{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Et dilemma / mundkurv... {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Det er ikke ofte jeg spørger HG til råds men jeg syntes jeg er kommet lidt i et dilemma.

Mine to ponyer går i en løsdrift med 2 store heste. Her har de fri adgang til en hø/halm blanding hele døgnet, men mine to ponyer har jo ikek godt af det, de er for at sige det som det er: rumle fede, trods motion!

Jeg kunne sætte dem i boks, men så skal de gå på hver sin fold pga. indelt som hopper og vallak, og da de to er gode venner ville jeg være rigtigt ked af det. Dino er meget lav i hiakiet og det er første gang han går på en fold/løsdrift hvor de ikke jagter/bider hinanden, men bare fungere SUPER godt og hvor jeg ingen hullede dækkener har pga bid osv.

Så nu går jeg og overvejer mundkurv men jeg har INGEN erfaring med det. Vi har snakket op i stalden at jeg måske kan gøre det at de har mundkurv på om dagen også får de den af om natten.

Hvad mener i? For at de er så tykke som de er nu er bare ikke holdbart :s. Og syntes det er så synd at skulle tage dem ud af "flokken" fordi de 4 heste i løsdriften bare fungere helt fantastisk godt sammen! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et dilemma / mundkurv...
  • #1   4. mar 2013 Hvis du skal vælge mundkurv så er green guard den bedste.. dog skal det siges at fortændernes emalje bliver slidt. Når de bider efter græsset.. det erfaret jeg med begge mine.. de har lige haft tandlæge.. og det er noget røv ; ( men af hva der er på markedet. Så er det de bedste.. smiley

  • #2   4. mar 2013 Synes det med en mundkurv om dagen er en god idé og en green guard ja, de er bare bedst smiley

  • #3   4. mar 2013 Nå jeg har lige mødt 3 hestefolk der netop sagde at jeg aaaldrig måtte vælge Green Guard fordi deres heste havde fået store sår af dem ...

    Så jeg fik anbefalet de der stof lignene nogen.. :s


  • #4   4. mar 2013 Lisa: De får 5 slag hø og 1 slag halm blandet i, kun for at de ikke spiser det så hurtigt smiley

  • #5   4. mar 2013 jeg har haft den stof ligne, og jeg har aldrig set min hest løbe så forvirret og frustreret rundt som den gjorte med den på .

  • #6   4. mar 2013 Min havde også et skav sår i starten. Men så købte jeg en lam med velkro og satte imellem hullerne og det var kanon.. i mit lille hoved ville jeg ikke vælge dem i stof.. hvis det altså er den grime med gummi mundkurv på.. smiley jeg ville tænke at det er som at gå med gumistøvler en varm dag.. hele dagen.. uden luft. Og der ville mine fødder ikke ku ånde smiley håber du forstår min dårlige forklaring;)

  • #7   4. mar 2013 Jeg vil også foreslå mundkurv i dagtimerne og uden aften/nat.
    Desuden vil jeg anbefale dem der er lavet af stærk/kraftig nylon eller lign. Ikke plast..


  • #9   4. mar 2013 Djafur: Problemet er jo at de to andre heste i løsdriften skal have adgang til hø hele døgnet :). De er store sports heste der fint kan tåle det.

  • #11   4. mar 2013 Min fjordhest har gået med mundkurv om sommeren, og får den på igen iår, da hun har været forfangen og stod døden nær.
    Jeg har været meget glad for den billige grime/mundkurv af stof og gummi. (hvis du ved hvad jeg snakker om?)
    Den holder ikke længe, men den giver ikke sår på mulen (hun fik dog lidt lyse hår på mulen).
    Den er lavet af blødt gummi, så den ridser ikke.
    Trods folk vil mene, at det bare er noget billig lort, har jeg nu været glad for den.
    Og vil mene at en mundkurv vil være en god løsning. Og som du selv siger, på om dagen af om natten smiley


  • #12   4. mar 2013 VIlle nok også vælge at de fik mundkurv på i dagtimerne smiley

    Min gamle hoppe fik også mundkurv på om sommeren, for at undgå forfangenhed.
    Jeg brugte også den med Kraftig nylon/gummi, og den fungerede rigtig fint for os.. Købte den i full, trods kun var max kat 2 .. Så fik hun ikke sår af den smiley
    Kender flere der har brugt denne model, og haft stor glæde af dem.
    Der er mange der mener det er synd at bruge mundkurv.. Jeg vil mene det er mere synd at ende med en syg hest.
    De kan ikke være sociale som de plejer, med tænderne.. Men så tit min stå og knubbe med de andre alligevel trods hun havde mundkurv på .. Så helt isolerede er de altså ikke, og på den måde var det en bedre løsning for min , end at hun skulle gå på jordfold alene smiley


  • #13   4. mar 2013 mundkurv vil være en god løsning, når der ikke er mulighed for en slowfeeder smiley vi har selv en shetlænder som har problemer med forfangenhed, som går med mundkurv om sommeren... nogen sys det er syndt, men alternativet er at hun skal stå alene i stalden om natten, da de andre heste går på græs om natten.... vil dog anbefale green guard, da grimen med gummi i bunden er alt for tætsidende og kan lave nogle grimme sidemærker og sår på mulen (var den i hvert fald på hende, selvom den blev en størrelse større)... den er billig, men ikke holdbar når hesten går med den i lang tid, er mine erfaringer..
    men er selvfølgelig individuelt fra hest til hest... fik i hvert fald anbefalet green guard af dyrlægen, da den har den størst mulige frihed og nemmest for hesten at drikke med på smiley


  • #14   5. mar 2013 RIkke A - Det er sjovt, det har jeg hørt/set flere Sige/skrive, altså den ikke holder en hel sommer. Min holdte 2. Fik hende så desværre aflivet. Men ellers er jeg sikker på den havde holdt en sommer mere smiley
    Det der var mest "slidt", var velcroen.. Som var blevet fyldt af jord og græsstykke smiley hehe


  • #15   5. mar 2013 jeg villeikke give mine mundkurv på, jeg ville ogås vælge en slowfeeder, også selv om spritshestene skal have deres mængde, den skal de nok få, de får den bare langsommere og sundere for deres mave.

    mine fede dyr, får masser af strå de får det i slowfeeder, og det gør at den mængde de får holder hele natten. det de får ude er væk i løbet af få timer, mængden er den samme.


  • #16   5. mar 2013 Jeg ville flytte hestene.. Synes nærmest kun man hører om problemer med de mundkurve - alle typer! Og det vil være synd at dine heste gik og fik sår omkring munden når du nu har alternativer til det.

  • #17   5. mar 2013 jeg sad igår og kiggeder på mundkurve, da jeg i år ikke kommer uden om en meget brat overgang til græs, desværre..
    Og den der green gurad bliver IKKE den leg vælger. den er stor og klodset at have med at gøre og tror ikke på at den ikke givergnavesår.

    jeg finder en i stof og syer/klistrer lam inden i..


  • #18   5. mar 2013 jeg har hørt at green guard er den bedste, da den stof en skulle gøre at hestene har svært ved at drikke også fordi de skal suge det op af det lille hul.

  • #19   5. mar 2013 Ved ikke om det bare er fordi min pony finder sig i alt, men hun fik den bare på også fattede hun godt pointen. Jeg klippede så hullet lidt større, da det ellers er meget lille. Det kunne du evt. også gøre.
    Hun har aldrig haft svært ved at drikke, da vandet også godt kan komme ind i siden.
    Den skal jo ikke sidde så stramt at den går imod mulen hele tiden. Så der kan nemt komme vand ind, når de stikker hele mulen ned i vandet.
    Jeg valgte at sætte min pony ind i en mindre flok, da hun ingen mulighed havde for at forsvare sig, hvis der nu kom slåskamp. Men jeg ved ikke hvor godt din flok fungere smiley


Kommentér på:
Et dilemma / mundkurv...

Annonce