Hesteracer for og imod {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Jeg leger lidt med tanken om heste køb på et tidspunkt.
Jeg har redet i ca. 10 år, men derefter holdt ride/heste pause i 6 år.
Jeg har fået part på en hest og er ved, "at lærer at ride igen".
Men det jeg egentlig ville høre om, det var, om der er nogle der vil give lidt input. Her tænker jeg race, temperament, hyppige sygedomme inden for hesteracer, osv.
Det skal være en hest (163 - 168 cm), bruges til dressur, ture, stævner, roligt temperament med den rette tænding til stævner, hvis i forstår.
Håber, at høre lidt om jeres erfariger omkring valg af hesterace og hyppige ting omkring hesteracen.
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.372
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 732
Jeg havde altid sagt jeg ihvertfald ALDRIG skulle have en araber og jeg skulle ALDRIG have en hvid hest, men min soulmate endte med at være en hvid araber
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
nov 2008
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Ved udemærket godt, at man ikke kan sætte racen i kasser og sige, at det er sådan her den er.
Men der er jo altid en racestandard. Og ja, nogle vil altid falde til den gode eller mindre gode side.
Det jeg nok tænker mest på er, ang. sygedomme, skavanker o. lign.?
maj 2007
Følger: 91 Følgere: 87 Heste: 8 Emner: 22 Svar: 230
mar 2005
Det sammen med fjordheste, de skulle også være ret så stærke og meget meget meget stille og rolige i temperement, men moren til min fjordhest er den mest hidsige hest jeg nogensinde har set, den er bestemt ikke børnevenlig og kender ikke til gangarterne skridt og trav, det eneste den kan og vil er at trippe og galopere, hvor min fjordhest kom ud og er det mest rolige der findes. Min venindes fjordhest har kising spine, spat, kronisk forfangen osv osv, du kan bestemt ikke finde en hest som ikke har chancen for at få skavanker. Også selvom forældre og længere ud aldrig har været syge. Min araber var også avlet til spring, og hans forældre langt tilbage har været springheste, men hvis der var noget han absolut ikke kunne så var det at springe
mar 2005
mar 2005
nov 2008
Ang. sygsomme og skader så afhænder det meget af hvordan du har hesten. En hest der går ude hele tiden og har adgang til en god løsdrift stald og godt med stråfodder er sundere end en bokshest der lever af krybbefodder og kun bliver rørt under ridning i en hal.
Der er ikke lavet statistik for sygdomme og lignende i forbindelse med racen, men hvis man gjorde ville det var misvisende fordi der som regel hænger en bestemt kultur med til de fleste racer.
Tænk bare på DV'er i forhold til islændere.
mar 2005
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 262 Svar: 1.026
Men jeg vil aldrig gå efter en bestem race.
Jeg har 10 heste ved mig.
6 blandinger.
1 traver
3 shetter
1 ox.
Af de heste jeg har holder jeg mest af min traver.
Hun er sød rolig, kan tændes, fin dressur emne.
Hun blev tilredet som 3 års og stod så stille der fra og til hun var
7 år . Jeg satte mig op og red. Ingen problemer selv om hun ikke havde haft rytter på i knap 4 år. Hun er dejlig rolig og meget lærenem.
Men det findes et hav af racer.
De 3 af mine blandinger er blandet med ox araber
okt 2008
Følger: 69 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.271
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
Lad vær med at tage udgangspunkt i racen men i hesten selv ^^
jan 2013
Jeg har nogle hesteracer som jeg ikke er interesseret i til det formål som jeg gerne vil bruge den til, men er heller ikke låst til noget bestemt.
Jeg har hunde og kommer også rigtig rigtig meget i hunde verdenen. Og lige som jeg heste, så kan man heller ikke sætte hunderacer i kasser.
F.eks. min egen hund har verdens bedste temperament og er så sød og kærlig - hvilket hun er blevet dømt ned på på en udstilling fordi det ikke er inde for racebeskrivelsen. Så ved, at man ikke kan sige: "det er denne her hest du skal have og den er aldrig syg". Det er umligt.
Men F.eks. (nu relaterer jeg lige til hunde verdenen igen) så er der jo nogle "problemer" ved mange racer - ikke at der ikke findes sunde hunde inden for racen. F.eks. Cavalier king charles spaniel skal man være ekstra obs. på hjertesygedomme og en for lille hjerneskal. Labrador skal man være ekstra obs. på hoftedyslepsi. Westie skal man være ekstra obs. på hudsygdomme. Mops skal man være ekstra obs. på løse knæskaller, hudsygdom og vejrtrækningsproblemer. Osv. osv. osv.
Så det var egentlig om man havde ting man skulle være OBS på, hvis i forstår?!
mar 2013
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 69
De er rigtig dejlige emner til det du skal bruge dem til
Måske lidt små i forhold til det du skrev, men en tinker er jo også en kraftig hest i sig selv så medmindre du er kraftig, ville det nok ikke se helt tosset ud
De kan bruges til lidt af hvert
nov 2008
Jeg kan fortælle om frieseren som har det med knæene og desuden tendens til en svag ryg/dårlig overlinie.
Og Islænderen som kan have sommereksem (mest den der er født på Island) samt for kort sadelleeje.
DV'er der er fysisk svagelige og har tendens til benproblemer samt OCD (meget af dette kan dog skyldes pasningen)
Andre racer ved jeg ikke lige så meget om på det punkt.
nov 2008
jan 2013
Tak for svar - du har nok ret ang. at oprette en ny og skrive de racer jeg har i tankerne
jan 2013
Jeg tænker: Oldenborg, DV, Frederiksborg, Pinto, Palomino, Knabstrupper.
Muligvis Fuldblod, Hannoveraner og Trakehner
maj 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 167
Jeg forventede min xx'er ville være den der var varmest, men han er det mest stille og rolige væsen jeg nogensinde har mødt, alle kan håndtere ham og han er så sød, og nem, min DV derimod ville jeg aldrig lade små børn håndtere da hun ikke er helt tilregnelig og MEGET varm, puster sig nemt op osv.
Så tror som de andre siger også at du skal ud og prøve det af, ingen kan sige at der er en bestemt race der passer perfekt. Alle heste er forskellige!
jan 2013
Kan godt følge dig i noget af din udtalelse.
Grunden til, at jeg skrev muligvis Fuldblod og Trakehner er, at der altid er nogen der falder udenfor.
Ved ok med racerne. Tænker mere skavanker og sygdomme inden for disse racer?
nov 2008
Jeg har kun oplevet knapstruppere med super godt sind (vi har haft to ponyer af dem selv.) Jeg kender avlere indenfor både knapstrupper, pinto og palomino og har ikke hørt noget om at nogle af dem skulle have dårligt sind, tværtimod faktisk. Min oplevelse er at de har langt bedre sind end alle de varmblod og lignende man møder ude til stævner.
DV avler nærmest udelukkende på gangarterne, og det er min opfattelse at de er ret svagelige. Man hører i hvert fald tit at de får foldskade og hvad ved jeg. Men det kan jo som sagt også hænge sammen med kulturen omkring pasningen.
Fuldblod har ofte alt for meget tænding og er ikke gode på tur fordi de bliver bange for deres egen skygge.
Oldenborg kan være et rigtig fint bud så længe du ikke vælger en af den gamle type som er lidt tung i det. Sådan er det med mange racer at der er en tung og en sporty type at vælge imellem.
Trakehner og Hannoveraner kender jeg ikke vildt meget til, så dem vil jeg ikke udtale mig om.
nov 2008
apr 2007
Så vil stadig sige, at du skal kigge bredere - en ting er med sygdomme og skavanker - men når I begynder at snakke temperament, bliver det for flyvsk at beskrive en race på den måde. I sær med henblik på DV, Oldenborg og andre blandinger, for mange et sgu også avlet til det bedre
nov 2008
Jeg er bestemt sikker på at der findes dejlige, og gode heste til næsten enhver indenfor hver enkelt race.
apr 2007
Stald Zederkof: det har du helt ret i, de KAN vende på en tallerken, men det er, som du selv siger, et spørgsmål om at vide hvad det er man har med at gøre
nov 2008
Den er ikke vandt til rigtig at blive håndteret, selvom den er vandt til mennesker, så den har ikke haft nogle fårlige oplevelser. Den er bare skør i bolden
Og islændere er jo kendt for generelt at have et godt sind og ikke være bange for noget.
Man kan ikke altid regne med ens hest passer 100 % på racebeskrivelsen. Hvis man vil have noget mere præcist af gå efter, så skal man kigge på afstamningen og blodlinjerne.
Min træningshest er nemlig efter en hoppe der er ligesådan som er efter en hingst der er ligesådan. Altså er det arveligt og der var stor sandsynlighed for at hun blev sådan. (jeg kan forresten undre mig over at man overhovedet vil avle på heste med sådan et sind, men det er en anden sag)
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Og de kan bruges til alt, hvad du søger (og lidt til)..
Hesteracer for og imod