.. Især hvis den har fundet på at en eller anden bestemt ting er meget farlig og hestespisende ... så vil han sikkert gerne kunne holde øje med den smiley Jeg red også en hest der tit så spøgelser, der er ikke rigtig andet at gøre end at prøve at ride videre og så rose når den gør fremskridt og kan komme lidt tættere på .. Den skal bare finde ud af at selvom den syntes det er farligt, så skre der ikke noget og at du ikke ville be den om at gå hen et sted hvor det er farligt smiley Men de får sku nogle sjov ideer en gang imellem de kære heste smiley

• #18   1. mar 2013 Siger tak til alle forslagene. Jeg er sikkker på jeg kan bruge noget af dem smiley

Kommentér på:
Hesten er bange for noget jeg ikke kan se...

Annonce