{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Hvornår bruge regndækken? {{forumTopicSubject}}

Jeg er måske lidt blond, men det der dækkenræs er jeg ikke vant til.

Men hvornår bruger man regndækken?

Hesten går med et overgangsdækken tror jeg, Bucas Freedom mener jeg der står, der er 100-200g foer i.

De dage solen har skinnet, der ikke har været meget vind og 5 grader har hun fået dækkenet af og haft det ganske fint.

Så hvornår skal regndækken bruges? Når det er 5 grader og ikke solskin? Fx. om morgenen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår bruge regndækken?
  • #1   20. mar 2013 Min går med 300-400gram nu og jeg skifter først til regndækken når det er omkring de 15grader vil jeg tror;) Det er første år jeg har en dækkenhest:)

• #2   20. mar 2013 Jeg putter regndækken på når jeg kan mærke på hende at hun godt kan komme af med det dækken hun går med nu, og når vejret stopper med at svinge så meget mellem frostgrader og plusgrader.. Men tror at hun får det på når det er mellem 5 og 10 grader hele tiden. Også når det er over 10 grader får hun dækkenet helt af. hun går med overgangsdækken på 150 gram nu..

• #3   20. mar 2013 Orv ja min er klippet;)

• #4   20. mar 2013 Nu ved jeg jo ikke hvordan været er hos dig,,, men her hos mig på Amager er der fyldt med sne og ikke særlig varmt... Mine går med 420 og 350 grams dækkener på, men de er også blevet klippet...
    Ved ikke om din er en der fryser eller om den er vant til at gå med vinterdækken, men synes måske ikke at det lyder heeelt så fornuftigt allerede at tage dækkenet af nu?? smiley Men somsagt ved jeg ikke hvordan vejret er hos dig, og hvor meget o.s.v den er vant til at gå med dækken ^^
    Men jeg bruger normalt kun regndækken når det regner på de ellers varme dage, da et regndækken ikke er så tykt, så kan man godt bruge det til de ellers varme dage. Men selvføelig ikke med 20 grader smiley

• #5   20. mar 2013
    Jeg ved godt jeg ikke skal skifte nu - men jeg spørger HVORNÅR, ved HVILKEN temperatur mm. man bruger regndækken :o)

Hesten har fået dækken på i efteråret for at tage lettere på, så ikke klippet men ikke sat meget pels under dækkenet.

• #6   20. mar 2013
    10-15grader - Jamen "omkommer" hesten så ikke når det er solskin og vindstille?
    Fleur nød det ihvertfald de dage det var af og frøs ikke selvom det var 5 timer fx.

• #7   20. mar 2013 Stanley går med 150 det kommer af når frosten er væk..
    Hvis vejret stadig er trist og gråt får han regndække på for ikne at blkve våd og kold men hvis det er tørt i vejret får han dæknet helt af.

• #8   20. mar 2013
    Det var sådan noget jeg tænkte Tenna - når det ryger op på plus grader så regndækken og er det solskin, så af med det ;o).

• #9   20. mar 2013 Min har kun regndækken på hvis det regner eller sner og jeg står og skal bruge ham den pågældende dag.
    Jeg har taget hans 160g's dækken af for en måned siden og nu er han ved at smide pelsen og han fryser bestemt ikke...

• #10   20. mar 2013 Min går med uldtæppe og regndækken. Der var nogle få dage, hvor han kun gik med regndækken. Jeg tager uldtæppet af, når det bliver min. 5 grader om dagen, og min. 0 - 2 grader om natten. Han er ikke klippet. Et for stort sving i dækkenskift hele tiden, er ikke sundt, og de kan blive syge af det.

• #11   20. mar 2013 Min går med regndækken og det har hun i nogle måneder før vinter også, så hun har en god pels inden under smiley

- Hun er ikke klippet.

• #12   20. mar 2013
    Super dejligt at i svare, men svarene er ikke så behjælpelige når de ikke helt svare på hvornår i ligger regndækken på :o).

• #13   20. mar 2013 Min har 100 g på. Ikke klippet, men kortpelset. Så snart frosten forsvinder smider jeg regndækken på hende

• #14   20. mar 2013 Du skifter dækkenet, når du syntes den får det for varmt under dækkenet smiley
    sådan gør jeg altid smiley

• #15   20. mar 2013 Det med dækner er altid en balancegang mellem om hesten kommer til at fryse eller svede..
    Altså min går med 300 g nu og får overgangsdækken (omkring 150 g) på når det er omkring 5-10 grader. Og han er klippet.
    Regndækken får han først på, når det er over 10 grader ude.
    Og nu skal du jo også tænke på at et regndækken bare beskytter mod regn og vind og ikke varmer ellers smiley

• #16   20. mar 2013
    MariA - Jamen.. Er varm lun, varm eller hvornår er det? Kan ikke helt lure det - er som sagt ikke vant til dækkenræs.
    Hun har været varm de dage jeg har taget det af, men ikke svedt og være brændende varm.

Er bare i tvivl om hun vil kunne klare plus grader, fx. i stald eller på fold uden fyld.
    Hm, der er nok ikke så meget andet og gøre end at forsøge.

For gå direkte fra fyld til uden fyld kan man vel ikke :o)

• #17   20. mar 2013 De skal heller ikke være svedige - så er de for varme. Jeg har skiftet til et mindre dækken fordi min hest kløede sig - fordi det var for varmt. Det sagde en af de andre opstaldere.
    Men - du mærker, og så spørg du dig selv om hesten er varm, og om det er for varmt? det er enormt svært at forklare, man skal næsten mærke det. smiley hehe

• #18   20. mar 2013 Altså, hun opdagede det, havde ikke selv set det... ser mine heste næsten hver dag, så - heldigvis havde hun ikke stået ret længe med det på smiley

• #19   20. mar 2013
    Hun har ikke været svedig eller kløet sig, heller ikke selvom hun havde det på i 5 plus grader med sol :o). Men nej, svedig ved jeg godt ikke duer, men hvornår det er for varmt ved jeg ikke helt ;o)

• #20   20. mar 2013 Det er nok bare noget man skal føle sig frem til, det har jeg godt. Gir ikke så meget for de der ''regler'' omkring 5 grader - 10 grader osv. smiley
    håber du finder ud af det.
    Min gamle hest på næsten 26 har ''kun'' et regndækken m. fleece på og en dyne m. 100g. på - det er ikke meget - men han har det dejligt under sit dækken smiley

• #21   20. mar 2013 det har jeg gjort*

• #22   20. mar 2013
    Jo det gør jeg nok smiley Jeg prøver mig frem når den tid kommer.

• #23   20. mar 2013 Ja, der er ikke andet for. Det er svært at sidde og sige hvad din hest har brug for smiley

• #24   20. mar 2013
    Men retningslinjer er en god ting, så man ikke springer ud i det uden at have nogen ide ;o)

• #25   21. mar 2013 Jeg har altid mærket på hesten om hvorvidt den er kold, lun eller varm... Og min erfaring siger mig at de skal være kølige lige når man tager hånden ind, og efter få sekunder skal man kunne mærke deres egen kropsvarme... Er der lunt eller varmt når man lægger hånden derind, så er det for varmt og jeg skifter til mindre eller tager helt af...

Min unghest går med regn disse dage hvor der kommer nedbør, han er ikke klippet, har ikke sat megen pels, har max gået med 100 gram denne vinter og det varer ikke længe før regndækkenet bliver lagt på hylden, så snart det er omkring de 5 plusgrader om dagen kan han sagtens tåle lidt nedbør igen... Problemet er ikke at han måske fryser, men at han jo ikke har sindssygt meget lanolin i pelsen da han strigles hver dag pga dækken denne vinter, og så kan han ikke holde nedbør ude på samme måde....

Kommentér på:
Hvornår bruge regndækken?

Annonce