1.135 visninger
|
Oprettet:
Jeg er ret forarget!!!! {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst de der emner omkring overvægtige ryttere.
Og jeg blev ret forarget over nogles udtalelser? Jeg er selv ikke i en tynde ende og jeg har fundet ud af jeg vejer 16.7 % af min parts vægt.
Og folk siger at man ikke kan styrer sit fedt, og på en måde synes jeg det er respektløst at sige overvægtige mennesker ikke må ride.
Jeg lider selv af en sygdom der gør at mit stofskiftet er lavt.
For der kan jo være SÅ mange grunde til man er overvægtig?
Men hvad synes i egentlig om alt det her?
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.635
Det ikke hesten der var valgt os, og derfor burde de ikke udsættes for sådan en belastning.
Men synes nu ikke 16% af hestens vægt er meget
jan 2008
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 552
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
dec 2004
Følger: 88 Følgere: 124 Heste: 8 Emner: 239 Svar: 992
Men man er nød til at gå in og vurderer om hesten ponyen lider af ens vægt
dec 2008
Følger: 121 Følgere: 124 Heste: 6 Emner: 68 Svar: 553
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Hvis man vejer for meget til at ride, så må man selvfølgelig lade være af hensyn til hesten, det er ikke en menneskeret at ride.
Nogle gange går der lidt heksejagt i den, men hellere fokus på hestens velfærd end urimeligt meget fokus på menneskers følelser.
jun 2009
Følger: 61 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 112 Svar: 1.151
Man altså jeg vejer 7-8% af min hests vægt. Så jeg har valgt hellere stor end lille
jun 2009
Følger: 61 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 112 Svar: 1.151
feb 2008
Følger: 211 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.896
dec 2011
Følger: 95 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 1.091
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Som der så korrekt bliver skrevet oven over, det er os der vælger hesten, ikke omvendt!
Nogle er overvægtige fordi de spiser for meget, nogle er overvægtige grundet lavt stofskifte, og nogle er tunge fordi de styrketræner og har en krop fyldt med muskler - måske vejer disse tre personer nøjagtig det samme, men det retfærdiggøre ikke overforbodybuilderen at han gerne må ride lille lotte på 120 i stang bare fordi han ikke er tyk!
- dyret ved jo ikke hvad der er galt, den skal bare transpotere rundt på måske 20 kg for meget, ift hvad der er sundt for den..
Ment med det er, at det er fuldstændig ligemeget om du er fed/tyk eller pumpet men tænk på om det virkelig er sundt for hesten at slæbe rundt med så mange kg bumpende på ryggen ...
jun 2004
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.202
Og jeg synes helt ærligt, at det er direkte synd, at overvægtige mennesker rider på heste, der er for små til dem. Og jeg er ved at brække mig, når jeg ser deres røv vælter ud over sadlen bagtil - tænk lige en spidsbelastning der giver lige ned i torntappene!
Nogen gange må man bare indse, at man vejer for meget til at ride sin hest! Eller også købe sig en ny og større hest.
Ofte kan man IKKE se, når en hest lider overlast pga vægtproblemer. Jeg har set, hvor god en hest er til at skjule smerter og ubehag. SÅ meget at ikke engang en kiropraktor kunne finde ud af, at hesten havde voldsomme smerter.
feb 2010
Følger: 29 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 58
men for lavt stofskifte, kan det ikke forbedres, hvis man begynder at dyrke sport? altså træning af hård kaliper?! så man kommer op at svede minimum 5 af 7 dage?! og hvis man laver en forbredret kost, altså små måltider 6-8 gange om dagen og droppe, sprut, chips, chokolade m.m vil det så ikke kunne hjælpe?
MEN jeg er også meget rystede over, hvordan folk sviner "store" mennesker til, fordi de ikke har (overdrevet) en kampvægt på 50 kg for fanden, som du selv skrift for lav stofskifte det er altså ikke alle der med lethed vejer ingenting.. og jeg vil også give Julie Nielsen ret i at man bare skal finde den rigtige type hest!!
Men vær ligeglad! kort sagtdit liv, din vægt, og rystede over at folk ikke vil sælge heste til folk fordi de ikke har den rigtige BMI !
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Jeg vil have ham i form inden jeg rider ham.
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 746
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
Dette skal så også gøres resten af ens liv, ellers rygger alle killoerne på igen!
jul 2011
Jeg lever faktisk ekstremt sundt for ikke at tage ydeligere på.
Jeg løber 3 gange om ugen cykler 7 km omkring 5 gange om ugen (frem og tilbage til min hest)
Og så rider jeg en gang om ugen, og skole idræt.
Jeg spiser 6 små måltider og jeg spiser slik måske en gang om ugen, og det er ikke meget.
Junkfood siger mig intet, så nej. Man kan ikke altid bebrejde folk der har overflødige kg.
Synes det er at sætte folk i bokse.
Men ja, man kan finde den rigtige hest. Men altså
Ser intet galt i at man vejet måske op til 20 af hestens vægt
jul 2011
feb 2010
så rystende folk ikke tager sig sammen og måske har lidt forståelse over for mennesker der ikke alle vejer hvad BMI siger? Desuden er BMI forældet og du kan ikke rigtig bruge det til noget
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.372
Min hest er 163 og en bred madamme med et ben i hvert hjørne. Hun bliver med jævne mellemrum tjekket af kiropraktor og massør pga nogle problemer med lænd og korsben (som hun er købt med). Sadlen er tilpasset at sadelmager og passer også til min store røv. Hesten lider ingen nød, faktisk bliver hun bedre og bedre gående og hendes rygproblemer er en brøkdel af hvad de var, da jeg købte hende! Så jeg vil sådan set skide på, at nogen mennesker måske synes at jeg er for fed til at ride, min dyrlæge har sgu mere forstand på det end nogle finker på HG....
Jeg tænker dog over, hvad jeg sætter mig op på. Alt under kat 1 størrelse kravler jeg ikke på, 1'er ponyer med noget masse og god muskulatur kan jeg godt finde på at ride et kvarter-20 min, hvis en elev ikke kan få dyret til at funke.....
dec 2004
Er du oppe over 20 % af hestens vægt bør man finde en anden eller tabe sig alt afhængig af pony/hesten
feb 2010
jul 2011
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Og kan grimmes så overvægtige eller ej rider ponyer som de 100 vejer for meget til..
Jeg vejer selv 62 kg og rider på min cob pony og endelig kunne jeg ikk finde på at min pony skulle have mere end 70,- på ryggen.. jeg sys det for tungt selvom hun er en pony som er lidt robust...
jul 2011
Jeg ville kunne sulte mig selv og stadig ikke tabe mig, jeg har været tæt på at så anoreksi pga af jeg var så ked af jeg ikke kunne tabe mig, så synes faktisk det er noget bullshit at lukke ud.
Lægen har sagt til mig at min krop forbræder eks antal kalorier, og at jeg skal have det for ikke at tage på, det holder jeg!
Men hvis jeg spiser mindre eller sulter mig selv, nedsættes mit stofskiftet ydeligere.
sep 2009
Men jah har endelig bare fået nok af folk som kommer med de lammeste undskyldninger for hvorfor de ikk taber sig.. Ligesom folk som ryger.. hvis man virkelig vil dette og går 120 % ind for det kan man sagtens tabe sig..
dec 2004
Den skade jeg fik har givet mig mange heldbredsproblemer, som gjorde at jeg i en periode på godt et år ikke kunne være fysisk aktiv, og fik medicin som påvirker stofskiftet, det gjorde at jeg tog på, til trods for sund og varieret kost.
Den dag i dag giver fysisk aktivitet til tider bagslag, men da jeg nu kan ønsker jeg også at tabe det jeg tog på. Dette er bare noget sværere når jeg har fået de skavanker jeg nu engang har.
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 280
For tyk?
Bid kontra bid løs?
Spore eller ej?
Hjælpetøjler?
Ikke fordi der ikke er plads til debat, men helt ærligt, det er det 117 forum indlæg alene denne uge, med PRÆCIS samme emne og kontekst som alle de andre. Jeg forslår at rette henvendelse i forummet og læse disse indlæg.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Jeg ved godt jeg vejer lige lovligt meget, og derfor skal han have muskler først inden jeg begynder at ride "rigtigt" på ham.
Min pony er en pivskid og jeg ved at han vil sige fra hvis han finder mig for tung
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Om folk er rystet over jeg tillader mig at ride, røre mig ikke. Jeg gør det med ro i sjælen. Specielt fordi jeg bliver galoperet i møde hver gang jeg kommer ud til dem
Men det undre mig at de folk som tit råber højest omkring andre rytters vægt, er folk som har krøllet deres heste fuldstændig sammen. Rider med modbydelige bid, sparker hul i hesten med deres spore osv...
Hvorfor er det så vigtigt at pege fingre? Var det ikke bedre at man bare generelt havde et sundere syn på hesten? Satte hestens velfærd højere end egne ambitioner.
Rytters vægt er langt fra det største problem hesteverdenen har.....
sep 2009
Elsker en af de heste mennesker jeg kender. hun VED hun er overvægtig og hun har det fint med det.. og hun ved hun er for tung til og ride og er ikk ked af at sige det.. det elsker jeg så meget ved hende hun er squ ærlig omkring det.. hun er så avler istedet
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Desværre render alt for mange folk rundt og fylder alt for meget i hestens sadel, de kan åbenbart ikke bruge den sunde fornuft.
Så selvom overvægt er et emne man ikke må snakke om, så syntes jeg det er sundt med fokus på det. Man må hjertens gerne sige " ej hvor er du tynd, spis du en kage mere! " men man må ikke sige " ej hvor er du tyk, du skal ikke ha' en kage til ".
Folk må veje det de vil for mig og se, men de skal passe i sadelen men de gør de færreste overvægtige desværre. Ligesom fjordheste o.l bliver gjort til små supermænd der kan klare 100kg - det kan de bare ikke, især ikke grundet deres korte ryg.
apr 2008
Fej for egen dør....
Camilla L - Synes din kommentar er meget svæversynet. Om folk er overvægtige og hvorfor er vel eget valg. Ingen grund til at bruge dette forum til at vise din foragt for tykke mennesker eller fedme generelt....
sep 2009
Jeg bliver forarget over folk har skide mange undskyldninger for at gøre godt over de er tykke istedet for bare at sige okey jeg er tyk hvad så.. skal jeg gøre noget ved det hvis jeg har et problem med det eller har jeg det fint med det også bliver jeg sådan...
Hader bare alle de skide undskyldninger folk skal komme med som er så skide dårlige hvorfor ikk bare stå ved det..??
sep 2009
Og jeg siger bestemt ikk man ikk må ride nå man er overvægtig..
apr 2008
Er klar over at du har et stort problem med folks undskyldinger. Men det er jo tydeligvis overvægtige generelt og derfor mener jeg ikke den høre hjemme i denne debat.
Mere har jeg ikke lyst til at debatere det. Muligt jeg har misforstået det, det beklager jeg så.
sep 2009
har da intet med andre og gøre...
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 703
Og det er da sandt, det med fedt og muskler - man kan ikke styre sit fedt, som man kan med sine muskler. Det er jo ikke en holdning eller tilsvining, det er altså bare sådan kroppen fungere?
maj 2012
De fleste let overvægtige mennesker kan sagtens ride - det er bare et spørgsmål om at finde en hest der passer til ens størrelse. Og det forstår jeg ikke kan være så svært.
maj 2012
Antallet af tilfælde af kvinder med for lavt stofskifte er 40 ud af 100.000 om året. Og det rammer som regel kvinder over 60 år, og noget sjældnere unge kvinder. Så det er nok en meget meget lille procentdel af rytterne der har den undskyldning.
Det er nok heller ikke størstedelen af alle ryttere der er på antipsykotisk medicin og hvad man nu ellers kan risikere at tage på af.
Og hvis der virkelig findes medicin som gør det fuldstændig umuligt at tabe sig, hvorfor sender man så ikke det til Afrika?
sep 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Åbenbart, så skyldes 90% af HG's overvægtige at;
- De har en sygdom som er lavtstofskifte
- De har en anden sygdom
- De tager piller der gør det
Eller en anden undskyldning, aldrig mad indtaget. Lidt sjovt, når man nu ved at så mange mennesker ER overvægtige grundet deres kost og for lidt motion. Er min kæreste skam også, han kan sådan set bare lette numsen og gøre en indsats, men gør han ikke.
apr 2008
Dette er ikke en tråd om hvorvidt overvægtige kan og bude tabe sig.
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Det jo ikke fordi hesten krop tænker "nååååh okaaay, du vejer alt for meget pga. lavt stofskifte, jamen bliver jeg slet ikke overbelastet".
90 kg fedt pga. lavt stofskifte vejer præcis lige så meget som 90 kg fedt pga. mc donalds mad....
sep 2009
Du kunne ikk have mere ret..
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
Jeg synes det er SKRÆMMENDE hvordan befolkninger bare bliver federe og federe, se på england, usa og ja danmark. Så æd dog nogle grønsager.........
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg er lidt for tyk (Ikke over 90 kg) pga. medicin og så har jeg lidt af bulimi og kan stadig ikke helt styre mit madindtag. Jeg arbejder dog hårdt på at kunne dosere ordenligt og styre impulserne, når jeg pludselig får ædeflip.
sep 2009
Men jah er skræmmende med den stigene overvægt..
apr 2008
Det er også et valg. I kan starte nu. Ingen undskyldninger....
God fornøjelse
dec 2008
dec 2008
dec 2008
feb 2010
Jeg syntes alle jer storsnuet burde se lidt ind af i stede og finde en forståelse, der ikke kun omhandler hesten men også ANDRE mennesker.. vidst kan hesten ikke tale, men jer storsnuder kan ikke forstå jer på andre menneskers følser!
Og kort sagt er det sådan set en mobning i heste verden bare fordi man ikke vejer de korrekte 50 og MAKS 60 KILO tag jer sammen virkelig fy for en smag i må ha i jeres mund!
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.402
Nu synes jeg godt at tonen bliver noget grov. Hav' lige lidt respekt for andres meninger også. Ja, selvfølgelig skal der også være plads til at du kan ytre din, men dine anklager kan hurtigt bliver meget pågående.
Og når du er på HG, så falder der brænde ned, til du ligger rallende på jorden.
sep 2009
Det en debat og man kan komme med sin mening så længe man kan holde en god tone og det kan du tydeligvis ikk..
Jeg er ret forarget!!!!