{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.113 visninger | Oprettet:

Min (nøjsomme!) hest har tabt sig - hvad kan jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

For to uger siden flyttede jeg min hest fra løsdrift til boks, da opstaldningsstedet lukkede.. Han har hele vinteren været fodret primært på hø (13 - 15 kg alt efter vejret) og har ved siden af fået loppefrøskaller, biotin, en håndfuld lucerne og Hippolyts naturmüsli (til vedligehold og inddækning af vitaminer). Han var leder af en lille harmonisk flok på 3, så det var sjældent han havde behov for at være aktiv. Han vejer ca. 370 kg og har gået uden dækken hele vinteren.

Nå, men nu er han blevet flyttet til en anden stald, hvor han har hele 6 andre heste at holde styr på, hvilket vil sige, at han er meget aktiv i forhold til tidligere! Han går på jordfold med adgang til halm hele dagen og de får hø ud to gange dagligt. Han får 15 kg hø i boksen i slowfeeder-hønet - der er altid noget tilbage næste morgen. Han står inde mellem 18 om aftenen og 8-9 om morgenen - alt efter vejret. Jeg arbejder primært med ham fra jorden: tricks, dressur, longe,lange liner og turer. Jeg er først påbegyndt travarbejde i meget små mængder.

Problemet er, at han har tabt sig. Det er ikke noget voldsomt alarmerende, men han er tynd.. Jeg har sat ham op i lucerne og giver nu müsli efter 'let træning' - hø får han ikke mere af, da han ikke kan nå at spise det..

Jeg har altid været af den holdning, at heste skulle fodres primært med hø, men den holder så desværre ikke helt i dette tilfælde.. Hvad ville I gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min (nøjsomme!) hest har tabt sig - hvad kan jeg gøre?
  • #1   12. apr 2013 ekstra meget hø, ellers så put en smugle raps olie i foderet 1-2 gange om dagen. smiley

• #3   12. apr 2013 Grunden til, at høet kommer i et slowfeedernet er, at han i vinteren åd sig til en gang kolik og forstoppelse, da han fik for meget hø på én gang.. Så for at det bliver fordelt og maven kan følge med, er det en nødvendighed..

• #6   12. apr 2013 Koldpresset Olie, det virker hurtigt.
    Ved du hvor mange FE der er i høet? Måske du skal have fat i noget med lidt flere FE i?

• #7   12. apr 2013 Nope, kolikken og forstoppelsen skyldtes for hurtigt indtag af hø efter dyrlægens vurdering - han måtte indlægges i to dage på Højgård Hestehospital.. Da han blev syg brugte vi ikke halm, så han kunne ikke have fået andet end hø.

Derfor tør jeg ikke rigtig at tage slowfeederen fra ham. Det skal også lige siges, at han selv foretrækker den - i starten lagde jeg hø på gulvet ud over slowfeederen, han valgte hønettet i stedet.. (:

• #8   12. apr 2013 Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig er inde i foderenheder.. Men han får økologisk, fint, grønt hø - som dufter godt! smiley

• #9   12. apr 2013 Samme problem her.,

Og motion gør MEGET.

I 3 uger red jeg IKKE. Hesten tabte sig et gjordhul. Derefter red jeg i en uge (max ½ time stille og roligt!!), og hesten tabte sig et gjordhul mere.

Jeg synes, det er vildt, min taber sig 3 gange så hurtigt under sadel. Derfor har jeg næsten ikke redet hende her i vinter, kunne se det med det samme. Hun er dog også kun 3 år, så det er fint.

Hun vejer nu 430 kg, det er 70 kg for lidt,. Men er ikke bekymret, for græsset kommer vel om en måned eller 2. *S*

Min får op til 15 kg hø, men hun spiser kun ca. 11 kg.

Så du kan tro - hø er heller ikke nok her! Og hun er oldenborger og burde ellers være nøjsom..

Næste vinter tror jeg, jeg må bide i det sure æble og give hende en del lucerne/fiberpiller/olie/ roepiller.

• #10   12. apr 2013 at gi en tynd hest halm, svarer til at fede en anorex patient op på riskiks. Iflg min dyrlæge. min hyp er også ekstrem tynd, men han er også syg. held og lykke med sagen. og du kan ikke fede op på olie, da hesten ingen galdeblære har. lidt olie. der er en FE i en dl. olie. vist nok.

• #11   12. apr 2013 Olie kan være en udemærket kilde til at holde huld på en gammel hest og lign. Vi bruger det til en af vores, da han taber sig når frosten sætter ind.

Jeg anbefaler at du læser følgende artikel:
    http://www.brogaarden.eu/Vores-mange-artikler.184/Olie-til-heste.80.aspx

• #12   12. apr 2013 Vi fodre med wrap hvor der er 1 FE i 2 kg. og de store drenge får 10 kg. wrap dvs. 5 FE. Resten får de i krybbefoderet (Lucerne, roepiller, vitaminer og olie)

• #13   12. apr 2013 Horselux eller Nags Fiberpiller.... Men hvis han har været vant til hø uden slowfeeder på folden fra tidligere sted, tror jeg ikke du skal være bekymret for at give det løst i boksen igen....

Du kan også give ham AlpenGrun Mash hver dag indtil han er oppe i korrekt huld, det vil også være godt mod al det halm de får spist på den jordfold....

• #14   12. apr 2013 Horselux Fiberpiller er jeg selv lige begyndt at bruge efter at have læst SÅ meget godt om dem herinde og andre steder - alle siger de feder, så det ville jeg prøve..

• #15   12. apr 2013 Slowfeed gør netop OGSÅ, at hestene tager på.. For ved denne metoder æder hesten i længere tid, og maven arbejder langt mere optimalt.. Ville aldrig vælge andet.. Hverken om det handler om heste, der skal fedes op, eller tabe sig.

Jeg er begyndt, at bruge Equi Jewel, som skulle være fantastisk (købte det i går ;-)...)

Jeg vælger at tage en række "før billeder" her i aften, og så ser jeg om en måneds tid, om det virker efter hensigten, men det skulle være rigtig godt :-).

• #16   12. apr 2013 Husk også på, at hestene godt kan tabe sig lidt under fældningsperioden (altså nu). Jeg ville bare give en sjat olie i maden i en periode og se om det ikke er nok smiley
    Ellers ville jeg gå over til fiberpiller eller linamix

• #19   13. apr 2013 Ida, jeg er faktisk ikk helt sikker. Det kommer self an på hvilke masker slowfeeder nettet har, men med alt det jeg kørte væk (fordi de spilte på jorden) førhen, da de stod med hø ad libitum i åbne kasser ....... så tror jeg ikke der er kommet meget mere indenbors. Nu tygges det i stedet langsommere og i mindre totter = fordøjes bedre.

Men self afhængig af slowfeedernettenes masker, så kunne de jo også forstørres. Det ville sikkert være gavnligt hvis de er meget små

• #20   17. apr 2013 Ida: Det er så dokumenteret af flere dyrlæger, at dette er langt mere sikkert og optimalt for hesten, og på denne måde tager hesten netop på langsomt, men sikkert ;-).

Mine masker i nettene er på 2,5 cm x 2,5 cm, så de er meget små - og som SilverFlake skriver, tager det længere tid, de fordøjer det LANGT bedre på denne måde :).

• #21   17. apr 2013 Jeannette, jeg samler lidt på undersøgelser smiley Så hvis du har et link eller lign til undersøgelsen du snakker om, så ville jeg meget gerne læse og gemme den smiley

• #22   17. apr 2013 Jeg samler selv på dem ;-)..
    men det her er blot noget jeg har fra dyrlæge Marianne Dahl-Jensen fra Equi-Move og dyrlæge Christina Suntum Sørensen fra Hestemund.dk og Bidtilpasning.dk :-).

Kommentér på:
Min (nøjsomme!) hest har tabt sig - hvad kan jeg gøre?

Annonce