{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Hesten er krybbebider hjælp??? {{forumTopicSubject}}

Hej min venindes hest kryppebider engang imellem, men slet ikke ofte mener det er pga. af stress kan der være andre grunde andet en der står i denne artikel: http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=16372
og hvorfor? og hvad kan man gøre ved det?

kom med seriøse svar.
mange tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten er krybbebider hjælp???
  • #1   20. mar 2013 hvor gør den det henne? inde i boksen, folden over alt? hvor henne? hvis det er inde i boksen og den ikke lider af det (forstå mig ret) så hvorfor gøre noget ved det? det er jo som sagt hestens rum, altså private rum smiley

  • #4   20. mar 2013 det kan være et mavesår og det kan også være en dårlig vane..
    JoeJoe: uanset bør man få undersøgt om der er nogle fysiske defekter der ligger til grundt for det. hvos hesten står med et mavesår så nej, så sys jeg ikke man skal kalde det for hestens personlige rum fordi den kun gør det i boksen og så bare lade dyret stå med smerter..


  • #5   20. mar 2013 det kun i boksen han gør det og selvfølge han lider ikke under det men det var bare hvis man kunne gøre noget ved som i fodret hvor stivelse og sukker er dårligt(nu ved jeg ikke hvad de får på rideskolen)

  • #6   20. mar 2013 hvordan bliver den fodret?

  • #7   20. mar 2013 Vigtigst af alt - INGEN krybbebiderrem. Ren ondskab,

  • #9   20. mar 2013 Hvis man ikke vender den fra det nu, bliver det til en vane!
    Den keder sig og det bedste ville være hvis den havde adgang til stråfoder hele tiden smiley
    Hvis det er madtruet den bider i så skal det rykkes så langt ned så muligt så det ikke er muligt for den at bide i den. Giv den et eller andet slags legetøj og så skal den self have mest foldtid som muligt smiley


  • #11   20. mar 2013 Kedsomhed kan det sagtens være. Min gamle hest gjorde det også. Jeg smurte hovfedt på,der hvor han havde gnavet. Det stoppede ham. Istedet købte jeg en boredom breaker,han kunne slikke på og lege lidt med. Problem løst. Det kommer dog nok meget an på hvor stort omfang bideriet er

  • #12   20. mar 2013 Vis det er under fodring så læg dens mad i blød med vand inden fodring det virker vildt meget på min da det kan skyldes at den ikke produktser nok spyt under fodring.... Kig i min profil under emner jeg har skrevet som hedder ( hvor er det fedt vis det virker)
    Der er en lang besked som jeg har sadt ind syntes du skal læse den


  • #13   20. mar 2013 Pas på at det ikke smitter de andre heste der står i stalden
    Det sker ofte at det smitter smiley
    Derisiker at få mavesår og kolik


  • #14   20. mar 2013 Jesus en masse uvidende mennesker der byder ind her!!

    Krybbebidning smitter IKKE
    De krybbebider ikke pludselig for sjov
    Man må IKKE forhindre en hest i at krybbebide, ved at fjerne krybber osv, den gør det fpr at udløse endorfiner i hjernen, som kan virke smertelindrende
    De kan begynde at krybbebide pga stress, mavesår, forkert foder/fejlgæring, for lidt grovfoder og for lidt foldtid (stress/mavesår)...

    Man kan starte med at sikre disse faktorere er opfyldt:

    Den skal have fri adgang til grovfoder, er den tyk, så via slowfeeder/småmasket hønet
    Den må ikke få sukker og stivelse i krybben, men skal have fibre og dækket sit vitamin behov
    Den skal på fold mest muligt med gode venner og grovfoder/græs, ikke bare ud et par timer i et mudderhul/frossent knoldehelvede med lidt halm
    Er den stresset over sin position i boksen, skal man se på sidekammerater og trafik foran boksen...

    Start med at sikre krybbefoderet er uden stivelse og sukker og sørg for grovfoder til den, afhjælper det ikke efter en måneds tid, så tjek de andre faktorere.... En undersøgelse for mavesår, koster knaster, så hvis den kun er ved at udvikle det, kan man bremse dette og den stereotyp adfærd, ved at sikre optimale forhold for maven...


  • #15   20. mar 2013 Mange tak Jeanette H lige de svar jeg manglede smiley
    Og tak til jer andre, men ved godt alt de har kommet med forslag om;)


  • #16   20. mar 2013 Sætter selvfølgelig pris på alle henvendelserne smiley

  • #17   20. mar 2013 Jeanette H: der skrev du lige det, jeg tænkte! smiley

    Mathilde N: På hestenettet er der en pige, som hedder Pretty Fancy. Hun ved ENORMT meget om krybbebidning. Prøv at få kontakt til hende....


  • #18   20. mar 2013 Stine: Det sker dælme tit at vi er enige har jeg lagt mærke til smiley

    Mathilde: Håber din veninde tager det seriøst og får afhjulpet hesten, lad os endelig vide hvordan det går med den smiley


  • #19   21. mar 2013 Jeanette: Ja, det er det godt nok! smiley Kan faktisk ikke huske at have været uenig med dig smiley

  • #21   21. mar 2013 Stine: Det er sq rart med en ligesindet herinde smiley

    Ida: Præcis.. Ved heller ikke hvor overskuddet kom fra.... Men åh det ville være fedt hvis sådan noget smittede, for så smed jeg min unghest af ved en dygtig rytter, så han lige kunne se hvordan man skal gå når der rides korrekt, så ville det lette mit forudstående arbejde utrolig meget smiley (Hahahahah)


  • #23   21. mar 2013 Jeanette H:
    helt enig.


Kommentér på:
Hesten er krybbebider hjælp???

Annonce