{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

Grovfoder analyse EMS pony {{forumTopicSubject}}

Hejsa HGér

Jeg har en lille pony med formodet EMS. Jeg skal til at finde frem til hvilken leverandør jeg vil bruge når jeg skal have bestilt hø igen.

I den forbindelse, vil jeg gerne kunne give så detaljeret oplysninger om mine krav til høet som muligt. MEN.....

Jeg mangler nogle "tal". Hvor lav andel sukker skal der være, tørstof, FE osv.

Jeg fant engang en rigtig fin guideline på nettet, hvilke normer man skulle holde sig inde for, hvis man ønskede at fodre en EMS hest med grovfoder, som oven i købet skulle slanke sig, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen.

Er der nogen her inde der kender disser normer/ grænser, eller ved hvor jeg kan finde dem igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grovfoder analyse EMS pony
  • #1   27. mar 2013 Jeg har set sukkerindhold under 8 %, men det er vist også det eneste jeg har kunnet grave op.

  • #2   27. mar 2013 Jeg kunne også forestille mig at proteinindholdet bør være omkring eller under 10%

  • #3   27. mar 2013 Ja, proteindelen er jo også et problem.... Det der under 10%, synes jeg også at have læst..... En veninde har fundet en engelsk guideline, hvor der står sukker under 12%. Men jo lavere jo bedre jo....

  • #4   27. mar 2013 Nu må du huske på at selvom du får hø med analyse, er det ikke sikkert at analysen er fyldestgørende for hele slettet. Der kan være store variationer i den enkelte mark med både jordbund, væde og lys. Altsammen noget der har indflydelse på sukker/protein indholdet smiley

  • #5   27. mar 2013 Gitte: det er jeg obs på... Men jeg har jo ikke mange andre muligheder end at prøve at vælge en leverandør, der har så meget kontrol (ladetørret mm) som muligt, og så god en analyse som muligt... Hvis jeg bare tager hvad jeg kan få, er det jo HELT galt. det kan rent faktisk slå ham ihjel.

  • #6   27. mar 2013 På den anden side er en grovfoderanalyse den eneste måde hvor man kan få bare en idé om hvad det er man fodrer med, hvis ikke man vil til at fodre i rent forpakket hø eller hø-piller, og det kunne jeg forestille mig var ekstremt dyrt.

    Det bedste jeg kan se man kan gøre, er - som de fleste analysefirmaer også anbefaler - at gå på tværs af marken og samle håndfulde for at få det mest repræsentative resultat.
    Held og lykke! Jeg står selv med to små på kanten af EMS, så jeg fodrer med wrap og equiguard og sørger for en masse motion.


  • #7   27. mar 2013 Jeg fik et tilbud sidste år, på økologisk, ladetørret hø pakket i plast for at sikre støvrit hø der ikke tabte foderværdi.... Tak skæbne det var dyrt... 75 kr for en lille balle af 20 kg..... DET holde rmin økonomi ikke til. Jeg har kontaktet urtefarm, som synes at have en rimelig fornuftig instilling til EMS heste. så nu må vi se hvor hampert det bliver.

  • #8   27. mar 2013 Uden NOGEN form for analyse, er det som at spille russisk roulette med hans liv.

Kommentér på:
Grovfoder analyse EMS pony

Annonce