646 visninger
|
Oprettet:
Hesteejer - risikoen. {{forumTopicSubject}}
Dette forum henvender sig primært til jer, der har egen hest(e).
I betaler jo et vist antal kr. hver måned, som I kan regne med at skulle af med.
Men hvad med pludselige dyrelægeregninger? Hvis hesten nu lægger sig alvorligt syg søndag aften...
Hvor mange penge tager I fra til nødsituationer?
Er det dumt at have hest, hvis man kun LIGE kan få det til at løbe rundt?
Principielt kan man jo bare aflive dyret, hvis det skulle gå helt galt...
Håber på gode, brugbare svar fra jer.
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 18 Heste: 3 Svar: 49
Personligt synes jeg at man skal have råd til de uforusliglige udgifter fx. en tabt sko.
Når man køber en hest forpligter man sig også til at tage ordenlig vare på hesten.
- Du kan evt. se om der er andre steder at spare, som fx. mærke udstyr
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 206
sep 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 9 Svar: 541
Min den unge er syge forsikret aå uanset hvad har jeg kun en selvrisiko på 1000kr hvilket man jo hurtigt kan få brugt f.eks en søndag aften som du nævner.
Min den gamle har jeg ikke forsikret for dengang jeg købte ham (11år siden) brugte man ikke rigtig det forsikrings pjat, og det kostede kassen dengang - og nu kan han ikke komme igennem hos et forsikringsselskab pga div ting.
Og jeg har fortrudt mange mange gange siden han ikk blev forsikret dengang..
Jeg har brugt mange mange tusind kroner på dyrlæge regninger på ham, kunne ha købt en ny hest 2 gange for de penge..
Har aldrig rigtig lagt noget til side men har tilgengæld haft oprettet en kasse kredit hos banken netop til det formål.
Det har funket for mig.
Men fremadrettet vil jeg altid sygeforsikre mine heste, det er virkelig gode penge at ligge ud hvis man er så uheldig som jeg har været med den gamle.
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
Jeg har selvfølgelig en fast dyrlægepost i mit budget, men det er til vaccinationer, tænder o.l., ikke eks. tarmslyng, røntgenfotos eller udredninger på klinik.
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 119
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.036
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Ca. 500 hver måned.
Jeg har dog haft nogle voldsomme poster på heste de sidste 4 år der forløber sig i langt over 200.000 mener jeg, jeg regnede ud - f.eks et sgd. forløb ved en folende hoppe der kostede mig 50.000 på 2.5 dag. Her har jeg måtte tage fra min opsparing/en anden end den de 500 ryger ind på.
Og så har jeg sat min budgetkonto lidt for højt med vilje - så jeg altid ville kunne hente lidt penge der også.
Her lykkedes det altid at finde pengene - men hvis vi sad hårdt i det - så var det jo ikke sikkert det var muligt og det ville jeg ikke være tilfreds med.
Så sku man nok overveje en sygeforsikring der dækker godt
aug 2007
Følger: 82 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 156 Svar: 989
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.036
Har desværre haft mange udgifter til dyrlæge og selvom man har en sygeforsikring er der jo en andel man selv skal betale. Nogle skader/situationer er måske så alvorlige eller sandsynligheden for at hesten bliver rask er lille men ville godt nok have det dårligt hvis jeg måtte aflive en hest pga en skade selvom at der var så godt som 100 % sandsynlighed for at den ville komme sig helt.
Nu er min pony desværre så gammel at hun ikke længere kan være sygeforsikret, så nu lægger jeg bare ekstra til side hver måned
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Jeg sparer også op. Ikke specielt til hesten, men så ved jeg at jeg har til hvis der skal et eller andet behandling til som forsikringen ikke dækker. Sadelmager fx.
Nej, hvis man kunne lige kan få det til at løbe rundt og ikke kan lægge lidt til side, så bør man ikke anskaffe sig en hest.
jun 2007
Følger: 74 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 88
Det er ikke nok bare at kunne betale for hesten, for i det at man køber en, så skriver man samtidig også under på at tage vare for et andet 'levende væsen' og i det skal man også være forberedt på de uforudsete situationer
Mvh Emily
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 635
okt 2009
Jeg ved ikke om det bare er mig - men hvad mener du helt præcist med den kommentar til dem der ingen forsikring har? Og tænker du sygeforsikring el. alm. liv?
Jeg forstår det ikke lige?
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 732
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Så jeg har egentlig bare fundet dem og på min konto tihi
Men jeg har 2 heste, og har valgt at udlåne den ene, netop fordi jeg vil have det ekstra når jeg flytter, for flytter jeg først kan jeg ikke bare tage pengene..
Men nej i de sidste 4,5år har jeg ikke lagt en krone til side, i starten havde jeg kun lige så det kunne løbe rundt, der var ikke rigtig noget ekstra, og jeg har aldrig haft en forsikring skal jeg faktisk først have lavet denne uge..
Så nej synes ikke det er dumt, risikapelt men ikke dumt, jeg har den mening at når dyrelæge regningen ryger over et bestemt beløb vil jeg ikke ofre pengene på det, for chancerne for de bliver klar igen er ofte 50/50 nogen gange mindre osv..
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
En med 30.000 + Kun til nødsituationer, altså hvis der skulle opstå noget alvorligt. Har for 5 år siden måtte smide 24.000 kr efter en akut dyrlægeregning.
Min anden konto er til kiropraktor, tandraspning, osv. Der bliver så hele tiden sat lidt ind og taget noget ud, den ligger på 0-6000 kr alt efter, hvornår der sidst har været en dyrlæge regning
feb 2009
Følger: 92 Følgere: 87 Heste: 7 Svar: 383
min mor betaler de faste udgifter og min far hjælper ved akutte dyrelægeregninger
de er skildt:)
og har jeg ikke pengene låner jeg af min far, og så finder vi en løsning.
okt 2009
Folk er vel ærlige - uanset hvad hesten har kostet har den forhåbentlig betydning for en, så man har lyst til at behandle den.
Jeg kan fortælle dig at jeg personligt har købt 2 heste i sølle forfatning til henholdsvis små beløb. De heste var et sats om de nogensinde blev rideheste - det blev de dog med tiden.
Og det er dem jeg har ofret ufattelig mange penge på - bare fordi de ikke var til pænt brug da jeg købte dem og de ikke kostede 50.000 i indkøb - ja det betød da ikke at jeg ikke ville ofre de penge på dem.
Så det må være individuelt hvor meget man vil putte i det.
Det betyder ikke at man er uærlig, at man ofre en stor sum på sine gamle slidte heste
Min hoppe var 16 da hun blev aflivet på dyrehospitalet, et besøg der kostede 26.000. Jeg har valgt ikke at sygeforsikre, men kun tegne liv og sådan er det med alle mine heste
jan 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 130
Er det korrekt forstået, at der findes en lovpligtig forsikring?
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
Nu betaler jeg selvfølgelig selv eftersom at jeg er 20. Men jeg får kun S.U. Og det kører kun lige rundt, nogle gange slet ikke. Men jeg har heldigvis en dejlig sød mor, der gerne ligger penge ud for mig i svære situationer som f.eks. dyrlæge. Så betaler jeg tilbage, når jeg har pengene. Længe leve ens mor
mar 2008
Der er ansvarsforsikringen som ALLE heste skal have det er den eneste som er lovpligtig
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
okt 2009
Ansvar er lovpligtig at have på sine heste, alt andet er hvordan man selv ønsker at dække sig ind.
Mange har ansvar igennem deres indboforsikring - så det kan man med fordel tjekke inden man nytegner en forsikring.
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
Jeg havde haft safir i 5 år, og havde maks brugt 4000 på dyrlæge, men havde ham også forsikret. I sommers gik han akut kolik og jeg mener virkelig at jeg havde brugt alle mine penge på at få ham rask, hvis udsigterne var gode for ikke at lide bagefter. Men de kunne intet gøre da det var for sent. Så han måtte aflives. Hele den tur kostede mig alligevel 10.000kr, og så betalte forsikringen 60%.
Jeg vil ikke have hest hvis jeg ikke har råd til at redde den, for mig skal penge ikke være et problem. Men sådan er man jo så forskellig
Jeg har en konto med over 100.000 på, men vil snart købe en lejlighed, og så er de penge der ikke, og derfor skal jeg ikke have hest igen før jeg er færdiguddannet.
jun 2007
7,9,13 har der ikke været de store problemer, men nogen vil da godt kunne se det som lidt af sats, da der ikke ville være nogen 'back-up' hvis uheldet skulle være ude.
Men så kan man så samtidig også sige, at jeg har sparet de penge som jeg ellers ville ha brugt på forsikringen
mar 2008
Ansvarsforsikring er lovpligtigt.. det er en forsikring man SKAL have..
Så vil råde dig til at finde ud af om den er i din inbosforsikring og ellers se at få lavet en..
Du kommer til at stå meget dårligt hvis din hest laver skade på andres ting/mennesker, for du for lov at betale hele lortet selv.. det kan hurtigt ryge op i milioner hvis det er på mennesker
jun 2007
Hesteejer - risikoen.