1.071 visninger
|
Oprettet:
Over, under,foran, bag lod?? {{forumTopicSubject}}
Mange af jer skriver at jeres heste selv søger ned, hvilket der er fantatisk. Men hvad betyder det når hesten er over lod, under lod og foran lod??? Kan i selv side på ryggen og mærke hvornår den går korekt i lod? Jeg har forstået at det er når hesten går korekt til bidet?
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
Nej, jeg kan ikke "direkte" mærke når min hest går i lod.. Men rider generelt med ret løse tøjer, for at få hesten til at strække sig frem.
Nogen er jo så heldige, at de har ridehus med spejle - og dér kan man i hvertfald se om hesten går for eller bag lod. Det bruger jeg, når jeg har mulighed for det.
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Jeg kan sidde på min og se/mærke om han er i lod. Ka bedst se det på volter når han er stillet en smugle indad. Dertim kom.er at når han er i lod har han meget bedre fremdrift.
Mht til at gå til biddet vs gå i lod så gigter jeg efter at mkn hest søger biddet og bruger det som støtte når han er i lod da det er der jeg gerne vil have ham. Men kom er han ikke ind i lod ser jeg hellere at han rider frem til biddet og fanger det foran lod end at jeg trækker biddet til mig så det bliver mig der fanger ham på biddet under lod..
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Jeg kan godt mærke, hvis mine heste går bag lod, fordi de undviger biddet og putter hovedet ind. Men det kan godt være svært at mærke, om den går i lod, da den sagtens kan give efter på tøjlen, men samtidig have næsen lidt over lod. Men træning med den enkelte hest gør også, at det bliver nemmere at mærke. Man skal ligesom skabe en rigtig runding i halsen, og hvis man får at vide hver gang hesten er i lod, vil man til sidst have en ret klar idé om hvordan det føles, når man sidder på ryggen
jul 2010
Følger: 100 Følgere: 96 Emner: 124 Svar: 1.989
Under lod: hestens hoved er i en vinkel på under 90 grader, næsen peger ind mod bringen.
I lod: hestens hoved er i en vinkel på 90 grader.
Foran lod: hestens hoved er i en vinkel over 90 grader, næsen er lidt længere fremme end ørerne
apr 2007
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
apr 2007
jun 2007
Følger: 30 Følgere: 106 Heste: 16 Emner: 86 Svar: 171
"Foran lod må hesten gerne gå i de mindre klasser, da der ikke kræves samlede gangarter og det er for mere urutinerede heste og ryttere."
Aaarg den holder vist ikke helt
Heste skal gå en smule foran lod, ligemeget hvor højt du rider.
Det har overhovedet ikke noget med at være rutineret eller urutineret!
Hvis hesten bliver redet bag lod, vil jeg nu ikke sige man er rutineret!...
apr 2007
Men du kan da godt gribe mig i en fortalelse, når jeg skrev, at det kun er i de små klasser - men det er netop her der ligefrem står, at hesten skal gå lidt foran det lodrette plan. Ellers står der jo let foran eller i det lodrette plan
mar 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 91
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det kan aldrig hedde under lod, eftersom hestens næseryg der er lodret ( som man kalder lodret fordi hvis den er i lod, så er den lige så lige som et gammel dags lod ) og noget lodret, hestens næseryg, kan ikke komme under lodret, det er fysisk umuligt.
Under lod er under en lodret streg, det kan hestens næseryg jo ikke, så skal den ligge vandret. Eller jo, det kan den godt men så skal næsen virkelig ind i bringen og hestens hals være smal og kort.
Over, under,foran, bag lod??