Hesten er bange for noget jeg ikke kan se... {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Min fjordhest (som er blind på det en øje) har tendens til en gang imellem at blive bange for ting jeg ikke ved hvad er. Så længe vi står med front mod hvad et så end er, er han helt rolig og fuldstænding ligeglad, men ligeså snart vi vender rundt bliver han enten meget panisk stresset eller også så flygter han.
Jeg har prøvet at ride og trække ham frem og tilbage det sted han er bange, bakke ham hen imod det (har hørt det skulle hjælpe), fået en anden hest som "støttepedagog" og prøvet at ignorere det i håb om at han så også ville, men ingenting har hjulpet. Som regel går det lige pludselig over af sig selv, men der kan gå flere måneder
Nå men nu er har han altså fået den her angst for et af hjørnerne på ridebanen, og det jo rimelig træls når der er der jeg rider dressur, og det kan være rimelig svært at få en panisk hest til at konsentrere sig om noget som helst.
Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Jeg vil helst undgå brugen af godbidder.
jul 2011
Følger: 50 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 206
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Indtil jeg læste din sidste linje tænkte jeg netop på godbidder for at få fokus på dig og væk fra hjørnet, samt for at belønne ham for rolig adfærd ;o)
okt 2009
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 116
Kan jo altid prøve. Bare lidt svært når hesten flygter
Krikken
Det er altid endt rigtig dårligt når jeg har inkluderet godbidder i træningen
okt 2009
Det kan måske være det virker, men nu bliver han jo netop bange for det når han ikke kan se det såe...
sep 2007
Fordi .... ?
Som regel plejer det at være "chaufføren" der gør et eller andet forkert.
okt 2009
Ja. Det har helt sikkert også ret i. Jeg har altid rigtig nemt ved at lære ham nye ting ved brug af godbidder, men desværre ender det ofte med at han bliver svær at styre fordi han bliver for fikseret på de godbidder der og bidder nærmest min hånd af hvis jeg holder på en godbid eller putter min hånd i lommen.
sep 2007
Det er jo heller ikke skønt :o)
Har læst folk der har løst det ved at lære hesten enten at tage hovedet væk/modsat retning før godbidden må fås, løst det med klikkertræning, stå "stille" og i det hele taget lært hesten at gøre ting som får dem til at forholde sig roligt.
Da det jo handler om at hesten ikke skal have godbidden hvis den æder en.
Men det er nok en lang og svær ting og gå i gang med :o)
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
TS: hmm, jeg tænker lidt om du har prøvet, når han bliver nervøs, hoppe af, gå hen mod det farlige hjørne, sæt dig ned på din flade på ridebanen, og bliv siddende der, indtil hesten selv sænker hovedet og tager en dyb indånding. Når hesten har gjort det, rejser du dig op, klapper/roser/nusser lidt, hopper op og rider videre. Måske tager det to minutter og måske en halv time, men vil mene det er forsøget værd..
Og bliv ved med det! Er den nervøs når du rider forbi næste gang igen, gentager du prosessen. Så vil den snart finde ud af, at du bruger hjørnet til at "hygge" dig i, og derfor har den intet at frygte
aug 2008
Jeg har lært min hest at gribe godbidder, så hver gang han mener han har fortjent en, stiller han sig op med åbent gab, så jeg kan kaste den ind xD
Videre kønt er det ikke, men det er underholdende, og han ved at en godbid ikke er lig med at han skal have mulen hen til min hånd overhovedet
okt 2009
Det er helt sikker forsøget værd! Det lyder meget logisk
Krikken
Har overvejet klikkertræning, men han er bare så lærenem uden så er aldrig kommet igang. Det her panik er noget af dt enste jeg ikke har kunnet lære ham. Det er rimlig frustreende
aug 2008
mar 2008
Følger: 119 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 161 Svar: 1.529
aug 2008
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.043
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Så altså du laver nogle tillids øvelser der gør det "hyggeligt" eks. i det farlige hjørne.
I og med at han er blind på det ene øje, vil hans andre sanser jo være forstærket væsentlig i forhold til alm heste.
Så gør tingene lidt til en leg. Hvis der er et sted du ved han måske bliver nervøs (måske noget til den side han ikke kan se), så opsøg det, så i stille og roligt kan komme tættere og tættere på. Evt start langt væk fra, (nus ham, snak med ham, eller hvad der nu gør ham rolig..) Endda før han overhovedet har reageret. Gå lidt tættere på, nus osv igen. Sådan at du gradvist kommer hen til "målet" med en afslappet hest. Gangen efter du går almindeligt forbi vil han nok reagere igen. Men ved at gentage og have tålmodighed, vil han nok ikke slippe sin angst, da det er instinkter.. Men om ikke andet reagere mindre i dit selskab, da han ved du "passer på ham" :')
Min den gamle var en kæmpe kylling. og så spøgelser overalt. Hendes sanser og flugt instinkt var über forstærket nogle dage, fordi hun var en ekstremt sensitiv hest. Og ikke fordi hun havde problemer med syn eller lign.
Hvis vi red tur og jeg vidste "her bliver hun altid bange" eller "det der kunne godt være en hestespisende krokodille" ;), så stoppede jeg hende ofte op inden, lige for at give hende en lille "pep talk" (snakke, ae, berolige osv), og så hun samtidig lige kunne se fjenden an.
Hvis jeg gik ved siden af, så gik jeg altid selv hen mod det farlige og sagde med ro i stemmen, "så bliver jeg spist først".. Det hjalp sjovt nok
Selvfølgelig kan man ikke altid være to skridt foran. Men ved at opsøge det man ved de bliver bange for, så burde det have en positiv effekt og gøre at man måske i andre situationer får knapt så voldsomme reaktioner
Om ikke andet slippe for at de panikker. For det er hverken sjovt for rytter eller hest
Held og lykke med det.
maj 2007
Følger: 91 Følgere: 87 Heste: 8 Emner: 22 Svar: 230
okt 2009
Hesten er bange for noget jeg ikke kan se...