{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.679 visninger | Oprettet:

Hesteracer for og imod {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg leger lidt med tanken om heste køb på et tidspunkt.
Jeg har redet i ca. 10 år, men derefter holdt ride/heste pause i 6 år.
Jeg har fået part på en hest og er ved, "at lærer at ride igen".

Men det jeg egentlig ville høre om, det var, om der er nogle der vil give lidt input. Her tænker jeg race, temperament, hyppige sygedomme inden for hesteracer, osv.

Det skal være en hest (163 - 168 cm), bruges til dressur, ture, stævner, roligt temperament med den rette tænding til stævner, hvis i forstår.

Håber, at høre lidt om jeres erfariger omkring valg af hesterace og hyppige ting omkring hesteracen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hesteracer for og imod
  • #1   12. mar 2013 En blandings hest er ofte god smiley men lad værre at sætte dig fast på en race , find de heste der matcher dine kriterier og prøv dem , måske bliver du forelsket i en frieser eller måske en ox araber smiley

• #2   12. mar 2013 Tag ud og prøv nogen forskelligt, det kan ligeså godt være en krydsning imellem 100 racer (overdrivelse fremmer forståelsen:D) som er den rette, som det kan være en renracet.
    Jeg havde altid sagt jeg ihvertfald ALDRIG skulle have en araber og jeg skulle ALDRIG have en hvid hest, men min soulmate endte med at være en hvid araber smiley

• #3   12. mar 2013 Som de andre siger, ville jeg ikke sætte mig fast på en bestemt race - du kan sagtens læse dig frem til, at en friheder er en sød og omgængelig hest, og det samme med en oldenborg, men der er altid undtagelser, hvor bogen har mere temperament end andre smiley desuden er der også mange, som formår at få noget godt frem i en race, andre får noget knap så godt frem. Her snakker jeg tilridning og generel træning og omgang med hesten. Jeg synes i stedet du skal kigge efter nogle mere basale ting, f.eks. højden, som du selv nævner, det er lidt mere afgørende, at I bliver en harmonisk ekvipage. Herefter kan du kigge på hvad du godt kan lide (og her mener jeg bestemt ikke, at du skal blive overfladisk!). Er det f.eks. haflingerens cremede farve med lys man og hale? Er det friserens imponerende fremtræden? DV'erens elegante gangarter? Islænderens ærlige og nuttede udtryk og de 5 gangarter? smiley det kan spore dig lidt ind på hvad du kan kigge efter, men det vil aldrig kunne blive et facit, så synes du skal kigge bredere og huske på, at det er kemien mellem dig og hesten, der skal blive det afgørende. Og i sær når det er en første-gangs-hest.

• #4   12. mar 2013 Lad være med at gå for meget efter racen. Gå efter beskrivelsen og din mavefornemmelse. Der kan være ENORMT stor forskel på heste indenfor samme race. Desuden er blandinger ofte billigere og kan sagtens være lige så gode, hvis ikke bedre. De har jo sjældent tendens til en bestemt fejl som man ofte ser hos de helt racerene.

• #5   12. mar 2013 Hvis jeg skulle anbefale dig nogle racer at kigge nærmere på så tænker jeg umiddelbart: Knapstrupper, oldenborg, palomino, haflinger, holstener, frieser, araber, pinto, traver, PRE eller lign., welsh, eller noget varmblod. Altså der er masser at vælge imellem til dit behov.

• #6   12. mar 2013 Tusind tak for svar! I beskriver det hele ret godt og er slet ikke uenig! Går nu ikke så meget op i racen som sådan. Og er bestemt ikke afvisende/eller lagt mig fast på noget bestemt.

Ved udemærket godt, at man ikke kan sætte racen i kasser og sige, at det er sådan her den er.
    Men der er jo altid en racestandard. Og ja, nogle vil altid falde til den gode eller mindre gode side.

Det jeg nok tænker mest på er, ang. sygedomme, skavanker o. lign.?

• #7   12. mar 2013 Find dig en ridehest smiley

• #8   12. mar 2013 Der er ingen garanti for at din kommende hest ikke bliver syg. Havde også hørt at araberen skulle være ret hårdfør og have et godt helbred, men min var sku syg hele tiden. smiley
    Det sammen med fjordheste, de skulle også være ret så stærke og meget meget meget stille og rolige i temperement, men moren til min fjordhest er den mest hidsige hest jeg nogensinde har set, den er bestemt ikke børnevenlig og kender ikke til gangarterne skridt og trav, det eneste den kan og vil er at trippe og galopere, hvor min fjordhest kom ud og er det mest rolige der findes. Min venindes fjordhest har kising spine, spat, kronisk forfangen osv osv, du kan bestemt ikke finde en hest som ikke har chancen for at få skavanker. Også selvom forældre og længere ud aldrig har været syge. Min araber var også avlet til spring, og hans forældre langt tilbage har været springheste, men hvis der var noget han absolut ikke kunne så var det at springe smiley

• #9   12. mar 2013 Stald Zederkof, nu har jeg ikke skrevet at hun skulle overveje en fjordhest nogen steder, men blot givet eksempler på man ikke kan sætte en race i bås.

• #10   12. mar 2013 Og syns nu du sætter dem i bås, en fjordhest kan sagtens være en fin dressurhest, smiley

• #11   12. mar 2013 Af dem jeg har nævnt er det kun frieseren der har tendens til en bestemt skavank, og det er noget med knælåsning som som regel ikke er ret alvorligt. Det går ofte over med alderen og ellers kan det næsten altid fikses med en lille operation. Dette kan forresten også forkomme hos andre racer og forbindes ofte med fodringen.

Ang. sygsomme og skader så afhænder det meget af hvordan du har hesten. En hest der går ude hele tiden og har adgang til en god løsdrift stald og godt med stråfodder er sundere end en bokshest der lever af krybbefodder og kun bliver rørt under ridning i en hal.
    Der er ikke lavet statistik for sygdomme og lignende i forbindelse med racen, men hvis man gjorde ville det var misvisende fordi der som regel hænger en bestemt kultur med til de fleste racer.
    Tænk bare på DV'er i forhold til islændere.

• #12   12. mar 2013 Enig Lady ! smiley

• #13   12. mar 2013 Der findes mange skønne racer smiley
    Men jeg vil aldrig gå efter en bestem race.
    Jeg har 10 heste ved mig.
    6 blandinger.
    1 traver
    3 shetter
    1 ox.

Af de heste jeg har holder jeg mest af min traver.
    Hun er sød rolig, kan tændes, fin dressur emne.
    Hun blev tilredet som 3 års og stod så stille der fra og til hun var
    7 år . Jeg satte mig op og red. Ingen problemer selv om hun ikke havde haft rytter på i knap 4 år. Hun er dejlig rolig og meget lærenem.

Men det findes et hav af racer.
    De 3 af mine blandinger er blandet med ox araber smiley

• #14   12. mar 2013 Da jeg skulle finde min nye hest satte jeg mig stort set ikke fast på noget , kun størrelse og max pris og så havde jeg en meget bred aldersgruppe . jeg kiggede riiigtig mange annoncer igennem og tog så ud og så på det jeg synes om , og efter jeg havde set en del heste blev jeg mere og mere sikker på hvad det var jeg ville have . så du skal bare ud og se en masse forskelligt , lige pludselig sidder du på den rigtige smiley

• #15   12. mar 2013 Husk, en hest fælger ikke altid racen. "Racens temperment" er blot en betegnelse for det mest almindelige smiley

Lad vær med at tage udgangspunkt i racen men i hesten selv ^^

• #16   12. mar 2013 Som skrevet, så ved jeg bestemt godt, at man ikke kan sætte en race i bås både med sygedomme, skavanker, temperament, osv.
    Jeg har nogle hesteracer som jeg ikke er interesseret i til det formål som jeg gerne vil bruge den til, men er heller ikke låst til noget bestemt.

Jeg har hunde og kommer også rigtig rigtig meget i hunde verdenen. Og lige som jeg heste, så kan man heller ikke sætte hunderacer i kasser.
    F.eks. min egen hund har verdens bedste temperament og er så sød og kærlig - hvilket hun er blevet dømt ned på på en udstilling fordi det ikke er inde for racebeskrivelsen. Så ved, at man ikke kan sige: "det er denne her hest du skal have og den er aldrig syg". Det er umligt.

Men F.eks. (nu relaterer jeg lige til hunde verdenen igen) så er der jo nogle "problemer" ved mange racer - ikke at der ikke findes sunde hunde inden for racen. F.eks. Cavalier king charles spaniel skal man være ekstra obs. på hjertesygedomme og en for lille hjerneskal. Labrador skal man være ekstra obs. på hoftedyslepsi. Westie skal man være ekstra obs. på hudsygdomme. Mops skal man være ekstra obs. på løse knæskaller, hudsygdom og vejrtrækningsproblemer. Osv. osv. osv.

Så det var egentlig om man havde ting man skulle være OBS på, hvis i forstår?!

• #17   12. mar 2013 Jeg har part på en tinkerhoppe lige nu og hvis jeg var dig ville jeg tage ud og kigge på sådan en smiley
    De er rigtig dejlige emner til det du skal bruge dem til smiley
    Måske lidt små i forhold til det du skrev, men en tinker er jo også en kraftig hest i sig selv så medmindre du er kraftig, ville det nok ikke se helt tosset ud smiley

De kan bruges til lidt af hvert smiley

• #18   12. mar 2013 Ja, men så er det jo nok lidt nemmere hvis du laver et nyt emne og så med nogle få eller en enkelt af de racer du har i tankerne, for du vil vel ikke have at vi kommer med beskrivelser af ALLE racer? Så må du jo lige gøre noget af din research selv og se om ikke google kan hjælpe dig lidt på vej.

Jeg kan fortælle om frieseren som har det med knæene og desuden tendens til en svag ryg/dårlig overlinie.
    Og Islænderen som kan have sommereksem (mest den der er født på Island) samt for kort sadelleeje.
    DV'er der er fysisk svagelige og har tendens til benproblemer samt OCD (meget af dette kan dog skyldes pasningen)

Andre racer ved jeg ikke lige så meget om på det punkt.

• #21   12. mar 2013 Stald Abli, ja det har vi vidst været omkring, men nu ville TS gerne høre om hvilke tendenser der er indenfor racerne alligevel.

• #22   12. mar 2013 LadyBlacksheep: Ja, ALLE racer! *gg* smiley Hehe.
    Tak for svar - du har nok ret ang. at oprette en ny og skrive de racer jeg har i tankerne smiley

• #23   12. mar 2013 Bestemt. smiley
    Jeg tænker: Oldenborg, DV, Frederiksborg, Pinto, Palomino, Knabstrupper.
    Muligvis Fuldblod, Hannoveraner og Trakehner

• #24   12. mar 2013 altså jeg har både en Fuldblod (xx) fuld stamtavle og papire, og jeg har en DV med fuld stamtavle og pairer osv.
    Jeg forventede min xx'er ville være den der var varmest, men han er det mest stille og rolige væsen jeg nogensinde har mødt, alle kan håndtere ham og han er så sød, og nem, min DV derimod ville jeg aldrig lade små børn håndtere da hun ikke er helt tilregnelig og MEGET varm, puster sig nemt op osv.
    Så tror som de andre siger også at du skal ud og prøve det af, ingen kan sige at der er en bestemt race der passer perfekt. Alle heste er forskellige! smiley

• #25   12. mar 2013 * Stald Zederkof * : Tak, for svar! smiley Og ja, helt fint med egne meninger!
    Kan godt følge dig i noget af din udtalelse.
    Grunden til, at jeg skrev muligvis Fuldblod og Trakehner er, at der altid er nogen der falder udenfor.
    Ved ok med racerne. Tænker mere skavanker og sygdomme inden for disse racer?

• #26   12. mar 2013 Nu avler hverken knapstrupper, pinto eller palomino foreningen udelukkende på farven. De har mange andre avlsmål også.
    Jeg har kun oplevet knapstruppere med super godt sind (vi har haft to ponyer af dem selv.) Jeg kender avlere indenfor både knapstrupper, pinto og palomino og har ikke hørt noget om at nogle af dem skulle have dårligt sind, tværtimod faktisk. Min oplevelse er at de har langt bedre sind end alle de varmblod og lignende man møder ude til stævner.

DV avler nærmest udelukkende på gangarterne, og det er min opfattelse at de er ret svagelige. Man hører i hvert fald tit at de får foldskade og hvad ved jeg. Men det kan jo som sagt også hænge sammen med kulturen omkring pasningen.

Fuldblod har ofte alt for meget tænding og er ikke gode på tur fordi de bliver bange for deres egen skygge.

Oldenborg kan være et rigtig fint bud så længe du ikke vælger en af den gamle type som er lidt tung i det. Sådan er det med mange racer at der er en tung og en sporty type at vælge imellem.

Trakehner og Hannoveraner kender jeg ikke vildt meget til, så dem vil jeg ikke udtale mig om.

• #27   12. mar 2013 Knapstruppere har tendens til at mangle hårpragt fordi der er blandet appaloosa ind i den. Ved ikke om det ligefrem er en skavank, de fleste sportsheste mangler jo hår nu til dags.

• #28   12. mar 2013 Igen, man kan ikke sætte racer i bås på den måde! Det er nok ikke det rette forum at blie lidt stødt i, men jeg har en DV med trakhener/fuldblod i årene, og han har sgu det dejligste temperament. Somme tider tror jeg han har lidt tendens til psykisksyge, men jeg tror det er hans Michellino-blod, der spiller ind.
    Så vil stadig sige, at du skal kigge bredere - en ting er med sygdomme og skavanker - men når I begynder at snakke temperament, bliver det for flyvsk at beskrive en race på den måde. I sær med henblik på DV, Oldenborg og andre blandinger, for mange et sgu også avlet til det bedre smiley

• #29   12. mar 2013 Lea, det har vi også tidligere sagt, men TS ville gerne have vores overordnede indtryk alligevel.
    Jeg er bestemt sikker på at der findes dejlige, og gode heste til næsten enhver indenfor hver enkelt race.

• #30   12. mar 2013 Lady: det er jeg klar over, har fulgt med, men alligevel bliver tingene blandet sanmen - og der er stor forskel smiley har også set, at TS er klar over, at man ikke kan generalisere, men alligevel kommer der kommentarer med, at trakhenere og fuldblod ikke har et "ordentligt" temperament. En helt, helt anden ting, end sygdomme.

Stald Zederkof: det har du helt ret i, de KAN vende på en tallerken, men det er, som du selv siger, et spørgsmål om at vide hvad det er man har med at gøre smiley men synes alligevel det er forkert at sige, at trakhener/fuldblod ikke har et godt sind. Man kan bare få noget tis op i nogle heste, hvis man ikke er helt klar over hvad man begiver sig ud i smiley

• #31   13. mar 2013 Hehe, så kan jeg lige tilføje at jeg pt. har en islænder hoppe i træning hos mig som også er komplet uligevægtig. Normalt er hun meget sød, nem og nysgerrig men så nogen gange får hun bare et flip hvor hjernen lukker helt ned og så er hun ikke til at komme i kontakt med. Hun farer bare rundt. Og man ved aldrig hvornår det flip kommer, der skal ikke altid så meget til.
    Den er ikke vandt til rigtig at blive håndteret, selvom den er vandt til mennesker, så den har ikke haft nogle fårlige oplevelser. Den er bare skør i bolden smiley
    Og islændere er jo kendt for generelt at have et godt sind og ikke være bange for noget.
    Man kan ikke altid regne med ens hest passer 100 % på racebeskrivelsen. Hvis man vil have noget mere præcist af gå efter, så skal man kigge på afstamningen og blodlinjerne.
    Min træningshest er nemlig efter en hoppe der er ligesådan som er efter en hingst der er ligesådan. Altså er det arveligt og der var stor sandsynlighed for at hun blev sådan. (jeg kan forresten undre mig over at man overhovedet vil avle på heste med sådan et sind, men det er en anden sag)

• #32   13. mar 2013 Du er velkommen til at komme på besøg her hos os, hvis du vil opleve, hvor forskellige Frieserne er i sind.. Der findes helt bestemt også en Frieser til dig derude et sted.. :o)
    Og de kan bruges til alt, hvad du søger (og lidt til)..

Kommentér på:
Hesteracer for og imod

Annonce