13. nov 2010 Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 987
Mister tøjlekontakten.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har lært Stjarni at søge frem og ned, når vi rider, og han er blevet super god til det! I sær på banen, jeg skal nærmest bare tænke 'Venstre' så går han til venstre. Jeg har dårlig nok fat i tøjlen, og det fungere rigtig godt! Desværre er det møg når vi rider ud i skoven. Jeg har redet et par ture på ham, hvor han lige pludselig har vent om og galoperet afsted hjemad. Heldigvis smider jeg mig af, og han stopper. Men jeg syntes det har været rigtig ubehageligt, fordi jeg aldrig ved hvornår han pludselig vælger at vende om. Så jeg har i noget tid trænet og trænet med ham, og det har gået rigtig godt, indtil jeg i for gårs fandt ud af hvad problemet er. Vi rider ud, og han vil som altid søge frem og ned, for han elsker at være afslappet. Jeg slipper jo som altid tøjlen, og derfor mister vi ret meget tøjlekontakten. Han bliver nervøs, fordi han er en af de heste, der hele tiden skal have en skulder af støtte sig op af, og hvor er jeg? Jeg har jo dårligt nok fat i tøjlen, for sådan plejer vi jo at ride på banen.. Når vi ikke har den kontakt, bliver han let nervøs, og hvis bare en gren knækker, eller hvis andre heste kommer ridende, vender han om, og hjem til flokken - forståeligt! Så nu er er mit spørgsmål, what to do? Han vil så gerne være afslappet, men det kan han jo ikke. Forleden red jeg nemlig ud på ham, hvor jeg havde fat i ham, og det gik fantastisk! Vi fik for første gang i flere måneder travet! Han blev bare ved med at tage hovedet ned, hvor han normalt ligger, hvor jeg skulle trække det op igen. Hvordan kan jeg få ham til at søge ned, som han vil, men stadig have tøjlekontakt?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tøjlekontakt skal der jo også på, på et tidspunkt så måske det var på ride at hesten lærte og strække sig frem til tøjlen og søge kontakten - i stedet for altid løse tøjler.
Ellers ville jeg ride med kortere tøjler i naturen, duer ikke at han smutter, en nervøs hest må man tage nogle forbehold med.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
jan 2008
Nogle gange kan hesten sagtens være sikker, når rytteren går ved siden af, men så snart, at rytteren kommer på, så er det en anden sag.
Det kan skyldes rytterens usikkerhed osv. og det er altså bedst at få løst fra ryggen. Min pony og jeg har problemet med at turde ride ud alene, så vi starter i det små.
Først gik vi ture, så jeg og hun kunne vænne os til alle de spændende og farlige møder i skoven.
Nu rider vi op til skoven og tilbage, for at opbygge selvtillid, så vi kan sige, at hvis vi kan det, så kan vi også ride lidt længere.
Det kan vi desværre ikke løse ved, at trække ture i skoven, men det er en god start:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvad hesten har lært fra jorden, har den ikke nødvendigvis lært fra ryggen :o). Når vi er på jorden kan den nemlig også se også og derved kan vi give den nogle signaler den kan se.
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 987
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Det var nu bare et forslag til hvis hesten også havde problemer med bare generelt at være ude på tur, så ville det nok være bedst, at starte fra jorden. Hvis det kun er i sadlen der er problemer, ja, så bliver det jo nødt til at blive løst fra ryggen :o)
jan 2008
Mister tøjlekontakten..