{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

Hvor er det fedt vis det virker !! {{forumTopicSubject}}

Årh !! Hg'er
Dette her må jeg lige dele med jer smiley
For som nogle nok ved så er min hest krybbebider og det kan jo skyldes flere ting osv...
Og den ene er jo vis de gør det under fodring så kan det skyldes at hesten ikke produkser nok spyt så krybbebider de for at sætte gang i spyt kirtlerne...
Så idag prøvede jeg at sætte hendes mad i vand som man gør med gamle heste.. Og ved i hvad hun har stået helt roligt og spist sin mad uden at tænke på at krybbebide... Og efter hun var færdig med sin mad gik hun fint ned og spiste sit hø og halm... Nu vil jeg prøve dette i en uge og se om det stadig giver så fint et resultat som dette.... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor er det fedt vis det virker !!
  • #1   12. mar 2013 Dejligt, hvis det kan fungere smiley

• #2   12. mar 2013 ej hvor fedt smiley

håber for jer at det virker smiley

• #3   12. mar 2013 Kan du ikke lige skrive herinde hvis det fungere, da min pony også krybebider når han spiser.

• #4   12. mar 2013 Ja det kunne værre så fedt vis det er grunden til det... Men man kan ikke undgå det ved spisning af hø/halm det ville værre svært men det tørre jo os mindre ind foder gør....

Men ja jeg vil give nærmer Info i løbet af ugen omkring dette

• #5   12. mar 2013 Man kan også lægge høet i vand smiley
    Det gjorde min veninde ved hendes pony fordi den har allergi smiley

• #6   12. mar 2013 Det vil bare ikke helt hjælpe alligevel da der bliver lagt hø ind til alle heste om formiddagen da hestene står ude hele dagen så vandet når sikkert bare at forsvinde smiley men har set min hest spise hø og halm i sin boks i 30 min uden hun har krybbebidt så det er så lidt vis det nu er smiley

• #7   12. mar 2013 Hvor vådt gjorde du det og var det varmt eller koldt vand

• #8   12. mar 2013 Bare koldt vand hælder vand ca 2-3 cm over maden og så skal det minimum stå i 1 1time det kan os fint stå helt fra morgen af til om aftenen... Bare så det bliver noget godt snask smiley

• #9   12. mar 2013 1time ikke 11time smiley

• #10   12. mar 2013 Hvad for noget foder giver du din

• #11   12. mar 2013 Men skal lige siges alt foder suger ikke lige meget så man skal lige prøve sig frem da det ikke skal være alt for flydende

• #12   12. mar 2013 Det meget spændende må også prøve det

• #13   12. mar 2013 Jeg kan ikke huske hvad det hedder men hun får noget musli blanding med noget ungheste piller med godt med vitaminer i

• #14   12. mar 2013 Min får havra - vitamin piller og heste musli breder til ungheste hopper i fol og opbyggen af muskler

• #15   12. mar 2013 Det bare med at prøve at hælde noget vand i og se hvor godt det suger det skal bare havde en god tyk konsistens så det ikke er til at drikke vis du forstår smiley

• #16   13. mar 2013 Ja jeg må prøve i dag er meget spændt smiley

• #17   13. mar 2013 Skriv hvordan det gik smiley

• #18   13. mar 2013 Sætter også projektet i gang i dag smiley Krydser fingre for det virker.

• #19   13. mar 2013 genialt..

• #20   13. mar 2013 Min hest krybbebed heller ikke i morges rigtig fedt !!! Men hun har kun gjordt det ganske lidt i løbes af natten har jeg kunne se men det nok på grund af hø/halmen måske....
    Men fandt en hjemme side som var ekstrem god til heste som er brybbebider væver eller boks vrander vil lige prøve at finde den igen så i med heste med samme problem som min kan se det smiley

• #21   13. mar 2013 Hej så er det prøver og det gik super han spiste med velbehag og ingen binding i krybben han stopper et par gange kigge og spiste vidre der gik næsten to timer før han startet og det var da han begynder på wrappen nu er maden gjorde klar til i morgen så er mega spændt smiley

• #22   13. mar 2013 Det fedt at høre !!

• #23   13. mar 2013 Men jer med heste som krybbebider læs her

Af: Knut Houge ( www.hest.no)

Tilsæt altid kraftfoderet vand, siger Peter Bedding. Han er en af Englands førende eksperter indenfor hesteernæring.
    Mange heste døjer med sår i mavesækken og på tyktarmen. I en del af tilfældene skyldes dette, at de får for meget tørt kraftfoder.

Den amerikanske dyrlæge Frank Pelligrini har i samarbejde med Peter Bedding obduceret 500 trav- og galopheste. 90 % af disse heste havde mavesår og/eller sår på tyktarmen.Vi har fundet ud af, at forekomsten imellem sår på tyktarmen og sår i mavesækken er omtrent lige stor. Det spørgsmål vi nu udreder er, om disse sår skyldes stress, eller om der også er andre faktorer, som kan give sår på tyktarmen og mavesækken, siger Bedding.

For meget kraftfoder
    Hest. No traf Peter Bedding i Oslo Spektrum under årets Oslo Horse Show. Her stod han ved udstillingen tilknyttet firmaet; Godt For Hesten AS. Dette firma importerer blandt andet funktionsfoderet Equilibra - et foder Peter Bedding har været med til at udvikle.

Når vi ser på årsagerne til mavesår og sår på tyktarmen hos heste, er fodringssystemet centralt. Mange heste får for meget kraftfoder i forhold til grovfoder. Dermed æder de meget mere stivelse, end de kan drage nytte af. Vi ved, at en hest ikke kan udnytte mere end 2-3 gram stivelse pr. kg kropsvægt pr. fodring, siger Bedding og tilføjer: - Men dette er ikke det største problem. Det største problem er manglen på væske i foderet. En hest, som går frit ude i naturen og spiser græs, indtager 90 procent vand og 10 procent tørstof. Hvis man fodrer hesten med hø og kraftfoder, har disse et vandindhold på 12-16 procent. Derfor må du tilføre mere vand. Det kan gøres på to måder: Du kan give mere grovfoder eller tilføre vand til kraftfoderet.

Ved et indtag på ét kg hø producerer hesten 450 milliliter saliva, der er det samme som spyt. Ved et indtag på ét kg kraftfoder producerer hesten kun 250 milliliter saliva. Saliva er yderst vigtig for hestens fordøjelse. Det retter bl.a. op på pH-værdien, fortæller Peter Bedding.

Ætser tarmslimhinden
    Når det gælder fodring og hest er to forhold særlig vigtige, ifølge Peter Bedding: - Ude i naturen spiser hesten hele tiden. Og hestens mavepumpe pumper mavesaften rundt hele tiden. Denne saft kan ætse tarmslimhinden og forårsage sår. Hvis du giver for meget tørt foder vil dette tage vand fra tarmslimhinden, noget som igen vil udsætte tarmslimhinden for syreangreb.
    Tarmslimhinden har ingen mulighed for at rette op på situationen selv. Løsningen er at tilsætte kraftfoderet vand. Vandet har to funktioner; det retter op på pH-værdien og tyktarmens vandindhold. Hesten vil også udnytte foderet bedre.

Peter Bedding mener, at mange hestefolk undervurderer tyktarmens betydning for hestens ernæring.Det vigtigste i fodringsmæssig sammenhæng er at sikre sig, at tyktarmen og tyktarmsmiljøet er i balance. Det er tyktarmsbakterierne der tilfører hesten 80 procent af dens ernæring, siger Peter Bedding, og henviser til flere internationale undersøgelser. Funktionsfoderet Equilibra er et resultat af Bedding’s forskning. Dette foders hovedopgave er at stimulere mikrobakterierne i tyktarmen.

Vævning, krybbebidning …
    En del af symptomerne hos heste, som vævning, boksvandring og krybbebidning kan skyldes tarmproblemer. Hvis en dyrlæge ser disse uvaner, bør han eller hun bestille en endoskopi af hesten, siger Bedding.
    En endiskopi indebærer, at en optisk lampe med kamera føres ned i mavesækken via næsen. Denne undersøgelse vil kunne afsløre eventuelle sår i mavesækken.

Vil ikke transportere vand
    Hvis en 40 kilos sæk med kraftfoder skulle have et korrekt vandindhold, ville den, ifølge Bedding, veje omkring 200 kg.
    Foderindustrien er ikke interesseret i at transportere mange kilo vand. Desuden ville det medføre et stort lagringsproblem, hvis der var for meget vand i foderet. Løsningen er derfor selv at tilføre kraftfoderet vand, inden man giver det til hestene, afslutter Bedding.

Oversat af: Tanja H. Bromley
    © Denne artikel må ikke kopieres eller på anden måde videredistribueres uden forudgående, skriftligt samtykke!

• #24   14. mar 2013 Holda op det var spændene at læse har læst meget om det men aldrig fundet dette det var meget lærit 1000 tak for dine oplysninger ville gøre alt for min dreng

• #25   14. mar 2013 Christina æ
    Du kan gøre en ting mere for din hest fordi de krybbebider jo som står i den lange besked os at syreindholdet i deres mave skader slimhinden i maven og i tarmen de krybbebider for at gøre et eller andet ved det syre....
    Men for at hjælpe hesten mere med at afbalancere syren kan man give dem noget tilskudsfoder som går ned og afbalancer syren og styrker nethinden for som sagt rigtig mange heste har mavesår så hvorfor ikke hjælpe hesten mere med at "helbrede" mavesår
    Min får det nu for at hjælpe maven og måske ender det med at det går i sig selv vis hun ikke har lagt det som en dårlig vane i nu da hun kun har gjordt det i 2 år.... Men kan finde ud af hvad det foder hedder vis det er

• #26   14. mar 2013 Du du gerne evt hvor det kan købes smiley

• #27   16. mar 2013 Tilføjelse, det er masser af stivelse i havre, då det er no go til krybbebidere, og der er højere vandindhold i wrap end i hø, så det er bedst - og frøgræs er nog go, det er for tørt.

Man kan få noget probiotika af en art i tilskudsfoder til heste - det hjælper og forebygger tarmmiljøet. Hyben har også virkning.

• #28   16. mar 2013 Min pony har altid i alle sine 23 år fået havre, byg og melasse, ikke om jeg vil begynde at ændre på det. Han kan li sin mad og der er den, det at han krybbebider er bare en ærgelig ting.

• #29   16. mar 2013 Mia&Amiga<3 min har gjort det i 15 år - og det er ok og accepteret - men hvis han gør det fordi han har ubehag et sted, ondt fx. vil jeg da gerne se hvad jeg kan gøre fodermæssigt for at hjælpe ham. De elsker vel deres mad uanset hvad vi giver dem

• #30   16. mar 2013 Det tror jeg så ikke nogen heste er meget opmærksomme på hvad de får at spise, min kan bl.a. ikke lide olie af nogen form. Min har krybbebidt 20 år, han gør det af kedsomhed, forståelig nok han har gået rideskole og stået i et spiltorv dagen lang, det er så taget af efter jeg købte ham til at han nu kun krybbebider når han spiser, og gør det ikke hver gang. Ser ingen grund til at ændre i hans mad (dyrlægen er inde over)

• #31   16. mar 2013 Det kan ved mange kryppebidere hjælpe at tage stivelsen fra dem, dette forebygger de mavesår som størstedelen af kryppebiderne har.

• #32   17. mar 2013 Skal så os lige siges at det ikke kun er heste som krybbebider som har mavesår der er så mange andre så mange andre heste som går rundt med mavesår uden man kan se det overhoved....
    Vis i så spørger mig så de heste som vælger at krybbebide de må havde noget hjerne når det går ned og gør noget ved det syre i maven.... Og selv om de er krybbebider så kan det være de slet ikke har fået mavesår i nu....
    Min hest hun begynde da hun var 3 og hun får foder med meget lidt stivelse i har hun altid fået.... Og skal os lige siges at heste med mavesår eller bare krybbebider generelt så er vådt Warp dårligt at give dem det skal værre tørt.... Og man skal heller ikke værre bange for at de står på halm i bokseneda er så vigtig at hesten tykker på noget hele tiden for at få syren til at køre rundt for at få spytten ned i mavesækken med undtaget at man har en fodder automat som hele tiden giver hesten mad

• #33   17. mar 2013 men tørt wrap har stadig mere vandindhold end hø .... enig i generelt at vådt wrap ikke er at foretrække smiley

• #34   17. mar 2013
    Det er bevist om og om igen at krybbebidning ikke kommer af kedsomhed, ligesom jeg ikke forstår hvorfor man vil give en krybbebider stivelse - det er igen bevist om og om igen at det ikke duer.

(link fjernet)

http://hestedoktoren.dk.linux34.unoeuro-server.com/category/mavesar/

( mavesår hos danske heste )
    http://hestedoktoren.dk.linux34.unoeuro-server.com/category/fodring/

• #35   17. mar 2013 Jeg siger jo heller ikke at min gør det af kedsomhed ?

• #36   17. mar 2013
    Nej, det er heller ikke rettet til dig, men generelt og andre i tråden ;o)

• #37   17. mar 2013 Min krybbebider af kedsomhed, det er bevist. Sådan er det, så statistikkerne holder ikke altid.

• #38   17. mar 2013 Nårh okay smiley for det kommer virkelig ikke af kedsomhed smiley

• #39   17. mar 2013
    Mia&Amigo - Bevist, hvordan? :o)

• #40   17. mar 2013 Han har stået i spiltorv hele livet krybbebidt over halvdelen af dagen, han kommer hjem til mig og krybbebider nu kun en sjælden gang når han spiser. Kedsomheden har været inden over siger ikke kun at det er kedsomhed, men den har haft en stor rolle med ind over.

Kommentér på:
Hvor er det fedt vis det virker !!

Annonce