{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.201 visninger | Oprettet:

Tilbageholdt info ved salg {{forumTopicSubject}}

Sidste efterår købte jeg den dejligste 3'er pony til min datter. Vi købte den privat af en vi kender og fik hende billigt fordi tidligere ejer skulle flytte og ikke kunne have alle sine heste med.

Vi købte hende "som beset", hvis man kan kalde det det, forstolede på sælger og på hun var ærlig over for mig. Skibbede derfor handelsundersøgelse for sælger er veteranærsygeplejeske med heste og garanterede ponyens sundhed og helbred, og igen kendte hende godt og stolede på hende.

En ting jeg spurgte hende direkte om var om der nogensinde havde været forfangenhed, for jeg ville ikke have en forfangen pony. Hun sagde at hun aldrig havde været forfangen før. Fint nok jeg købte hende så.

Nu omkring et halvt år efter står jeg så med en meget forfangen pony, som der går et halvt til helt år før min datter kan begynde genoptræningen på igen. Og ja smeden har så informeret mig at han tidligere har behandlet min pony for forfangenhed hvor den var så slemt ramt at den stort set ikke kunne gå! Min smed har løbende haft ponyen forskellige steder siden den var føl, selvom den nu er 18.

Har også fundet min pony oprettet herinde af tidligere ejere (der er to) begge har solgt/købt og solgt igen til hende som jeg købte hende af, og den ene af disse skriver også at hun har været forfangen og har tendens til forfangenhed - og denne har solgt til hende som jeg købt ponyen af!

Dvs jeg er ret sikker på hende jeg købt min pony af godt vidste hun har været forfangen, men hun har bare ikke fortalt mig det selvom jeg spurgte hende direkte om det!

Nu spørger jeg så, er der noget jeg kan gøre rent juridisk med det her?
Indtil nu har undersøgelser og medicin af forfangenheden kostet mig 2.500 kroner, og jeg har ikke fået regning fra smeden endnu, plus jeg skal have hendes forben røgtenfotograferet som vist koster 3.000 for begge forben. Dvs det løber op i minimum 6.000 kr plus min datter ikke kan ride. Hendes mål var ponyugen til august måned, og ja det kan hun så skyde en hvid pil efter nu. Spørgsmålet er om ponyen nogen sinde bliver springpony igen...

Kan jeg gøre noget? Er så bitter over det her, for ville under ingen omstændigheder have en forfangen pony og hvad fik jeg, lige præcis det o.O


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilbageholdt info ved salg
  • #1   29. mar 2013 Mener at man har 2 års reklamationsret. - så du kan nok godt levere den tilbage.

    Men ring til landcenteret for heste, de kan hjælpe.



  • #2   29. mar 2013 Nej, du har som handel mellem 2 private det fulde ansvar for fravalget af handels undersøgelsen. Men træls situation for jer og ikke mindst ponyen...

  • #3   29. mar 2013 tænker at forfangenhed jo egentlig ikke ville kunne vises ved handelsundersøgelse for et halvt år siden, for der var hun ikke syg.

    Men hvis der skal gøres en sag ud af det, hvordan gør man så?

    Og Anne ja det er rigtig syndt for hende. Hun må ikke komme på fold eller ud af sin boks, så står bare derinde og kukkelurer på sin sandkasse smiley


  • #4   29. mar 2013 Ja som Anne H siger, så at du fravalgt undersøgelse som var dit ansvar. Derfor bliver det også lidt dit problem.
    Derudover så hvis du har haft ponyen et halvt år eller længere så bærer du bevisbyrden. Hvorimod hvis det halve år ikke er overskredet så har sælger bevisbyrden.

    Derudover, hvis ponyen er så stærkt forfangen som den er, vil jeg også mene du måske skulle have været mere forsigtigt ang fodring mm. Og så kunne du måske have fanget det i opløbet.

    En 18 år gammel pony er efter min menu i risiko gruppen for at blive forfangen og dermed burde man være meget varsom med fodring.


  • #5   29. mar 2013 Ved ingen ting om dit spørgsmål
    Men jeg lover dig jeg har ondt at dig og din pige
    kæft noget svineri over for nogen man endog kender
    VH og held med det hele
    VH
    Annette


  • #7   29. mar 2013 Du skal kontakte hende og skrive at du vil ophæve handlen pga skjult fejl hos hesten .
    Hvis ikke der sker noget skal du få fat i en advokat . Få dokumentation i orden fra smeden m.m og jo forfangenhed kan opdages ved handelsundersøgelse som du jo har fravalgt - ikke desto mindre har sælger handlet i ond tro ( ved at tilbageholde oplysninger ). Du kan sagtens bevise hun har tilbageholdt oplysninger så der er vist ikke de store problemer .,


  • #8   29. mar 2013 Hvad står der i jeres kontrakt?

    Det må stå noget om ponyen tidligere har fejlet noget?
    Hvis hun har svaret nej til dette, har sælger jo tilbageholdt information (hvis du kan bevise at hun vidste det, vel og mærket)..

    Du skal bare være klar over, at starter du en retssag, kan det koste dig DYRT hvis du taber! Trust me, i know smiley


  • #9   29. mar 2013 Tina - hvis den førhen har været så voldsom forfanget som du beskriver at din smed og tidligere ejer påstår, så ville det kunne vises ved en handelsundersøgelse/røntgenundersøgelse, også selvom ponyen ikke på salgstidspunktet skulle være forfangen...

  • #10   29. mar 2013 jeg har tidligere haft en hoppe, som blev slemt forfangen nogle måneder efter jeg havde købt hende. Ifølge smeden havde hun været forfangen før, hvilket jeg ikke var blevet informeret om af sælger. Hun blev dog handelsundersøgt da vi købte hende. Vi havde fat i en advokat, men han sagde at vi desværre kunne intet gøre, da vi ikke havde nogle konkrete beviser på at hun havde været forfangen før ( udover hvad smeden fortalte) . Så vi måtte bruge rigtig mange penge på diverse dyrlæge regninger osv og hun blev desværre aldrig ridehest igen.

    men prøv evt at få fat på en god advokat (: og held og lykke med ponyen


  • #11   29. mar 2013 Prøv Berta Lund. Hun er hesteadvokat

  • #12   29. mar 2013 Det passer IKKE med handelsundersøgelsen har nogen indflydelse overholder, det har den ikke.. Det er kun i forsikringsøjemed man kan bruge den og ikke til en dyt andet..
    Vi sidder selv med retssag igen da vi fik en "ødelagt" hest..
    Lovgivningen mht. Hestesalg er flg: de første 6 måneder efter salget skal SÆLGER bevise at de har solgt en sund og rask hest, efter de 6 mdr er det køber ser skal bevise det.

    En handelsundersøgelse er kun et skøn på at hesten er sund og rask og skal bruges ved forsikring.
    Jeg har oplevet at sælge en hest jeg havde fået , lavede handelsindersøcelse på den da den blev sat til salg, gik igennem med glans, samme dag som undersøgelsen blev udført kom der købere som købte den.. En måned efter var hesten faldet ved køber, derefter blev den voldsom halt, køber lavede røngten på den viste en fraktur.. Den skade den fik ved køber blev jeg hunget op på og måtte tage hesten retur.. Da der ikke er muligt ar se alder på sådanne skader sagde advokater osv. At skaden hang på mig selvom den gik igennem bøjeprøbe, longe osv.

    Nu sidder vi selv og skal i retten med en hest med ødelagt ryg, der er ikke lavet handelsundersøgelse da det ikke er juridisk gyldigt, vi reklamerede allerede efter 10 dage over for sælger, sælger afviste det total, trods to dyrlægers udtalelser osv. og skal nu i retten Til sommer.. Så er der kun gået to år !
    Her er igen, handelsundersøgelse ikke gældende.. Den kan kun give et skøn på hestens tilstand...


  • #13   29. mar 2013 sælger har løget og solgt dig i ond tro, og med svinske bagtanker, , du har en god sag, , men kontakt en hesteadvokat , , for en handelsundersøgelse ville ikke forudse om den vil blive forfangen igen, jeg ved ikke om man kan se på en hest om den har været forfangen tidligere i sit liv , og jeg har heller ikke set en forfangen hest nogensinde, ,

    Mange tanker til dig og tøsen , og god bedrig med ponyen


  • #14   29. mar 2013 Hvis en hest er uden anmærkninger ved dyrlæge og man får hesten hjem og man opdager 2 dage efter fx at dyrlæge har overset en fejl så er det dyrlægen som hænger på retssagen og ikke sælger !

    De fleste heste bliver handelsundersøgt - langt fra alle bliver forsikret .

    Det er også en garanti for at en fagperson har godkendt hestens sundhed og derefter er det køberens ansvar .

    Ingen af mine ponyer forlader min stald uden minimum klinisk´- fravælger køber røntgen bliver det skrevet i kontrakten at jeg ikke kan hæfte for fejl og mangler som kunne være opdaget ved røntgen undersøgelse.

    Køber står for handelundersøgelse ikke sælger ! Sælgers handelsundersøgelse er intet værd.


  • #15   29. mar 2013 Tak for svarene. Tror jeg kontakter en advokat, for kan se der er lidt delte meninger om sagen.

    Ponyen kostede 12.000 ved vennepris, da værdien af den ellers var 20-25.000. Da hun selv er hestekyndigt menneske, fagpersonel, og da den ikke skulle forsikres pga alderen, så fravalgte jeg rigtigt nok handelsundersøgelsen. Hun anbefalede mig den heller ikke.

    Der er tidligere lavet røgtenbilleder ved forfangenhed, så det er vel muligt og finde beviser for den har været det før, og har ikke lige kontrakten er men er 100 på der står at hun er sund og rask og uden fejl eller tidligere sygdomme, at eneste "fejl" ved hende er ponynykker...

    Synes det her er rigtigt svært. Ved heller ikke hvad jeg ville have ud af en retsag da jeg som sådan ikke vil af med ponyen igen, men samtidig vil jeg heller ikke have en pony som jeg/min datter ikke kan bruge til noget...


  • #17   29. mar 2013 Jeg er bange for, at når du køber som beset, så tror jeg desværre ikke du har rettigheder... Men snak med sælger, hvis du kendte hende på forhånden. Det virker jo underligt.

  • #18   29. mar 2013 Marie K - købeloven er jo til for at sørge for folk handler ordentligt .....der er ikke noget som hedder køber som beset.

  • #19   29. mar 2013 præsis Kay W , , ,lige mine ord

  • #20   29. mar 2013 Send den tilbage!

  • Tenna j
    Tenna j Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #21   9. sep 2013 Jeg er blevet gjort opmærksom på denne tråd og i og med du ikke en eneste gang har kontaktet mig Tina vedr. problemer omkring Caddie, går jeg ud fra at du godt er klar over at du er lidt ude og svømme og ikke taler helt sandt i dette tilfælde.
    For det første har Caddie ALDRIG været forfangen i min varetægt, (og dette vil jeg gerne skrive under på) du blev gjort opmærksom på at hun havde tendens til det Tina og at i skulle fodre hende med Dengi Healthy Hoof, at i ikke har lyttet til det!!! kan altså ikke være min fejl.
    Den smed du omtaler snakker vist lige lidt for meget!!! Kender ham godt - dygtig smed, men i min varetægt har han aldrig behandlet Caddie for forfangenhed, hun var på et tidspunkt lånt ud, hvor han var smed for hende, hvis hun har været forfangen i det tidsrum har lånerne ikke oplyst mig om det. Og hos hende jeg fik den fra var den ikke forfangen og han er mig bekendt ikke smed på Stutteri Bæklund, hvor hun var fra føl.
    Da jeg overtog Caddie var vi bange for at hun var forfangen og fik taget rgt. billeder, som heldigvis viste at hun ikke var forfangen og ja de rgt. billeder kan du få Tina!!! Dette har jeg også oplyst dig om.
    Og ja jeg har tidligere taget ponyen tilbage, men ikke fordi den fejlede noget, men fordi den ene gang blev den ikke behandlet ordentlig og der stod i kontrakten at jeg kunne tage hende tilbage hvis hun blev misrøgtet, det samme står i din kontrakt Tina! Den anden gang var fordi den ene forældre ikke kunne betale det han skyldte på ponyen.
    Helt ærligt tænkte jeg ikke over at råde dig til at få hende handelsundersøgt, jeg fik det ikke selv og du kunne jo selv se hvordan hun havde det dagligt, men for min egen skyld så husker jeg det en anden gang…
    Og i øvrigt har jeg kontaktet de folk jeg kender som har haft noget med Caddie og gøre og ingen af dem har nogensinde hørt om dig Tina!!!
    Jeg fortryder bitterligt at i fik lov at købe hende, når jeg skal se mig selv svinet til på denne måde, men det ville jo selvfølgelig være rart hvis i kunne få mig til at betale for de fejl du selv har påført ponyen. Og ja jeg tager hende gerne tilbage hvis ellers i kan levere hende tilbage i samme stand som i fik hende…
    For Caddie er en fantastisk pony og hun fortjerner kun det bedste.
    Tenna


  • #22   9. sep 2013 det er da dejligt med den anden side af sagen , håber i bliver enige om en fornuftig afgørelse på ponyen, og at den er kommet sig ordentligt, så godt som de nu kan i forhold til sygdommen

Kommentér på:
Tilbageholdt info ved salg

Annonce