{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.110 visninger | Oprettet:

Urengående hest - kan det være hovbyld? {{forumTopicSubject}}

Min hest var pludseligt onsdag en smugle urengående ikke stokhalt, men blot lidt uren.. Jeg valgte ikke at tilkalde dyrlægen da han lige havde tonset rundt på folden i vildt galop og bukkespring.

Igår (torsdag) var den stadig urengående men da jeg slap den løs for at tjekke den bukkede den som en gal, og galloprerede rundt i hallen. Og da jeg ville hente den fra fold kom den mig galloperende i møde.
Den var nu en lille smugle varm i koden i højre forben som den også var halt i..

Nu har jeg så lige været oppe og tjekke den igen her til morgen.. Den er stadig en smugle urengående, ikke varm i koden mere, men nu har jeg jo så bildt mig ind at den nok er varm i hoven smiley kan ikke finde ud af om det bare er mig..

Kan det være begyndelsen på en hovbyld, eller er der andre som har et bud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hanging of posters in cement wall 750 kr.
  • afmontering af vand og tilførsel af vand 1.000 kr.
  • Sætte makeup spejl op over makeup bordet (stort spejl) 500 kr.
  • Tilskæring af hegn 1.500 kr.
  • Looking for Authorised Electrician Copenhagen area 2.450 kr.
  • Grave huller til stolper 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Urengående hest - kan det være hovbyld?
  • #2   15. mar 2013 Men hvad skal der til før evt. smeden eller noget ville kunne gøre noget? Skal den så være stokhalt eller hvordan? smiley

• #3   15. mar 2013 Ring til en smed, og spørg der.
    En dyrelæge vil sandsynligvist anbefale at du tager en snak med smeden først. smiley
    Heste kan jo reagere meget forskelligt på en hovbyld.. smiley

• #4   15. mar 2013 Jeg ville prøve dyrlægen først, de har nemlig også en visitere-tang og kan derved både sige om det er en hovbyld eller om det er noget andet.
    Du kan evt også selv prøve at teste det, du skal bare slå på sålen med håndtaget af din hovrenser og hvis hesten reagerer på dette kan det tyden på en hovbyld.

Dog vil jeg sige at alle de gange mine har haft hovbylder så har de været mere halte end bare urengående. Grænser til stokhalt

• #5   15. mar 2013 Team Grafik * Distanceteam *:
    Hvis bare han får lov at tøffe afsted i lunte trav er han rengående, hvis han skal op og trave igennem, så bliver han lidt uren smiley

• #7   15. mar 2013 ville i ringe til dyrlægen med det samme eller vente til mandag fx?

• #8   15. mar 2013 Så tror jeg altså ikke det er en hov byld, måske ham bare har lavet lidt badut på folden. En hest med hov byld er "somregl" springhalt..
    Ville da i hvertfald ikke få dyrlægen ud hvis du tror det er e hov byld, der er de alt for dyre, især hvis de skal have en sko af smiley

• #9   15. mar 2013 Den unge jeg rider, har været som du beskriver din og den har en hovbyld som endte med at gå ovenud og det blev først konstateret da den kom på dyrehospitalet, da smed og dyrlæge ikke kunne finde noget...

• #10   15. mar 2013 Du er ikke i tvivl hvis det er en hovbyld.
    De står meget specielt med benet fremme for at lette trykket ved en hovbyld.
    De er typisk også mere halt end alm, nogen står endda med løftet ben grundet smereter.
    Hvis den "bare" er lidt uren ville jeg holde den i ro og trække ture med den og se om det ikke bliver bedre.
    God bedring med den smiley

• #11   15. mar 2013 Hvis den er rengående i tøffe trav så er det nok ikke en hovbyld, ved en hovbyld vil den være små halt selv i skridt.
    Jeg ville ringe efter dyrlægen idag.

• #12   15. mar 2013 Når der ikke er synderlig bedring siden onsdag, så ville jeg få dyrlægen ud idag.

Det lyder ikke som en hovbyld ud fra din beskrivelse - desværre.

• #13   15. mar 2013 Altså, Vit havde en hovbyld. Dyrlægen kunne ikke finde noget ved første forsøg, og han blev ren gående igen efter en uge. Så tænke jeg, at jeg lige kunne ride ham. Dagen efter var han halt igen, og der gik indtil fredag, hvor jeg ringede til dyrlægen igen. Hun kunne da godt lige tjekke ham engang til. Han reagerede ikke på den der tang eller noget. Det eneste hun kunne se det på, var en mørk plet i hoven.
    Så heste behøver ikke være stokhalt pga. en hovbyld, og min tossede også gerne rundt ude på marken, uden problemer smiley Jeg vil nok vente til mandag og hvis det ikke er bedre, tilkald dyrlægen der. smiley

• #14   15. mar 2013 Helle:
    ville smeden være en fordel frem for dyrlægen hvis det er en hovbyld? smiley

• #17   15. mar 2013 Det kunne det godt være. I denne tid får hestene ofte lavet et eller andet på folden og får nogle gange en lille forvridning eller et eller andet, så det kan også være det. Men ja, det kunne godt være en hovbyld. Stil den i sæbespånevand en til 3 gange dagligt, og hvis det er en hovbyld, så skal den så meget på fold som muligt så længe den kan gå:)

Kommentér på:
Urengående hest - kan det være hovbyld?

Annonce