{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.678 visninger | Oprettet:

Hvordan tager man en elastik chabon på en Hest? {{forumTopicSubject}}

som overskriften siger - Hvordan tager man en elastik chabon på en Hest?.

Hvordan gør man det?
Vil jeg gerne vide da jeg ikke kan finde ud af det smiley

VIL IKKE DUMME KOMMENTARE SOM.
-SIGENDE OVERSKRIFT.
-GOOGLE DIN VEN.
-OG ALT DET DER PIS

HJÆLP smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan tager man en elastik chabon på en Hest?
  • #1   3. mar 2013
    Hvis du ikke ved det/kan se det, så vil jeg råde dig til at lade være med at bruge den. Man skal vide noget om det udstyr man propper på hesten :o)

• #2   3. mar 2013 Du "samler" den så den har to lige lange liner. Så sætter du den over nakkestykket, bad ørene og lader dem føre med kindbenene/stykkerne på hver sin side ned til biddet og sætter dem ind udefra og ind, og fører dem begge ned mellem forbenene hvor de sættes fast i gjorden.
    Få evt. en der har erfaring med den til at hjælpe dig og forklare hvor stram den skal være, og hvad den gør! (:

• #3   3. mar 2013 Enig med krikken:)

• #4   3. mar 2013 Hvorfor vil du bruge noget du ikke engang ved hvordan man sætter på ? :S

Ved du overhovedet hvad den bruges til ?

Og hvad er dit problem som du mener en chambon kan løse ?

• #5   3. mar 2013 TwinHors avl & sport - Skal jeg nok smiley Skal man så have en Ring i gjorden??
    Og hvis man ikke har det, hvordan gør man så??
    Og Har en der hjælper med at sætte den på.
    For skal have sådan en på ellers kan min pony gå hend og blive en pony der ikke kan rides mere!!

• #6   3. mar 2013 Krikken har ret! smiley

• #7   3. mar 2013 hvad gør den ? som er så slemt?

• #8   3. mar 2013 og hvis du skal bruge det, så lad for guds skyld være med at putte den på imellem benene! Så sæt den i det mindste ud på hver side af hesten! smiley

• #9   3. mar 2013 Synes ikke du skal sætte den mellem forbenene, hesten kan meget nem komme til at "dykke" for meget, og specielt når du ikke ved hvordan man rider med sådan noget smiley
    - Synes du skal sætte den fast ved gjorden hvor du har de fødder smiley - Men synes nu heller ikke du skal bruge det, lær din pony selv at søge ned smiley

profilbillede
  • #10   3. mar 2013 Cecile - Hvordan ud på hver side??
    Maria C - Det har min en jeg har været til ridning sagt hun sagde - Din Pony skal have en Hjælpetøjle på, for den har ingen rygmuskler og meget mere og hun sluttede med at sige - Ellers bliver det ikke en ridehest mere!!
    Og så har jeg snakket med en ven at den bedste jeg kunne tage på var en Elastik Chabon

• #11   3. mar 2013 AS - Hvordan ved mine fødder

• #12   3. mar 2013
    Der skal en del manglende rygmuskler til at give en hest der ikke længere kan rides :o). Ligesom en elastik chambon ikke giver hesten rygmuskler som sådan, den fiksere hestens hoved, tvinger det ned. Hesten får gode rygmuskler af selv at søge ned, ikke at man placere dens hoved der med en chambon.

Så det vil en chambon ikke rigtigt hjælpe på :o).

Hvis hesten ikke har så mange rygmuskler, så starter man også ofte med at bygge dem på fra jorden, så hesten har nogle inden man sætter sig op.

• #13   3. mar 2013 Hvorfor rider du ikke bare din pony frem og ned? Den bruger jo ikke ryggen når man bruger hjælpetøjler, den knækker bare nakken.
    Og hvad ved hun om det? Er hun uddannet dyrlæge eller hvad?

• #14   3. mar 2013 Den vil den ikke uden det på!!

• #15   3. mar 2013 Ligesom vist på billedet. Før elastikken uden over dens skulder, og så rundt om gjorden hvor sadlen stopper smiley (der hvor dine fødder sikkert er)

• #16   3. mar 2013 Hvad gør du for at få den frem og ned? Har du givet den nogle gange så den selv finder ud af det?

• #17   3. mar 2013 Jeg ville i stedet træne frem og ned..

(remonteridning)..
    Det giver super gode rygmuskler og er super skønt at kunne ride rundt sådan..
    Det vil give de rigtige rygmuskler, chancen for at en chambon giver de forkerte rygmuskler og ødelægger mere end det gavner er enormt stor..

• JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 280
    #18   3. mar 2013 Jeg synes det er lidt farligt du vil bruge noget, du tydeligt ikke har den store viden om. Chambon kan nemt misbruges, og i stedet for at bruge ryggen, bøjer den bare nakken og kommer dermed til at spænde de forkerte steder = overbelastning/skade. Chambon skal bruges med omtanke, så hvis jeg var dig, ville jeg alliere mig med en dygtig træner. Rigtig fint at du vil hjælpe din pony og at du søger hjælp herinde, men en chambon kræver kyndig heste-viden, så find en der VIRKELIG kan hjælpe smiley

• #19   3. mar 2013 Altså sætte den over nakken, igennem bidet (en på hver side) og så hen under gjorden rundt om gjorden og lukke sammen..
    Det kan ikke forklares, men hvis du rider på en rideskole, så der nok rigeligt med mennesker der kan forklare det smiley

http://tikarideudstyr.dk/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/350x350/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/import/3547b.jpg

(link fjernet)

Men synes nu helst du skulle bygge hestens rygmuskler op uden alt det hjælp, fx ved at longere i noget tid eller sådan noget, det er typisk at ridelærere bare springer over hvor gærdet er lavest smiley

• #20   3. mar 2013 Jeg har Redet i LANG tid, og jeg har nogle til at hjælp mig det.
    Har redet på en pony der skulle have det på. Så ved godt hvordan den skal bruges!

• #21   3. mar 2013 Jeg er på en Rideskole hvor der er en anden pony med Elastik Chabon på også så Der er Nogle og hjælpe mig.
    Rider ikke med den hver gang.

• #22   3. mar 2013
    Hvis hesten ikke selv søger ned, så er der en årsag - der er en del og vælge imellem også må man finde den årsag og handle ud fra det ;o).
    Der passer en elastik chambon sjældent ind, ligesom den som sagt ikke rigtigt hjælper med musklerne.

• #23   3. mar 2013 Rid dig ud af problemet i stedet for at tvinge den ud af problemet..

En chambon knækker bare nakken på hesten, den bygger ikke musklerne op..
    Hesten skal lære at slappe af, komme ned, bruge ryggen det lære den bestemt ikke med en chambon..

• #24   3. mar 2013 - Og bare så du ved det, og har det i baghovedet når du rider. Så er det på ingen måde behageligt for din pony, Hvis du har alt for stramme tøjler, og elastikken sidder for stramt, kan biddet sidde helt forkert i munden og give et tryk.. Og det som de andre siger at den bare "knækker" nakken.
    - Men vi skal selvfølgelig heller ikke bestemme hvordan du rider og behandler din hest smiley

• #25   3. mar 2013 Prøv at ride en time hvor hesten hele tiden har så løse tøjler at den kan røre jorden. Se DET giver muskler og så tvinger man ikke hesten til noget smiley

• #26   3. mar 2013 Der er en der har sagt det var godt at bruge til det. Og vil helst gøre som de siger!
    Og Vil Kun vide hvordan den sættes på!!
    Ved godt hvordan den skal bruges, og vil ikke bruge den HELE TIDEN!
    Og jeg skulle også noget andet!!

• #27   3. mar 2013 rider ikke med Stramme tøjler

• #28   3. mar 2013 1 der siger det, læs lige hvor mange herinde der fraråder at bruge den..

Men vi råder dig bare til at ride dig ud af problemet og giver dig en super måde at få´opbygget muskler på uden hjælpemidler, samt det vi fortæller er langt rare for hesten, ingen tvang, ingen stramme snore der gør ondt eller noget, kun fri vilje, så vil du have din hest er glad og gøre det bedste for den, så lad vær med at putte chambon på

• #29   3. mar 2013 - Og man får typisk en hest med hård mund, og med overbygget underhals muskler, som gør den stærk - og hvordan løser man så det? - et stærkere bid selvfølgelig - og så kører den ellers.. Synes du skal lærer den det på den rigtige måde, både for din egen skyld og også for den smerte og ubehag du elles vil udstiller din pony for smiley

• #30   3. mar 2013 Du tager en saks og klipper den over XD

• #31   3. mar 2013 hjælpetøjler er ikke svaret!
    du skal i stedet kigge på dig selv og/eller dit udstyr
    det er ikke hesten der er noget galt med, det må enten være forkert udstyr eller forkert ridning
    passer sadlen? for hvis den ikke ligger godt vil hesten ikke bruge ryggen fordi det = smerter.. f.eks.
    det var måske en god idé at få noget undervisning?

• #32   3. mar 2013 din hest er 3-4 år, så er det da klart den ikke har særlig mange muskler!
    lad vær at bruge chambon, det kan ødelægge hesten!

• #33   3. mar 2013 Så der er en person der siger du skal bruge den og tvinge hesten til at knække nakken. Hende lytter du til.
    Men når så mange andre siger at du skal lade være og giver dig nogle rigtig gode råd der gennem tiden har hjulpet rigtig mange heste og ryttere så lytter du ikke?

Det giver jo ingen mening! Men fint, ødelæg din hest. Vi er da ligeglade.. -.-'

• #34   3. mar 2013 Jeg SKAL bruge Hjælptøjle har jeg fået at Vide!!
    Så vil jeg ride med den 1 GANG om ugen!

• #35   3. mar 2013 Jeg ødelægger ham ikke!!
    Vil nok kun ride med den LIDT!!!!!!!

• #36   3. mar 2013 du ødelægger ham, længere er den ikke.

• #37   3. mar 2013 Ja, af EN person. Nu er vi en hel flok personer der siger at det er nået fås og du bare ødelægger din hest.
    1 gang om ugen er også 1 gang om ugen for meget.

• #38   3. mar 2013 Hvis du har fået det at vide af en rideskolelærer, jamen, så har hun jo SELVFØLGELIG ret, for de ved jo altid bedst..

Din hest er vildt ung, lad den for pokker være ung, den har massere af tid at lærer det I, find dig en ridelærer som forstår at ungheste ikke behøves tvinges ned i en grim holdning med chamboner!
    Måske skulle du overveje at droppe ridningen for en stund, lade hesten få en vokse pause og så fokuser fra jorden af, for at bygge musklerne op! smiley
    Nu kan jeg se du både springer og jeg ved ikke hvad og hesten er hvad.. 4 år max? Måske skulle du også lige tage den lidt med ro og lade hesten lærer tingene stille og roligt smiley

• #39   3. mar 2013 Dropper bare Elastik Chabonen.
    Han har lige haft vokse pause hvor han har vokset Meget

• #40   3. mar 2013 "Det du tvinger ind i hesten skal du tvinge den til og gøre igen, det du leger ind i hesten vil den frivilligt gøre igen"..

husk på det når du træner og er sammen med din hest.

• #41   3. mar 2013 Bruger den Ikke Alligevel!

• #42   3. mar 2013 Fornuftigt valg..

Kan forresten fortælle at min hoppe som er samme alder som din er ikke engang tilredet endnu.. og du springer allerede på din..

Ned i gear, tag det roligt.. skridt på din hest med helt løse tøjler og lad den strække sig godt ud, når den forstår det og kan stoppes, og drejes på benene kan du sætte i trav igen med helt løse tøjler, dette er måden at få en god hest ud af din unge pony..
    Når den engang har bygget muskler i ryg, nakke, bagpart og forpart (hvilket den gør ved frem og ned metoden), så kan du samle den..

Og til sidst vil du være lykkelig for at du red den uden nogen tvang smiley lover jeg dig..

• #43   3. mar 2013 Lad vær med at rode dig ud i en chambon, det er noget rigtigt lort!
    Sidder den for stramt fikserer du hesten og den vil smide ryggen for dig, sidder den for løst får du en hest med en kæmpe underhals da den konstant vil forsøge at slippe fri fra chambonen da den ikke er redet til biddet men bare bundet ind og derfor ikke forsår hvad den skal gøre.
    Jeg kan ikke helt forstå det du skriver; først skriver du at hesten ikke kan blive ridehest hvis ikke den går med chambon (du kan simpelthen ikke bilde mig ind at et fagmenneske har fortalt dig det), derefter skriver du at den ikke skal bruges hele tiden?? bliver den så kun halvt ridehest eller hvad?
    Hvis man endelig SKAL ride med en hjælpetøjle (hvilket man meget sjældent SKAL) så vil jeg da umiddelbart vælge en glidetøjle, den er tusinde gange værre end en chambon hvis den bruges forkert, men også tusinde gange bedre end en chambon hvis den bruges rigtigt da man med glidetøjlen kan give efter og ikke fikserer hestens hoved som man gør med en chambon (hvis man bruger den rigtigt), dog vil jeg heller ikke råde dig til at bruge en glidetøjle!
    Som alle andre i den her tråd vil jeg råde dig til at lade vær med at bruge en chambon, og i stedet lære at ride din hest - send den evt. i ridning hvis det er en unghest så en professionel kan lære hesten at søge til bidet korrekt og du derefter kan lære hvordan du skal gøre istedet for at kaste dig ud i diverse nemme løsninger fordi du ikke er dygtig nok til at lære din hest at gå til bidet. Det er der absolut ingen skam i at indrømme at du ikke er, men det er en skam at ødelægge en hest fordi man ikke vil indrømme det modsatte...

• #44   3. mar 2013 Maria C - Min Er Tilredet.
    Og der hvor der går er der en der har en pony på samme alder som min som hun allerede springer på!
    Så jeg er faktisk igang med ham, og han har kun sprunget 2 gange med rytter, for løsspringer også meget med ham når mine forældre ikke kan komme med os ned og springe!

• #45   3. mar 2013 Maria C - Har faktisk prøvet det med de løsetøjler, men da jeg gjorde det hvor jeg altid red ville har ikke stoppe bare løbe af H til

• #46   3. mar 2013 Btw. skal det lige siges at jeg kender Indurain, og jeg nægter at tro på at du i løbet af den korte tid har formået at 'ødelægge' ham så meget at han SKAL gå med chambon for at blive ridehest igen. Det er simpelthen ikke muligt når du modtog en sund og rask unghest der havde muskler som han skulle...

• #47   3. mar 2013 Hvis jeg var dig ville jeg få en rigtig erfaren op på den altså en berider eller noget..... Så kan det være at det er dig der ja....... Men det kan jo være at du ikke kan få den til at søge ned men en anden kan. Så kan hendes eller ham fortælle dig hvad du skal gøre så du bare arbejder på det hele tiden smiley Mange siger at man ødelægger hesten jeg har ikke forstand på om det ødelægger hesten men valgte at lade hver med at bruge den for vil ikke have min hest ødelagt smiley

• #48   3. mar 2013 Ps hvor lang tid har du haft hende eller ham?

• #49   3. mar 2013 Han havde Faktisk Svamp da jeg fik ham!
    Hvor kender du ham fra??
    Har fået af vide af en jeg skulle tage det på ham!

Lisa - Ok smiley

• #50   3. mar 2013 Ja din er tilredet og hvad andre gør er lige meget jo..
    Jeg mener det er meget tidligt, jeg har lavet den fejl, og stod pludselig med en hest der var kugle skør og måtte startes forfra fordi jeg startede for tidligt..

Du skal jo lære den det, du kan ikke forvente den kan når den er vant til noget helt andet..

Så lidt efter lidt slipper du tøjlerne, og husk og ros som bare pokker, på et tidspunkt vil den forstå at det er okay at have helt løse tøjler og den bare kan slappe af og strække ud..
    Tålmodighed er det vigtigste ord med en unghest, har man ikke det burde man have købt en hest på 10år i stedet

• #51   3. mar 2013 Maria C - Skal prøve

Lisa - Ja det kan man smiley

Hvordan lukker man et Forum?
    Kan først slette den kl 21:44 Og vil ikke står der til iaften hvor folk bare er F*cking sure over hvordan man sætter sådan en på!
    Det vil jeg Bare ikke.

• #52   3. mar 2013 Ok skal jeg nok smiley

• #53   3. mar 2013 Du skal prøve over en lang periode, noget alla en måned, ikke bare 2 dage..
    Hvis den stadig efter en måned stikker af er der altså noget galt, så har den ondt..
    En hvilken som helst hest ville efter en uges tid begynde at forstå pointen og begynde at slappe af

• #54   3. mar 2013 Skal jeg nok smiley

Lukker Emmenet nu!!
    IKKE SKRIV

• #55   3. mar 2013 Hvis du har hjælp fra en erfaren voksen kan du evt bruge en løs Pessoa når du longere , det kan hjælpe hesten med at få røven mere med og derved ryggen smiley det har jeg selv gjort med min hest og det har hjulpet ham utrolig meget , men du må kun longere med det på i 20 minutter ad gangen og igen med hjælp fra en med forstand på det , for det kan virkelig også ødelægge meget smiley der er nok også nogle der vil mene at det er forkert men det har jeg haft succes med så det vil jeg anbefale med hjælp

• #57   3. mar 2013 okey jeg har nu kun læst noget af det og istedet for at hakke på hende så hjælp hende !!

ALTSÅ NOGEN HESTE HAR BRUG FOR HJÆLP TIL AT SØGE NED !!!

nogle heste har musklerne men kan bare ikke LÆRE at søge ned før de får hjælp !!

men ja som folk siger skal du nok lige lære lidt om den inden du sætter den på hesten smiley

men vis du nu havde en til at hjælpe er der ingen problem med det smiley

hvorfor skal din hest have det på ?? smiley

• #58   3. mar 2013 Tanja: det er noget værre vrøvl!! det handler om forkert ridning!

• #59   3. mar 2013 vi sætter vores over nakken og igennem biddet og imellem forbenene og så tager vi gjorden igennem de ringe der er i enden smiley

håber du forstod smiley

• #60   3. mar 2013 jeg kendte engang en hest den havde chambon på engang og så kunne den hver gang og før gik den bare med snuden i vejret

men okey så må jeg jo ride forkert når jeg skal ride nadina når hun har vendt sig til biddet..

• #61   3. mar 2013 og jeg mener ikke hun har skrevet : Er det dumt t bruge chambon nej hun spurgte hvordan man tager den på...

• #62   3. mar 2013 Tanja - Han skal bruge den ellers bliver han ikke en ridehest mere

• #63   3. mar 2013 nå okey trist smiley

håber du forstod min forklaring smiley

• #64   3. mar 2013 Det gjorde jeg smiley

• #65   3. mar 2013 Tanja - En hest har nogle gange brug for at hjælpes ned, ja. smiley Men der er forskel på at hjælpe dem og tvinge dem, som fx en elastik chambon gør smiley
    Der er en grund til at hesten går med snuden i vejret, det kan fx være at den ikke har balancen til at gå anderledes. Så skal man træne balancen på den, det nytter intet at tvinge den ned i en holdning,som den tydeligt viser den ikke er klar til.

Julia - Jeg håber du finder en måde der hjælper dig og din hest, uden at du skal tvinge den ned, når den tydeligt viser den ikke kan det. smiley Hjælpetøjler er en hurtig genvej, det er langt bedre, sundere og mere holdbart at ride sig ud ag det, fremfor at tvinge det igennem. smiley

Og husk på at ingen her skriver for at nedgøre dig eller hakke på dig, de gør det jo udelukkende fordi de gerne vil hjælpe dig, og fordi de ikke mener det er den bedste måde at gøre det på. smiley Og du får endda masser af fine forslag til hvad du kunne gøre i stedet for.

• #66   3. mar 2013 okey godt smiley

håber det kommer til at gå fremad for din hest så i måske ikke skal bruge chambon heletiden smiley

• #67   3. mar 2013 CTS - Har fået af vide han SKAL gå med hjælpetøjle eller kan han ALDRIG rides igen som ridehest

Tanja R - Nej skal jeg heller ikke smiley

• #68   3. mar 2013 Julia - Hvem har fortalt dig det, og hvad er begrundelsen for det?
    Der findes metoder der er langt bedre og effektive til at opbygge muskler end en chambon er. smiley En chambon er aldrig sidste udvej, for den opbygger ikke hestens muskler, da den bare tvinger hesten ned. Hesten vil nok kæmpe imod, fordi den ikke er klar til at gå i den holdning, som chambonen tvinger den til. og når hesten kæmper imod, så spænder den op i kroppen, og kan derfor ikke opbygge nogen muskler. For at den kan opbygge musklerne igen, skal den være afslappet i kroppen, og det kan den ikke med en chambon.

Hesten skal have mistet MANGE muskler, før den aldrig kan blive ridehest igen.

• #69   3. mar 2013 CTS: vi bruger altid løs chambon og strammer den mere og mere vis vi har en hest der ikke kan smiley

og glidetøjler skal man ikke bruge har læst i en artikel i et hesteblad (hvor prof. ryttere frabyder det) at chambon er bedre pga. du kan låse hesten vis du rider forkert med glidetøjler og at selv professionelle rytter kan ride forkert med dem smiley

• #70   3. mar 2013 Glidetøjler er heller ikke godt nej, men det er der da heller ingen der har nævnt. smiley

En chambon gør langt hen ad vejen det samme, da den også fastholder hesten i en bestemt position, som den ikke kan komme fra. Der er jo en grund til at hesten ikke går der af sig selv, og den grund er man nødt til at finde og løse, i stedet for bare at tvinge det igennem. smiley

Hvis I har en hest der ikke kan hvad?

• #71   3. mar 2013 hvorfor skulle han ikke blive ridehest igen? og hvorfor skulle en chambon være den eneste løsning?

• #72   3. mar 2013 "Det er kun professionelle ryttere der burde bruge "hjælpetøjler", men professionelle ryttere burde ikke have brug for det" ...

det siger ligesom det hele
    "hjælpetøjler" er noget værre l*rt og burde gå ind under tvangsmidler i stedet for såkaldte hjælpemidler

• #73   3. mar 2013 en chambon er ikke tvang da den kan bruges på den ene eller den anden måde. den ene måde er jo så at misbruge den ved at stramme den mega meget og have stramme tøjler ja så bliver det jo til tvang man kunne jo også bare lade være med at stramme den og så bliver det til et hjælpe middel til at få hesten til at søge ned...

hesten kan få ondt i ryggen hvis det går med hovedet langt oppe hver dag den rider da hesten jo er lige som en banan eller en skib så hesten tager hovedet op kommer ryggen ned ligsom når bananes bue vender nedad eller som en hængekøje,skib (what ever) og jo længere hesten tager hovedet ned jo længere op kommer ryggen og hvorfor det er godt at hovedet kommer ned og ryggen kommer op det kan jeg ærligt talt og hånden på hjertet ikke svare på men jeg ved bare at det er godt og at hesten kan få ondt i ryggen hvis den hver dag i alle ride timer går med ryggen nede/hovedet oppe eller som nogen siger det at hesten kigger på stjerner.

som sagt kan man man vælge at bruge chambongen på 2 måder at misbruge den eller at bruge den som hjælpemiddel

og alle jer der siger det er synd det er så jeres mening og det er 2 meninger som folk ALDRIG bliver enige om men hun ville jo bare have hjælp så hvorfor ikke bare skrive hvad hun ville have svar på eller bare lade øjnene glide hen over forummet, altså ignorere det

• #74   3. mar 2013 Jeg bruger ikke hjælpetøjler og er ikke inde i det... smiley
    For det meste ligger fejlen ved rytteren. Jeg siger ikke det er dig der er fejlen, det kan have været tidligere ejer smiley

Var det en ung pige du snakkede med som sagde du skulle sætte den på ham? Hvis det er, så kan man bare se hvad de lære nu til dags.. Fy føj. Over 95% har ikke forstand på hvad de snakker om. 'Sådan gør vores prof. underviser jo bare!!'

• #75   3. mar 2013 hvis rytteren nu ikke selv kan finde ud af det ENDNU!!

• #76   3. mar 2013 Mulle - Uanset hvad, så gør den at hesten ikke kan tage hovedet op, ikke?
    Ellers er der jo intet formål i det. Den gør så hesten ikke kan få hovedet længere op, end der hvor chambonen går til. Uanset hvor løst den er, med mindre den er så løs at hesten kan placere hovedet NØJAGTIG hvor den vil - og så er der jo igen intet formål i den. smiley

Så snart du forhindrer hesten i at tage hovedet op, så tvinger du den til at have hovedet nede.

Og nej, det er ikke hovedet ned = ryggen op. Det er ryggen op = hovedet ned. Hesten kan godt stå med hovedet nede, uden at have løftet ryggen. Derfor er det ikke hovedet man skal tvinge ned, det er ryggen man skal fokuserer på at få op. Det er korrekt at hesten har nemmere ved at have ryggen oppe, hvis hovedet er nede, men ikke hvis det er noget den bliver tvunget til, ved at den fx ikke kan få hovedet længere op, grundet en chambon.

Når hesten bliver tvunget derned, så spænder den op i kroppen, hvilket gør, at den ikke kan slappe af og derved opbygge muskler. Derfor er det nødvendigt at finde ud af HVOFOR hesten går med hovedet deroppe. Og så må man tage den derfra. Der findes masser af træningsmetoder, der har fokus på at hesten skal slappe af. Chambon hjælper IKKE.

Det kan ALDRIG hjælpe at tvinge hesten ned i en holdning den tydeligvis ikke kan gå i endnu. Der er jo en grund til at den ikke gør det af sig selv, hvilket nok skyldes at den simpelthen ikke kan. smiley hvad skulle det så hjælpe at tvinge den?

• #77   3. mar 2013 hold nu kæft HG med at være så kloge.... der ikke lavet beviser for at heste bliver ødelagt af chambon. Det er kun en egen teori vi har skabt, hesten lider ikke af at få det på og slet ikke til hvad den sikkert skal bruges til. måske er det ikke en naturlig holdning for hesten, meeeen øhhh burde vi så ikke tage at stoppe med overhoved at ride vores heste? er ikke selv tilhænger af hjælpemidler, men har intet imod folk bruger det hvis de kan finde ud af at gøre det rigtigt.

undre mig dog over du siger du vil have hjælp til at sætte den på og så fortæller du ved hvordan man bruger den og har folk på rideskolen dig hjælper dig. Få en erfaren underviser til at hjælpe dig i stedet for dine rideskole veninder eller hvad det er. smiley

• #78   3. mar 2013 (link fjernet)

(link fjernet)

http://www.jyskhestefys.dk/filer/longering-m-rygsving.pdf

• #79   3. mar 2013 "Der foreligger nu en videnskabelig/fysiologisk baggrund for, at man sandsynligvis kan påføre sin hest alvorlige skader ved med forskellige hjælpemidler at tvinge hesten i en for den helt unaturlig holdning. Fx ved hjælp af skarpe bid, glidetøjler, indspændinger, "rullekure" o.s.v.
    Fra: nakkeskader hos heste

Brugen af hjælpetøjler og andre "tekniske" hjælpemidler ses i dagens ridning at være særdeles udbredt. Man ser mange af disse tøjler - sindrigt indrettede - ofte kombineret med skarpe bid. Efter min overbevisning vidner den udprægede benyttelse om manglende forståelse for hestens fysiologi og måde at balancere på, manglende viden omkring rideteorien og selvfølgelig manglende rideteknisk kunnen. Ryttere reklamerer ved brugen af disse hjælpemidler som oftest blot med deres afmagt og hjælpeløshed i ridningen.
    Peter Amris

Hvordan kan man "forklare" sin hest, hvad man ikke kan forklare for sig selv? Når jeg holder kurser eller foredrag ynder jeg at spørge, hvad det vil sige, at hesten går til biddet. Beklageligvis får jeg næsten altid det svar, at hesten "skal gå ned med hovedet". Det vil sige, at ryttere ud fra denne overbevisning gør alt, hvad de kan finde på - for at få hestens hoved ned.

De fleste kan ikke forklare, hvad det er for mekanismer i hesten med korrekt træning, der afstedkommer den korrekte form. Kan man ikke med ord på den ene ellen den anden måde forklare bare antydningen af, hvad der får en hest til biddet, tvivler jeg på, at man kan "forklare" hesten det i sin træning. Forveksler man det at gå til biddet med en idé om, at hesten skal trækkes ned med hovedet, starter med det samme en ond cirkel.
    Peter Amris

Det siger sig selv, at man ved forkert anvendelse af hjælpetøjler med tvang på halsen nedefter og indefter påf’ører hesten voldsom smerte mod mund og hals, ligesom man fratager den muligheden for at balancere.

Ved fiksering af halsen låses hestens ryg; og den kan ikke anvende sine muskler korrekt mere. Dette er den bedste og hurtigste måde at ødelægge sin hest på.
    Peter Amris

Citaterne fra Peter Amris er fra "HJÆLPETØJLER afmagt og hjælpeløshed i ridningen"

• #80   3. mar 2013 Hej

Jeg går ud fra at det er din egen hest, og du har ham opstaldet på et center, hvor det er læreren der siger du skal ride med chambon?

jeg synes du skal overtale dine forældre til at flytte til et nyt sted hvor der er mere kvalificeret hjælp at få.
    eller få undervisning af en dygtigere underviser end ham/hende du har fået hjælp af indtil videre.

en chambon er ikke vejen frem. en lovende ung hest som din, skal have professionel undervisning med dig på ryggen, så i sammen udvikler jeres samarbejde og ridning.

det råd du har fået, svarer til at jeg gik til en hundetræner med min hund der ikke kunne gå pænt i snor, og fik det råd, at jeg var nødt til at lufte den med pig-halsbånd på.

du skal finde en dygtigere underviser, for med den rette hjælp, kan du sagtens ride din hest så den udvikler rygmuskler og bliver en dejlig ridehest, su kan have glæde af i mange år fremover.

god vind fremover.

• #82   4. mar 2013 Hvis du vil have rygmuskler på din pony, skal du lade den gå over en MASSE bomme en MASSE gange med hovedet fremme og nede. smiley

Har selv lige trænet det med min hoppe. Vores træningsprogram så sådan ud, og det VIRKEDE:
    1. dag: vi gik over 7 bomme 20 gange
    2. dag: fri - altså ingen bomtræning. Vi red nok en tur.
    3. dag: vi gik over 7 bomme 20 gange
    4. dag: fri
    5. dag: vi gik over 7 bomme 20 gange
    6. dag: fri
    7. dag: vi gik over 7 bomme 20 gange
    8. dag: fri
    9. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    10. dag: fri
    11: dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    12. dag: fri
    13. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    14. dag: fri
    15. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    16. dag: fri
    17. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    18. dag: fri
    19. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    20. dag: fri
    21. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    22. dag: fri
    23. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    24. dag: fri
    25. dag: vi gik over 7 bomme 25 gange
    26. dag: fri
    27. dag vi gik over 7 bomme 30 gange
    28. dag: fri
    29. dag: vi gik over 7 bomme 30 gange
    30. dag: fri
    31. dag: vi gik over 7 bomme 30 gange
    32. dag: fri
    33. dag: vi gik over 7 bomme 30 gange

ooooog så videre... <b>næsten al bomtræning er foregået fra jorden (jeg gik ved siden af hesten) </b>

RESULTAT: Flotte rygmuskler og GODT muskuleret bagpart. smiley :D smiley

Vi har også lavet andre øvelser som at bakke i godt tempo og bakke op ad bakke - det skal ikke gøres meget højst et eller to minutter pr træningsgang. smiley

Held og lykke - og drop nu den der chambon. smiley

• #85   4. mar 2013 vis hesten kun er fire år så skal den bare rides og lære det hele så kan du begynde at tage lidt fast i tøjlen og bruge sædet så den lære at gå til biddet ellers kan du jo få en berider hen og ride den smiley

• #86   4. mar 2013 Griner du ad mit træningsprogram, Freja?!!?! xD

• #87   5. mar 2013 Åh gud, nu må I for himlens skyld tage jer sammen. Ønsker I at råde pigebarnet konstruktivt, på en måde så hun tager det til sig, eller er motivet bare lige at gå ind og hævde sig lidt?

Fra de flestes vedkommende er hensigten vist den sidste. Jeg er selv meget imod hjælpetøjler, samt generel brug af udstyr, som man ikke er hundrede procent inde i - men trådstarters spørgsmål var nu engang, hvordan en chambon lægges på, og ikke hvorvidt det er en god idé. Al respekt for, hvis man så går ind og forsøger at råde hende til hvad man synes ville være mere hensigtsmæssigt i pågældende situation, og jeg er desuden helt enig med jer. Men hvis man ikke skriver med det formål, at trådstarter skal tage det til sig, kan man lige så godt lade være - og at få smidt et "du ødelægger din hest, længere er den ikke" i hovedet, er vist næppe den bedste indledning på en konstruktiv samtale, hvor trådstarter virkelig skal tage til sig.

Ønsker du for hestens skyld at ændre rytters indgangsvinkel til træningen, så gør det på en sådan måde, så rytter faktisk har mulighed for at tage til sig - ellers vil vedkommende ikke gøre det, og der vil dermed ikke ske den mindste bedring i hestens situation. Forklar om fordelene ved at ride uden chambon, og vejled så vidt muligt deri, frem for alle de der ubrugelige personlige anklager. Jeg har nu læst næsten alle svarerne, og der er nu langt mere anklage end vejledning til bedring.

Er man her udelukkende for at hæve sig op over andre, men uden nogle anvendelige inputs, kan man lige så godt gå forummet udenom. Pigen spørger om hjælp til sin hest - hvis I virkelig er så interesserede som I foregiver, i hestes ve og vel, bør I udelukkende glædes ved dette. Hovedparten af de der svar er simpelthen under lavmålet.

• #88   5. mar 2013 Johanne - Nu har jeg ikke lige læst tråden igennem igen, men de kommentarer kommer da først efter at TS nægter at lytter til hvad der blive sagt, efter mange mennesker har forsøgt at forklare hende hvorfor det ikke er godt med den chambon, og hvad hun ellers skulle gøre. Sådan har jeg ihvertfald forstået det. smiley

Er dog helt enig i, at de der virkelig kun skriver grimt til TS, måske bare skulle have talt til 10 og så gået videre. smiley

• #89   6. mar 2013 Nåh, men... Hvis du vil have rygmuskler på hesten, så følg det program, som jeg har skrevet. smiley

- og lige en ekstra ting.. Hvis jeg var dig, TS, så ville jeg få en anden underviser. smiley

• #90   6. mar 2013 CTS : kan da godt forstå hun ikke gider at tage alt til sig der er fx. en der har skrevet at chambon var noget fanden havde skabt

• #92   6. mar 2013 Tanja - Så hun vil ikke høre på nogen som helst, selvom alle råder hende til at lade være, blot fordi en enkelt har skrevet noget dumt? smiley

• #93   6. mar 2013 CTS - Jeg er da enig i, at der også er et par enkelte konstruktive indlæg at finde. smiley
    Men kommentarer som at "du ødelægger din hest, længere er den ikke" og "så må du da bare smadre din hest, vi er ligeglade" - ej, men come on altså.

Desuden er det jo ikke sikkert, at trådstarter nægter at lytte - hun har netop droppet chambonen. Og selvom hun ikke ville det, var det alligevel hendes hest og dermed hendes valg. Hvis ikke hun har den mindste erfaring med fx remonteridning, og heller ikke kender nogen der kan hjælpe hende hertil, er det jo ikke så svært at sætte sig ind i, at det er voldsomt for hende at begynde på, ud fra noget hun har læst på nettet. Man kan ikke kræve, at folk skal lytte til kommentarer, der ikke holder sig til emnet - bare det var så vel.

• #94   6. mar 2013 Johanne - Men kommer de kommentarer netop ikke EFTER at de personer HAR giver konstruktive forslag, som TS har direkte afvist flere gange? smiley

Og jeg giver dig helt ret i, at det er hendes eget valg, men jeg synes da det er tydeligt at hun langt ind i tråden ikke vil lytte til hvad flertallet siger, når hun bliver ved med at afvise det. Men ja, det er en stor ting at skulle sætte sig ind i, det er vel også derfor folk foreslår hende at få en underviser der kan hjælpe hende igang med det. smiley
    Og nej, det kan man selvfølgelig ikke. Men jeg kunne forstå hvis en enkelt eller to skrev at det nok ikke var så godt, men der er så mange der råder hende til at lade være, så er der jo nok noget om snakken, og så bør man måske lige lytte efter. smiley
    Det ville jeg da ihvertfald gøre, hvis SÅ mange har den samme holdning til det, og når flere af dem så også kan give forklaringer på hvorfor chambonen ikke er så god, og hvad man kunne have gjort i stedet for, så ville jeg da helt klart lytte efter. smiley

• #95   6. mar 2013 Det kan jeg helt sikkert godt følge - og hun endte jo så også med at lytte. smiley
    Jeg synes dog ikke, at det retfærdiggør de mange menneskers grimme sprog, at hun først ikke ville tage det til sig - der er lige så mange meninger, som der er ryttere, og man kan ikke tvinge folk til at ændre deres perspektiv på situationen.

Det er rigtig fint og godt at folk prøver, men når vi kommer ud i personlige anklager, er vi videre fra alt hvad der hedder konstruktiv debat - i mine øjne.

Tror sådan set, vi er meget enige. smiley

• #96   6. mar 2013 Det har du helt ret i, men jeg kan godt sætte mig ind i folks reaktion på det, når hun ikke vil tage det til sig, før langt inde i debatten. smiley
    Selvom det nok skulle være skrevet pænere eller slet ikke skrevet.

Ja, det tror jeg også. smiley

• #97   7. mar 2013 JUBII smiley kommentar nr.100

CTS : der er MANGE der har sagt dårlige ting om det jeg har kun læst 3 der har givet kustruktiv kritik som er noget hun kan bruge og ca. 3 der har sagt hvordan man enlig lægger den på smiley

• #98   7. mar 2013 Jeg ser noget mere end 3 der giver gode råd. smiley

Og ja, de siger da dårlige ting om det, helt klart. Men det er jo også fordi det ER en dårlig ting. smiley Men stortset alle komme med andre forslag, fx en anden underviser, eller andre metoder, træningsforslag osv.

• #99   8. mar 2013 jo chambon er måske ikke det bedste men eg havde fået ny underviser eller en berider til at ride min hest vis den var fire år og ikke kunne blive ridehest uden chambon men det er jo hendes eget valg smiley

• #100   8. mar 2013 Det er hendes eget valg ja, men derfor må man da gerne give hende råd til hvad der er bedre at gøre. smiley

• #102   8. mar 2013 Enig med krikken smiley

• #103   8. mar 2013 Maria - Tja. smiley Jeg synes bare man har pligt til at oplyse, når folk gør noget der kan være skadeligt for deres hest, og de tydeligvis ikke selv er klart over det. smiley Også selvom det ikke var det hun bad om. Jeg vil personligt ikke råde hende til hvordan man lægger en chambon på, fordi mine erfaringer og min viden siger mig at det er forkert at bruge den. Men omvendt ville jeg have dårlig smag i munden ved bare at gå videre og være ligeglad, for jeg kan ikke være ligeglad, når andre gøre ting mod deres hest, der kan være skadeligt - især når der findes andre alternativer. smiley

Du ser det som belæring, jeg ser det som råd. smiley Der er heller ingen der bestemmer hvad hun skal, men folk siger hvad de mener ville være det bedste. Det ser jeg intet galt i at gøre. Hvis man ikke får at vide når man gør noget forkert, så finder man da aldrig ud af hvad der er rigtigt. smiley

• #104   8. mar 2013 Jeg ved der er flere der har spurgt - Men hvordan pokker kan det være at den aldrig skulle blive ridehest uden en elastik chambon? Synes det lyder som det værste pludder jeg længe har hørt o.O?

• #106   10. mar 2013 Maria - Det giver jeg dig fuldstændig ret i.
    Men hvis jeg så en pige ride sin hest som du beskriver, så ville jeg personligt for rigtig dårlig smag i munden, hvis jeg bare så den anden vej, for det er direkte synd for hesten at blive redet sådan, og pigen ved det jo tydeligvis ikke og fortjener at få det at vide.

Men hvis den pige kom hen til mig og spurgte hvordan en elastik chambon skulle sættes på, ville jeg først spørge hvorfor hun vil bruge den - hvis hun kommer med samme svar som TS her, så ville jeg sige til hende at jeg ikke ville hjælpe hende med chambonen, fordi jeg synes det er forkert - og forklare hvorfor - og så give hende nogle råd til hvordan hun ellers kunne gøre det, uden at skade sin hest. Præcis som det er sket i dette forum. smiley

Så du vil ikke tage ansvaret for at sørge for, at andre ikke ødelægger deres hest? Nå, jamen så tager du vel ansvaret for at være skyld i at de ødelægger den? smiley Hvis du bevidst vælger ikke at stoppe det, selvom du ved det er forkert, så er du vel indirekte medskyldig I hvad der sker. Jeg ville personligt ikke kunne have god samvittighed over det. Så hellere ansvaret for at de ikke ødelægger hesten - det ansvar er da 100 gange bedre, end ansvaret for at de ødelægger den. smiley

Men sådan har man det jo forskelligt. Jeg ville bare ikke kunne gøre det.

Kommentér på:
Hvordan tager man en elastik chabon på en Hest?

Annonce